Hva shopper vi på nett ? ? ?

R

RL69

Gjest
Her på Hifisentralen, med sine over 9000 medlemmer, må det være mange som har erfaring med å shoppe på nett.
Hva shopper DU, og hvordan er prisen i forhold til å shoppe i en konvensjonell butikk?

Kom med tips på produkter og nett-butikker (innland og utland) som du kan anbefale.
Alt er interessant, bildeler, møbler, klær, smykker, film, musikk, foto, reiser + + (hifi også, selv om det er "off-topic" ;D )

MVH
KOL69

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg handler mye på nett og det jeg sparte mest på i fjor var kjøp av Canon objektiv+blitz fra B&H Photo i USA. Sparte ca. kr 3600 samlet i forhold til beste prise i Norge etter moms og frakt var lagt til!

Hvis du bygger høyttalere selv kan det være mye å spare på å kjøpe Seas elementer fra utlandet. Se annen tråd her på sentralen om dette.

Vet også folk som har kjøpt Musical Fidelity fra Danmark og har spart flere tusen kroner på dette i forhold til prisen i Norge.

mvh,
OS

N

nb

Gjest
- Blu-ray filmer fra USA, de fleste er sonefrie og koster ca 25 dollar mot 220-300 kroner her på berget.

- Mye musikk fra Amazon marketplace, mye billig snacks der

- Klassisk musikk fra mdt.co.uk - enormt utvalg og tidvis meget gode tilbud. De trekker også fra britisk moms

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har akkurat sittet og lett etter et sted å bestille sånne sko:

http://www.nike.com/index.jhtml?l=n...cid-1/gid-153018/pid-153018&re=US&co=US&la=EN

Skoene er jo ganske billige når dollaren er ca 5.5, men porto ble 55 dollar ( der jeg fant de i størrelse 8.5 som jeg sikkert må ha), og når man så får toll i tillegg, og jeg ikke har fått prøvd dem så jeg ikke helt vet om de er gode på, så ble det jo litt mye...

Noen steder de selger slikt uten at portoen blir så høy?
Har fått sendt sko fra USA til ca 15 dollar, men de jeg bestilte hos da selger ikke sånne sko.

Ellers vet jeg ikke om noen spesielle steder å anbefale, pleier å søke på produktet jeg vil kjøpe og bestille der det er billigst, men det varierer fra gang til gang hvor det blir.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Har kjøpt noen bøker fra Amazon.

No småtterier fra ebay også.

Og tråsykkeldeler for over 40000,- på Jensonusa.com og Chainreactioncycles.com

G

Gjestemedlem

Gjest
Har blitt mest bøker, film og musikk.

Handler mest fra Play grunnet frakt og enkeltforsendelser, men også litt fra Amazon og Hkflix. Sistnevnte er gode på Japanske og andre asiatiske filmer. En og annen utgivelse fra Ebay har det jo blitt også.

Venter på denne boken nå fra Playtrade (andre som selger gjennom playsystemet, men den har tatt sin tid. Men jeg får vel være litt tolmodig siden det har vært juleferie på posten).

"Originally published in France, This's book documents the sensory phenomena of eating and uses basic physics to put to bed many culinary myths. In each short chapter This presents a piece of debatable conventional wisdom-such as whether it is better to make a stock by placing meat in already boiling water, or water before it is boiled-and gives its history, often quoting famous French chefs, before making scientific pronouncements. In the chapter on al dente pasta, for instance, This discusses pasta-making experiments, the science behind cooking it and whether it is better to use oil or butter to prevent it from sticking. Most of the discussions revolve around common practices and phenomenon-chilling wine, why spices are spicy, how to best cool a hot drink-but more than a few are either irrelevant or Franco-specific (such as the chapters on quenelles and preparing fondue). This's experimentation, however, is not for the mildly curious, but readers unafraid to, say, microwave mayonnaise will find many ideas here."

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
I hovedsak datadeler til datamaskinene mine. Hovedkort, RAM, CPU, skjermkort osv.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
KOL69 skrev:
Hva shopper DU
Alt. Eller alt som kan shoppes på nett. Melk, smør og brød er litt vanskelig....

og hvordan er prisen i forhold til å shoppe i en konvensjonell butikk?
Sjekk selv. Et lite utvalg følger.

Te & Kaffe:

Coffee Society
Willoughby's Coffe & Tea
Indigo Tea Co.

Mat:

iGourmet (har det meste)
CheeseOnline.fr (ost, ost,ost!)
Fromages.com (mer ost)
Vermont Beef Jerky (for den som liker å gnage på slikt)
Chef Paul Prudhomme (krydder og slikt)

Klær:

Cabelas (klær, sko, dette og hint)
Sheplers (ok, jeg vet det er kåbbåiklær, men jeans er nå jeans uansett hvor de kjøpes)
FreshPair.com (undertøy og sånn)

Diverse:

StrawberryNET (parfyme, after shave og denslags)
ParfumePlus.dk (ditto)

Det er ikke det at en ikke kan få kjøpt ting billig her til lands, men da blir kvaliteten deretter. Om man ikke er så glad i Synnøves gulost, jeans fra Sparkjøp eller tilsvarende, så kan stort sett alle både spare penger og gå opp i kvalitet ved å handle på nett fra det store utland.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Undertøy/klær til damer kan du handle her www.victoriassecret.com. Jeg har kjøpt en del gaver derfra og har fått høre i ettertid at kvaliteten er meget bra.

Jeg har kjøpt en del sterke sauser fra USA (anbefales!) og blandt de aller sterkeste er Dave's Insanity Sauce. Den kan du bestille her: www.davesgourmet.com. Den er så sterk at det eneste jeg bruker den til er å skremme kompiser som er på middagsbesøk og påstår de ikke kan få maten sterk nok.

mvh,
OS

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.943
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Kjøper det meste av musikk fra blant annet amazon, noe DVD fra play.com. Bøker fra samme.
Har handlet endel fra eBay, klokker, smykker, kunst osv.

Er ikke den som smykker meg med dyre klokker, men jeg betalte 2000 kroner ferdig levert og fortollet for en klokke som koster 5500,- i norske butikker.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Lille_Adam skrev:
Klær:

Sheplers (ok, jeg vet det er kåbbåiklær, men jeans er nå jeans uansett hvor de kjøpes)
Jeeezzzze, $30 Lewis jeans!

Skjønner at ting må være en del billigere der ettersom gjennomsnittslønnen er vesentlig lavere enn i norge men dette var mere enn forventet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
el_mariachi skrev:
Lille_Adam skrev:
Klær:

Skjønner at ting må være en del billigere der ettersom gjennomsnittslønnen er vesentlig lavere enn i norge men dette var mere enn forventet.
Glem det. De sender ikke Levi's ut av USA etter pålegg av produsenten.

N

nb

Gjest
Tubesnake skrev:

[/quote]

Jeg mener å ha lest en gang at Norge er omtrent det eneste landet i verden hvor Levis er et merke i øvre del av prisskalaen. I Nord-amerika koster de jo som kjent nesten ingen ting.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Tubesnake skrev:
Kan jo være at de andre er brukbare også, om ikke merkelappen er viktigere enn selve buksa.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
nb skrev:
Jeg mener å ha lest en gang at Norge er omtrent det eneste landet i verden hvor Levis er et merke i øvre del av prisskalaen. I Nord-amerika koster de jo som kjent nesten ingen ting.
Stemmer nok det; det er stort sett bare her at Levi's er et moteplagg. En amerikaner kjøper like gjerne Wrangler, Lee eller whatever.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Man kan opprette amerikansk adresse hos Jetcarrier hvis leverandøren har restriksjoner på eksport, og så sender de det videre til Norge. (hver fredag)

Ellers har jeg fråtset i båtutstyr. Kartplotter, autopilot, VHFradio, ratesensor, osv. 30-50 % av norsk pris, inkl frakt og mva.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Lille_Adam skrev:
Tubesnake skrev:
Kan jo være at de andre er brukbare også, om ikke merkelappen er viktigere enn selve buksa.
Er vel ikke noen som kler på seg merkelappen vel? ;D

Forøvrig var prisene meget tiltalende der så jeg ser ikke bort fra at det blir lagt inn en bestilling derfra.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Kjøpte 6 par Wrangler derfra for en tid tilbake. Kom totalt på litt under 1500,- inkl. frakt. Husker ikke om jeg betalte moms, men det gjorde jeg sikkert.

En annen ting er at i USA betyr f.eks 36" faktisk 36". Der borte tør/gidder folk å klage og returnere når noe er galt og selgerne tar konsekvensen av dette, så det er ikke det samme sjansespillet som her. Måler du 36" rundt livet og 32" i beina og bestiller det, så passer faktisk de klærne du får. Her i landet er ikke det gitt i det hele tatt, uansett hvor du handler.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Sjekker nesten alltid priser paa nett naar jeg skal ha noe...
Her er et utvalg av hva som har kommet med posten det siste aaret:

Div DIY-hifi deler og verktoy
Trafo Volum kontroller
Trafoer for Monoblokker
LP'er
CD'er
Volkl Carvingski (med 70 rabatt kontra lokal sportsbutikk)
Dun parkas
Uggs stovler til dotrene mine
Spyder sportsundertoy
Dunvest
Timberland Skinnjakker

G

Gjestemedlem

Gjest
www.narry.com

Dette er en thailandsk skredder som har europabesøk noen ganger i året. Da han var i Bergen bestilt jeg 2 dresser, 2 skjorter, 2 slips alle sydd på mål og i meget god kvalitet og i det stoffet jeg ville ha, en vanlig dress og en jeg ville ha laget med asistisk krage og full knepping. På neste tur tok han med varene hit og leverte dem. Passet som et skudd og det hele kostet rundt 5000kr.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Erland skrev:

Har du link til hvor du fant dette? Vurderer nye ski i år nemlig, og Volkl står høyt på lista.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Tubesnake skrev:
Jeg har postboks i New Jersey så det ordner seg nok ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Joda. Jeg møter meg selv i døra, stadig vekk. Hyggelig fyr forresten, om enn litt slapp, inkonsistent, og moralsk forkvaklet....

Jeg handler forresten en del bøker på amazon.co.uk, som først og fremst utkonkurrerer pottitlandets bokhandlere på utvalg. Bøker har praktisk nok momsfritak, så jeg slipper å tenke på momsgrensa. Ellers blir det enten under grensa, eller nok over til at det er verd fortollingsgebyret.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.574
Torget vurderinger
2
En rekke innlegg er fjernet fra denne tråden. Det spørres innledningsvis om råd om netthandel, og diskusjoner vedrørende enkelte fabrikanter og deres produksjonsmetoder kan diskuteres i egne tråder.

Mvh
Høvdingen

N

nb

Gjest
thomand skrev:
Erland skrev:

Har du link til hvor du fant dette? Vurderer nye ski i år nemlig, og Volkl står høyt på lista.
ebay.de er tidvis bra på skiutstyr, en del butikker som selger der

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.769
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - sist kjøpt, et par Kef B139 på engelsk E-bay.

Neste prosjekt>? Vet ikke helt - kanskje en Webasto fra tysk E-bay? Installere selv - masse herlig olje og griseri på fingrene ;D

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Ingen som handler hos Haugenbok.no ?

Har en "liten" dille når det gjelder bøker, så hos Haugen bok er jeg fast kunde.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Tja, ha handler mer og mer på nett igrunn.

Sist ble det noe dill fra www.dealextreme.com. Mest for gøy....

Har handlet bøker fra både Amazon og Studia. Den jeg bestilte fra Studia kostet det samme fra Amazon, ellers var Amazon billigere, kjøpte fagbok og en Haynes manual til motorsykkelen min.

Play har jeg brukt, cdbaby, imusic, cdon, platekompaniet, og dvdstrax også, prisene varierer jo endel men det er ikke mange gangene jeg har sittet med en følelse av å ha betalt like mye, eller mer for en cd eller dvd fra nett enn det jeg gjør når jeg er i butikker. Kanskje den gangen jeg kjøpte LP'er fra Elusive, men de er pokker meg så bra at det gjør ikke noe.

Kjøpt barberutstyr på nett, etter råd her inne. ;D

En lås til motorsykkelen, fant den ikke her til lands. Sparte masse på å kjøpe kjøreutstyr fra Tyskland. Kjørestøvler, hjelm og ekstra visir til bare 600,- mer enn det bare hjelmen koster her til lands.

Sparte enda mer på å kjøpe pre'en min fra utlandet. Veldig mye faktisk ;)

Er nok kanskje litt for naiv i forhold til hvem jeg kjøper av, men det har gått bra hittil. La meg bare håpe det fortsetter.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg liker å bruke play.com til bøker og har bestilt mye derfra. De har greie priser og siden frakt er inkludert og det ikke er MVA på bøker så vet man alltid hva det koster uten å måtte finne frem kulerammen. De har også begynt med et lignende system som amazon, der andre aktører selger bøker gjennom play, det gjør at utvalget der er ganske bra etterhvert.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Jeg handler en del på nett, til dels fordi jeg er litt lat, men selvsagt også fordi det tidvis kan være en del billigere.

Klær, sko etc:
asos.com Betaling er pund. Mye kule klær til en rimelig penge, også for menn.

Makeup, hudpleie, parfyme:
strawberrynet.com Betaling er dollar. Mest for kvinner. Eller, en del av dere sitter kanskje med gusten og sprukken hud som skriker etter pleie pga for mye tid foran pc'en, anlegget, eller annet innedørs leketøy. Mulig rør låter bra, men det stjeler mye fukt fra huden :D

Hårprodukter etc:
lookfantastic.com Betaling er pund. Ca halv pris av frisørsalonger. Igjen kanskje mest for kvinner. Men, det er jo faktisk enkelte menn som også har manke som trenger pleie. Disse produktene kan desverre ikke sammenlignes med snake oil, selv om dere med bar isse liker å tro det. Det er omtrent som med hifiledninger, de vil gjøre en viss forskjell opptil et visst prisnivå. Men det kan selvsagt ikke forventes mirakler :D

Håper dette er til hjelp :)

Lin

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har nettopp kjøpt ny genaker fra China. 25% av norsk pris, og etterhvert viste det seg at de norske loftene bruker samme leverandør.

Og jeg som trodde at et seilloft lagde seil.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
DVD'er fra

http://www.dvdempire.com

Spill fra de fleste spillprodusenters webshop'er, Steam osv.

Bruker i det hele tatt weben til mye handling. Ser f.eks. ingen grunn til å handle elektronikk i butikk lengre.

Topp Bunn