Høyttalere Hva rettferdiggjør de ekstreme priser på mye utstyr, spesielt høytalere?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vanlig at en produsent stiller seg følgende spørsmål:
"Hvilke marked skal vi nå?"

Og det avgjør, sammen med produksjonskostnader og annet, hva prisen blir.

Skal man f.eks nå high-end markedet, så vil det være naturlig å prise det deretter. Pris alene selger tross alt i det segmentet.

Derfor er det vanlig at høyt prisete produkter ikke har høyere kostnader eller høyere kvalitet enn langt lavere.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er vanlig at en produsent stiller seg følgende spørsmål:
"Hvilke marked skal vi nå?"

Og det avgjør, sammen med produksjonskostnader og annet, hva prisen blir.

Skal man f.eks nå high-end markedet, så vil det være naturlig å prise det deretter. Pris alene selger tross alt i det segmentet.

Derfor er det vanlig at høyt prisete produkter ikke har høyere kostnader eller høyere kvalitet enn langt lavere.
Den var litt vel forenklet. Det er gjerne noe mer enn bare prisen. Eksklusivitet på en eller annen måte. Aston Martin Cygnet solgte ikke akkurat strålende.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Se på lønnsslippen deres og vurder hva arbeidsgiver får tilbake og se det relatert til denne diskusjonen. Alle sier de er underbetalt, men sannheten er sannsynligvis det motsatte. Hehe
Min vurdering er at prisen min arbeidsgiver betaler for at jeg skal stå til disposisjon 7,5 timer eller mer hver ukedag, er lav sett i sammenheng med antallet timer jeg totalt disponerer i dette livet.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Lavere enn dette også..hmm..
Snakket med en medarbeider av ham som står bak Gaudner akustik i Munchen. Han sa det var brukt Cray supercomputing i utformelsen av designet, som nesten hadde stått konstant å beregnet i 6 måneder hvordan lyden i kabinettet oppførte seg
Hmm, I call bullshit. Har de kjøpt en Cray eller leid tid? Og 6 mnd prosessortid høres mildt sagt ut som bs.
Jeg forstå det slik at de hadde leid bruk av Craymaskiner, bullshit eller ikke..men Gaudner var imponerende lydmessig, aldri hørt Welcome to the Machine spilt så mektig som på de..

edit: fant dette, andre avsnitt litt ned: http://www.theabsolutesound.com/articles/the-newport-show/ her ble Cray supercomputing nevnt
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
a process that requires six months with a Cray supercomputer
Det er fremdeles tullprat :)

Jeg kjenner ikke produktet eller produsenten men dette er nok et eksempel på en meningsløs frase for å vise hvor seriøse de er, noe som virker helt motsatt på meg iallfall når jeg leser slikt som dette.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er vel bare en litt tøyelig måte å forklare at fra det tok 6mnd fra de første til de siste endelige beregninger var gjort. Vil anta at total beregningstid dreier seg om sekunder.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja. Når de klarer å kjøre tsunami og vær simuleringer på noen timer så vil jeg tro en høyttaler ikke er noen stor utfordring.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hiend er luksus, og luksus er rip off (sett ift produksjonskostnaden). Hvorfor så overrasket når man er endel av karusellen selv? Og man simpelten elsker det. Gleden er påtagelig hver gang det erhverves dyrere ting i stadig gromere innpakning! :D
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Hiend er luksus, og luksus er rip off (sett ift produksjonskostnaden). Hvorfor så overrasket når man er endel av karusellen selv? Og man simpelten elsker det. Gleden er påtagelig hver gang det erhverves dyrere ting i stadig gromere innpakning! :D
hehe, vel ja, jeg må si meg enig der, til tross for mine spekuleringer og undringer rundt priser
 
U

Utgatt24668

Gjest
Veldig godt spørsmål. Magico lyder ikke spesielt bra heller. :(
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jo flere ledd en må igjennom, jo dyrere blir det :(
Derfor har jeg nettopp investert i emotiva, der er det bare ett ledd!
kjører nå en xpr-5 og xmc-1 kombo, og er veldig fornøyd med dette :)
Må vertfall triple prisen for å få noe bedre........
Men rommet betyr ofte mer enn utstyret, det er det ingen tvil om.
Fornøyd blir en aldri dersom man er interessert i lyd, og det kommer
alltid noe nytt.....
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Hvor mye koster egentlig...
Det blir feil å summere prisen for alle driverene og så bruke dette som grunnlag for hva en høyttaler skal koste.
Et kabinett som ikke er en enkel firkantet kasse kan fort bli kostbart å lage, og så skal det helst være noenlunde finish også.
Sammensetting og montering kan også fort bli noen kroner.
Veldig små serier, og i mange tilfeller ganske mange utviklingstimer som skal fordeles over de få solgte enhetene.

Dette gjør at høyttaleren blir forholdsvis dyr, hvis man sammenligner med hva driverene og treplatene i utgangspunktet koster.
I tillegg så er "high-end"-markedet et luksussegment, der høy pris ikke er en ulempe men snarere en forutsetning for å i det hele tatt bli vurdert som et aktuelt alternativ.

Hvis pris-ytelse er hovedkriteriet, bør man lete andre steder for å finne det man vil ha.
Hvilket ikke er så dumt, hvis alternativene er de høyttalerene du har listet opp her, for det er ingfen av disse som er spesielt interessante lydmessig.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Ja. Når de klarer å kjøre tsunami og vær simuleringer på noen timer så vil jeg tro en høyttaler ikke er noen stor utfordring.
Utfordringen ligger i softwaren og simuleringsmodellene.
Noen utviklere simulerer faktisk ganske mye, og tildels komplekse modeller, men det er helt rett at dette ikke krever noen spesiell datamaskin, kravet til regnekraft er nemlig helt ubetydelig nå i dag.

Så kan det også diskuteres hvor avansert det er nødvendig å gjøre det.
For >30 år siden laget jeg mine første høyttalere fra grunnen av, og beregningene den gangen begrenset seg til å taste inn ligninger på en kalkulator.
For å beregne kassevolum, portdimensjoner, delefilterkomponenter, alt sammen etter enkle formler og enkle, etablerte retningslinjer for hvordan en god høyttaler skal lages.
Høyttalerene ble bra.
En vesentlig mer avansert tilnærming gir først og fremst større fleksibilitet i forhold til hva en kan lage, men ikke nødvendigvis et bedre resultat.
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Veldig godt spørsmål. Magico lyder ikke spesielt bra heller. :(
Helt uenig! Magico (særlig Q-serien) er veldig nøytrale og gjengir lett kvaliteten oppover i komponentkjeden. Hvilken erfaring har du med Magico siden du generaliserer? Har du hørt en modell eller alle?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom ein skal utvikle eigne høgtalarelement, og produksjonsutstyr for å lage desse, i tillegg til å kalkulere eit optmalt kabinett, og så designe elektronikk som passar til, vert det gjerne mange utgifter som må tenast inn ved å ha høg pris på produkta.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Men da er det egentlig arbeidet rundt, før/etter, samt prod.utstyr, betaling av arbeidere, som står for det aller meste av kostnadene..for å si det grovt? En veldig dyr høytaler trenger altså ikke nødvendgvis inneholde utstyr/komponenter som er lysår foran middels priset utstyr? Utgiftene som kreves for tilslutt å få en høytalerproduksjon igang, står altså for det meste av kostnadene? Jeg regnet egentlig med dette, men har lurt på om høyt priset utstyr, også inneholder en høy teknologi som "vanlige" høytalere ikke har råd til/ eller mulighet få tilgang til grunnet høye kostnader på teknologien? Eks Nanoteknologi i Magicos membraner, kan bare det være nok til å skyve prisene høyt til værs...? Har vært mange svar her, det er bare å gi seg over..utrolig kjekt å få så mange responser, takk :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Dersom ein skal utvikle eigne høgtalarelement, og produksjonsutstyr for å lage desse, i tillegg til å kalkulere eit optmalt kabinett, og så designe elektronikk som passar til, vert det gjerne mange utgifter som må tenast inn ved å ha høg pris på produkta.
Det er nesten ingen som lager sine egne elementer. Den lista er kort, og inneholder bare de helt store produsentene som B&W og JBL.

Dessuten lager ikke elementprodusentene komponentene sine selv heller, de kjøpes gjerne fra underleverandører. Så til slutt er alt lagd i Asia en eller annen plass uansett...
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Revel lager egne, Harbeth også..og ganske mange flere. Men er nok kort ift antall høytalerprodusenter
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Rent konstruksjonsmessig så er det ekstremt vanskelig å se hvorfor mange av de eksotiske merkene skal koste så mye. Flere av de måler ikke en gang bra on-axis og nesten ingen måler spesielt bra off-axis. Så har man ulike typer forvrengning, hvor de heller ikke scorer spesielt godt. Da må man spørre seg hva som står igjen.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Ja, det er litt det jeg lurer på:) Har jo blitt litt klokere på alle svarene her, men uansett..noe rart er det
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Egentlig ikke så rart når det er en måte å tjene penger på. Når hifi lektyren i tillegg ikke er mer kritisk enn hva den er, så er det åpne låvedører. The Audio Critic var ikke rent lite forskjellig fra dagens testere. Som Kvålsvoll sier, høy pris er helt essensielt for i det hele tatt og bli vurdert i high-end miljøet. Resultatet er masse middelmådige både høyttalere og utstyr til skyhøye priser.

Man kan konstruere noe som holder høy ytelse, men er ikke prisen og markedsføringen riktig så vinner man ikke nødvendigvis frem. Hadde f.eks Devialet hadde samme suksess om prisen var det halve? Det tror jeg ikke og rimelig sikker på at de hadde også da fått dårligere omtaler. Skal heller ikke undervurdere behovet for utseendet og WAF. Det er sjelden form følger funksjon med høyttalere. Man konstruerer det som de fleste kan leve med, ikke det som er best lydmessig.
 

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Rent konstruksjonsmessig så er det ekstremt vanskelig å se hvorfor mange av de eksotiske merkene skal koste så mye. Flere av de måler ikke en gang bra on-axis og nesten ingen måler spesielt bra off-axis. Så har man ulike typer forvrengning, hvor de heller ikke scorer spesielt godt. Da må man spørre seg hva som står igjen.
3 kjappe OT-spørsmål jeg håper du tar deg tid til å svare på. Er on- og off-axis så nøye hvis man er benket i sweetspot? Hvis ja, hvorfor konstrueres de ikke så de måler bra på de to parametrene? Har du tips om ht i middelsiktet som måler bra på dette?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Vet ikke om Devialet er det beste eksemplet, da det faktisk er et kinderegg som i mine øyne gir mye for pengene. De driver faktisk også reell produktutvikling virker det som. Hadde den kostet det halve hadde iallefall jeg vurdert den. Det finnes et hav av produsenter som kun selger standard greier puttet inn i et pent kabinett akkompagnert av høytflyvende salgssvada som gir langt mindre for pengene enn Devialet. Men Devialet er dyrt ja, og mulig det tiltrekker en viss type kunder.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Rent konstruksjonsmessig så er det ekstremt vanskelig å se hvorfor mange av de eksotiske merkene skal koste så mye. Flere av de måler ikke en gang bra on-axis og nesten ingen måler spesielt bra off-axis. Så har man ulike typer forvrengning, hvor de heller ikke scorer spesielt godt. Da må man spørre seg hva som står igjen.
3 kjappe OT-spørsmål jeg håper du tar deg tid til å svare på. Er on- og off-axis så nøye hvis man er benket i sweetspot? Hvis ja, hvorfor konstrueres de ikke så de måler bra på de to parametrene? Har du tips om ht i middelsiktet som måler bra på dette?
Tillater meg å svare på denne selv om jeg ikke er orso.

Du hører reflektert lyd selv om du sitter i sweet-spot, derfor er off-axisrespons også viktig. Om man har FULL kontroll på akustikken kan man til en viss grad omgå dette.

Kontroll på off-axisrespons krever en viss størrelse, uansett hvilken metode du bruker. Ikke forenelig med waf, fraktkostnader osv.

Tips til ferdige produkter kan andre bedre enn meg.
 
N

nysjerrigper

Gjest
Dersom ein skal utvikle eigne høgtalarelement, og produksjonsutstyr for å lage desse, i tillegg til å kalkulere eit optmalt kabinett, og så designe elektronikk som passar til, vert det gjerne mange utgifter som må tenast inn ved å ha høg pris på produkta.
Det er nesten ingen som lager sine egne elementer. Den lista er kort, og inneholder bare de helt store produsentene som B&W og JBL.
jaha. hvem står for de her da?

klipsch
b&w
psb
dali
dynaudio (utrolig nok fortsatt i danmark)
focal
tannoy
kef
monitor audio
polk audio?
boston acoustics?

samtlige har elementer som er særskilt for de. at mange kommer fra kina er jo irrelevant, siden produksjonslinjene er satt i sving av de allikavel.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det var en kort liste det.
Monitor Audio tror jeg får sine ting laget på Seas.
PSB er jeg usikker på.
Ellers er dette noen av de svært få ja som lager ting sjøl. Fellesnevner for alle er at det er store.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Man kan jo lese litt om Reidar Persson og hans Respons høyttalere. Det finnes flere artikler og stoff på nettet, som også gir litt innblikk i direkte og inndirekte kostnader i forbindelse med fremstilling og produksjon av de høyttalerne.

Men, ja - det finnes jo eksempler på at pris og det et produkt består av ikke har helt forklarlig sammenheng.
Hva som gjør at denne koster ca. 6K forstår jeg ikke helt:

croft-riaa-inside.jpg

Helt ordinære masseproduserte 12AX7 rør også, såvidt jeg forstår.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
For ikke å snakke om kabler !!!!! Jeg vet at enkelte produsenter , ut i fra 'råvarene' som brukes tjener 6-700 prosent ......:cool:
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
3 kjappe OT-spørsmål jeg håper du tar deg tid til å svare på. Er on- og off-axis så nøye hvis man er benket i sweetspot? Hvis ja, hvorfor konstrueres de ikke så de måler bra på de to parametrene? Har du tips om ht i middelsiktet som måler bra på dette?
On-axis er måling rett frem og blir da selvsagt vesentlig. Her slik måling bør være jevn, men falle gradvis fra bass til diskant.

Som JENO nevner lytter vi mye til reflektert lyd. Ikke uvanlig at så mye som 80% av lyden du hører i sweetspot er reflektert lyd. Derfor bør den reflekterte lyden være så lik som mulig som direktelyden. Det gir mye bedre lyd med mindre farging fra rommet. Akustiske tiltak kan minimere dårlige off-axis målinger, men vil aldri fjerne det. Et best mulig utgangspunkt er alltid en stor fordel.

Årsaken til at det ikke konstrueres i større grad ville jeg tro både skyldes mangel på kunnskap og størrelse/design på høyttalerne.

Jeg blir innahabil på siste spørsmål da jeg jobber med utvikling av høyttalere, men kan vel si så mye at disse parametrene samt ikke overprising er viktig for oss.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Høyttalere også orso? Spennende! Når kan vi regne med mer info eller ferdige produkter?
Når gjelder høyttalere vil det neppe dukke opp noe særlig konkret offentlig informasjon før etter sommerferien. Nettsiden vår og salg av annet er derimot klart veldig snart.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.107
Hvor mye koster egentlig en Mega $ høytaler å produsere/lage og hvor dyre komponenter rettferdiggjør noen tildels sinnsyke priser ? Jeg fant denne:

As expected Hi-End multi-ways loudspeakers costing in excess plus 20,000 dolars, use cheap drivers, which cost few dolars for a pair of floor standing loudspeakers.

Example:
Peak Consult Zoltan - MRSP 34,995/pair
Tweeter - ScanSpeak Soft Dome with SD-2 magnet - approximately $200
Midrange - AudioTechnology 5" midrange - approximately $275
Woofer - AudioTechnology 7” woofer - approximately $500 each x 2
Total cost of drivers per pair = $2950

Joseph Audio Pearl - MRSP 23,500/pair
Tweeter – Seas Millennium - approximately $185
Midrange – Seas Excel 7” Magnesium Cone w/Copper Phase Plug - approximately $165
Woofer – Seas Excel 8” Magnesium Cone w/Copper Phase Plug – approximately $190 x 2
Total cost of drivers per pair = $1460

Wilson Audio Watt Puppy - MSRP 27,900/pair
Tweeter – Focal Tioxid Dome - approximately $100
Midrange - Scan Speak Carbon Fiber 6.5” – approximately $150
Woofers – Dynaudio 9” (21W-54)* - approximately $150 each x 2
Total cost of drivers per pair = $1100
*(Dynaudio no longer supplies drivers to the loudspeaker industry; however, they continue to supply a few manufacturers with whom they had a previous relationship)

Eggleston Works Andra 2 - MSRP 19,500/pair
Tweeter – Dyaudio Esotar – approximately $325
Midrange – Morel 6” MW166 - approximately $105 each x 2
Woofer – Dynaudio 12” – approximately $200 each x 2
Total cost of drivers per pair = $1870


Avalon Eidolon Vision - MSRP 23,950/pair
Tweeter – Accuton 1” C12 Ceramic Dome – approximately $190
Midrange – Accuton 3.5” C90 Ceramic – approximately $280
Woofer – Eton 11” Hexacone – approximately $275
Total cost of drivers per pair = $1490

Verity Audio Sarastro - MSRP 29,995/pair
Tweeter – Raven R1 – approximately $250
Midrange – AudioTechnology 6” midrange – approximately $390
Woofer – AudioTechnology 11” woofer – approximately $550
Total cost of drivers per pair = $2380

Sikkert flere her inne som har sett den, men er dette gjennomgående i flere dyre produkter? Mye av det megadyre jeg hørte på Munchen var imponerende ja, men skyldes dette høytalerne, ekstremt dyre forsterkere, cdrigger, strømrensing, rommet, eller comboen av alt det..hvordan hadde billige høytalere hørt ut, med mye av det utstyret? kanskje like imponerende?
Noe av det mest imponerende, var ofte de små systemene, med langt billigere utstyr. Er høytalere til enhver tid verdt det, som produsenter antagelig vet at ultrarike uansett vil betale for et par? Nye Coltrane til en million ser jo flotte ut, men låt ikke særlig bra..synes jeg da..Hvilke produsenter bruker komponenter, som faktisk rettferdiggjør en milliondollar priser?
Litt useriøst og feilaktig innlegg, det engelskspråklige her. "Cheap drivers"? Nesten utelukkende gromelementer han ramser opp. Ikke billige.
Den største kostnaden for high-end høyttalerprodusenter er nok kabinettet, produsert i svært små serier, men jeg skal være enig i at prisene uansett ofte er ville. De rettferdiggjøres i det øyeblikket noen kjøper disse produktene...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Elementer er langt dyrere i gode PA høyttalere. Det er bare å ta en titt på f.eks hva gromme kompresjonsdrivere koster.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.107
Orso, hvis "det er like før dere er i gang", så kan du skrive under på at det er tusen kostnader/investeringer som de færreste her tenker på, som skal betales lenge før kronene begynner å komme inn. De må også kalkuleres inn. Har man kun ett eneste småskala produkt i porteføljen å fordele disse kostnadene på, er det fint mulig å gå dundrende underskudd nesten uansett hvor høyt man setter ønsket utsalgspris...
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Orso, hvis "det er like før dere er i gang", så kan du skrive under på at det er tusen kostnader/investeringer som de færreste her tenker på, som skal betales lenge før kronene begynner å komme inn. De må også kalkuleres inn. Har man kun ett eneste småskala produkt i porteføljen å fordele disse kostnadene på, er det fint mulig å gå dundrende underskudd nesten uansett hvor høyt man setter ønsket utsalgspris...
Litt sånn som det er med det meste småskala (og alt annet også for øvrig...) som produseres/selges i denne verden altså...? :)
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Slik jeg tenker rundt dette nå, etter mange svar, så blir det slik;
Det er altså ikke en spesiell eller sofistikert ny teknologi som gjør 1 million kroners høytaler annerledes enn, la oss si en til 100k, men snarere arbeidet rundt dette, hele maskinen som skal gå sin gang før et endelig resultat kommer ut fra "prod samlebåndet"? Først tenkte jeg at Magicos la oss ta nanomembraner, var såpass dyrt og vanskelig å produsere, at det alene kosten 400k feks. Virker som arbeidet rundt kabinettet alene, står for laangt mere av kostnadene, enn noen av teknologiene brukt inni tilsammen..samt selvfølgelig effektiv reklamebruk for alene øke verdien på et produkt betraktelig...ikke at det er noe nytt forsåvidt
 
Sist redigert:
Topp Bunn