Forsterkere Hva regnes som de beste effektforsterkerne?

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Jeff Rowland hos Lyric/TAA import.

mvh
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Mc.Intosh selges hos Soundgarden. VTL hos Hi Fi stasjonen på Kongsvinger.

mvh
Mulig jeg er på jordet nå... Trodde bare ikke Kongsvinger hadde Hi Fi butikk?

Vet om en på Heradsbygda(?) [Elverum]


Sandlien
 
U

utgatt60135

Gjest
Hva mener jeg når jeg spør om dette er den nye ørkenvandringstråden?
Jeg mener at når det blir stilt et sånn spørsmål, (Sitat:Hva regnes som de beste effektforsterkerne?), da vil man nødvendigvis få mange forskjellige svar.

Folk har forskjellige meninger om dette, og ulike preferanser og lyd-ideal vil prege svarene.

Spørsmålet om hvilke forsterkere som er best, er etter min mening stilt på alt for generell basis.
Hva som er "best" er veldig avhengig av hva slags høytalere som skal drives og komponentmatching forøvrig.

Med ørkenvandring mener jeg da at det ikke finnes svar på spørsmålet, men at man vil få en tråd med mange ulike oppfatninger og egentlig bli like klok (dum eller dummere).
Jeg håper du forstår hva jeg mener.
Hva man liker best kan man diskutere, men jeg etterlyste i første innlegg nøytrale forsterkere (som matches med andre nøytrale komponenter). Helt presis nøytralitet er ikke lett å identifisere, men iallefall ganske så nært.

Best transparenthet, best på oppløsning, best på engasjement, stereoperspektiv, sort bakgrunn osv. Det er ikke synsing men faktaorientering. Det jo aldri noen som har hørt alt og sammenlignet alt, men det er både morsommere og mer interessant med en god diskusjon og mange forslag enn de som ikke skriver noe fordi man ikke vet alt. Så bare kjør på :).
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.681
Antall liker
58.594
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva man liker best kan man diskutere, men jeg etterlyste i første innlegg nøytrale forsterkere (som matches med andre nøytrale komponenter). Helt presis nøytralitet er ikke lett å identifisere, men iallefall ganske så nært.

Best transparenthet, best på oppløsning, best på engasjement, stereoperspektiv, sort bakgrunn osv. Det er ikke synsing men faktaorientering. Det jo aldri noen som har hørt alt og sammenlignet alt, men det er både morsommere og mer interessant med en god diskusjon og mange forslag enn de som ikke skriver noe fordi man ikke vet alt. Så bare kjør på :).
Joa,-er ikke mot diskusjoner!;)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Mulig jeg har formulert meg uklart. Mc. 601 er en mono-blokk. Og Hi Fi stasjonen mener jeg bestemt ligger v. el. ikke så langt unna Kongsvinger. Ligger i en gammel NSB stasjons-bygning. Sistnevnte pusher VTL(vertical tube logistics?).

mvh
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.681
Antall liker
58.594
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva som skal betegnes som nøytral forsterker, det vet ikke jeg, men det er forslag i tråden her som åpenbart IKKE er det.

Jeg har ikke hørt alt som finnes av forsterkere, men div. McIntosh og EC Aw250 har jeg hørt.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Ang. Mc., så betyr 1 på slutten en monoblok, og 2 en stereo amp. På de største modellene 1,2 KW & 2KW fravikes nomenklaturen. 2KW har 3 bokser pr. kanal.

mvh
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.681
Antall liker
58.594
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ang. Mc., så betyr 1 på slutten en monoblok, og 2 en stereo amp. På de største modellene 1,2 KW & 2KW fravikes nomenklaturen. 2KW har 3 bokser pr. kanal.

mvh
Skal ikke drive dette lenger langt av lei, men trådstarter oppga budsjett på mellom 40 og 60 tusen kroner.
(Derfor bemerket jeg at det er jo artigst med stereo:))
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Mulig jeg har formulert meg uklart. Mc. 601 er en mono-blokk. Og Hi Fi stasjonen mener jeg bestemt ligger v. el. ikke så langt unna Kongsvinger. Ligger i en gammel NSB stasjons-bygning. Sistnevnte pusher VTL(vertical tube logistics?).

mvh
Mener ikke å tråkke på noen tær. Meget mulig det er en i umiddelbar nærhet av Kongsvinger!

Vet bare at jeg kjører forbi en eldre stasjon hver dag, "Hifi Stasjonen" noe sør for Elverum :)
Han har det meste fra VTL ja!

Beklager of topic!


Sandlien
 

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
37
Antall liker
1
Sted
Oslo
I prisgruppe omtrentlig 40k - 60k?

Ikke store fravik fra det nøytrale. Stor effekt er ikke viktig og snerten og liten fremfor gigantisk og macho. Men alså, først og fremst lurer jeg hva dere tror og mener er de beste på markedet uansett størrelse. Når jeg snoker litt rundt så virker det som det er størst marked for de aller dyreste og mindre utvalg på de noe rimeligere. Hvorfor er det slik? Fra min side er det mest en morsom orientering foreløpig.
To små men tunge bokser: Naim NAP 300 (nypris ca. 68k, så litt over området du nevner). Jeg har nettopp kjøpt en og er direkte rystet over hvor storveies det lyder.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nøytralitet bestemmes av målinger. Lytteinntrykk er først og fremst med å understreke det. Jeg vet ikke om noen forsterkere som måler så bra som Hypex Ncore, uansett hva de måtte koste. Vanskelig å se at det er noe grunn velge noe annet hvis man ønsker en forsterker uten egenlyd og ikke er opptatt av bling faktoren. Er det viktig å lese lytteinntrykk angående Ncore, så kan man lese denne: Hypex NCore NC400 - USA Tour Listening Impressions
Om en slik nøytral låtende forsterker passer i anlegget man har, finner man kun ut ved å prøve selv. Her får man ikke noe ekstra, så da må resten av anlegget henge med. Dog har ikke sett noen foreløpig som ikke synes den gjorde en meget god figur, men det vil alltid være noen som foretrekker fargingen fra f.eks en rørforsterker. Det handler ikke bare om smak, men hvordan anlegget og rommet måler i tillegg til innspillingene.
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
650
Antall liker
553
Synes Bent Holter og Hegel fortjener en plass på lista.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Skal ikke drive dette lenger langt av lei, men trådstarter oppga budsjett på mellom 40 og 60 tusen kroner.
(Derfor bemerket jeg at det er jo artigst med stereo:))
Faen.Den så jeg ikke.

mvh
 
Sist redigert:

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Mener ikke å tråkke på noen tær. Meget mulig det er en i umiddelbar nærhet av Kongsvinger!

Vet bare at jeg kjører forbi en eldre stasjon hver dag, "Hifi Stasjonen" noe sør for Elverum :)
Han har det meste fra VTL ja!

Beklager of topic!


Sandlien
Da dette går direkte på Hifi Stasjonen og VTL, mener jeg det bør være rom for å kunne svare. Men skal ikke se bort fra at det blir slettet, dere får lese kjapt :)
Hifi Stasjonen ligger like utenfor Elverum i Heradsbygd. Vi kommer neppe til å åpne butikk i Kongsvinger :)
Hvor vi befinner oss ser man fort om man tar en titt på våre websider.
VTL, som vi er forhandler for, står for Vacuum Tube Logic.
Det er korrekt at Hifi Stasjonen har det meste fra VTL, og iløpet av året skal alle produkter fra VTL være på demo. Noen produkter vil endatil være dobbelt opp av for å vise forskjellige finish.
Mvh
Hifi Stasjonen
 

Hjortulf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2010
Innlegg
113
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Den beste effekt forsterkeren? Et umulig spørsmål spør du meg, iallefall dersom den skal spille "best" på alle typer musikk. Har selv eid flere av merkene som nevnes her mfl, både klasse a, a/b og d. Har komt til at en må ha flere oppsett for å bli 100% fornøyd til enhver tid, kompromiss, kompromiss altså....
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Da dette går direkte på Hifi Stasjonen og VTL, mener jeg det bør være rom for å kunne svare. Men skal ikke se bort fra at det blir slettet, dere får lese kjapt :)
Hifi Stasjonen ligger like utenfor Elverum i Heradsbygd. Vi kommer neppe til å åpne butikk i Kongsvinger :)
Hvor vi befinner oss ser man fort om man tar en titt på våre websider.
VTL, som vi er forhandler for, står for Vacuum Tube Logic.
Det er korrekt at Hifi Stasjonen har det meste fra VTL, og iløpet av året skal alle produkter fra VTL være på demo. Noen produkter vil endatil være dobbelt opp av for å vise forskjellige finish.
Mvh
Hifi Stasjonen
Siden det er jeg som har penset noen potensielle kunder inn til deg, håper jeg på rabatt på noen av dine utmerkede produkter. Jeg er i Mc. land, så jeg har ingen planer om å robbe deg.

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
To små men tunge bokser: Naim NAP 300 (nypris ca. 68k, så litt over området du nevner). Jeg har nettopp kjøpt en og er direkte rystet over hvor storveies det lyder.
Hadde samme opplevelse som deg, jeg kjøpte en slik forsterker for endel år siden. Både initial og langtids lytting gav meg et tydelig bilde av at dette var helt soleklart den beste effektforsterkeren jeg hadde hatt gleden av å sette mine bein i.
Jeg opplevde den som mange nivåer over de andre i prisklassen jeg hadde erfaring med. Den er sjokkerende god, jeg var også rystet av den og dens sjelsettende egenskaper. Dette må være en av verdens beste effektforsterkere i betalbar prisklasse imo.
 

gunnhamm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.04.2004
Innlegg
90
Antall liker
6
Vil nevne Ampzilla 2000 second edition monoblokker til 7500 USD. Har de selv og de spiller forrykende på mine Montana XPS Signature. Sjekk ut på Spread Spectrum Technologies.

Mvh
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
Mine absolutte favoritter er Holton Precision Audio sine godt konstruerte mosfet forsterkere. Desidert beste jeg har prøvd i mitt annleg ivertfall.
Låner gjerne mine bort til inntriserte.
Bygger også for de som ikke ønsker å gjøre det selv.
Yes de nye R 2 versioner er formidable. Har hørt rigtigt mange forstærkere og Mine nye NXV 500 R 2 er creme de l creme .
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Hvorfor gå over bekken etter vann? Musical Innovations MI9 til 30 k, eller helst den nye oppfølgeren MI9.1 til 40k. De gruser alt i sin prisklasse.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Hvorfor gå over bekken etter vann? Musical Innovations MI9 til 30 k, eller helst den nye oppfølgeren MI9.1 til 40k. De gruser alt i sin prisklasse.
Enig. Musical Innovation (spesielt klasse A serien: MI 9.1 og MI 10.1 SE) fortjener større oppmerksomhet, imho.

Nå skal Roar Malmin og MI ha egen stand på årets Hortenmesse, og da er det å håpe at flere får øynene (og ørene!) opp for disse superbe forsterkerne.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvorfor gå over bekken etter vann? Musical Innovations MI9 til 30 k, eller helst den nye oppfølgeren MI9.1 til 40k. De gruser alt i sin prisklasse.

Spennende produkter, med en svoren hærskare.
Men litt av "problemet" for meg er at om en uke har det kommet et nytt og bedre produkt derfra.... ;)
 

stigln

Fersking
Ble medlem
15.11.2010
Innlegg
4
Antall liker
0
Electrocompaniet AW250R er en meget god effektforsterker med mye kraftreserver:)
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Spennende produkter, med en svoren hærskare.
Men litt av "problemet" for meg er at om en uke har det kommet et nytt og bedre produkt derfra.... ;)
Jo, jeg ser den. Jeg mener MI9 har vært ute et par års tid, og nå avløses av 9.1? ikke så ille i forhold til mange andre, det. Og så er det jo greit at det er kontinuerlig produktutvikling, ofte med muligheten for upgrade av den man allerede har.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Electrocompaniet AW250R er en meget god effektforsterker med mye kraftreserver:)
Ikke så veldig nøytral kanskje, og litt ullen i bassen på noen høyttalere. Testet en 250 opp mot en eldre Mark levinson på 100W en gang, og selv om urettferdig sammenligning så ble EC'n litt treg i forhold. Har hatt flere AW250R gjennom tidene, så den er ikke så dårlig.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Enig med ørkenvandrerne. Så generelt som spørsmålet er stilt, kan man holde på ganske lenge uten egentlig å komme noen særlig vei. Men hvis man tar utgangspunkt i at Lyngen har Focal, er det ikke særlig vanskelig å foreslå Chapter. Kombinasjonen Focal/Chapter kjenner Lyngen helt sikkert til. Sikkert ikke det mest spennende valget, men garantert ikke det dårligste.
Hvem som egentlig har Chapter nå, er jeg usikker på. Brukt kan man sikkert få en Couplet fra HiFi huset i Bærum. En annen mulighet er Sverige.
 

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
187
Antall liker
54
Kanskje disse kan fungere på Kappa som dessverre/heldigvis står ubrukt nå..

Noen som har hørt Spectron Musician mk2(?) ?


Sandlien

Har ikke hørt spectron M mkII, men har en mkIII. ... Sønnen min klabba det til, så den er til rep, men det er klart noe av det beste jeg har hatt. Uten tvil! Tør anbefale en slik, ja.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kombinasjonen Focal/Chapter kjenner Lyngen helt sikkert til.
Den kombinasjonen har jeg naturlignok hørt om ofte, men har aldri hørt Chapter under kontrollerte forhold. Har vært for dyre til nå, men brukt er det kanskje en mulighet. Fortsatt bare en tenkeprosess dette. Klarer ikke engang å få solgt Naim´en (trodde den var lettsolgt) så har ikke så lysten på enda en treg salgsprosess nå.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
OPlevede den som farvet og upræcis i retning af rør som ikke er i top.
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Doxa model 74 29900kr og Doxa model 61 49900kr - Er "voicet" i nært samarbeid med flere dyktie musikere som kritisk sammenlikner disse nye Doxa konstruksjonene med egne opptak gjort i et av Norges absolutt beste studioer. Helt nytt musikk-konservatorie i Kristiansand - studio til mange mange millioner !!! ) beste mikrofoner og master miks osv. Ny og banebrytende måte for utvikling av uvanlig nøytral og "riktig" lyd. men om man vil ha dette er en annen sak. Doxa i dag er noe HELT annet enn hva det var for bare 1år siden :) Faktumet er at i dag bruker Doxa masse tid på å vitenskapelig utvikle metoder for å oppnå "defaktor riktig" lyd. Det er veldig spennende og så langt har responsen vært 100% positiv. Veldig hyggelig test av Roy :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Påstander om "riktig lyd" tar jeg ikke for god fisk uten videre da det for meg synes om flere synes sine produkter er "korrekte" selv om de låter forskjellig fra hverandre. Hvordan lyttet man seg til den mest korrekte lyden? Hvilke høyttalere blir da ansett som mest riktige for å lytte til Doxa?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
Doxa i dag er noe HELT annet enn hva det var for bare 1år siden :)[/QUOTE]


Vil det sige at for 1 år siden kunne de ikke lave forstærkere og nu kan de pludselig ? Jeg ved ikke helt hvilken forstærker jeg hørte for 2-3 år siden men den var helt ny på det tidspunkt og det samlede resultat var elendigt.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg vil på det aller sterkeste anbefale Doxa 61. Du kan lese mine lytteinntrykk her.
Oslo Audio Society

Den er rett og slett vanvittig bra!
Fin test!
Hørte en ny Doxa for 3 år siden cirka og ble imponert. Utrolig levende.
Ser av testen din at den er single-ended og negativefeedback. Jeg har liten praktisk kunnskap rundt hva som faktisk spiller en rolle i en forsterkerkonstuksjon, men single ended forsterkere har oftest høyere forvrengning enn en typisk pushpull. Denne forvrengningen er mest ørevennlig (uhørlig) harmonisk forvrengning i motsetning til de andre som har lavere forvrening, men oddeordens (lett hørbar) forvrengning.

Hvis en ikke vil at forsterkeren skal "farge"/"strupe" dynamikken er singleended uten NF veien å gå etter min erfaring, men da kanskje med litt rundere lyd når det "koker" som mest.

Kult at Doxa har tatt nye steg. :)
 
Topp Bunn