Hva proffene mener om kabler...

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
....så enda et argument for å sette akustikk foran kabler :)
Ja, men når alt dette andre er i orden, kommer da ikke turen til kablene?

L

Lydtekniker

Gjest
All den stund jeg personlig ikke kan høre noen forskjell på hensiktsmessig konstruerte signalkabler, bruker jeg pengene mine på andre ting som har en klart hørbar effekt.

Når det er sagt, så skal det også sies at under spesielle forhold er kvalitetstap i kabler ganske markant - spesifikt når kilden er høyohmig. Et godt eksempel er en el-gitar. Lange kabler mellom gitar og forsterker vil gi merkbart diskanttap.

Slike forhold råder dog ytterst sjelden i hifi-sammenheng, vil jeg anta.

Om noen vil låne meg en feinschmecker XLR, kan jeg godt gjøre en innspilling av eksempelvis akustisk gitar med den gjennom en høykvalitetsmikrofon og en Universal Audio preamp og en innspilling med standard hyllevare Klotz XLR og legge det ut til sammenligning.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29

Jo, DA kommer turen til kablene..... ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Er nok ikke enig her. Det finnes faktisk de som har gjort noe med akustikken i lytterommet sitt, OG da kommer kablene om du vil eller ei ;)

Endre
Enig!

Skjønt det betyr at kablenes tur aldri kommer... ;)

Lagga

K

kbwh

Gjest
Jada, Lytterommet er i orden, komponentene på plass, og så må de kobles sammen. DA er det altså kablenes tur.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.021
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Jada, Lytterommet er i orden, komponentene på plass, og så må de kobles sammen. DA er det altså kablenes tur.
A ha, min misforståelse.
Man har bygget lytterom, man har kjøpt komponenter, plutselig, og ut av det blå, blir man nysgjerrig på hvordan alt dette låter, så nå må man også ut og kjøpe noe å koble komponentene sammen med.

Dette høres tungvint ut......

::) ;)
Lagga

P

Parelius

Gjest
Denne hørtes jo bra ut:

"If you want a fighting chance to see if a cable MIGHT make an audible difference, play some pink noise and switch back and forth with no gap. If you can't hear a difference then, how can you expect to hear one reliably with "moving" music!!!!
With cables I make this simple statement: If it fails the pink noise test, it will fail any objective musical test you can do, if you perform the test honestly. Does your cable pass the pink noise test (audible difference with P.N.)?"

Fra: http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/3979/0/48/0/

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.021
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Ja, altid trist å glemme å sette ting på handlelisten. Blir lite lydproduksjon uten ledninger også.
;D ;D

Parelius: Bra sitat, - hele innlegget var forøvrig godt og på sak!

Lagga

AGD

Medlem
Ble medlem
05.05.2006
Antall liker
0
And who better to talk about sound than Bob Katz eh?

K

knutinh

Gjest
Denne hørtes jo bra ut:

"If you want a fighting chance to see if a cable MIGHT make an audible difference, play some pink noise and switch back and forth with no gap. If you can't hear a difference then, how can you expect to hear one reliably with "moving" music!!!!
With cables I make this simple statement: If it fails the pink noise test, it will fail any objective musical test you can do, if you perform the test honestly. Does your cable pass the pink noise test (audible difference with P.N.)?"

Fra: http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/3979/0/48/0/
Jeg tror ikke det nødvendigvis er rett. Syntetiske signaler er veldig nyttige til blindtesting, men de er ikke de eneste.

For å høre jitter tror jeg f.eks at en ren sinus kan være bedre egnet.

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg tror ikke det nødvendigvis er rett. Syntetiske signaler er veldig nyttige til blindtesting, men de er ikke de eneste.

For å høre jitter tror jeg f.eks at en ren sinus kan være bedre egnet.

-k
Hvis jitter gir harmonisk forvrengning?

Vidar

K

knutinh

Gjest
Hvis jitter gir harmonisk forvrengning?

Vidar
Hva mener du? Hvis jeg har forstått rett så vil jitter som ikke blir undertrykt av D/A-elektronikken manifestere seg som en form for frekvensmodulasjon hvor modulasjonen i verste fall er signal-avhengig.

Det virker rimelig at en sinus er avslørende for slike sidebånd, på samme måte som at "sinuslignende" toner var drepen for båndspillere med mye wow & flutter.

mvh
Knut

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hva mener du? Hvis jeg har forstått rett så vil jitter som ikke blir undertrykt av D/A-elektronikken manifestere seg som en form for frekvensmodulasjon hvor modulasjonen i verste fall er signal-avhengig.

Det virker rimelig at en sinus er avslørende for slike sidebånd, på samme måte som at "sinuslignende" toner var drepen for båndspillere med mye wow & flutter.

mvh
Knut
Aahh, sjønner. Jitter er ikke mitt favorittpålegg...men jeg har forstått det slik at jitter er varierende tidsavvik for når en flanke i et firkantsignal starter, og at dette igjen avhenger av klokketoleranser.

Apropos klokkefrekvenser: I et forsøk på én av datterens super billige leke, den er det selvsagt en superdårlig musikkavspillig på. Når denne har litt dårlig batteri, og musikken spiller, hører jeg en kraftig pitchendring i musikken bare jeg rister litt på den. Kanskje ikke rart jitter kan være et problem for CD-spillere også som rister og dunker når man spiller litt høyt...

Dette har selvsagt ingenting med kabler å gjøre. Kabler har jo ikke jitter - eller?

Vidar

K

knutinh

Gjest
Dette har selvsagt ingenting med kabler å gjøre. Kabler har jo ikke jitter - eller?
Kabler har fallende frekvensrespons. Firkanter har uendelig frekvensrepons. Ergo vil enhver kabel "runde av" firkanten. Hvis dimensjonering mellom signalbåndbredde, kabelbåndbredde og mottakerkretser ikke er fornuftig, kan man se for seg at null-gjennomgangen for pulsen lett blir forskjøvet av enhver additiv støy. Hvis så klokke blir gjenvunnet instantant uten PLL og uten buffring, så vil f.eks en D/A konverter kunne endre egenskaper.

-k

Topp Bunn