Hva planlegger du å kjøpe av Beatles remasters?

Hva skal du kjøpe av Beatles remasters?

• Full pakke her: stereo og monoboksen

Stemmer: 0 0.0%
  • Stereoboksen

• Monoboksen

• 1-3 album

• 3-7 album

• Venter på vinylutgavene

• Zero. Har alt jeg trenger av Beatles

• Lydkvaliteten er avgjørende om jeg kjøper...limiting

• Totalt antall stemmer
    0

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.306
Sted
Trondheim
Det kan godt være at det lages mye musikk idag som er mer spennende enn det Beatles lagde midt på 60-tallet. Det skulle jo egentlig også bare mangle. Det meste av det som lages av såkalt "klassisk" musikk idag er mer spennende enn det Beethoven skrev. Men er det derfor mer betydningsfullt? Og er det det vi vil høre på om 30 år?
Det som slår meg hver gang jeg setter på en Beatles-plate er den gjennomførte kvaliteten i det de leverte. Elegant gitarspill, spennede slagverk (Ringo hadde som prinsipp å aldri spille det samme i hvert vers av en sang), utrolig flotte basslinjer (som vi ikke har hørt skikkelig før remastrene kom), spennede arrangementer (f.eks. solo vokal m/strykekvartett!), og super harmonisering i vokalarbeidet. Og det hele så godt som live - de hadde ikke "ørten" spor å jobbe med. Dette er musikk man ikke går lei av!

Se også på hva de leverte - i løpet av 7 år leverte de 12 (13) album (hvorav 6 er glimrende - 7 hvis du regner The Beatles som 2), 3 er svært kompetente, 2 er gode og 1 er ... "spennende". + mange singler og EPer.

Beatles gjeninnførte energien i pop-musikken. Den energien som Elvis hadde mistet. I tillegg integrerte de mange stilarter inn i noe nytt som ingen andre hadde tenkt på (eller i hvertfall ikke hadde vist eller greid å gjennomføre). De gjeninnførte den gitarbaserte rocken. I ettertid er det lett å le av Dick Rowe i Decca som avslo å gi ut The Beatles, men begrunnelsen hans var jo logisk : "Gitargrupper er ut." Og det hadde han rett i. Det han ikke greide å se var at det Beatles var mer enn en gitarbasert pop-gruppe. De hadde en kvalitet og en energi som de andre gitarbaserte gruppene manglet.

Så The Beatles på mange måter innførte det som i ettertid viste seg å være den vinnende resepten for rockegrupper - 4 dyktige instrumentalister som i stor grad var likeverdige og som lot seg inspirere av mange forskjellige stilarter og forente disse i et nytt uttrykk. Og som gjorde det med energi og stil.

Dermed er det ikke sagt at dette ikke ville skjedd uten The Beatles, men det var nå en gang The Beatles som gjorde det. Akkurat som at romantikken i musikken ville skjedd uten Beethoven, om enn kanskje noe senere.

Derfor må disse remasterutgivelsene se på som musikkhistorie. At de i tillegg inneholder utrolig mye spennede og god musikk er en bonus. Selvfølgelig behøver man ikke like The Beatles av den grunn, men å avspise dem som uinteressante blir veldig feil.

Musikken må alltid vuderes ut fra 2 kriterier - hvor spennende og god den er i forhold til annet som lages i den samme tiden, og hvor betydningsfull den er for den videre utviklingen av musikken. Det siste kriteriet kan man vanskelig se før i ettertid.
At det er mange band idag som lager mer spennende musikk enn The Beatles mener jeg er en selvfølgelighet - The Beatles' musikk er tross alt 40-50 år gammel, men om den er bedre og mer spennende enn annen musikk i sin egen samtid er jeg ikke så sikker på. Og om den vil få like stor betydning for musikken utvikling som det The Beatles gjorde er jeg svært i tvil om.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.733
Torget vurderinger
1
Takk for en interessant og litt ny vinkling på historien om The Beatles. Blir aldri lei av den!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg ser noen sier de sjelden spiller Beatles. Jeg vil faktisk våge påstanden at det mye kommer av at de gamle CD-utgivelsene var såpass slitsomt mastret at de ikke fungerer å lytte til i lengden. Jeg tror også at jeg vil spille mye mer Beatles enn før med de nye utgivelsene.

U

utgatt60135

Gjest
otare skrev:
Det som slår meg hver gang jeg setter på en Beatles-plate er den gjennomførte kvaliteten i det de leverte. Elegant gitarspill, spennede slagverk (Ringo hadde som prinsipp å aldri spille det samme i hvert vers av en sang), utrolig flotte basslinjer (som vi ikke har hørt skikkelig før remastrene kom), spennede arrangementer (f.eks. solo vokal m/strykekvartett!), og super harmonisering i vokalarbeidet. Og det hele så godt som live - de hadde ikke "ørten" spor å jobbe med. Dette er musikk man ikke går lei av!

I går kveld lå jeg og lyttet mer til Beatles og tenkte på hva det er som skiller dem fra mye annet. Det er klart de har fått til noe som ikke alle andre har klart. Og det er jo imponerende hvor innovative de var på den tiden *. Flotte arrangementer, gode basslinjer, elegant gitaspill, flotte trommesekvenser osv, er det mange, mange andre som er flinke med. Det ville vært meget rart om det ikke ble født gode tekniske musikere etter deres tid. Men det som skiller dem ut er jo vokalarbeidet. Flerstemte og variasjonene på tonehøydene(?). Jeg er dårlig på musikkteori, men det at de går opp og ned i tonehøyde hele tiden. Det er veldig tiltalende og fengende. Det er det veldig få som gjør i dag. Hvorfor ikke? De vil ikke ha et Beatles stempel? Er jeg inne på noe?

* Det er vel ikke til å komme unna at det ble ekstra kreative med bruk av LSD. Paul har vel sagt selv at de ofte pleide å komponere på vei ned fra en tripp, da de var på det mest kreative akkurat da. Stemmer ikke det?

Musikken må alltid vuderes ut fra 2 kriterier - hvor spennende og god den er i forhold til annet som lages i den samme tiden, og hvor betydningsfull den er for den videre utviklingen av musikken. Det siste kriteriet kan man vanskelig se før i ettertid.
Du glemmer det aller viktiste - musikken uten tankegodset - musikken som beveger følelsene.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.306
Sted
Trondheim
Burde skrevet "minst 2 kriterier". Mente ikke å si at dette var de to eneste kriteriene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det som hever Beatles over mye annet er at de lagde gode og egenartede melodier.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Men hva med tekstene? Hva får man om man oversetter en av dem til norsk tro?

Vell, rist den opp baby nå
vri og rop
kom igjen, kom igjen, kom igjen baby nå
vel, jobb den godt ut, honey
Du vet du ser så bra ut
Du vet du får meg til å gå nå
Akkurat som jeg visste du ville

Vell rist den opp baby nå
vri og rop
Du vet du vrir lille jente
Du vet du vrir så fint
Kom igjen og vri litt nærmere nå
Og la meg vite at du er min, woo
Vell, rist den rist den rist den baby nå
ah ah ah ah

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.733
Torget vurderinger
1
-Twist and Shout er en coverlåt, riktignok. (Phil Medley/Bert Russell)

Wiki:
The Beatles released the song on their first UK album, Please Please Me. The recording session for that album was their first album session, and is notable for ten songs having been recorded in a mere 10 hours (the remaining four songs had previously been released as singles). "Twist and Shout" was the last song recorded; producer George Martin knew John Lennon's voice would suffer from the performance, so he left it until last, with only 15 minutes of scheduled recording time remaining for the album.

Lennon was suffering from a cold, and was drinking milk and sucking on cough drops to soothe his throat. His coughing is audible on the album, and the cold's effect on his voice is audible in this recording. Even so, he produced a memorable vocal performance, a raucous, dynamic rocker. He later said his voice was not the same for a long time afterward, and that "every time [he] swallowed, it felt like sandpaper."[2]

Two takes were recorded, and the first take is heard on the album. George Martin said, "I did try a second take ... but John's voice had gone."[3]

This is one of The Beatles' first songs featuring the group singing in harmony, which would become a trademark of the early Beatles and "Beatlemania".

The Beatles' cover was released on 2 March 1964[4] in the U.S. as a single, with "There's a Place" as its B-side[5], by Vee-Jay Records on the Tollie label. It reached #2 on 4 April 1964, during the week that the top five places on the chart were all Beatles singles. (In the Cashbox singles chart for the same week, "Twist and Shout" was #1.) In the United States, "Twist and Shout" was the only million-selling Beatles single that was a cover record, and the only Beatles cover single to reach the Top 10 on any national record chart.

In the UK, "Twist and Shout" was released on an EP with three other tracks from the Please Please Me album. Both the EP and Album reached #1 (see Twist and Shout (EP)). In Canada, it became the title track to the second album of Beatles material to be issued by Capitol Records of Canada on February 3, 1964.

It is regarded as one of the finest examples of British rock and roll for its vocal performance.[6] The song was used as a rousing closing number on Sunday Night at the London Palladium in October 1963 and at The Royal Variety Show in November 1963, the former signalling the start of "Beatlemania." They also performed it on their Ed Sullivan Show appearance in February 1964.

The Beatles continued to play the song live until the end of their August 1965 tour of North America. Additionally, they recorded "Twist and Shout" on nine occasions for BBC television and radio broadcasts, the earliest of which was for the Talent Spot radio show on 27 November 1962.[7]

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
roffe skrev:
MusikkGal skrev:
Jeg skal ikke kjøpe noen av dem, liker ikke pop fra 60-70 'ene. Beatles er den mest overvurdert band i musikkhistorien, synes jeg. Kan takler noen låter, NO MORE. Som kulturbevegelse okeeeey men som musikker? .....
Jeg kan ikke se du har postet noe særlig positivt angående musikk på dine over 300 postinger. Og så velger du dette som måten å introdusere forumet til din musikkinteresse. Jeg lurer...
Liker du egentlig musikk i det hele tatt?
Det er "morsomt" å lesse hvordan folk reagerer bare fordi jeg likker ikke Beatles jajajaja. Jeg pleier ikke å si om en artist er dårlig eller god ( musikksmakk er er veldig personlig ting så jeg respekterer det men å si at jeg mangler smak eller at jeg er mer opptatt med billig sprit og sånne ting, det er bare patetisk. Likker ikke Beatles og hva? liker ikke mange ting det er ingen problem. Jeg ville bare svare for spørsmalet: Hva skal du kjøpe av Beatles remastred albumer, er det noe gal i det? Om jeg liker musikk? kanskje ikke men har kjøp vinyl, cassetter, cd'er og nå vinyl igjen i det siste 34 år og kose meg masse med min "god? anlegg" hva jeg hører? nesten alt med untakk av hard rock/ punk/ og billig pop -synes ikke at Beatles er billig pop men liker ikke uansett-. Mine preferanser? Dylan, Miles Davis, P Floyd, Steely Dan, P Barber, flamenco, Barroco, etc etc etc. Jeg ble født i 1960 så i 1974 var det litt for sent til Beatles synes jeg men det er greit, det er noen som liker å kritisere, okeeeeey gjør det, jeg skal ikke bruke mer tid med de. Apropos, billig sprit? nei da, jeg liker god ( uansett pris) wiskye/ ol/vodka/rum son HER i Norge er dyrt så billig sprit for de som kan ikke betale det eller har ingen alkoholkultur. ;D ;D
Å diskutere om en grup eller artist er god/veldig god, dårlig eller fantastisk er ikke min greie så det eneste du kan finne av meg her på forumet er noen anbefalinger for de som vil høre noe nytt, ikke mere. NESTEN ALT I LIVET ER RELATIV.
Sikkert mest opptatt av billig sprit og hvor håpløse nordmenn er, om jeg ikke husker feil. ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
pedal skrev:
-Twist and Shout er en coverlåt, riktignok. (Phil Medley/Bert Russell)
Se der - de klarte ikke å lage den teksten selv en gang. ;D

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Tja, en av de få tekstene de ikke skrev selv ... tenk på de mange åndsvake gruppene i dag som brukere samplere etc. ... de er ikke i stand til å komponere noen ting, de er musikalsk meningsløse og overflødige ...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
BT skrev:

Vell, rist den opp baby nå
vri og rop
Du vet du ser så bra ut
Du vet du får meg til å gå nå
Akkurat som jeg visste du ville

Vell rist den opp baby nå
vri og rop
Du vet du vrir lille jente
Du vet du vrir så fint
Kom igjen og vri litt nærmere nå
Og la meg vite at du er min, woo
ah ah ah ah
gleder meg til noen plukker opp den oversettelsen og gir ut en versjon ;D ;D ;D ;D veldig bra!!!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Er så bra den teksten at den kunne vært en DeLillos tekst.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
BT skrev:
Du har jo virkelig plukket en av verstingene også, da.

Det er mange Beatles-låter som har ganske gode tekster, selv om de kanskje ikke er lyriske perler.

Noen av mine tekstmessige favoritter av The Beatles (mine tolkninger):

Maxwell's Silver Hammer (Abbey Road) - fandenivoldsk, svart, lett surrealistisk humor i denne teksten
Paperback Writer (single) - En bra stemningsrapport fra en skribent som kjemper for å få solgt tekstene sine
Nowhere Man (Rubber Soul) - En sang om tafatte mennesker og problemene med å få kontakt med verden.
Eleanor Rigby (Revolver) - En ganske dyp sang om ensomhet

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Jeg kjøpte i dag Abbey Road og Let it Be, da de ikke er med i mono-boksen. Jeg har den remasterede utgaven fra 1987. Men jeg mener den nye er tydelig bedre. Det er mer rom, mer fylde og varme i gjengivelsen. Den har mer punch ... kanskje den virker slik, fordi jeg har røranlegg? På meg virker gjengivelsen mer overbevisende og levende i den nye versjonen.

U

utgatt60135

Gjest
Arne Marco skrev:
Jeg kjøpte i dag Abbey Road og Let it Be, da de ikke er med i mono-boksen. Jeg har den remasterede utgaven fra 1987. Men jeg mener den nye er tydelig bedre. Det er mer rom, mer fylde og varme i gjengivelsen. Den har mer punch ... kanskje den virker slik, fordi jeg har røranlegg? På meg virker gjengivelsen mer overbevisende og levende i den nye versjonen.
Husket du å tilpasse lyttenivået? Alså skru volumet litt ned med den nye? Hvis ikke låter det meste "bedre".

Jeg fikk Revoler i dag og skal sjekke ut den også. Samme der også, den låter noe høyere.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes stikkprøver tilsier en noe mørkere og fyldigere klang som en en smule mer lyttevennlig. Men synes forskjellen er veldig liten, så er vel veldig begrenset hvor mye det kan rettes på. Ikke så unaturlig egentlig.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Ja, jeg justerte volumet. Den nye versjonen er "saftigere" ... vanskelig å finne et godt beskrivende uttrykk. Men alle de andre har jeg i mono ... har ikke tenkt å kjøpe dem i stereo, da Beatles ikke selv arbeidet med stereoversjonene av de andre ... jeg synes monoversjonene er meget flotte. Stg. Peppers var for meg en "åpenbaring" ....

Topp Bunn