Hva mener du om terror-tråden?

Hva mener du om terror-tråden som pågår under Off Topic?

• Den er veldig informativ, og jeg liker den slik den er.

Stemmer: 0 0.0%
  • Den er veldig informativ, men burde vært moderert mindre.

• Den er veldig informativ, men den burde vært moderert mer.

• Jeg liker ikke tråden, men jeg holder meg bare unna.

• Jeg liker ikke tråden, og den burde vært stengt.

• Totalt antall stemmer
    0

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2

Det har blitt veldig mange reaksjoner på terror-tråden som pågår i Off Topic hjørnet, og vi moderatorer har møtt en veldig vanskelig oppgave. Det er ikke spesielt krevende å fjerne innlegg som inneholder drittkasting mot andre medlemmer, men det er veldig vanskelig når vi får beskjed om å fjerne eller moderere innlegg som inneholder informasjon som enkelte er kraftig uenig i, eller som de blir støtt av. Jeg sikter da til innlegg som er fremført på en saklig måte.

Vi er i en periode hvorav enkelte opplever stor sorg, og de fleste er berørt av denne saken på en eller annen måte. Det vil komme 1001 debatter om alle mulige teorier, og det er nok liten tvil om at FRP og invandringspolitikk er blant de temaene som ofte vil komme på banen. Vi ser veldig ofte at medlemmer som presenterer andre menneskers syn (gjerne sitater fra andre websider o.l.) på en sak blir misforstått, og deretter utsatt for personangrep.

Andre ganger kommmer medlemmer med syn som nærmest oppfordrer til drittkasting/personangrep, og det er veldig mange som ikke klarer å tolerere at andre har ulikt syn fra en selv, og debatter som omhandler politikk eller relgion går gjerne mye lenger i drittkasting enn hi-fi debatter, selv om det også der kan gå tøft for seg til tider.

I denne tråden er hensikten kun å finne ut hva flertallet mener om at HFS benyttes til arena for terror-saken. Når vi mottar en håndfull klager så er det ofte vi tror at det er tegn på flertallets mening, men det er ikke allltid slik. Vi har ingen planer om å stenge tråden, men det har blitt så mange ulike reaksjoner på tråden at det kan være greit for oss moderatorer å få en tilbakemelding fra flertallet.

(Det er mange som mener at Off Topic burde tas bort i sin helhet, men det er ikke temaet i denne tråden.)

Mvh
Høvdingen

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Moderér i henhold til forumets regler (og Norges Lover). Noe annet er det vel ikke "hjemmel" til. (Jeg vet at dere selvsagt egentlig kan gjøre akkurat som dere vil, men det må vel være riktig å holde seg til reglene dere (du) har laget.)

Selv om noen mener noe andre tar anstøt av, men ikke er i strid med reglene, er vel ikke det sentralens problem.

(Om det at noen tar anstøt i seg selv er et brudd på reglene, er et tolkningsspørsmål, muligens.)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2

Dazed skrev:
Moderér i henhold til forumets regler (og Norges Lover). Noe annet er det vel ikke "hjemmel" til.
Det vel egentlig det vi har gjort, men det virker som det er en del som ikke synes det er nok.

Som sagt, dette er kun en avstemming for og se om det foreligger noe flertall den ene eller andre veien.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag

Jeg har ikke lest hele terror-tråden, men vil i utgangspunktet gjerne beholde den slik den er. Jeg har forsøkt å følge denne saken fra andre nettsteder, facebook osv, men synes faktisk at denne tråden som ruller og går på HFS er den beste. Den er balansert og inneholder flere innfallsvinkler og har større meningsmangfold enn jeg har sett andre steder, derfor er den mer lærerik.

Jeg er selv ikke direkte berørt av tragedien og skjønner at folk som har dette tettere på kroppen kan synes at enkelte går over streken ift språkbruk og retorikk, men håper ikke tråden blir moderert i hjel eller stengt av den grunn. Håper heller at folk tenker seg om to ganger før de poster og forsøker å holde et saklig nivå, noe jeg synes har godt stort sett greit hittil.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Jeg synes egentlig det er helt galt hvis flertallet skal kunne "bestemme" at redaksjonen skal sette sine egne regler til side. Det er muligens heller en indikasjon på at reglene kanskje kan endres/skjerpes, men det er en annen diskusjon.

Hvis den aktuelle tråden skaper problemer, kan du vel heller poste et innlegg der som sier at fra nå av skal tråden kun handle om [sett inn ønsket topic her], og de som ønsker å diskutere politikk kan gjøre det i samsvar med forumreglementet i en annen egnet tråd på Off-Topic.

S

Slubbert

Gjest

Noen utnytter tragedien til å score billige politiske poenger, det finner jeg respektløst om enn ikke sensurverdig. Én fisker kontinuerlig etter krangler og drittslenging, det er ikke noe nytt om enn megetsigende i en slik kontekst. Ellers er tråden imo uproblematisk.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929

Jeg synes moderatorene gjør en bedre jobb nå enn før. Det var endel drittslenging som passerte før, men som vi ser lite til nå.
Selve tråden er en debatt om det som hendte, og bakgrunnen for den hendelsen. Det må jo være både riktig og bra i et demokrati.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Jeg startet tråden og mener at også denne terroraksjonen som alt annet kan diskuteres, når vi først har en OT arena.
Det er startet et par kondolansetråder, hvor det også kan deltas fra de som ikke vil/ønsker å diskutere det som er dagenes virkelig store tema nesten overalt, med alt det inneholder.

Til det med drittkasting, som jeg forøvrig synes det har vært ganske så lite av (mulig jeg ikke vet hvor mange innlegg som er slettet/vraket.

Moderering er nok nødvendig, da dette er en for mange følsom sak også politisk.

Kan hende er det enkelte som synes at selve diskusjonen rundt terroraksjonen er unødvendig, greit det, men hvorfor skal eventuelt noen ønske at den overhode ikke finner sted?

Den er overalt, og kanskje en måte for mange å avreagere/sørge/......ha noen å snakke/diskutere med.
De som ikke synes noe om det kan jo som på alle andre områder/temaer/emner bare la være.
Vi er forskjellige, akkurat som normalt, vi har foskjellig behov, vi har forskjellige ønsker det dreier seg også om respekt for det.

Jeg har full respekt for de som ser dette anderledes, men imo har alle en valgmulighet nå som alltid
for sjøl å bestemme hva de vil gjøre/lese/skrive, så lenge de holder seg til reglementet for HFS dersom det er her de gjør valgene sine.

Mvh.KW

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2

Dazed skrev:
Jeg synes egentlig det er helt galt hvis flertallet skal kunne "bestemme" at redaksjonen skal sette sine egne regler til side. Det er muligens heller en indikasjon på at reglene kanskje kan endres/skjerpes, men det er en annen diskusjon.
Det er ingen regler som skal bli satt til side, og det foreligger ingen planer om å gjøre noe spesielt med tråden. Det er kun for å se et uttrykk om hva folk mener da vi har mottatt veldig mange ulike reaksjoner.

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er trist at tråden blir brukt til partipolitikk, og endel innlegg ellers også fremprovoserer harde reaksjoner mot personer som poster dem. Men tråden ellers er god og viktig. Man får fortsette å moderere den, det vil nok sikkert komme flere poster som skaper strid.

Viktigheten kan vel best understrekes med dette sitatet hentet fra tråden:

MaKi skrev:
Midt oppe i alt dette, må jeg faktisk si jeg er glad for at jeg har hifi-sentralen som en kanal. Ja, det er noen meningsytringer her som jeg gjerne skulle sett var en del av en vond drøm, men utover det gleder det meg å se at vi er så like, tross alt. Når alt kommer til alt, har vi de samme grunnverdiene, det meste ellers er trivialiteter. Og, for meg bekrefter det alt som er fint med landet vårt: parlamentarismen og "snittet" av meninger. Kompromissets kunst er det som holder oss oppegående og skaper det moderne mennesket i oss.

Denne tråden har hatt stor verdi for meg siden fredag ettermiddag. Man kan holde seg oppdatert, og ikke minst få en (stort sett) balansert diskusjon. Særlig hvis man sammenligner med omtrent det som finnes ellers der ute av diskusjonsfora. Som så ofte nevnt før: OT på sentralen er høyst oppegående og intelligent, med noen få dårlige epler i kurven, som ikke vet når nok er nok, og mangler litt essensiell folkeskikk i enkeltsituasjoner. At noen ser det nødvendig til å småkrangle, være trasse og skape mistrivsel i en slik situasjon, det er vanskelig å fatte.

Jeg hadde ikke trodd at ett nettsted ville være stedet hvor jeg fulgte med og brukte som ett "verktøy" for å bearbeide fredagens hendelser, men det har det altså vært, og stor verdi har det hatt. Takk til alle som har kommet med fine bidrag i denne tråden, vi vet alle hvem det er.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo

Hvorfor skal man ikke få utdype sitt politiske ståsted?

Ser overhodet ingen problemer med at man flagger sitt politiske standpunkt, uavhengig om Norge er i sorg!!!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.614

Tråden er helt grei. Man må få utdype sitt politiske ståsted, men da må man også tåle å bli motsagt. Noen mener tydligvis at det å bli motsagt er personangrep, men det får moderator avgjøre.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland

Gjestemedlem skrev:
Det er trist at tråden blir brukt til partipolitikk, og endel innlegg ellers også fremprovoserer harde reaksjoner mot personer som poster dem. Men tråden ellers er god og viktig. Man får fortsette å moderere den, det vil nok sikkert komme flere poster som skaper strid.

Viktigheten kan vel best understrekes med dette sitatet hentet fra tråden:

MaKi skrev:
Midt oppe i alt dette, må jeg faktisk si jeg er glad for at jeg har hifi-sentralen som en kanal. Ja, det er noen meningsytringer her som jeg gjerne skulle sett var en del av en vond drøm, men utover det gleder det meg å se at vi er så like, tross alt. Når alt kommer til alt, har vi de samme grunnverdiene, det meste ellers er trivialiteter. Og, for meg bekrefter det alt som er fint med landet vårt: parlamentarismen og "snittet" av meninger. Kompromissets kunst er det som holder oss oppegående og skaper det moderne mennesket i oss.

Denne tråden har hatt stor verdi for meg siden fredag ettermiddag. Man kan holde seg oppdatert, og ikke minst få en (stort sett) balansert diskusjon. Særlig hvis man sammenligner med omtrent det som finnes ellers der ute av diskusjonsfora. Som så ofte nevnt før: OT på sentralen er høyst oppegående og intelligent, med noen få dårlige epler i kurven, som ikke vet når nok er nok, og mangler litt essensiell folkeskikk i enkeltsituasjoner. At noen ser det nødvendig til å småkrangle, være trasse og skape mistrivsel i en slik situasjon, det er vanskelig å fatte.

Jeg hadde ikke trodd at ett nettsted ville være stedet hvor jeg fulgte med og brukte som ett "verktøy" for å bearbeide fredagens hendelser, men det har det altså vært, og stor verdi har det hatt. Takk til alle som har kommet med fine bidrag i denne tråden, vi vet alle hvem det er.
Støttes.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg synes det er riktig og viktig at tråden er der. Det har vært et angrep på demokratiet. Vi har alle kjent dette angrepet, selv om vi ikke er rammet av personlige tap.

Det er naturlig at vi alle kjenner sorg i denne situasjonen. Det er også en naturlig sorgreaksjon å søke forklaringer på hendelsen.

Det er ikke alle innlegg i tråden som har vært hyggellige å lese, for å si det mildt. Likevel ville det være trist om diskusjonen ble kneblet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.168
Sted
Hades
Torget vurderinger
0

Tråden er viktig, syns jeg. I disse dager trenger man ventiler for det man har opplevd. Noen har mistet nær familie eller venner. Selv har jeg mistet to av mine tidligere elever. Og det er helt naturlig at man i en slik tråd tar opp mulige årsaks-sammenhenger. At noen ikke er enige i andres politiske syn, gir i seg selv ingen grunn til moderering eller reaksjon. Som Høvdingen skriver i sitt åpningsinnlegg, er det naturlig at Frp og innvandringspolitikk kommer på banen.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839

Som nesten alle andre tråder på OT ligger denne høyt over diskusjonstråder man finner ellers på nettet. Såvidt jeg kan se har modereringen vært riktig.
Skjellsord og personkarakteristikker kommer stort sett fra en bidragsyter og denne kan man jo helt enkelt ignorere.
Forøvrig må man bare registrere at partipolitiske billigpoeng begynte å hagle før likene på Utøya var kalde.....
God bedring til de det gjelder.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228

Helt greit at folk står fritt til å lufte politiske ståsteder og meninger. Det jeg håper enkelte får tilbakemeldinger om av moderatorene, er at dette kan gjøres innenfor "folkeskikk". Det er en tid for alt, og det var nok enkelte som var vel kjappe i avtrekkeren i Terror-tråden. Jeg skjønner at mange følte seg støtt, selv om innleggene altså ikke brøt forumets regler.

Rune

R

Roysen

Gjest

Jeg synes moderatorer og Høvding skal opptre etter et enkelt prinsipp hvor de kun forholder seg til regelverket. Alt som ikke har en bakgrunn i brudd på regelverket burde de ikke ha mulighet/myndighet til røre. Dette gjelder uansett diskusjonstema. Så kan man med jevne mellomrom revidere regelverket slik at det blir oppdatert i forhold til reelle problemstillinger som oppstår på forumet. At noen blir støtt av noe er ikke grunn god nok for at moderatorer skal gripe inn dersom regelverket ikke er brutt samme hvor mye medfølelse man føler med de som mener noen burde ha grepet inn.

Topp Bunn