Hva med pluggene

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Nå er jo det med kabler debatert opp og ned, mange intresante teorier. Der vi er enige i att vi er litt uenige. Men hva med det du fester kablene i. Har det noe å si
Hva de er laget av. Om det brukes RCA feks kan det fort bli noen cm dårlig messing/nikkel legering tillsammen dersom man går for billigste allternativ. Tonearmkabel inn i riaa videre til pre ut av pre inn i ampen osv. Låter 10- 15 cm kjipt metal i billigste plugger og terminaler dårligere eller annerledes enn mer edle metaller. Kanskje noen vil mene att dette ikke hører hjemme på en kabel side men ca halvparten av pluggene sitter jo fast på kabelen så da så.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Jeg har overhode ikke noe problem med å bruke Neutrik bronse/sølv og messing/sølv XLR kontakter.
Lyder helt ok.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Ja XLR kontakter ha den fordelen att selve kontaktene har lav masse, inneholder lite metall og har kort signalvei i selve kontakten. Dette blir lenger i rca kontakter og høytaler terminaler. Når det blir mange plugger og kontakter i kjeden så kan det tenkes att det er forskjell mellom de av en eller annen billig legering og de av feks reint kobber belagt med feks sølv. Trodde foresten Nautrik sine hadde forgyldt kobber.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Dette blir bare tull å diskutere
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Eneste RCA kontaktene jeg vet om som har kobber som ledermateriale, er Eichmann's Bullet Plugs. Der er det strebet etter å ha minst mulig masse i signalveien, senterpinnen er et rør kontra massiv bolt som er vanlig, og resten av pluggen er laget av plast med bare en liten kule som kontakt for minus/jord.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Dette blir bare tull å diskutere
ER ikke så sikkert det. Om du tenker deg den totale lengden signalet må gå gjennom div plugger,kontakter og terminaler. Det kan bli en del cm til sammen la ooss si 12 cm.
Så tenker vi oss att vi ikke har disse svake punktene i annlegget men på ene kabelsettet monterer en120mm lang 4mm tykk messing/nikkel stang, så bytter vi den ut med en av reint kobber. Er det da en forskjell eller ikke. Har aldri gjennomført et sånt ekspriment men når jeg jukser litt med kabesløyd så går jeg aldri for de kjipeste
kontaktene. sånn for sikkerhetskyld.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Det er helt åpenbart at pluggene har noe å si for lyden i en kabel. Enhver skjøt det være seg i form av loddinger til pluggen eller pluggen i seg selv vil nødvendigvis bli en utfordring i forhold til lydkvalitet. Titt for eksempel på overflaten av en plugg gjennom et mikroskop og dere vil se at metallet er noe ruglet/har små forsenkninger i overflaten som igjen reduserer kontaktflaten inn i hunnpluggen på f.eks forsterkeren. En rekke andre forhold har også innflytelse på pluggens evne til å gi en best mulig lydkvalitet.
Det kabelprodusenten jeg kjøper kabler fra legger særs stor vekt på de pluggene han bruker. Likeledes legges etter det jeg forstår mye håndarbeid ned til termineringen av pluggene slik at dette også blir best mulig. Det kan da også konstateres at denne produsentes kabler er særs gode.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Eneste RCA kontaktene jeg vet om som har kobber som ledermateriale, er Eichmann's Bullet Plugs. .
Det finnes flere andre som f.eks. Xhadow og noen WBT-modeller.
Xhadow har jeg aldri hørt om, men har brukt WBT før, lurer på om de het 0147. Men jeg foretrekker Eichmann, syns de er mer tillitsvekkende rent lydmessig med sin minimalistiske tilnærming til metall i signalveien. I tillegg sitter de som bare f... i terminalene, helt uten stramme-mikkmakk som WBT bruker.

Bare synd det er så stress å få tak i Bulletplugs.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har overhode ikke noe problem med å bruke Neutrik bronse/sølv og messing/sølv XLR kontakter.
Lyder helt ok.
Neutrik er sikkert det mest vanlige i studio og på scene. Da holder det i andre "enden" også.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ja XLR kontakter ha den fordelen att selve kontaktene har lav masse, inneholder lite metall og har kort signalvei i selve kontakten. Dette blir lenger i rca kontakter og høytaler terminaler. Når det blir mange plugger og kontakter i kjeden så kan det tenkes att det er forskjell mellom de av en eller annen billig legering og de av feks reint kobber belagt med feks sølv. Trodde foresten Nautrik sine hadde forgyldt kobber.
Lengde / mengde i en XLR "pinne" og en RCA senter pinne må bli hipp som happ.
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Hvor får jeg tak i Eichmann Silver Bullet Plugs i Norge eller Sverige? Vet de har hos Parts Connexion, men...
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Hvor får jeg tak i Eichmann Silver Bullet Plugs i Norge eller Sverige? Vet de har hos Parts Connexion, men...
Jeg har tidligere kjøpt fra Audiofoni, men vet ikke om de er aktive lenger.
Jeg også, men det ser mørkt ut iflg nettsiden deres...Jaja, får vende blikket utover istedet. Er det noen andre du vil anbefale til tilsvarende pris til diy 0.5 mm sølvtråd (to til hver leder) signalkabel? RCA, siden det er eneste inngangene forsterkeren min har... På forhånd takk.
 
Topp Bunn