Hva med en Gorilla?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Gøy. Det visste jeg ikke at dere drev med 👍😀

    Det er noe med lettbeinte papirelementer jeg aldri blir ferdig med. Akkurat som H6.

    Også må diskantene spille uforvrengt.

    Balansen mellom overdempet kasseløsning og ressonanser er viktig.. Igjen H6 som dog strekker strikken ekstremt men allikevel engasjerer.

    Nettopp derfor kunne jeg tenke meg å dra en A26 konstruksjon max.

    Men igjen er utfordringen å være tålmodig med utvikling av filter. Ja, man har et 90% vindu som funker (H6 og svært mange kjøpehøyttalere) men over tid må man perfeksjonere summering, GD, impedanse, membranutslag osv. Det tar tid men betaler seg.

    Kikk her. Kult. Og legg merke til hvordan 100 subtile endringer i optimizeren gir «optimalt» resultat.

    Phase-tracking er tydeligvis ikke optimalt :confused:
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er vel derfor denne type konstruksjoner er så ofte å finne på brukten. Krevende å plassere.

    Ellers så følger med her da jeg har et ubrukt sett med Crescendo som jeg en dag håper sparke liv i :)
    Jeg tenker fra all erfaring til nå med dagens stue og kone at prosjeket må ha lukket kasse.

    Basert på erfaing med HiFi-11 og HiFi-10 er jeg veldig nyskjerrig på et lignende konsept med fultone og add-on diskant. Her lærte jeg at baffelstørrelse har større betydning enn jeg tidligere har tilegnet denne. Jeg ble derfor veldig nyskjerrig på A26 kittet som benytter samme tenkesett.
    Med 3,3uF starter vel avrulling her rundt 6-8 kHz? Motstanden må vel være med, så 2,7-3 kHz er vel mer riktig?
    Vis vedlegget 964622

    HiFi-11 har ekstremt smal sweet spot som gjør dem mer eller mindre ubrukelig. Men jeg har samtidig spekulert i om dette er medvirkende til magien ved at de ikke spiller opp refleksjoner i rommet?
    Har kjøpt inn flere sett med HiFi-11 med tanke på å forsøke bytte papirkon-diskanten med en dome i forsøk på bredere lytteposisjon. Men 2 av 3 høytalere var som regel deffekt med avbrent eller membran som henger skjevt på fultone. Prosjektet fikk derfor ikke momentum mens interessen var på topp. Og avbrente spoler vil trolig bli et problem selv om jeg skulle få en HiFi-11 til å spille noe bredere.
    Er det Bernard Salabert elementer du snakker om vedr Crescendo ?
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Den er interessant. Lest den før 👍

    Men vi må ha waveguide for å:
    - Senke delefrekvensen først og fremst
    - Få mer homogen polar repsons
    - Redusere forvrengning sånn at vi kan spille høyt
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men tror Monacor WG300 passer bedre, har lekt meg litt med begge I h2 ene, Bruker denne 10 tommeren
    IMG_4468.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.410
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    WG kan gjerne være litt større, f.eks 8".
    Se Amphion Krypton. ( Har profilen)
    Forresten litt gøy dette, vi hadde jo tråder om denne kombi i 2012 her på asylet.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Flate heller da, nå begynte det å pirre litt igjen. Lekte litt rundt her med noen ideer og fikk en tilsynelatende meget god klaff med Seas CA22RNX og Seas Millenium/Seos 8 med en meget pen LR2 ved ca 1900hz, har alle elementene også. Hmm...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    CA26 er litt mer «HiFi»

    A26 er veldig old school og det liker jeg.

    W, ja litt større er bedre. Og uten skruehull er penere. Men hvordan fester man den da? Også pent med lite gitter foran domen.

    IMG_7859.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Som en av dem som lever dypt under steiner. Når det gjelder waveguide hvor viktig er det at den er formet for funksjon i alle plan, — som i sirkelformet?

    1698925948843.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn