Hva med en Gorilla?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Mye snakk om Fantoranger og Orangutanger for tiden. Hatt hyggelig erfaringsutveksling med W.Sand her og det inspirerer :) Det ligger forøvrig et par spennende Devore klone tråder på diyaudio også. Denne digre her kan kanskje også kalles MAMMOTH?

    Så hva med en Gorilla på 150 liter med tuning på 30 hz? Festkulen har jeg god erfaring med fra før og skikkelg bred baffel gir bra pondus.

    Seas T35 dome i jantzen waveguide. Må kjøre Seas hele veien. Det er det som gjelder.

    Og en port med diameter på hele 12 cm for skikkelig blås.

    Og kanskje ekstra magnet bak for økt følsomhet?


    orangutang.jpg


    dim.jpg



    2.jpg
    1.jpg


    IMG_7677.jpeg
    IMG_7676.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Bestilte et par Visaton waveguider nå fordi: de er lettest tilgjengelig og trolig i handelen i lang tid fremover og er ikke altfor store.

    Tanken er at oppskriften skal deles og da må deler være lett tilgjengelige samt at det kun skal brukes kortreiste råvarer fra Moss :)

    Diskuterer litt med cbarth her nå om montering av Millenium diskanten som han forteller tåler litt juling nedover. Skal jo tross alt dele mot en 10 tommer.

    IMG_7678.jpeg


    IMG_7679.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Den rimelige,men gode 27 tdfc i wg skulle holde her og en kondis rundt 2 -3 uF.
    Cbarth nevnte at han hadde sammenlignet med Millenium og ar sistnevnte vrengte mindre ved pådrag?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Men det er absolutt ønskelig å bruke Obos-Milleniumen. De på Seas sa de er veldig like.

    IMG_7692.jpeg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt 27TDFC og Millenium diskanten i Visaton WG148, Monacor WG300 og Seos 8. Jeg har ikke lagret noen målinger men husker Seas 27TDFC i Monacor WG 300 ga en meget pen LR2 avrulling på 2khz med kun en 3,9uF kondensator i serie. De låter veldig likt, men Millenium diskanten tåler en god del mer før den begynner å låte presset eller stresset. Bruker 27TDFC i Vifa Bonazaene mine hvor den er delt på 2,8-3khz, null tegn til stress. Men brukte den i H2-varienten min delt 2khz LR2 og der ble den litt stresset når jeg ble litt for ivrig med volumkontrollen. Med Millenium-diskanten var ikke det noe problem. Men den koster vel 4-5 ganger så mye, har lavere forvrengning og dobbelt så lang slaglengde så det skulle vel egentlig bare mangle
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    La merke til slaglengden ja. Det innvirker selvsagt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Sa brura. MEN du må gå for Millenium, så voldsom prisforskjell er det vel ikke og (over)kapasitet er alltid interessant!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Millenium må det bli. Og Visaton waveguidene er på vei.

    Her er målinger med en eldre Seas diskant. Vi må regne med at Millenium både måler og låter enda bedre her.


    Her står det at delefrekvens på 1500 Hz er null stress :)

    Og se på disse flotte målingene:

    IMG_7760.jpeg
    IMG_7761.jpeg
    IMG_7759.jpeg



    Og John L Murphy sier følgende:

    IMG_7762.jpeg
    IMG_7763.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et par T29CF002 -CRESCENDO liggende.
    @ Cbarth: Har du kunnskap om disse kan passe inn akustisk i Monacor WG300 mht dome-formen?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    I dette prosjektet må du legge en god del arbeide i avstivning og demping. Dette tar tid. Ikke sikkert tålmodigheten tillater. :D Spennende!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har et par T29CF002 -CRESCENDO liggende.
    @ Cbarth: Har du kunnskap om disse kan passe inn akustisk i Monacor WG300 mht dome-formen?
    [/QUOTE

    Den har for stor diameter
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja, 25/29 er forskjell. Ser Zaph utvidet dia på MCM WG for 27TDFC
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et par T29CF002 -CRESCENDO liggende.
    @ Cbarth: Har du kunnskap om disse kan passe inn akustisk i Monacor WG300 mht dome-formen?
    Det er vel min absolutte favoritt diskant, helt fantasisk diskant. Men den har veldig tykk frontplate. Ikke godt å si uten å teste. Det man må passe på er at det blir en jevn overgang helt fra opphenget til selve domen og helt ut til utgangen av waveguiden. Selv små ujevnheter kan gi store utslag i høyere frekvenser, lydbølgene er svært korte når man går opp i frekvens.

    Liker veldig godt Monacor WG300 waveguiden, den har riktig dybde for å kombinere med de fleste 6,5 tommere. Visaton WG148 er fin for 5,25 tommere og "grunne" 6,5 tommere som f.eks Vifa C17. Synes det ser litt penere ut enn disse steppa frontplatene som Troels Gravesen bruker Seas T35 waveguide med sin Jantzen 8008 8 tommers midbass. Man kan jo selvsagt bruke asymmetriske filtre eller tilte kabinettet bakover eller gjøre andre tiltak også da for å opprettholde flat frontbaffel...

    Har sett noen har prøvd å fikle med skruehullene i Seas DXT diskanten for å få jevnere respons. Troels Gravesen prøvde også flere Scanspeak diskanter i waveguide uten hell. Har også sett på diverse forum hvornoen har 3D-printet waveguider til SB Acoustics diskanter og de ser ut til å gå veldig langt ned i frekvens.

    Heissmann har en adapterplate for Scanspeak R/D2604 varianter for å montere dem i Monacor WG300. Han har også testet litt forskjellige diskanter/waveguider https://heissmann-acoustics.de/en/hochtoener-mit-waveguide/
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    27TDFC - Millenium - Crescendo

    Er det slik at domene er hhv 25, 27 og 29 mm i diameter?

    Det ser ut til at Millenium har minst 3mm dypere faceplate, dvs at domen sitter dypere.

    Og som du sier at Crescendo er enda dypere?

    Hva vil dette bety med Visaton waveguiden (som har 38 mm åpning)?


    IMG_7794.jpeg
    IMG_7795.jpeg
    IMG_7796.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Kan de være at alle disse usikkerhetsmomentene er grunnen til at John Devore valgte den fiks ferdige enkle Morel diskanten selv om en større waveguide har mer potensial?

    Unge herr Buchardt i Danmark har gjort en bedre hjemmelekse og fått laget en egen waveguide i aluminium. Har lest og sett noen videoer av ham, mange kloke valg.

    Det som forundrer meg, uten at jeg er en guru, er at mange high end produsenter kompromisser på selv enkle områder? Eller?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Det som forundrer meg, uten at jeg er en guru, er at mange high end produsenter kompromisser på selv enkle områder? Eller?
    Stemmer i, mye jeg ikke forstår, i alle fall ikke DeVore sitt valg av diskant og delefrekvens
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det som forundrer meg, uten at jeg er en guru, er at mange high end produsenter kompromisser på selv enkle områder? Eller?
    Dei tykkjer nok sjølv at det dei driv med ikkje er eit kompromiss. Sjølv blant elles "fornuftige" produsentar finn ein val som eg tykkjer er merkelege. ME Geithain har jo sagt at dei ikkje vil bruka bølgeleiarar då det fargar lyden til dømes (sant nok, poenget forsvinn vel viss bølgeleiaren ikkje endrar lyden på noko vis ;) ).

    Poenget er vel at desse openberre kompromissa er eit godt prov på at mange "high-end" høgtalarar kanskje ikkje er så "high-end" likevel, i alle fall når det gjeld lyd.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Stemmer i, mye jeg ikke forstår, i alle fall ikke DeVore sitt valg av diskant og delefrekvens

    Jeg har jo ikke hørt Devore men Fantorangene låt veldig bra.

    Det som vil være meget interessant å få vite om Fantorangene er hvordan de låter i et lite rom (mtp siderefleksjoner og farging av lyden pga ujevn off aksis repsons i området rundt delefrekvens) og om de summerer godt med et sentrert fantomsenter.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Dette dillemaet med ujevn polar respons i en høyttaler pga valget av et for stort basselement og et for lite diskantelement er interessant.

    Jeg mener at polar respons er minst viktig i design av en høyttaler.

    Det viktigste er frekvensrespons ellers låter det huggorm, polvott eller blikkboks 🤭 tenk bilstereo, hva vi er vant til der. God frekvensrespons men sjøsyk sammenheng på alle områder ellers. Mange koser seg virkelig med musikk i bilen.

    Når man sitter og lytter fokusert så blir fase det nest viktigste momentet. Dårlig sammenheng gir et rotete lydbilde. Kanskje en kjepphest fra min side? :)

    Tredje prioritet er polar respons. Den er ikke så viktig fordi den representerer ikke høyttalern alene slik de to første faktorene gjør. Her kommer romstørrelse, rombehandling og plassering/vinkling inn i bildet. Tenk på JMLC hornriggen LMC har spilt på i mange år tidligere. Låt ikke dårlig den men JMLC, Tractrix m flere har samme beame problematikken som røslige toveis med «for stor» bassmellomtone.

    Jeg har alltid likt Snell og her er jo denne komboen dome og 8 tommer «feil» men låter deilig. Man får litt ekstra kropp i vokal, varme, mer skyv i midbass etc. Derfor lagde jeg Seas toveis gulvstående som jeg hadde med på messa.

    Jeg liker old school toveis, og også lette papirmembran, som gjør at Devore med A26 konseptet er svært interessant.

    Så derfor må jeg gå mer i dybden her :)


    Med Rock, Blues osv er dette konseptet uproblematisk IMO, med pianosonater hvor hele registrer skal ha sammenheng og lik klang, ja huff og gru.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har et lager av dem (16 stk 4 Ohm og 4 stk 8 Ohm) og har tenkt det samme. Eneste skepsis er membranmateriale, kommer jeg til å miste den organiske papir magien?

    Jeg var forbløffet over hvor ekstremt bra en enkel OB med 3 tommer fulltone var. Så en liten fulltone assistert av bass delt ved 200-1000 Hz er et konsept jeg tror låter så bra og behagelig at det kan kurere byttesyken for mange som klager over lyttetretthet.

    Jeg er både positiv og negativt til FIR. Føler det legger til et ørlite anemisk slør. I store flerveis systemer oppveier fordelene med perfekt sammensatt fase og respons den lille ulempen.

    Men hele poenget med en røslig toveis er nettopp enkelheten og da må man også ha passivt filter. Ellers ville jeg topp-speccet en stor aktivt delt treveis monitor. Gjerne med cardioide løsning.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe eget med en enkel passiv 2- veis som drar deg inn i musikken istedet for et stort komplisert system som trigger hjernens analysesenter mot teknikk og mulig potensial. Det kan fort ende med at man egentlig kverulerer med studioteknikerens valg av lydbildet. Vår hobby er ofte en reise uten endelig mål. Men... det kan være jævli moro å finne opp kruttet på nytt :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe eget med en enkel passiv 2- veis som drar deg inn i musikken istedet for et stort komplisert system som trigger hjernens analysesenter mot teknikk og mulig potensial. Det kan fort ende med at man egentlig kverulerer med studioteknikerens valg av lydbildet. Vår hobby er ofte en reise uten endelig mål. Men... det kan være jævli moro å finne opp kruttet på nytt :)
    Kunne kanskje ikke sagt det bedre selv. Startet med en liten toveis, System Audio, og har nå en større sak, Devore. Tror den er så lik originalen som mulig i forhold til kassemål og porter. Filteret jobbes med. Lett å høre at dette blir noe jeg vil like. Så får det bli en større toveis med 15c og TAD-horn på sikt
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Har du overtatt Fantorangene Haavard?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du overtatt Fantorangene Haavard?
    Nei, jeg og HR har bygd kasser selv. Jeg ønsket en klone og ville gjøre det så likt som mulig. Med bakgrunn i det enkle prinsippet det i grunn er, og elementer tilgjengelig (nesten hyllevare), og gode tilbakemeldinger. Kjente ikke til fantorangvarianten da vi begynte, og mine spilte vel, dog mediokert, før fantorangen var ferdig. Men har hørt fantorangen, og likte det jeg hørte. Tror med v2 filteret 😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Gøy. Det visste jeg ikke at dere drev med 👍😀

    Det er noe med lettbeinte papirelementer jeg aldri blir ferdig med. Akkurat som H6.

    Også må diskantene spille uforvrengt.

    Balansen mellom overdempet kasseløsning og ressonanser er viktig.. Igjen H6 som dog strekker strikken ekstremt men allikevel engasjerer.

    Nettopp derfor kunne jeg tenke meg å dra en A26 konstruksjon max.

    Men igjen er utfordringen å være tålmodig med utvikling av filter. Ja, man har et 90% vindu som funker (H6 og svært mange kjøpehøyttalere) men over tid må man perfeksjonere summering, GD, impedanse, membranutslag osv. Det tar tid men betaler seg.

    Kikk her. Kult. Og legg merke til hvordan 100 subtile endringer i optimizeren gir «optimalt» resultat.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    En ting er at vi er skeptiske til den høye delefrekvensen til Devore. Men ingen av oss har hørt den??

    Interessant konklusjon:


    After I'd finished measuring them, I spent a day listening to the Orangutan O/96s in my room. Even though I knew about the low-treble resonance and the lively enclosure, these problems were considerably less audible than I was expecting. Only with recordings of solo acoustic piano did they get in the way of the music by producing noticeable coloration, the piano's midrange sounding uneven, with some notes obscured. But with well-recorded rock and classical vocal recordings, the measured problems seemed to step into the background, letting me appreciate the O/96's full-range, evenly balanced sound and superb clarity. It looks as if John DeVore has accepted the inevitability of the problems caused by the O/96's physical concept and had carefully worked around them to produce a well-balanced speaker that is also drop-dead gorgeous.—John Atkinson
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Hva har så Devore gjort riktig iht John A sine målinger (og mine personlige meninger):

    Voicing, slakt fallende og en ørliten festkul bånn:

    IMG_7802.jpeg




    God summering (med lik polaritet):

    IMG_7800.jpeg





    En kommentar fra JA ang impedanse:

    The impedance magnitude (solid trace) drops below 8 ohms only in the lower midrange and the mid-treble, reaching respective minimum values of 7.2 and 7.8 ohms. While the electrical phase angle (dotted trace) reaches extreme values in the bass, the magnitude is very high at these frequencies. Overall, the DeVore O/96 is one of the easiest speakers for an amplifier to drive that I have encountered

    IMG_7803.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Mine toveis Seas med 8 tommer har ganske likt impedanseforløp. Lurer på hvilke topologi og komponentverdi valg som forårsaker det? Må ha noe med seriemotstand å gjøre i både diskant og baffelstepfilter i bass å gjøre? Eller?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Her kommer det frem at Devore trenger plass på siden. Det samsvarer med utfordring med deling og ujevn polar respons.


    Changing the room around 90 degrees clockwise was a lot of work, but it was worth it to hear what these loudspeakers are really capable of reproducing in my space

    These speakers in my system, in my room, proved to be supremely musical, and it is this quality I value above all else in my listening. They project rich, organic, tonal hues and suffuse performances with real drama and emotion.

    In my experience, the O/96s really do require some breathing space in a room to sound their best. As I mentioned, these speakers functioned as time machines for me, and if you are one of those people who value being transported back to the moment when the music was made, then I feel that these DeVores will speak to you, too.




    IMG_7804.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Her kommer det frem at Devore trenger plass på siden. Det samsvarer med utfordring med deling og ujevn polar respons.
    Er vel derfor denne type konstruksjoner er så ofte å finne på brukten. Krevende å plassere.

    Ellers så følger med her da jeg har et ubrukt sett med Crescendo som jeg en dag håper sparke liv i :)
    Jeg tenker fra all erfaring til nå med dagens stue og kone at prosjeket må ha lukket kasse.

    Basert på erfaing med HiFi-11 og HiFi-10 er jeg veldig nyskjerrig på et lignende konsept med fultone og add-on diskant. Her lærte jeg at baffelstørrelse har større betydning enn jeg tidligere har tilegnet denne. Jeg ble derfor veldig nyskjerrig på A26 kittet som benytter samme tenkesett.
    Med 3,3uF starter vel avrulling her rundt 6-8 kHz? Motstanden må vel være med, så 2,7-3 kHz er vel mer riktig?
    1698497649636.png


    HiFi-11 har ekstremt smal sweet spot som gjør dem mer eller mindre ubrukelig. Men jeg har samtidig spekulert i om dette er medvirkende til magien ved at de ikke spiller opp refleksjoner i rommet?
    Har kjøpt inn flere sett med HiFi-11 med tanke på å forsøke bytte papirkon-diskanten med en dome i forsøk på bredere lytteposisjon. Men 2 av 3 høytalere var som regel deffekt med avbrent eller membran som henger skjevt på fultone. Prosjektet fikk derfor ikke momentum mens interessen var på topp. Og avbrente spoler vil trolig bli et problem selv om jeg skulle få en HiFi-11 til å spille noe bredere.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja, her må du summere motstanden med elementet før filteret beregnes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn