Hva med bi-wiring

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
49
However, some biwire cables that integrate both sets in a single sleeving, ...
offer two sets of binding posts for each channel for "shot gun" biwiring 8)
Håper dette løste opp litt ;D

Jeg leste om Kimber sin ultimate måte å "wire" på var en hel 8Tc til vær kanal ,alså 4 hele lengder 8Tc til en Ht med Biwire oppsjon , det skulle jeg prøvd 8)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
49
Shotgun singlewire

Shotgun Biwire

Biwire Shotgun Setup with Locking Bananas (Amplifier End has only 2 Locking Bananas)

.

O

om.s

Gjest
Shotgun singlewire

Shotgun Biwire

Biwire Shotgun Setup with Locking Bananas (Amplifier End has only 2 Locking Bananas)

.
Mmm, trodde dette var to fra forsterker og fire inn i høytaler som var "Shot gun" eller finnes det andre forklaringer også?

Shot gun single wire har jeg derimot ikke hørt om, det vil si 1 ut og 2 inn?

Edit:
Eller prater vi samme sak, bare litt forbi hverandre her?

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Vår avdøde venn og tidligere meddebatant, hr. Duelund, mente at bi-wiring har en lydmessig ulempe ift. single wiring.

Vidar

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Ja, man har feelgood-faktoren. Den må ikke undervurderes.  Klart det kan se utrolig lekkert ut med bi-wiring hvis det gjøres riktig.  Ellers mener jeg vel ut fra rasjonelle betraktninger at bi-wiring kun gir mening som en del av bi-amping.

Et spørsmål litt på siden, som jeg har stilt før:  Hvis man bruker monoblokker, bør man da minimere signalkabellengden eller høyttalerkabellengden?

Jeg heller vel mot å minimere signalkabelen, ut fra at signalet i denne skal forsterkes opp, og da vil en lang kabel kunne plukke opp mer uønsket støy.  Men det kan jo være andre betraktninger jeg har oversett.  Støyfaktoren i signalkabler kan jo minimeres med god skjerming, og høyttalerkablene kan jo på sin side introdusere mye elektromagnetisk støy nær kabelsalaten på baksiden av komponentene.

Jo flere penger man blåser, jo større feelgood-faktor. Man får jo meget positive tilbakemeldinger fra hifi-pusheren jo mere man spanderer på slikt. Alle vil jo bli likt.? ;) liksom være med i innerkretsen...

R

Ronny_D

Gjest
Jo flere penger man blåser, jo større feelgood-faktor. Man får jo meget positive tilbakemeldinger fra hifi-pusheren jo mere man spanderer på slikt. Alle vil jo bli likt.? ;) liksom være med i innerkretsen...
Akkurat som avlat ?

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Når det gjelder nevnte høyttaler, Von Schweikert vr4-jr, så bør den absolutt biwires eller kjøres med dobbel singlewiring!

Jan Terje
Eller gjøre som meg. Triwire. ;)

Har testet endel, og fant ut at triwiring gir best lyd på denne høyttaleren.

I motsetning til andre typer høyttalere så får man IKKE best lyd av å ha EN dyr kabel istedet for mange ikke fullt så dyre... Dette har den enkle forklaring i at både broen/jumperen og datalink kabelen er av alt for simpel kvalitet.

Mvh

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Eller gjøre som meg. Triwire.  ;)

Har testet endel, og fant ut at triwiring gir best lyd på denne høyttaleren.

I motsetning til andre typer høyttalere så får man IKKE best lyd av å ha EN dyr kabel istedet for mange ikke fullt så dyre... Dette har den enkle forklaring i at både broen/jumperen og datalink kabelen er av alt for simpel kvalitet.

Mvh

Hei.

Jeg forstår ikke hva du mener med å triwire denne høyttaleren. Som vi ser er det to sett terminaler på nedre kabinettet hvor bassene sitter. Det øverste av disse er til mellomtone/diskant.

Men det er ingen vits i å tilslutte disse hvis ikke linken opp til "monitoren" benyttes. Den nederste av terminalene på subkassen er til bass. De over er til mellomtone/diskant. Poenget er å kjøre separat til bassene og monitor, sistnevnte vil da på en måte fungere som: ja... akkurat en monitor. ;) Men med spesialtilpassete "subere" til.

Hvordan og hvorfor skal du triwire denne høyttaleren?

Jan Terje

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Biwiring har voldsom påvirkningpå mitt system. I en tidligere tråd ble det sagt at Biwiring faktisk var en ulempe med tanek på faseforskyvning i overgangen mellom deleferekvensene til de forskjellige enheten, men at dette kunne komenseres for i designet.
I manualen til mine Dali 1000 Skyline står det at disse profoterer på bi-wire og det er jeg helt sikker på at alle ville vært enig med meg i! Lydbildet blir meget større og luftigere på denne måten!
Må du ikkje biampe skylinane dine?

Topp Bunn