Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Siste i rekken av surround/deluxe utgivelser av XTC albumene - Steven Wilson remixer



    Første med Atmos mix - blir spennende å sjekke ut
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ny runde med Quad utgivelser fra Rhino:




    Kanskje ikke så spennende titler som sist - men fristende nok til å bestille :)

    America - Holiday
    Gordon Lightfoot - Sundown
    Charles Mingus - Mingus Moves
    The Spinners - Spinners

    Available For The First Time In Nearly 50 Years
    Transferred From The Original Half-Inch Four-Channel Masters
    Blu-ray With 192/24 Resolution Quadraphonic And Hi-Res Stereo Mixes
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kom i postkassa i dag - Richard Wright - Wet Dream fra 1978 - Steven Wilson remixer



    Bra nivåer & DR - og låter bra - det jeg har hørt foreløpig.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.477
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Endelig ukomprimert versjon av denne! Atmos må være det ultimate formatet for dette albumet. Hører MYE her jeg aldri har hørt før.
    Er det stor forskjell mellom denne og sa-cden?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er det stor forskjell mellom denne og sa-cden?
    Det er mer drag i bassen på Atmos mixen vs de tidligere. Jeg skrev litt om det tidligere i denne tråden #798.

    Jeg synes også at selve Atmos mixen er et løft i forhold til 5.1.

    Er vel egentlig ikke noe å lure på - hvis man har et Atmos anlegg - obligatorisk å ha i hylla!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.477
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er mer drag i bassen på Atmos mixen vs de tidligere. Jeg skrev litt om det tidligere i denne tråden #798.

    Jeg synes også at selve Atmos mixen er et løft i forhold til 5.1.

    Er vel egentlig ikke noe å lure - på hvis man har et Atmos anlegg - obligatorisk å ha i hylla!
    Javell da.. Da må den også bestilles...

    Sånn, bestilt....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har tidligere foretrukket den gamle Quad mixen fremfor den senere 5.1 mixen. Men mulig jeg nå foretrekker Atmos mixen - litt usikker der enda, må lytte mer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Et veldig godt kjøp Hoj!

    Så får vi håpe at en Atmos utgave med like god mix/lyd av The Wall er neste som kommer - og at det ikke er lenge til.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Siste fra SDE


    Danse Macabre (2023)

    Duran Duran i Atmos - kan bli spennende :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kom i postkassa i dag, Cyan - Pictures From the Other Side CD/DVD



    Nok en nyutgivelse av et glimrende prog album fra Cyan - med Robert Reed (Magenta osv) og gjengen. Originalt utgitt i 1994. På samme måte som med For King and Country i 2021.

    Robert Reed kan mixe surround - låter bra.



    DR12 for surround - DR10 for stereo på medfølgende cd.

    Kan bestilles her:

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Peter Gabriels nye har kommet:



    Blir spennende å lytte til - diverse mixer ser jeg :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Rippet, lyttet og analysert litt:



    Kul musikk, aktiv surroundmix. Ikke noen egen 5.1 mix - men Atmos/7.1 låter bra. Bra nivå og høy DR.

    Var litt spent på å høre de forskjellige mixene som kommer i stereo - men dessverre er masteringen søppel :poop::sick:
    DR6 for albumet - noen låter med DR4:



    Dette er hærverk. Man ser også at de har tatt seg flid til å nivåtilpasse - slik at nivået er ganske likt som Atmos lydsporet på blu rayen. Headroom finnes for høy dynamikk - men hvorfor ikke brickwalle - når man kan? :mad:

    Jeg gidder ikke en gang å rippe cdene, kommer aldri å bli lyttet til allikevel. Får lage meg en egen stereomix fra surroundsporet - som jeg ofte dessverre må gjøre.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg liker Steve Miller Band, særlig dette albumet:



    Fly Like an Eagle fra 1976

    Er "bare" lossy Dolby Digital, denne SE utgaven fra 2010, men låter bra - fin surround-mix.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Enda en fra SDE: Soft Cell - Non-Stop Erotic Cabaret fra 1981



    Atmos lydsporet er bra, ikke den mest spektakulære - men veldig god lydkvalitet, stereo er søppel.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har hatt litt problemer med å spille av Atmos musikk fra pcen - det har vært ustabilt og dermed frustrerende. Har hatt litt feilsøking tidligere - mest konsentrert meg på kabler og avspillingsprogram. Men ikke kommet noe lenger.

    Atmos avspilling på pcen gjør jeg ved å rippe blu rayen til en mkv fil - og bare bruke standard avspiller i Windows.

    Men her om dagen begynte jeg å sjekke litt nøyere hva som skjer med Windows under avspilling og fant en "synder" - nemlig - Runtime Broker.

    Her en screencap under avspilling - et stykke ut i låten belastes plutselig hardisken veldig mye - uten grunn:





    Her finner jeg synderen:





    Hvis man avslutter Runtime Broker - synker belastningen til normal nivå igjen:




    Virker som dette løser problemet til neste gang man slår av/på mediaspilleren. Ikke noen perfekt løsning - men man løser problemet raskt med et par klikk.

    Litt Googling viser at Runtime Broker ikke er noe kritisk å slå av på denne måten:

    Runtime Broker is a Windows process in Task Manager that helps manage permissions on your PC for apps from Microsoft Store. It should only use a few megabytes of memory, but in some cases, a faulty app might cause Runtime Broker to use up to a gigabyte of RAM or more.

    If your RAM use is high and your PC is running slowly, an app may be the cause of the problem. Press Ctrl+Shift+Esc to open Task Manager and then, on the Processes tab, check to see how much memory Runtime Broker is using. If its using more than 15% of your memory, you probably have an issue with an app on your PC. To stop Runtime Broker from using so much memory, select Runtime Broker in the list, select End task to close Runtime Broker, and then restart your computer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Rippet, lyttet og analysert litt:



    Kul musikk, aktiv surroundmix. Ikke noen egen 5.1 mix - men Atmos/7.1 låter bra. Bra nivå og høy DR.

    Var litt spent på å høre de forskjellige mixene som kommer i stereo - men dessverre er masteringen søppel :poop::sick:
    DR6 for albumet - noen låter med DR4:



    Dette er hærverk. Man ser også at de har tatt seg flid til å nivåtilpasse - slik at nivået er ganske likt som Atmos lydsporet på blu rayen. Headroom finnes for høy dynamikk - men hvorfor ikke brickwalle - når man kan? :mad:

    Jeg gidder ikke en gang å rippe cdene, kommer aldri å bli lyttet til allikevel. Får lage meg en egen stereomix fra surroundsporet - som jeg ofte dessverre må gjøre.
    Fikset! Fra DR6 til DR13 i stereo! :cool:



    Slik ser den nye stereoversjonen av låt nr 5 ut:




    Jeg har spilt albumet noen ganger og synes det er et kanonalbum, en av årets beste imo. Vel verdt å bruke 10 min fikling på pcen for.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Enda en fra SDE har ankommet: Trevor Horn - Echoes - Ancient & Modern



    Jeg liker surroundmixene, her finnes både Atmos og 5.1 - også i en instrumentalversjon - alle med ok nivå og dynamikk - stereo er en del mer komprimert, men allikevel ikke Brickwalled på samme måte som tidligere skrekkeksempler.

    Et cover-album med kjente låter med kule arrangement og spenstige valg mtp vokalister. Hva med Rick Astley syngende Owner of A Lonely Heart?? o_O Men det funker, jeg liker albumet
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Endelig kom de - tok et par måneder+ - begynte virkelig å lure...



    192/24 - Stereo og Quad 4.0

    Gordon Lightfoot - Sundown
    Charles Mingus - Mingus Moves
    Spinners - Spinners
    America - Holiday

    Gleder meg til å lytte til disse 🎅 🎁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nå har jeg hatt en runde med de 4 siste Stereo/Quad utgivelsene til Rhino. Nærmest perfekt mastering i begge format - lyttet til stereoversjonene i går kveld og alle 4 låt veldig bra.

    I dag har jeg lyttet til Quad versjonene. Det er noe veldig ekslusivt med disse utgivelsene, for meg - nærmest noe som krever at man nærmer seg de med en viss grad av ærbødighet.

    Quad mastertapene har ligget der i hvelvet - urørt i nesten 50 år - og ventet.....


    Helt bakerst - under et tykt støvlag... 😁 (Bilde fra Indiana Jones)


    De siste 4 fra Rhino var veldig varierte mtp sjanger, litt inntrykk:

    America - Holiday
    Eneste albumet av de 4 som jeg har hørt tidligere - og som jeg liker. Litt forsiktig og smakfull Quad mixing - låter veldig bra.

    Charles Mingus - Mingus Moves
    Jazz - gjorde ikke noe for meg i stereo. Quad versjonen derimot - noe helt annet. Veldig aktiv diskret mixing med fantastisk lydkvalitet. Har tenkt noen ganger at Jazz kanskje er den sjangeren som får mest ut av å bli mixet i surround.

    Spinners - Spinners
    Verken hørt om gruppen eller albumet før. Men veldig overrasket over et veldig bra Soul/Funk album - med mange gode låter. Låter knall i stereo. Venter med å lytte til den i Quad - da det har skjedd en feil under pressingen og Rhino har sendt ut erstatninger - venter til jeg får den.

    Gordon Lightfoot - Sundown
    Etter lytting er dette favoritten blant de 4. Kjenner lite til Gordon. Greit album - frem til Sundown kom. Wow knallåt. Måtte til med en runde til av albumet i stereo og litt mer fokusert lytting, dette er bra!
    Lyttet til Quad versjonen i dag og den er nærmest perfekt - mix og lydkvalitet. Har fått Sundown på hjernen, må vel spilles daglig en stund :cool:



    Leser at en ny batch på 4 utgivelser er på gang fra Rhino - med mulighet for bestilling i midten/slutten av januar 2024 - det blir garantert en bestilling fra meg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Må ha litt julemusikk i surround 🎅



    AIX Allstars - Surrounded by Christmas

    Stemningsfull jazzy julemusikk - med fantastisk lydkvalitet & surroundmix.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg synes designet på forsterkere/receivere peaket på 70-tallet - og da de flotteste er Quadrofoni-utgavene med 4 VU-metere. Dagens receivere/prossessorer er litt "kjedelige".

    Har gjort noe med dette og handlet en slik:



    Passet perfekt, med millimeter klaring (måtte skru av føttene), det ser veldig bra ut.

    Kommer å bruke den i Quad - 2 til frontene (også for stereo) og 2 til surroundkanalene. Venter også på et par signalboostere for å forsterke signalet og justere inn passende utslag.

    Det finnes flere modes, får utforske litt der.

    Det er justerbar lysstyrke i 3 trinn, slå av (når man skal se film) & på, veksle modes - alt med fjernkontroll eller på front.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Huket foreløpig på en Yamaha MusicCast dings på den - bare stereo men valgte å bruke alle 4 VU-metere.

    Nå kan de være funksjonelle uansett hva jeg spiller - vinyl, surroundanlegg, kjøkkenradioen osv - eller som nå: spiller The Alan Parsons Project ved pcen på Genelecene :cool:

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    2023 har vært et veldig godt år for surround. Utallige slipp på streaming, men jeg tenkte her å oppsummere med fysiske utgivelser.

    Mine 3 favoritter:

    1. The Harmony Codex - Steven Wilson

    2. Paranoid - Black Sabbath (den virkelig store overraskelsen)

    3. The Dark Side of the Moon - Pink Floyd
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Mine 3 på disk, kun Atmos mikser, Quad og 5.1 kjøper jeg nesten ikke lenger.
    Over-nite Sensation -Frank Zappa
    I/O - Peter Gabriel
    War of Being - Tesseract
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Forhåpninger for 2024....

    Steven Wilson skjønner endelig at han må mikse klassiske rockegrupper som Uriah Heep, Black Sabbath osv i Atmos. Forundrer meg ikke hvis han allerede har prøvd å få tillatelse....

    At de endelig finner Sabbath Bloody Sabbath original quad mastertapes og utgir på BDA.

    The Wall blir mixet i Atmos.

    Mer rock fra "The Brickwalled Years" 1995-2023 blir utgitt i Atmos med høy DR.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Quadio bundle nr 3 er Live!



    Bundle Includes:
    Average White Band - AWB (QUADIO) (BLU-RAY AUDIO)
    Gil Evans - SVENGALI (QUADIO) (BLU-RAY AUDIO)
    Randy Newman - GOOD OLD BOYS (QUADIO) (BLU-RAY AUDIO)
    WAR - THE WORLD IS A GHETTO (QUADIO) (BLU-RAY AUDIO)


    Available For The First Time In Nearly 50 Years
    Transferred From The Original Half-Inch Four-Channel Masters
    Blu-ray With 192/24 Resolution Quadraphonic And Hi-Res Stereo Mixes

    Quadraphonic sound, or 4.0 surround sound, utilizes four audio channels connected to four speakers positioned at the corners of a listening space. The multi-tracked audio is mixed dimensional, immersing the listener in an expansive soundscape.

    Scottish funk group Average White Band’s self-titled sophomore album dominated the charts after its 1974 release, with the hit track “Pick Up the Pieces” peaking at No. 1 on Billboard’s Hot 100.

    Gil Evans, renowned jazz composer and arranger, released his live orchestral jazz album SVENGALI in 1973, featuring a star-studded lineup of jazz musicians, including Ted Dunbar, Howard Johnson, David Sanborn, Hannibal Marvin Peterson, and more.

    Randy Newman's concept album GOOD OLD BOYS explored the social and economic issues of the Deep South and found commercial success, peaking at No. 36 on the Billboard 200 and featuring the tracks “Louisiana 1927” and “Every Man a King.”

    The 1973 Billboard Album of the Year, WAR’s THE WORLD IS A GHETTO, saw the group leaning towards a progressive soul and jazz sound. The record housed the gold-certified tracks “The Cisco Kid” and “The World Is A Ghetto.”"

    Selvfølgelig bestilt 🥳 så var det ventingen da... dette kommer å ta tid :ROFLMAO:
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    who.jpg

    Salg på Amazon.de 1/1, levert i dag for totalt 182 euro. Ikke noe å nøle etter når Steven Wilson har gjort nye kringlyd versjoner.
    Har akkurat hørt på en av dem. Fantastisk, det er så bra...
    Nå hører jeg på en av CD'ene (Singles and Sessions '70-72). Ny musikk for meg og svært bra. Lyden også ok.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mark Knopfler i Atmos :)




    Mark Knopfler / One Deep River limited edition blu-ray audio
    New 2024 Studio Album • SDE Exclusive • Dolby Atmos Mix • Bonus tracks • #18 in the SDE Surround Series • Limited to 2,000 units worldwide

    Slippes 12 april.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket ut det sporet som er oppe på Apple Music, fin låt med en OK Atmos mix. Bestilt, med de er dyre disse SDE utgivelsene, kommer med moms og gebyr på ca.600,. Omtrent det samme som jeg betaler for BBT og TPT til sammen fra PK.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den franske duoen Air slipper en 25th anniversary edition med en Atmos versjon av deres debut: Moon Safari (1998):




    Jeg likte veldig godt den forrige utgivelsen - 10 000 Hz Legend. Ble seff forhåndsbestilling :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk ikke helt opp det nivået jeg ville ha - med settet med signal boostere jeg har kjøpt:


    Men merker helt klart et løft i lytteglede 😁

    Har bestilt et sett til - seriekobler de.


    Her spiller jeg Pink Floyd - Wish You Were Here



    Quad mixen fra Immersion boxen.

    Albumet feirer 50 års jubileum neste år - kanskje markeres med en skikkelig fin anniversary utgave? Atmos og greier? Håper det.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Holder på med et lite prosjekt - har noen surroundutgaver hvor man har laget 5.1 av originale 4.0 Quad innspillinger. "Jukset" til center & lfe kanaler for å få 5.1. Det låter liksom feil.

    Testet litt ved å rett og slett fjerne center & lfe:

    Original:




    Etter fjerning:



    En ganske enkel operasjon i Audacity - et album tar et par minutter.


    Låter i mine ører veldig mye bedre




    Foruten problematiske centerkanaler - har vi den store elefanten i rommet - LFE-kanalen - et problem i veldig mange surroundinnspillinger.

    Det handler om at den ikke er i fase med resten av kanalene. Ved å legge til et LP filter i denne kanalen tidsforsyver man den - dette er i mange tilfeller ikke korrigert i ettertid.

    Problemet har blitt mindre med tiden - etter man ble klar over problemet.

    Kan løses på 2 måter - finne ut hvor mye den er forskjøvet i tid og korrigere.

    Eller bare rett og slett fjerne hele kanalen. Bass management på surroundoppsettet fikser selv bassen til sub fra de andre kanalene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.477
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Peter Gabriel sin i/o må jeg nok skaffe meg.
    The Wall også når den kommer ut, min lp-versjon av dette albumet er utslitt. Vurderer på vinyl og i Atmos.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fixer stadig noen Quad album.

    Siste jeg har fixet er Aqualung av Jethro Tull. En favoritt - dessverre har jeg lyttet lite til Quad versjonen som ble utgitt i Steven Wilsons 2016 deluxe utgave. Den låter ikke bra.

    Litt googling ga årsaken - LFE sporet er helt ute å kjøre - og venstre surroundkanal er ute av fase i alle låtene. Kjører man Bass-Management - som de fleste gjør - så blir dette katastrofe mtp bass.

    Jeg fjerne LFE sporet og inverterte venstre surround på låtene.

    Man kan enkelt se dette i Audacity:




    Så markerer man kanalen og velger Invert:



    Ganske grei operasjon, fixer hele albumet på under 5 min.

    Låter nå veldig mye bedre - kommer å bli spilt mye :)

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ny deluxe utgave av Machine Head.



    Deep Purple’s 1972 album Machine Head will be reissued as a 3CD+Blu-ray+LP super deluxe edition next month.

    The blu-ray audio features the new Atmos Mix, and the original 1974 US Quad Mix and three tracks in 5.1 Surround Sound.

    Det mest interessante her, for meg, er US Quad utgaven som ikke er utgitt digitalt tidligere. Atmos er bonus.

    Litt sugen på denne. Har akkurat fikset opp UK Quad utgaven fra 2003 Sacden (fjernet LFE & juksesenter) - den låter nå fantastisk på mitt oppsett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn