Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Spilte faktisk Brave i går. Veldig synd at de ikke har benyttet Steven Wilson til alle de nye surroundmixene (og stereo mixer).

    Men jeg kan godt høre en del på en tam surroundmix, så lenge musikken er god - og at det er god lydkvalitet.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Spilte faktisk Brave i går. Veldig synd at de ikke har benyttet Steven Wilson til alle de nye surroundmixene (og stereo mixer).

    Men jeg kan godt høre en del på en tam surroundmix, så lenge musikken er god - og at det er god lydkvalitet.
    Kan høre en del, men ikke mye.😂
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Nyter denne konserten med Steven Wilson, perfekt på en fredag med kald pils osv 🍺

    Ser at Porcupine Tree skal ut på en konsertrunde til høsten


    Kan vi vente oss en videoutgivelse neste år? 4k & Atmos 🤩

    Var noe kjent med trommisen Steven bruker her - ser han heter Craig Blundell - han spiller også på Steve Hackett - Selling England By The Pound & Spectral Mornings: Live At Hammersmith konserten - som jeg så her om dagen.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt Ghost - bare lest om de - "hemmelig" band liksom? Bra mix & lyd?

    Kaffe og cognac er digg!
    Tror de er bra kjente rundt om, jeg oppdaget de for noen år siden da de spilte på den lokale Malakoff festivalen. Bra musikk, god lyd og helt OK miks. Kommet ett par spor fra Willie Nelson sin kommende plate, de var bra på alle måter.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tror de er bra kjente rundt om, jeg oppdaget de for noen år siden da de spilte på den lokale Malakoff festivalen. Bra musikk, god lyd og helt OK miks. Kommet ett par spor fra Willie Nelson sin kommende plate, de var bra på alle måter.
    Tenkte mer på at medlemmene i Ghost hadde ukjent identitet.

    Willie Nelson har jeg sans for.

    Skal sjekke ut begge (y)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Hadde en runde til med John Williams konserten i Berlin



    Mannen er jo en legende - bare å øve med orkesteret og dirigere konserten tett på 90 år gammel - er utrolig imponerende.

    Limer inn litt fra Wiki:



    Tilbake til konserten - etter som sagt å ha sett den noen ganger nå - registrerer jeg at både John W & orkesteret øker intensiteten hele veien - frem til siste låt - som er "The Imperial March" fra Star Wars - låten til selveste Darth Vader. Det er nok også høydepunktet for min del - men jeg er også veldig svak for Jurassic Park låten.

    En fryd både å lytte til og å se på.

    Siden jeg har pcen tilgjengelig i sweetspot surfer jeg selvsagt om John W mens jeg lytter - på Wiki leser jeg at Joseph Williams - kjent fra Toto - er hans sønn.

    Dermed ble det litt Toto også



    DR15 😀
    Jeg har hørt og sett både denne og konserten med Williams, Anne Sophie Mutter og Wien filharmonien. Den siste har mye av det samme materialet men har mye bedre lyd og bilde. Mutter tilfører også eksepsjonell virtuositet til musikken. Jeg har begge på Blu-Ray. Berlin konserten skuffet veldig på lyd, da jeg har mange BD fra samme hall. Sikkert 10-15 stk.



     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har hørt og sett både denne og konserten med Williams, Anne Sophie Mutter og Wien filharmonien. Den siste har mye av det samme materialet men har mye bedre lyd og bilde. Mutter tilfører også eksepsjonell virtuositet til musikken. Jeg har begge på Blu-Ray. Berlin konserten skuffet veldig på lyd, da jeg har mange BD fra samme hall. Sikkert 10-15 stk.



    Det var litt spesielt - jeg "oppdaget" Berlin konserten når jeg søkte etter John Williams konserter på Apple Music i Atmos, lyttet til 3-4 stykker og Berlin konserten var den jeg syntes hadde best lyd - de andre var ok - men Berlin var liksom wow! Så bra at jeg jeg bestilte den i fysisk utgave med en gang.

    Sprøtt at man kan ha så forskjellig inntrykk.

    Edit: Ser fra tidligere innlegg her at du kjører 5.1 - jeg synes det er Atmos mixen som gjør denne konserten spesielt bra.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En gammel favoritt



    Kanskje den plata jeg spilte mest i 1981? 😁

    Ganske kul surroundmix med en del panning osv - stilig med synthen som vandrer rundt i rommet på Juke Box Hero.

    Litt for høyt innspillingsnivå & kompresjon - etter min smak, men greit nok.

    Jeg har dvd-a fra 2001


    Den kom også ut på sacd noen år senere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Blitt mye Marillion i dag. Jeg likte veldig godt "An Hour Before It's Dark" - grei lydkvalitet & surroundmix - likte låtene, var noen skikkelig fine sanger, bl.a. Murder Machines.

    Oppdaget at "With Friends at St David's" var en 2 disc versjon - med studio albumet "With Friends From the Orchestra" i 5.1 & high-res stereo på disc 2



    Dette er litt som med konserten "A Sunday Night Above The Rain" i blu ray utgave, som har med studioversjonen av "Sounds That Can't Be Made" i 5.1 & high-res stereo på en ekstra disc.

    Moro når man får med litt uventet ekstra (y)

    Senere blir det å sprette en pils og sette på konserten.

    Edit: Måtte smile når jeg leste om promoteringen av det siste albumet:

    An Hour Before It's Dark was released on 4 March 2022.[4] To promote the record, several London black cabs were decorated with the album's artwork and free rides are given if the customer mentioned a password, which was the album's title. The promotion will run from 4–14 March.

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har noen Tomita sacder:



    Er ikke noen stor klassisk musikk fan - men hvis man får låtene i elektronisk versjon og i 4.0 surround....... da blir det spennende 😁
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Har noen Tomita sacder:



    Er ikke noen stor klassisk musikk fan - men hvis man får låtene i elektronisk versjon og i 4.0 surround....... da blir det spennende 😁
    Har ett to-tre jeg og, men jeg liker ikke Tomita sin versjon av klassisk musikk. Da foretrekker jeg ekte symfoni orkester i stedet, men naturligvis i multikanal. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Noe som er artig når man lytter til hans musikk er at man kan kjenne igjen deler - da de har blitt brukt i radio & tv - som intromusikk til sportprogrammer osv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Var litt i tvil om jeg skulle skaffe meg denne spesialversjonen av Time Honoured Ghosts - siden multitrackstapene er mistet - så noen diskret surroundversjon er ikke med her. Men det skal ha blitt brukt en førstegenerasjons mastertape som er bedre enn det som er brukt før. Det er med en ny stereo remaster og en upmix hvor denne er benyttet.

    Så er jeg stor fan også da... 😁

    Fikk også bestilt boka av Keith & Monika.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Veldig bra mix av Steven Wilson, skjer mye i lydbildet, panning osv - kul å høre på.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synd det ikke er BD med Atmos. :cautious:
    Ja - synd Steven ikke var i gang med Atmos når han mixet den. Spent på neste Tull - BD & Atmos? Håper det.

    Multitasker med vintersport på tv og surround musikk på anlegget 🤩 neste er disse 2 i spilleren



    Homecoming med glimrende mix av Elliot Scheiner - Hearts er vel gammel original Quad - begge låter fenomenalt.

    Var vel flere av Americas album som ble utgitt i Quad - skulle de dukke opp på Apple Music hadde jeg blitt veldig glad, får følge med.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja - synd Steven ikke var i gang med Atmos når han mixet den. Spent på neste Tull - BD & Atmos? Håper det.

    Multitasker med vintersport på tv og surround musikk på anlegget 🤩 neste er disse 2 i spilleren



    Homecoming med glimrende mix av Elliot Scheiner - Hearts er vel gammel original Quad - begge låter fenomenalt.

    Var vel flere av Americas album som ble utgitt i Quad - skulle de dukke opp på Apple Music hadde jeg blitt veldig glad, får følge med.
    Har Homecoming på DVD-A, bra musikk og miks. Ser også på sport med musikk til, men det er i stua så kun stereo fra Spotify via Sonos AMP. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kom noen flere konsert blu rays i postkassa



    Likte veldig godt den forrige jeg kjøpte med Marillion, så fant et par til - og slang med en av Saga også 😁

    Håper på noen gode lydspor med litt surround 🥳
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En haug med Elton låter i Atmos



    Synes det låter veldig bra, gode mixer & lydkvalitet - kanskje han er i gang og får Atmos mixet hele katalogen? 🤩
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    En haug med Elton låter i Atmos



    Synes det låter veldig bra, gode mixer & lydkvalitet - kanskje han er i gang og får Atmos mixet hele katalogen? 🤩
    Du var først med den, fant den i går kveld, måtte ned å slå på anlegget sent i går for å sjekke at det virkelig var i Atmos.:cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du var først med den, fant den i går kveld, måtte ned å slå på anlegget sent i går for å sjekke at det virkelig var i Atmos.:cool:
    Fant den i går selv - fikk lyttet til 10 låter - fortsetter i dag :love:

    Nå er jeg på Song for Guy - det låter fantastisk!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    I dag 25 mars - er det faktisk Dynamic Range Day 🥳

    For kåring av beste album, har de nå også fått en kategori for Atmos:


    med følgende kandidater:

    Dua Lipa - 'Future Nostalgia'
    Lil Nas X - 'Montero'
    Lorde - 'Solar Power'
    Billie Eilish - 'Happier Than Ever'
    Olivia Rodrigo - 'Sour'
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Det begynner å bli en ganske stor haug med Quad album tilgjengelige på Apple Music.

    Har trålet noen tråder på QQ osv - prøver å lage meg et word dokument for å få litt oversikt, har jo hørt en del fra før - som jeg også har på sacd osv.

    Men mye nytt - som Edgar Winter skiva over - den er jo veldig nice i 4.0 🤩

    Har hittil listet 76 album - med stort sett heftig 70 talls musikk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kom i postkassa i dag



    En ny utgivelse i surround av et eldre album (Warm Winter fra 2011?) - med Tim Bowness - Stevens kompis fra No-Man - og Giancarlo Erra - kjent fra Nosound. Kanskje de burde kalt seg for No-No eller Mansound? :ROFLMAO:

    Har hørt en del av begge - men visste faktisk ikke om dette albumet. Fine låter - god lyd & mix.

    Dvden inneholder kun et 5.1 surroundspor - faktisk i ukomprimert pcm 48/24. Tror ikke jeg har sett det før. Grei mastering.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ble et par nedlastningskjøp i dag også



    Synes denne i deluxe boxen ble litt dyr den gangen, nå er den oop selvsagt - ser en fyr på discogs vil ha friske $1000 for et ex :cool:

    Men den finnes på Immersive Audio å kjøpe for $13.99 - passer meg bedre. Handlet også det andre albumet i 5.1 flac - Bruce Soord.

    Linker for de som er interessert:


     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Spent på denne



    The Legendary St. Croix, Fredrikstad, Norway :)

    Edit: Har lyttet til noen låter nå og analysert discen litt.

    Solid performance, bra band - fine låter - veldig stemningsfullt.

    Blu rayen tilbyr også 5.1 i lpcm - nice. Leser at 5.1 mixen er utført av en Thor Legvold fra Sonovo AS:

    Sonovo is Norway's premier mastering studio, ideally located amongst the fjords of western Norway.

    God surroundmix - bra dynamikk, perfekt innspillingsnivå - synes det låter bra.

    Fin utgivelse - anbefales (y)

    Scan av baksiden:

     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn