Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Geir Arne:
    Når man setter høyttalerne ut i rommet fremfor å la dem stå inntil bakveggen, vil man få et lydbilde som oppfattes som 3- dimensjonalt. Når de står inntil veggen, vil lydbildet være ganske så 2- dimensjonalt. (Du kan sammenligne denne effekten med det som skjer når du får på 3D- briller på 3D- bluray). Jeg vet ikke hvorfor det blir slik rent fysisk, men det skulle være lett å høre: Lydbildet får en dybdedimensjon i tillegg til den sideveis plasseringen mellom høyttalerne. (Men i tillegg vil bassen bli mindre dominerende)

    Bedre kabler vil gjerne klare å gjengi denne dybdedimensjonen bedre (i tillegg til mye annet). Det er nå min erfaring. Hør også etter om flere detaljer dukker opp i lydbildet etter kabelbytte og om du synes alt rett og slett høres mer livaktig ut.

    Og ja forskjellene kan sammenlignes med komponentbytte. Og det dreier seg om langt mer enn "tonekontrolltuning".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Geir Arne:
    Når man setter høyttalerne ut i rommet fremfor å la dem stå inntil bakveggen, vil man få et lydbilde som oppfattes som 3- dimensjonalt. Når de står inntil veggen, vil lydbildet være ganske så 2- dimensjonalt. (Du kan sammenligne denne effekten med det som skjer når du får på 3D- briller på 3D- bluray). Jeg vet ikke hvorfor det blir slik rent fysisk, men det skulle være lett å høre: Lydbildet får en dybdedimensjon i tillegg til den sideveis plasseringen mellom høyttalerne. (Men i tillegg vil bassen bli mindre dominerende)

    Bedre kabler vil gjerne klare å gjengi denne dybdedimensjonen bedre (i tillegg til mye annet). Det er nå min erfaring. Hør også etter om flere detaljer dukker opp i lydbildet etter kabelbytte og om du synes alt rett og slett høres mer livaktig ut.

    Og ja forskjellene kan sammenlignes med komponentbytte. Og det dreier seg om langt mer enn "tonekontrolltuning".
    Veldig god beskrivelse. Hørbare forskjeller av kabelbytte er noe som kommer over tid. Man merker gradvis større dybde/ 3D, flere detaljer og også mer kropp på vokal.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kule-Trygve skrev:
    Geir Arne:
    Når man setter høyttalerne ut i rommet fremfor å la dem stå inntil bakveggen, vil man få et lydbilde som oppfattes som 3- dimensjonalt. Når de står inntil veggen, vil lydbildet være ganske så 2- dimensjonalt. (Du kan sammenligne denne effekten med det som skjer når du får på 3D- briller på 3D- bluray). Jeg vet ikke hvorfor det blir slik rent fysisk, men det skulle være lett å høre: Lydbildet får en dybdedimensjon i tillegg til den sideveis plasseringen mellom høyttalerne. (Men i tillegg vil bassen bli mindre dominerende)

    Bedre kabler vil gjerne klare å gjengi denne dybdedimensjonen bedre (i tillegg til mye annet). Det er nå min erfaring. Hør også etter om flere detaljer dukker opp i lydbildet etter kabelbytte og om du synes alt rett og slett høres mer livaktig ut.

    Og ja forskjellene kan sammenlignes med komponentbytte. Og det dreier seg om langt mer enn "tonekontrolltuning".
    Høyttalerne er satt opp med best mulig kompromiss mellom perspektiv og tonalitet. Har ikke like mye dybde nå som med AP Scorpio II, men tegningen mellom høyttalerner er bedrre. Her merket jeg også en anelse forbedring fra Perreaux til Primare(sistnevnte best).

    Ved kabelbytte forandres verken tonalitet eller tredimensjonalitet.


    Geir Arne
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    ganilsen skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Dette virker for meg som to habile forsterkerløsninger (uten at jeg har hørt dem), og det at du hører forskjell på forsterkerne er et bra tegn. Det er jo de som hevder at kompetent konstruerte forsterkere nødvendigvis lyder helt likt. (Dette var også noe jeg håpet en gang skulle være riktig slik at jeg kunne spare penger...). Men har selv erfart at dyrere er bedre når det gjelder forsterkeri (selv om det sikkert er unntak til denne regelen).

    Hva består forskjellene mellom forsterkerne av? Kan du formulere det med ord? Da er vi godt i gang..forskjellene jeg har opplevd med kabler minner mye om forskjeller jeg har opplevd mellom forsterkere. Så da vet du hva du skal høre etter..Nå har ikke jeg akkurat byttet utstyr og kabler så veldig ofte da. (Er mest glad i å la anlegget stå som det er uten å drive å flytte på boksene i hytt og pine og koble ditt og koble datt..)

    Har du noen habil kabel mellom cd og forsterker? Du har antakelig en bra cd- spiller?

    Det du kan prøve er å flytte høyttalerne lenger ut på gulvet (hvis de står langt inntil veggen). Og hør da først med de dårlige kablene før du prøver de gode (eller omvendt). Det jeg mener er at du endrer en ting om gangen: Først endrer du høyttalerplassering, og SÅ eksperimenterer du med kablene.

    Jeg har liggende noen Audioquest Volcano høyttalerkabler som ga meg en solid a-ha- opplevelse en gang i tiden. Disse selges muligens fortsatt for rundt 30 000. Hvis noen slike dukker opp på bruktbørsen så slå til..du får dem sikkert for under 10 000...disse får du helt sikkert solgt videre også eventuelt.

    PS Jeg har selv brukt et solid 6- sifret beløp på mine nåværende kabler, og det er IKKE placebo..
    Mellom forsterkerne var det ikke voldsommme forskjeller. Primare låt litt mer åpen i toppen og mer dynamikk i bassen. Perreaux var litt glattere og mer "ørevennlig", men dette ødela også noen ganger. Mellom pro og effekt bruker jeg Heimdall XLR. Inn til begge bruker jeg usb da både Primare og Perreaux har integrert dac. Primare er ufpd kl.d og Perreaux er mosfet a/b.

    Flytting av høyttalere skjønner jeg ikke hva skal ha noe å si for dette.


    Geir Arne
    Syns dette var gode tips jeg.
    Skal man evaluere komponenter er det en forutsetning å høre mest mulig til komponentene og minst mulig til akustikken. Om man ikke har uante mengder absorbenter er det å trekke høyttalerne ut på gulvet, og plassere seg selv i nærfelt svært gode tips. Om i tillegg vinkler høytalerne direkte mot lytteposisjon er man godt i gang.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Geir Arne:
    Når man setter høyttalerne ut i rommet fremfor å la dem stå inntil bakveggen, vil man få et lydbilde som oppfattes som 3- dimensjonalt. Når de står inntil veggen, vil lydbildet være ganske så 2- dimensjonalt. (Du kan sammenligne denne effekten med det som skjer når du får på 3D- briller på 3D- bluray). Jeg vet ikke hvorfor det blir slik rent fysisk, men det skulle være lett å høre: Lydbildet får en dybdedimensjon i tillegg til den sideveis plasseringen mellom høyttalerne. (Men i tillegg vil bassen bli mindre dominerende)

    Bedre kabler vil gjerne klare å gjengi denne dybdedimensjonen bedre (i tillegg til mye annet). Det er nå min erfaring. Hør også etter om flere detaljer dukker opp i lydbildet etter kabelbytte og om du synes alt rett og slett høres mer livaktig ut.

    Og ja forskjellene kan sammenlignes med komponentbytte. Og det dreier seg om langt mer enn "tonekontrolltuning".
    Veldig god beskrivelse. Hørbare forskjeller av kabelbytte er noe som kommer over tid. Man merker gradvis større dybde/ 3D, flere detaljer og også mer kropp på vokal.
    Beklager å si det, og her skal jeg være rett frem, men dette lukter innbildning. Dette burde være gjenkjennbart direkte ved lytting til kjente sanger.


    Geir Arne
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ganilsen skrev:
    Stein 99 skrev:
    Til ganilsen
    Jeg er også meget skeptisk til dette med kabler.

    Jeg tenker på gitaristen og vokalisten som produserer musikken. De spiller og synger gjennom kabler som koster 75 kr.
    Og så skal vi som vil lytter til denne musikken kjøpe kabler til mange mange tusen kroner.
    Jeg tror det meste av dette er placebo, og i hvertfall strømkabler.
    Men strømfilter har jeg tro på, ikke for lyden, men for beskyttelse av de elektriske komponenter.
    Poenget for de fleste er å finne et anlegg som spiller musikk slik en ønsker å høre den, og som man har råd til, og så prøve å være fornøyd.
    Jeg er skeptisk også, men litt motsatt. Strømen inn kan ha mye å si.


    Geir Arne
    Det at støyen en evt. har på nettet og et passivt filter matcher (hifi strømrenser) er sannsynligvis like sannsynlig som å vinne på et flakslodd.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    ganilsen skrev:
    Stein 99 skrev:
    Til ganilsen
    Jeg er også meget skeptisk til dette med kabler.

    Jeg tenker på gitaristen og vokalisten som produserer musikken. De spiller og synger gjennom kabler som koster 75 kr.
    Og så skal vi som vil lytter til denne musikken kjøpe kabler til mange mange tusen kroner.
    Jeg tror det meste av dette er placebo, og i hvertfall strømkabler.
    Men strømfilter har jeg tro på, ikke for lyden, men for beskyttelse av de elektriske komponenter.
    Poenget for de fleste er å finne et anlegg som spiller musikk slik en ønsker å høre den, og som man har råd til, og så prøve å være fornøyd.
    Jeg er skeptisk også, men litt motsatt. Strømen inn kan ha mye å si.


    Geir Arne
    Det at støyen en evt. har på nettet og et passivt filter matcher (hifi strømrenser) er sannsynligvis like sannsynlig som å vinne på et flakslodd.
    Antar da det samme kan sies om strømkabler?


    Geir Arne
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:
    Jeg er skeptisk også, men litt motsatt. Strømen inn kan ha mye å si.
    Det er det vel ingen som ikke er enige i. Spørsmålet er vel oftere om apparatkabelen kan gjøre noe for å forandre/forbedre den strømmen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ganilsen skrev:
    Anonym skrev:
    ganilsen skrev:
    Stein 99 skrev:
    Til ganilsen
    Jeg er også meget skeptisk til dette med kabler.

    Jeg tenker på gitaristen og vokalisten som produserer musikken. De spiller og synger gjennom kabler som koster 75 kr.
    Og så skal vi som vil lytter til denne musikken kjøpe kabler til mange mange tusen kroner.
    Jeg tror det meste av dette er placebo, og i hvertfall strømkabler.
    Men strømfilter har jeg tro på, ikke for lyden, men for beskyttelse av de elektriske komponenter.
    Poenget for de fleste er å finne et anlegg som spiller musikk slik en ønsker å høre den, og som man har råd til, og så prøve å være fornøyd.
    Jeg er skeptisk også, men litt motsatt. Strømen inn kan ha mye å si.


    Geir Arne
    Det at støyen en evt. har på nettet og et passivt filter matcher (hifi strømrenser) er sannsynligvis like sannsynlig som å vinne på et flakslodd.
    Antar da det samme kan sies om strømkabler?

    Geir Arne
    Utover skjerming har jeg ikke forstått hensikten med "dyre" strømkabler.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    mutz skrev:
    ganilsen skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Dette virker for meg som to habile forsterkerløsninger (uten at jeg har hørt dem), og det at du hører forskjell på forsterkerne er et bra tegn. Det er jo de som hevder at kompetent konstruerte forsterkere nødvendigvis lyder helt likt. (Dette var også noe jeg håpet en gang skulle være riktig slik at jeg kunne spare penger...). Men har selv erfart at dyrere er bedre når det gjelder forsterkeri (selv om det sikkert er unntak til denne regelen).

    Hva består forskjellene mellom forsterkerne av? Kan du formulere det med ord? Da er vi godt i gang..forskjellene jeg har opplevd med kabler minner mye om forskjeller jeg har opplevd mellom forsterkere. Så da vet du hva du skal høre etter..Nå har ikke jeg akkurat byttet utstyr og kabler så veldig ofte da. (Er mest glad i å la anlegget stå som det er uten å drive å flytte på boksene i hytt og pine og koble ditt og koble datt..)

    Har du noen habil kabel mellom cd og forsterker? Du har antakelig en bra cd- spiller?

    Det du kan prøve er å flytte høyttalerne lenger ut på gulvet (hvis de står langt inntil veggen). Og hør da først med de dårlige kablene før du prøver de gode (eller omvendt). Det jeg mener er at du endrer en ting om gangen: Først endrer du høyttalerplassering, og SÅ eksperimenterer du med kablene.

    Jeg har liggende noen Audioquest Volcano høyttalerkabler som ga meg en solid a-ha- opplevelse en gang i tiden. Disse selges muligens fortsatt for rundt 30 000. Hvis noen slike dukker opp på bruktbørsen så slå til..du får dem sikkert for under 10 000...disse får du helt sikkert solgt videre også eventuelt.

    PS Jeg har selv brukt et solid 6- sifret beløp på mine nåværende kabler, og det er IKKE placebo..
    Mellom forsterkerne var det ikke voldsommme forskjeller. Primare låt litt mer åpen i toppen og mer dynamikk i bassen. Perreaux var litt glattere og mer "ørevennlig", men dette ødela også noen ganger. Mellom pro og effekt bruker jeg Heimdall XLR. Inn til begge bruker jeg usb da både Primare og Perreaux har integrert dac. Primare er ufpd kl.d og Perreaux er mosfet a/b.

    Flytting av høyttalere skjønner jeg ikke hva skal ha noe å si for dette.


    Geir Arne
    Syns dette var gode tips jeg.
    Skal man evaluere komponenter er det en forutsetning å høre mest mulig til komponentene og minst mulig til akustikken. Om man ikke har uante mengder absorbenter er det å trekke høyttalerne ut på gulvet, og plassere seg selv i nærfelt svært gode tips. Om i tillegg vinkler høytalerne direkte mot lytteposisjon er man godt i gang. Ellers er feilkildene blindt som seende så store at det blir vanskelig å bedømme komponentkvalitet.
    Rommet er ganske lite, 4x3,3m. Så plassering kan ikke gjøres ekstrem i forhold til vegger/lyttepos. Har akkustikkplater på rommet, men har ikke målt så vet ikke hvor mye det hjelper. Men 6x10cm og 2x5cm er "strategisk" plassert.

    Men skal teste igjen med så mye nærfelt som mulig.


    Geir Arne
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ganilsen skrev:
    lars_erik skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Geir Arne:
    Når man setter høyttalerne ut i rommet fremfor å la dem stå inntil bakveggen, vil man få et lydbilde som oppfattes som 3- dimensjonalt. Når de står inntil veggen, vil lydbildet være ganske så 2- dimensjonalt. (Du kan sammenligne denne effekten med det som skjer når du får på 3D- briller på 3D- bluray). Jeg vet ikke hvorfor det blir slik rent fysisk, men det skulle være lett å høre: Lydbildet får en dybdedimensjon i tillegg til den sideveis plasseringen mellom høyttalerne. (Men i tillegg vil bassen bli mindre dominerende)

    Bedre kabler vil gjerne klare å gjengi denne dybdedimensjonen bedre (i tillegg til mye annet). Det er nå min erfaring. Hør også etter om flere detaljer dukker opp i lydbildet etter kabelbytte og om du synes alt rett og slett høres mer livaktig ut.

    Og ja forskjellene kan sammenlignes med komponentbytte. Og det dreier seg om langt mer enn "tonekontrolltuning".
    Veldig god beskrivelse. Hørbare forskjeller av kabelbytte er noe som kommer over tid. Man merker gradvis større dybde/ 3D, flere detaljer og også mer kropp på vokal.
    Beklager å si det, og her skal jeg være rett frem, men dette lukter innbildning. Dette burde være gjenkjennbart direkte ved lytting til kjente sanger.


    Geir Arne
    Er nok ikke det, men det er jo her skillelinjene går mellom de som hører forskjell og skeptikerne.
    Men man hører forskjell med en gang om man går fra de medfølgende lissene- være seg strøm eller signalkabel- til en dyrere, dedikert kabel. De tilfellene det tar tid å sette fingeren på forskjeller, er når man går fra en dedikert kabel til en annen.

    Men; går man fra Shiva til Valhalla hører man det umiddelbart. Samme mellom Heimdall og Valhalla.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    ganilsen skrev:
    lars_erik skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Geir Arne:
    Når man setter høyttalerne ut i rommet fremfor å la dem stå inntil bakveggen, vil man få et lydbilde som oppfattes som 3- dimensjonalt. Når de står inntil veggen, vil lydbildet være ganske så 2- dimensjonalt. (Du kan sammenligne denne effekten med det som skjer når du får på 3D- briller på 3D- bluray). Jeg vet ikke hvorfor det blir slik rent fysisk, men det skulle være lett å høre: Lydbildet får en dybdedimensjon i tillegg til den sideveis plasseringen mellom høyttalerne. (Men i tillegg vil bassen bli mindre dominerende)

    Bedre kabler vil gjerne klare å gjengi denne dybdedimensjonen bedre (i tillegg til mye annet). Det er nå min erfaring. Hør også etter om flere detaljer dukker opp i lydbildet etter kabelbytte og om du synes alt rett og slett høres mer livaktig ut.

    Og ja forskjellene kan sammenlignes med komponentbytte. Og det dreier seg om langt mer enn "tonekontrolltuning".
    Veldig god beskrivelse. Hørbare forskjeller av kabelbytte er noe som kommer over tid. Man merker gradvis større dybde/ 3D, flere detaljer og også mer kropp på vokal.
    Beklager å si det, og her skal jeg være rett frem, men dette lukter innbildning. Dette burde være gjenkjennbart direkte ved lytting til kjente sanger.


    Geir Arne
    Er nok ikke det, men det er jo her skillelinjene går mellom de som hører forskjell og skeptikerne.
    Men man hører forskjell med en gang om man går fra de medfølgende lissene- være seg strøm eller signalkabel- til en dyrere, dedikert kabel. De tilfellene det tar tid å sette fingeren på forskjeller, er når man går fra en dedikert kabel til en annen.

    Men; går man fra Shiva til Valhalla hører man det umiddelbart. Samme mellom Heimdall og Valhalla.
    Du skal ha et rimelig sykt anlegg for at de 100k ikke kan brukes bedre en annen plass.


    Geir Arne
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ganilsen skrev:
    lars_erik skrev:
    ganilsen skrev:
    lars_erik skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Geir Arne:
    Når man setter høyttalerne ut i rommet fremfor å la dem stå inntil bakveggen, vil man få et lydbilde som oppfattes som 3- dimensjonalt. Når de står inntil veggen, vil lydbildet være ganske så 2- dimensjonalt. (Du kan sammenligne denne effekten med det som skjer når du får på 3D- briller på 3D- bluray). Jeg vet ikke hvorfor det blir slik rent fysisk, men det skulle være lett å høre: Lydbildet får en dybdedimensjon i tillegg til den sideveis plasseringen mellom høyttalerne. (Men i tillegg vil bassen bli mindre dominerende)

    Bedre kabler vil gjerne klare å gjengi denne dybdedimensjonen bedre (i tillegg til mye annet). Det er nå min erfaring. Hør også etter om flere detaljer dukker opp i lydbildet etter kabelbytte og om du synes alt rett og slett høres mer livaktig ut.

    Og ja forskjellene kan sammenlignes med komponentbytte. Og det dreier seg om langt mer enn "tonekontrolltuning".
    Veldig god beskrivelse. Hørbare forskjeller av kabelbytte er noe som kommer over tid. Man merker gradvis større dybde/ 3D, flere detaljer og også mer kropp på vokal.
    Beklager å si det, og her skal jeg være rett frem, men dette lukter innbildning. Dette burde være gjenkjennbart direkte ved lytting til kjente sanger.


    Geir Arne
    Er nok ikke det, men det er jo her skillelinjene går mellom de som hører forskjell og skeptikerne.
    Men man hører forskjell med en gang om man går fra de medfølgende lissene- være seg strøm eller signalkabel- til en dyrere, dedikert kabel. De tilfellene det tar tid å sette fingeren på forskjeller, er når man går fra en dedikert kabel til en annen.

    Men; går man fra Shiva til Valhalla hører man det umiddelbart. Samme mellom Heimdall og Valhalla.
    Du skal ha et rimelig sykt anlegg for at de 100k ikke kan brukes bedre en annen plass.


    Geir Arne
    Jeg er ganske fornøyd ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Til og med jeg er ganske fornøyd, og hver eneste av lars_eriks komponenter koster nok mer enn hele anlegget mitt. ;)
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Jeg er en av disse stakkarene som sitter på et supersensitivt anlegg (hvis noen vil bytte så si ifra ;) ).

    Foreløpig i mine eksperimenter så virker det som forskjellene bare ligger i antall ledere og tykkelsen på lederene.
    Sammenlign en ullen biltemakabel med x antall 100 ledere med en solidcore PR kabel. Da blir i hvert fall mitt anlegg snudd på hodet (jeg mener faktisk snudd på hodet!)...
    Koster ikke mange kronene å prøve ut...
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    ganilsen skrev:
    Rommet er ganske lite, 4x3,3m. Så plassering kan ikke gjøres ekstrem i forhold til vegger/lyttepos. Har akkustikkplater på rommet, men har ikke målt så vet ikke hvor mye det hjelper. Men 6x10cm og 2x5cm er "strategisk" plassert.

    Men skal teste igjen med så mye nærfelt som mulig.


    Geir Arne
    Det kan være en start i alle fall. Nå er det jo mange høyttalere som ikke liker å stå i friluft. Lyden blir litt slankere siden man ikke får like mye hjelp i bassen. Dette er bare positivt om man ønsker å lytte etter forskjeller.

    De absorbentene du har satt opp er nok bare til hjelp høyt oppe i diskantområdet om jeg forstod målene rett på disse.

    Har du mulighet til å kjøre musikken i mono er det også å foretrekke. I nærfellt med høyttalerne godt ut i rommet skal man ha et meget begrenset lydfelt i horisontalplanet om påvirkningen fra rommet er lite. Gjør man dette er det en god del enklere å fange opp forskjeller.

    Har du i bakhodet muligheten for selvbedrag, minker selvbedraget. Selvbedrag er faktisk mulig både om man hører forskjeller og om man IKKE hører forskjeller.

    Ikke glem tak og gulv som refleksjonspunkter.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    sinep skrev:
    Jeg er en av disse stakkarene som sitter på et supersensitivt anlegg (hvis noen vil bytte så si ifra ;) ).

    Foreløpig i mine eksperimenter så virker det som forskjellene bare ligger i antall ledere og tykkelsen på lederene.
    Sammenlign en ullen biltemakabel med x antall 100 ledere med en solidcore PR kabel. Da blir i hvert fall mitt anlegg snudd på hodet (jeg mener faktisk snudd på hodet!)...
    Koster ikke mange kronene å prøve ut...
    Hvilken foretrekker du? Og mener du vanlig solid core installasjonskabel?


    Geir Arne
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dazed skrev:
    Til og med jeg er ganske fornøyd, og hver eneste av lars_eriks komponenter koster nok mer enn hele anlegget mitt. ;)
    Nå var det ikke viktig å få fram hva et anlegg koster. Det som er viktig er at man koser seg med det :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    sinep skrev:
    Sammenlign en ullen biltemakabel med x antall 100 ledere med en solidcore PR kabel.
    Eller en 6mm2 PN, som er noe midt i mellom disse. ;) Den koster ikke allverden den heller. Og, den er lett å "terminere" uterminert.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    mutz skrev:
    Det kan være en start i alle fall. Nå er det jo mange høyttalere som ikke liker å stå i friluft. Lyden blir litt slankere siden man ikke får like mye hjelp i bassen. Dette er bare positivt om man ønsker å lytte etter forskjeller.

    De absorbentene du har satt opp er nok bare til hjelp høyt oppe i diskantområdet om jeg forstod målene rett på disse.

    Har du mulighet til å kjøre musikken i mono er det også å foretrekke. I nærfellt med høyttalerne godt ut i rommet skal man ha et meget begrenset lydfelt i horisontalplanet om påvirkningen fra rommet er lite. Gjør man dette er det en god del enklere å fange opp forskjeller.

    Har du i bakhodet muligheten for selvbedrag, minker selvbedraget. Selvbedrag er faktisk mulig både om man hører forskjeller og om man IKKE hører forskjeller.

    Ikke glem tak og gulv som refleksjonspunkter.
    Ønsker å høre forskjell, da jeg har kjøpt kablene, men klarer ikke.

    Tak og gulv skal tas etterhvert. Har noen planer for rommet til sommeren.


    Geir Arne
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    ganilsen skrev:
    Hvilken foretrekker du? Og mener du vanlig solid core installasjonskabel?


    Geir Arne
    SC gir vel omtrent en 3-dobling av dynamikken her hos meg...
    Helt vanlig installasjonskabel ja.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg begynner å få et rimelig sykt anlegg etter hvert ja ;-)

    Jeg har prøvd flere varianter av mine nåværende kabler, og det er ikke spesielt vanskelig å høre forskjell på ulike sølvkvaliteter og faktisk ulike termineringer! Furutech sine Rhodium- plugger gir deg en del detaljer (klarhet) ekstra i forhold til WBT sine ultimate kobbergreier. (Antakelig vil man også få forbedringer på andre områder men de er nok ikke såpass store til at i hvert fall jeg greier identifisere dem).

    Da jeg hadde et litt enklere anlegg enn i dag, testet jeg med noen svindyre strømkabler. Jeg klarte ikke identifisere noen klar forbedring med dem, så returnerte dem. (Faktisk så foretrakk jeg lyden fra lakriskablene mine!) Av og til er penger spart penger tjent (men i mitt tilfelle gikk disse pengene til enda bedre signalkabler..)

    Av og til hører man umiddelbart forskjeller på kabler, men om forskjellene er små, må man gjerne bruke noen timer eller til og med dager for å la inntrykkene synke. Kanskje hører man forskjellen først når man bytter tilbake til gamle- kabelen etter en stund..

    Det er godt mulig det brukes billige kabler ved musikkinnspillinger, men det er likevel forbløffende hva man klarer å få av lyd når denne musikken gjengis på superutstyr!

    Så Geir, du får bare eksperimentere det du orker eller gidder..og håper du får noen a- ha- opplevelser etter hvert.. om du spør pent, skal jeg kanskje legge mine Audioquest ut for salg :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hmmm...denne tråden utvikler seg akkurat slik jeg trodde; kabeltroende og kabel- ikketroende i vill riving..halleluja ;D!!

    Jeg hadde NO Super Flatline Gold og NO Blue Heaven og Red Dawn ic-kabler i mitt anlegg. Jeg syntes lyden var helt ok, ikke noe "state-of-the-art, men brukanes. Så prøvde jeg NO Heimdall og Frey i samme oppsett, først høyttalerkabler. Forskjellen var lett hørbar. Deretter lånte jeg ic'er av samme typer, og også der var forskjellene helt entydig forbedringer i lydbildet.

    Hos meg var Heimdall de kablene jeg likte best, inntil jeg prøvde Black Magic - også der først høyttalerkabler. I mitt oppsett, var BM Rev veldig lik NO Heimdall, litt "mørkere" men samtidig kom masse mikrodetaljer bedre fram. Dermed ble det ic'er også, men på vinylsiden, bruker jeg NO Frey.

    Jeg har ikke prøvd NO Tyr eller Valhalla i fullt oppsett, men det kunne vært interessant - for alt anna enn bankkontoen.. Nå har jeg på heimlån et par pent brukte BM Giant høyttalerkabler. Det er bare et problem; BM-kablene er såpass stive at jeg trolig har klart å ødelegge en høyttalerterminal på min splitrende nye B-150+ forsterker. Densen har temmelig små terminaler, ikke særlig egna for tjukke, stive kabler. Ny terminal er på vei i posten, og jfr. Thomas sillesen hos Densen, skal det være enkelt å bytte disse sjøl. Så når ny terminal er på plass, skal BM Giant'ene prøves!

    Jeg aner ikke hva som er årsaken til at noen kabler låter såpass mye "bedre" enn andre, men det er utvilsomt forskjell på kabler. Også lydmessig. Jeg vil bli svært overrasket om ikke trådstarter hører forskjell på NO Super Flatline og f.eks. Black Magic Rev.-kablene. I mitt oppsett er NO Super Flatline grå og kjedelige i forhold til NO Heimdall og BM Rev-kablene. Sånn er det bare. Og det er ikke placebo eller lydspøkelser eller noen av Martha's engler som medvirker til endringene - bare de forskjellige kablene.

    mvh. VilhelmW
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    sinep skrev:
    ganilsen skrev:
    Hvilken foretrekker du? Og mener du vanlig solid core installasjonskabel?


    Geir Arne
    SC gir vel omtrent en 3-dobling av dynamikken her hos meg...
    Helt vanlig installasjonskabel ja.
    RKUB heter typen jeg bruker nå. Mangtrådet denne.


    Geir Arne
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Skule nevne det i miyy forrige innlegg, men glemte det; vanlig installasjonskabel som høyttalerkabler, gir et "grått" lydbilde her hos meg. Masse dynamikk og mikrodetaljer blir borte. Utklinginger i cymbaler, pianotoner eller en akustisk gitar blir fullstendig annerledes enn med f.eks. BM Rev. Jeg bruker BM Rev med rhodium spader, så det er mulig noe av forklaringen ligger der?

    mvh. VilhelmW
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hører man forskjell på kabler, er det enkelt og greit stor forskjell i strømføringsevne og/eller skjerming i en av kablene.
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Rart at HIFI (hvor det er størst andel av godtroende idioter med feit lommebok) er det eneste markedet hvor det oppleves stor forskjell på kabler.
    I offshoresammenheng har jeg montert signalkabler til 10-20kr meteren til måleinstrumenter for fiscalmåling. Gjerne 100 meter lange trekk. Dette er "kasseapparatet" til plattformen som forteller hvor mye olje/gass de sender til land, likevel bruker de ikke kabel til flerfoldige tusen per meter til tross for at en ørliten feilmåling kan føre til flere millioner i tapte inntekter per år.

    Mitt oppsett med Abrahamsen, Electrocompaniet, Sunfire og B&W er koblet opp med kabel fra biltema og ebay (Disse er faktisk enda billigere enn biltema). Jeg har ingen støy og kablene er tykke nok. Dermed er det ingenting å hente.

    *Vente på PM med kabelpropaganda fra Teli*
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    yngvejos skrev:
    Hører man forskjell på kabler, er det enkelt og geit stort forskjell i strømføringsevne og/eller skjerming i en av kablene.
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Rart at HIFI (hvor det er størst andel av godtroende idioter med feit lommebok) er det eneste markedet hvor det oppleves stor forskjell på kabler.
    I offshoresammenheng har jeg montert signalkabler til 10-20kr meteren til måleinstrumenter for fiscalmåling. Gjerne 100 meter lange trekk. Dette er "kasseapparatet" til plattformen som forteller hvor mye olje/gass de sender til land, likevel bruker de ikke kabel til flerfoldige tusen per meter til tross for at en ørliten feilmåling kan føre til flere millioner i tapte inntekter per år.

    Mitt oppsett med Abrahamsen, Electrocompaniet, Sunfire og B&W er koblet opp med kabel fra biltema og ebay (Disse er faktisk enda billigere enn biltema). Jeg har ingen støy og kablene er tykke nok. Dermed er det ingenting å hente.

    *Vente på PM med kabelpropaganda fra Teli*
    Mannen har jo rett, og ergo er det ikke propaganda ;D
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    lars_erik skrev:
    yngvejos skrev:
    Hører man forskjell på kabler, er det enkelt og geit stort forskjell i strømføringsevne og/eller skjerming i en av kablene.
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Rart at HIFI (hvor det er størst andel av godtroende idioter med feit lommebok) er det eneste markedet hvor det oppleves stor forskjell på kabler.
    I offshoresammenheng har jeg montert signalkabler til 10-20kr meteren til måleinstrumenter for fiscalmåling. Gjerne 100 meter lange trekk. Dette er "kasseapparatet" til plattformen som forteller hvor mye olje/gass de sender til land, likevel bruker de ikke kabel til flerfoldige tusen per meter til tross for at en ørliten feilmåling kan føre til flere millioner i tapte inntekter per år.

    Mitt oppsett med Abrahamsen, Electrocompaniet, Sunfire og B&W er koblet opp med kabel fra biltema og ebay (Disse er faktisk enda billigere enn biltema). Jeg har ingen støy og kablene er tykke nok. Dermed er det ingenting å hente.

    *Vente på PM med kabelpropaganda fra Teli*
    Mannen har jo rett, og ergo er det ikke propaganda ;D
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Dette med skjerming er kanskje ikke så viktig: Hos meg ligger mine fullstendig uskjermede signal-/ høyttalerkabler og svarte lakris- strøm- kabler antagelig sammen i skjønn forening..men prøver å unngå for mange krysninger baki der da.

    *Jo jeg har diskutert strømkabler med Teli jeg og*
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Kule-Trygve skrev:
    Dette med skjerming er kanskje ikke så viktig: Hos meg ligger mine fullstendig uskjermede signal-/ høyttalerkabler og svarte lakris- strøm- kabler antagelig sammen i skjønn forening..men prøver å unngå for mange krysninger baki der da.

    *Jo jeg har diskutert strømkabler med Teli jeg og*
    Jeg har en tilsvarende kabelsalat i mitt anlegg. Jeg har ved en anledning opplevd brumming (50Hz) fordi en strømkabel var tvinnet rundt en signalkabel, men problemet ble lett løst ved å dra ut en liten "engelskmann" på signalkabelen. De ligger tvinnet den dag i dag uten støy.
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    yngvejos skrev:
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Muligens sett bort fra at den også bør være lang nok?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    vta skrev:
    yngvejos skrev:
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Muligens sett bort fra at den også bør være lang nok?
    Det er en fordel å ha nok lengde til å nå komponenten.
    Det er nok den største svakheten i mitt anlegg. Jeg tok meg bare råd til en 5 meter høyttalerkabel på biltema som ble delt opp i 4 lengder for bi-amping.
    Det gjør at jeg har minimalt rom for å prøve meg fram med høyttalerplassering. Ergo kan jeg muligens forbedre lydkvaliteten/lydbildet ved å bytte til lengre kabler. :p
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    yngvejos skrev:
    lars_erik skrev:
    yngvejos skrev:
    Hører man forskjell på kabler, er det enkelt og geit stort forskjell i strømføringsevne og/eller skjerming i en av kablene.
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Rart at HIFI (hvor det er størst andel av godtroende idioter med feit lommebok) er det eneste markedet hvor det oppleves stor forskjell på kabler.
    I offshoresammenheng har jeg montert signalkabler til 10-20kr meteren til måleinstrumenter for fiscalmåling. Gjerne 100 meter lange trekk. Dette er "kasseapparatet" til plattformen som forteller hvor mye olje/gass de sender til land, likevel bruker de ikke kabel til flerfoldige tusen per meter til tross for at en ørliten feilmåling kan føre til flere millioner i tapte inntekter per år.

    Mitt oppsett med Abrahamsen, Electrocompaniet, Sunfire og B&W er koblet opp med kabel fra biltema og ebay (Disse er faktisk enda billigere enn biltema). Jeg har ingen støy og kablene er tykke nok. Dermed er det ingenting å hente.

    *Vente på PM med kabelpropaganda fra Teli*
    Mannen har jo rett, og ergo er det ikke propaganda ;D
    Enda en ingeniør med hørselskader 8)
    En epidemi verre enn Svartedauen... ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    ganilsen skrev:
    Dr.No skrev:
    Asbjørn skrev:
    Da får jeg leke kabeltroende igjen, da.
    .....

    Ja det er og blir lek, Asbjørn ;)
    En ekte kabletroende vil nekte å bruke 'Clas Ohlson kabel', selv om verdiene for kapasitans, induktans og resistans skulle være midt i blink.
    No
    Hvorfor det?


    Geir Arne
    Siden du spør:
    ALT som skjer i kabelen er velkjent i fysikken, i detalj. Kabelen er en meget enkel passiv komponent. Det finnes tusen passive og aktive komponenter i lydkjeden, fra innspillingsstudio og frem til høyttaleren. Det er alle de rare dingsene man kan se på printkortene, og de fleste er langt mer kompliserte enn en kabel ( som snarere rangerer nedert, på linje med en printbane). Hver eneste av disse tusen dingser er satt inn i forsterkere og CD spillere fordi de har helt bestemte elektriske egenskaper som vises i databladene deres. Det er det som gjøre at utstyret i det hele tatt virker. Skulle man i teknikken begynne å tillegge apparatenes bestanddeler uforklarlige og magiske egenskaper ( det er dette de kabeltroende gjør!) ville hele vår sivilisasjon gå i stå. Fra trehjulsykkel til jumbojet, fra en brødrister til en bluray-spiller: De virker alle sammen fordi de er bygd på teknisk innsikt og på fysikkens prinsipper. Ingen spruter vievann på brødristeren for å få bedre skorpe. Kabelens' magiske virkning' hører rett og slett ikke inn. Magi og teknikk går ikke sammen. Den store lydmessige forandringen som vi av og til hører ved kabelbytte er 1 million ganger enklere å forklare "psykologisk" (eller fysiologisk*).

    Betenk også følgende: Lyden er i forandring hele tiden, uten at vi tenker over det...


    *fysiologisk:
    blodtrykket gikk amok når vi krøp omkring i kabelvillnisset bak forsterkeren for å bytte
    det datt ut en bit ørevoks tilfeldigvis
    vi lyttet før og etter en god … (sett inn noe som passer)
    etc
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    lars_erik skrev:
    yngvejos skrev:
    lars_erik skrev:
    yngvejos skrev:
    Hører man forskjell på kabler, er det enkelt og geit stort forskjell i strømføringsevne og/eller skjerming i en av kablene.
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Rart at HIFI (hvor det er størst andel av godtroende idioter med feit lommebok) er det eneste markedet hvor det oppleves stor forskjell på kabler.
    I offshoresammenheng har jeg montert signalkabler til 10-20kr meteren til måleinstrumenter for fiscalmåling. Gjerne 100 meter lange trekk. Dette er "kasseapparatet" til plattformen som forteller hvor mye olje/gass de sender til land, likevel bruker de ikke kabel til flerfoldige tusen per meter til tross for at en ørliten feilmåling kan føre til flere millioner i tapte inntekter per år.

    Mitt oppsett med Abrahamsen, Electrocompaniet, Sunfire og B&W er koblet opp med kabel fra biltema og ebay (Disse er faktisk enda billigere enn biltema). Jeg har ingen støy og kablene er tykke nok. Dermed er det ingenting å hente.

    *Vente på PM med kabelpropaganda fra Teli*
    Mannen har jo rett, og ergo er det ikke propaganda ;D
    Enda en ingeniør med hørselskader 8)
    En epidemi verre enn Svartedauen... ;)
    Jeg trenger en aldri så liten spesifisering her. Er du ironisk (som jeg forsto det som), eller religiøs/uvitende?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg vet ikke hva det er som gjør at kabler har forskjellig lydmessig kvalitet (ja det tør jeg påstå de har). Men husker en gang jeg hadde utendørs TV- antenne montert i vinduet. Da jeg byttet ut den tynne medfølgende hyssingkabelen med coax- kabel fra hifiklubben til 20 kroner meteren (en del år siden dette), så ble bildet utrolig mye bedre og all "snøen" forsvant..det er noe lignende som skjer i dyre hifikabler. Sikkert mange fysiske fenomener som gjør seg gjeldende.
    Master Signature skiller seg fra "vanlig" Master ved større kornstruktur i sølvet og dermed færre korngrenser som strømmen trenger krysse. (Eller noe sånn, husker ikke helt..) I hvert fall er Master Signature en kabel hvor det foregår minimal degradering av signalet.
    På Audioquest sin side fant jeg en gang et helt hefte med kabelteori. Man har overflateeffekter og masse rart som kan degradere signalet...
    Dette med kabler er helt klart vitenskap som til større eller mindre grad er kartlagt.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg vet ikke hva det er som gjør at kabler har forskjellig lydmessig kvalitet (ja det tør jeg påstå de har). Men husker en gang jeg hadde utendørs TV- antenne montert i vinduet. Da jeg byttet ut den tynne medfølgende hyssingkabelen med coax- kabel fra hifiklubben til 20 kroner meteren (en del år siden dette), så ble bildet utrolig mye bedre og all "snøen" forsvant..
    Det du beskriver er økt strømføringsevne og bedre skjerming. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn