baluba skrev:
Bare synd de er så gnitne på vinen. De som forsøker seg på katolsk nattverd må ikke avsløre at de ikke tilhører moderkirken. Da blir korken satt på igjen, så bare studer hva de foran i køen gjør og oppfør deg likt dem. Da kan også en protestant få seg en liten tår, litt brød og en velsignelse. For en ateist er vel det en grei opplevelse? De tror jo ikke på det, så det kan neppe skade dem...
Du er jo en velinformert mann på mange områder, min godeste baluba, men her er du litt upresis. I den katolske nattverd, eller kommunion som det helst betegnes, deles nesten aldri vinen ut til andre enn de som har tjenste ved alteret den dagen. Sånn har det vært i mange hundre år. Det er reint praktiske grunner til det; det er ikke lov å bruke særkalker og presten må drikke opp restene etter at kommunion er ferdig. Det er ikke kjekt hvis mange hundre har drukket av samme kalk. Ved ytterst sjeldne anledninger får man kommunionen 'under begge skikkelser', og da ved at hostien dyppes i vinen.
Jeg beklager også at du føler deg avvist ved alteret, men sakramentene er forbeholdt de som har del i kirkens fulle felleskap. Det jobbes mye med saken, og det har skjedd store fremskritt i siste 50 årene. Fremdeles er det uløste problem, for eksempel felles altergang. Det kirken blant annet er redd for er religiøs shopping uten at en er villig til å forplikte seg.
Selv synes jeg kirken er for streng i sin eksklusivitet, og ikke legger nok vekt på at Jesus først gav brødet til Judas, foræderen, og at Peter, Kristusfornekteren var den klippen Jesus bygde sin kirke på og som Jesus gav nøkkelmakten og paveverdigheten. Kirken kunne sett litt mer mot hva Jesus kan ha tenkt med det, men kirken vektlegger nok sterkere andre sider ved saken.
Jeg ser frem til den dagen vi kan bryte ett brød ved ett alter. Det er et syn jeg deler med kirken og de fleste av verdens troende.
Og mens vi venter på det, og i respekt, tillater jeg meg å spille: