Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    JanR skrev:
    Moro, jeg sitter akkurat og hører på no-man selv.;) Riktignok ikke fra et no-man-album, men fra Classic Rock Presents Prog: Future Times: The New Breed Of Prog

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    cardas skrev:
    Sjekker den ut på Spotify nå, ender vel opp med å kjøpe den også siden jeg har en gasnke komplett Cohen diskografi. Liker det jeg hører.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    vargen skrev:
    Moro, jeg sitter akkurat og hører på no-man selv.;) Riktignok ikke fra et no-man-album, men fra Classic Rock Presents Prog: Future Times: The New Breed Of Prog
    Litt skremmende det der hehe.
    Ok skive, men hørt bedre fra den kanten.

/jan

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    JanR skrev:
    vargen skrev:

/jan
    Enig der. En litt bedre plate er denne, som jeg tenkte jeg skulle lytte til nå:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.431
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Erroll Garner - Concert by the sea. En godt brukt LP med mengder av peiskos, men hva gør vel det når musikken er så bra som den er.
    Imperiet - Tiggarnas Tal.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    vargen skrev:
    JanR skrev:
    vargen skrev:

/jan

Den har jeg ikke, selvsagt verdt å skaffe seg ?

/jan

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Townes skrev:
    Roberten skrev:
    Townes skrev:
    Superchunk - Majesty Shredding

Hva sier CEVBOF ? Skiva har absolutt sine stunder, men noe mangler, og jeg er usikker på hva totaldommen vil være fra min side.

@Burnt Island, enig, Lislevand gjør seg best i små doser alene. Men da er de også svært virkningsfulle doser.
    Med fare for at du vil steile totalt, så er det neppe noe mer enn 5+ (Altså greinokplate +). Det blir for ujevnt til at eg kan lande på 6, men den har absolutt noen låter som varmer et gammelt og rustent indiehjerte.

Speaking of which, hva syns Roberten om denne? Den var stoooooooooooor for meg engang

Silkworm - Firewater

En plate eg faktisk drar frem den dag i dag.
    Ingen fare, jeg er helt enig med deg angående Majesty Shredding. Hadde de plukket de beste låtene og knallet de ut på en 10" hadde det vært en helt annen skål.

Jeg er kjempeglad i Firewater. Naturligvis :) Og når vi er på emnet, du har hørt den fantastiske akustiske versjonen av Couldn't You Wait som ble sluppet på en eller annen Matadorsamler rundt '96 ?
    Hvis ikke må vi få gjort noe med det snarest.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Townes skrev:
    Roberten skrev:
    Townes skrev:
    Superchunk - Majesty Shredding

Hva sier CEVBOF ? Skiva har absolutt sine stunder, men noe mangler, og jeg er usikker på hva totaldommen vil være fra min side.

@Burnt Island, enig, Lislevand gjør seg best i små doser alene. Men da er de også svært virkningsfulle doser.
    Med fare for at du vil steile totalt, så er det neppe noe mer enn 5+ (Altså greinokplate +). Det blir for ujevnt til at eg kan lande på 6, men den har absolutt noen låter som varmer et gammelt og rustent indiehjerte.

Speaking of which, hva syns Roberten om denne? Den var stoooooooooooor for meg engang

Silkworm - Firewater

En plate eg faktisk drar frem den dag i dag.
    Ingen fare, jeg er helt enig med deg angående Majesty Shredding. Hadde de plukket de beste låtene og knallet de ut på en 10" hadde det vært en helt annen skål.

Jeg er kjempeglad i Firewater. Naturligvis :) Og når vi er på emnet, du har hørt den fantastiske akustiske versjonen av Couldn't You Wait som ble sluppet på en eller annen Matadorsamler rundt '96 ?
    Hvis ikke må vi få gjort noe med det snarest.
    Aber natürlich. Den er vel på den "What's up matador" samleren. Og den kom jo leenge før eg datt av lasset ;D

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    JanR skrev:
    vargen skrev:
    JanR skrev:
    vargen skrev:

/jan

Den har jeg ikke, selvsagt verdt å skaffe seg ?

/jan
    Jeg vil iallefall mene det. Spørs hvor godt du liker det du har av no-man.;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    mikefish skrev:
    @ Dag : Har flerfoldige samleplater av Chet Baker.P.g.a hans heroinavhengighet skrev han under alle mulige kontrakter for å skaffe penger.Har selvfølgelig ikke den fulle oversikt over hans produksjon,men anbefaler desse to der han bare spiller trompet.Har selv heller ingen problem med hans måte å synge på.Til tider er det også mesterlig.

chet : Et av hans første soloalbum.Ikke skrytt opp i skyene,men det har fått en god del spilletid hos meg de siste månedene.

white blues : Kom over denne for en femtilapp for et par år siden.Flott plate,men kanskje litt lang.Tror den er utgitt på 80-tallet.

Anbefaler deg også å se filmen om Chet Baker : 'let's get lost'.

mvh. s,
    Takk for den. Det er jo et mylder av album av han og helt umulig å orientere seg for en noob. Leste et sted at han måtte stampe trompeten en gang for å få penger til smekk. Kraftige saker...

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Anonym skrev:
    Tøff stemme på hun her. Hun har blitt spilt mye på P3 men de fleste her på forumet er vel så gamle at de tilhører P1 lytterskaren.
    Slikt reaksjonært søl besudler vi da ikke øregangene våre med ! Nei, takke meg til radioens program 2, og Alltid Nyheter. Makan.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Takk for den. Det er jo et mylder av album av han og helt umulig å orientere seg for en noob. Leste et sted at han måtte stampe trompeten en gang for å få penger til smekk. Kraftige saker...
    Jasså? Jeg har hørt at heroinen på sekstitallet var svakere enn heroinen tyve år senere... :p
    Chet har jeg også, og har ingen problemer med å anbefale den, men ikke på bekostning av No Problem. Akkurat det er vel et rent akademisk problem. Chet kjøpte jeg på kompaniet for 59 kroner i fjor, så den er relativt ny for meg. I løpet av et år så har jeg nok ikke spilt den så veldig ofte. Spilte den mye den første tiden, men den har ikke stayer-kraften til Steeplechase-utgivelsene. Det stemmer vel også overens med anmelderne. På tross av at Chet skiller seg ut i kvalitet, så har den hatt en tendens til å bli dømt sammen med de andre to på samme selskap. En god grunn for meg til å kjøpe platen er at den siste låten er en av Bakers få, egne komposisjoner. Han var jo hovedsaklig en fremfører av standardlåter. I og med at den er billig så er den definitivt verdt pengene på grunn av den låten. Ikke fordi den er så god, men fordi den hører til i en Baker-samling.

Det er også en annen god grunn til å kjøpe cd-en istedenfor å rippe den, og det er fantastiske liner notes. Over flere sider øser Keepnews sitt bunnløse hat mot Baker. Han hatet Baker rundt 1960, og hatet han fortsatt da han skrev ordene til gjenutgivelsen av Chet. Jeg lo så jeg nesten falt ut av sofaen da jeg leste det som stod der. Selv da han møtte Baker i LA på starten av åttitallet følte han de samme følelsene ifølge ham selv. Aldri før (eller siden?) har alt som står i coveret til en cd vært et rent hatskrift om artisten. Bare på grunn av det er det en raritet i seg selv, uansett opplag. Derfor må du bare kjøpe den siste remasteren, som er gitt ut i en serie med de viktigste produksjonene til Keepnews som heter Keepnew Collection. Det er svært viktig, for det er en av de beste grunnene til å kjøpe dette dokumentet fra svunnen tid.

De platene jeg vil anbefale av Baker er No Problem, The Touch Of Your Lips (begge fra Steeplechase) og Baby Breeze. Den siste regnes av mange som den sterkeste av hans tidlige album, noe som er viktig å få med i en samling. Når det gjelder det øvrige av hans tidlige produksjon så kan det godt dekkes med en samleplate. Den norske dobbelt-samleren inneholder litt unike låter, som eksempler fra Blåmann. Ellers finnes det to som heter Chet Sings og Chet Plays. Det kan jo være artig å skille mellom vokal og instrumental også noen ganger. Men ellers tror jeg ikke det finnes dårlige samleplater, for de delene av karrieren er stort sett utradert fra markedet nå. Jeg har heller ingen problemer med å sette Chet på listen, men etter de fire jeg nevner først. Chet er ganske godt representert på Spotify, og endel av materialet har ikke så god lyd at jeg ser på det som viktig å eie når det er så godt dekket på Spotify.

C. Alshus skrev:
    Erroll Garner - Concert by the sea. En godt brukt LP med mengder av peiskos, men hva gør vel det når musikken er så bra som den er.
    Det er det ikke vanskelig å være enig i. Er musikken noe du setter tilstrekkelig pris på så overlever en også mp3-komprimering i en lavere bitrate enn det jeg normalt forlanger. Lyden skal være ganske råtten på en virkelig god plate hvis den skal være uhørbar. Selvfølgelig vil du bytte til et bedre eksemplar hvis du kom over det til en fornuftig pris, men det er ikke sikkert at det er et alternativ. Så kos deg med peisen din du. ;) Husk å skjenke deg et glass med god drikke, og fyr opp pipen med god tobakk. Det hører jo til med ekte peiskos.

@ Dag: Nå må du være forsiktig så du ikke begår en PT-overdose. Du holdt jo på å ta overdose americana før nyttår, så jeg er litt bekymret for helsen din etter de siste dagers dypdykk. Men det har faktisk inspirert meg til å sette meg litt inn i PT. Bandet har jo interessante medlemmer som Barbieri, og er sikkert utrolig mye mer interessante enn alt det andre som kalles prog i disse dager. Prog my ass, sier jeg. Men pinnsvinene i treet har jeg mer tro på i så måte. Jeg vet jeg er konservativ, så gi beskjed hvis jeg begynner å bli direkte reaksjonær. ;D

Har ikke tid til å høre musikk nå. Skal i butikken med masse tomgods, så det får vente til etterpå. Men først må jeg få kontroll på kontinentet. Sentralen, mener jeg. ;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    @baluba. Takk for Baker-tipsene.

Når det gjelder PT, så tror jeg ikke jeg kan få OD pt ;). Dette er jo som å finne igjen oppveksten, men pakket inn i dag eller seinest i går. Me likes både musikken og produsjonen.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    Her går det fortsatt i denne flotte Lennon boksen

Destiny.. :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.