Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    baluba skrev:
    Du får ha meg unnskyldt, men misjonæren i meg våkner til live når jeg leser blasfemi. Costello og Bacharach jobber sammen fordi de er to av de største låtskrivertalentene i populærmusikken. Costello er et kritisk geni, og få kan arrangementer som Bacharach.
    Jeg mener det du skriver er blasfemi. Costello er en vits med et patetisk Buddy Holly kompleks (som han forøvrig ikke når til anklene engang). Mannen har aldri hatt en selvstendig musikalsk idè i hele sitt liv. Alt han gjør er traurige klisjeer og oppgulp; intet der du ikke har hørt før andre steder. Bacharach er et geni....
    Forklar det nærmere. Er det en musikalsk beskrivelse? Nevn en eneste musikalsk sammenheng mellom han og Buddy Holly som ikke deles av alle andre rockeartister.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    Ikke kødd med Costello :mad:

Starter dagen rolig med Bon Iver

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Etter min smak er Costello en høyst ujevn låtskriver, som er god på sitt beste (liker de første tre albumene best), og han har vist en allsidighet som kanskje har vært i største laget. Han har laget mye uinteressant og, imo. Kona er helt grei, men hadde neppe snudd meg etter henne.

Bacharach er en likgyldig heismusikkskaper for meg, som aldri har sagt meg noe som helst. Han skulle man absolutt ikke like den gang jeg hadde hår, og han ble slått i hardtkorn med Johnny Cash, Engelbert Humperdinck og anna møl. Fysj! Det var helt ukult, før ordet ukult var oppfunnet. Og likte du sånt på søre sunnmøre på 70-tallet, da kunne det vanke bank. Senere fikk ABBA denne funksjonen for oss, og det vekker samme vemmelse at de i senere år er gravd opp og likplyndret på det mest morbide.

Dette handler jo selvsagt mye om sosiologiske og sosialpsykologiske prosesser, og er egentlig ikke uttrykk for pur musikkglede.

Siden hen, har jeg hørt litt på Johnny Cash, og at han glimta til når han var på sitt beste. Og Bacharach, ja han er fremdeles heismusikk for meg.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    Hm...slik var det ikke når jeg var ung...Se bare hvem som dukker opp nede til venstre på debut skiva til Oasis....

Du som ellers har så god smak dag1234, burde jo gjenkjenne elementer fra Bacharach i mye av det du hører på. Tipper feks. Mark Oliver Everett (Eels) har hatt sine doser med Burt opp gjennom årene. Her må nok sosiologiske variabler inn for å forklare dine preferanser.

Når det gjelder Costello, så er jeg enig. Karrieren er meget ujevn. På sitt beste brilliant, på sitt svakeste; dørgende kjedelig og meningsløs.

U

utgatt60135

Gjest
    Elvis Costello kan jeg aldri husket å ha hørt noe bra av ::). Hva er han kjent for egenlig? Aldri brydd meg om han.

Om man tåler en dose romantikk og love så er denne plata flott:

Men jeg har satt på Avi Buffalo:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Todd skrev:
    Hm...slik var det ikke når jeg var ung...Se bare hvem som dukker opp nede til venstre på debut skiva til Oasis....

Du som ellers har så god smak dag1234, burde jo gjenkjenne elementer fra Bacharach i mye av det du hører på. Tipper feks. Mark Oliver Everett (Eels) har hatt sine doser med Burt opp gjennom årene. Her må nok sosiologiske variabler inn for å forklare dine preferanser.

Når det gjelder Costello, så er jeg enig. Karrieren er meget ujevn. På sitt beste brilliant, på sitt svakeste; dørgende kjedelig og meningsløs.
    Det er ikke få som har store elementer Bacharach i seg. Så og si alle har lært noe av ham, og så er det da heller ikke få som har gitt ham cedits heller. Det vemmelige discobandet ;) Steely Dan er et av mange eksempler. Det er viktig å kunne gi slipp på gamle dogmer og fordommer, for de fleste er stort sett missforståtte. Joda, jeg hatet også Abba i sin tid. Det samme gjaldt Bee Gees. Begge deler er like flaut å innrømme i dag, men med ryggen rak innrømmer jeg mangel av smak da håret var langt. Ofte er hårets lengde proporsjonalt langt med graden av manglende evne til å gjenkjenne kvalitet utenfor de stramt definerte skillelinjene mellom skitt og kanel i ens nærmiljø. Når håret sperrer for musikken så er det smart å se på hva store artister selv nevner som god musikk. Jeg har aldri hørt en oppegående musiker og låtskriver disse Bacharach.

Jeg digger Costello, og har en håndfull plater av ham. Men, jeg mener også at en stor andel av hans plater er kjedelige. Det gjelder spesielt endel av de rocka platene fra etter midten av åttitallet. Versatiliteten hans er gigantisk, og jeg liker å digge en artist som jeg samtidig må være kritisk til ut fra egen smak. Og når det gjelder det Buddy Holly-komplekset så er bare det en kul kritisk bemerkning som en eller annen har gjort populær for å bortforklare kvalitetene til en artist man ikke helt vet hva man skal kritisere for. I og med at musikken har svært få likhetstrekk så er det kun brillene på et par av de tidlige platene + den doble samleplaten som er referansen. Da har altså alle artister som har vist seg offentlig med Ray Ban Wayfarer Roy Orbison-kompleks? Ha ha ha ha ::)

Nei, den virkelige peilingen vises ved at man er i stand til å revidere sine meninger med tiden. Når man forstår at en 25-åring i en polarisert tidsalder (60 og 70-tallet) er et barn når musikksmak skal vurderes. Det tok lang tid før det pretensiøse Stones-publikumet klarte å innse at Beatles ikke var møkk, men i dag er det vel ingen som vurderer det slik lenger.

I ren indignasjon over denne sjokkerende debatten setter jeg på en plate der Costello har andre briller på enn de som ligner på Buddy Hollys briller. Her ligner han vel helst på John Lennon. Lider han av et John Lennon-kompleks også? Eller er det lov å bruke briller uten å bli satt i bås med en annen artist som har lignende briller?

Pop-mesterverket "Punch The Clock" er ikke 100% stuerent å like blant de som liker "Blood & Chocolate" blant annet. Noen av de jeg har møtt synes han ble for poppa på det albumet, jeg er totalt uenig. Og det er det morsomme med Costello. Få liker absolutt alt, og du kan finne fronter innenfor fanskaren. DET er et tegn på en allsidig artist, det. ;) God bless Costello!

Btw: Costello er en platesamler som oss. Artister som selv samler er ofte lette å kjenne igjen på den åpenbare innsikten i genre og det som er annerledes seg selv. Han har også god selvironi. Noen som husker Costello i Simpsons?

Og bare for å ha nevnt det; Det er både mer forståelig og akseptabelt å avvise Costello på grunn av smak enn Bacharach på grunn av kvalitet.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Todd skrev:

Du får heller tilgi meg denne bristen i personligheten ;D - men det er søtsuppe for meg.

Og det skulle det ikke være for mye av i mine formende år. Det ble oppfattet som helt ut, ja rent suspekt. Helt på jordet og det var en umulig oppgave å gjenvinne respekten om en avslørte en slik smak. Så er jeg helt med på at han kan ha kvaliteter og ha tilført musikkhistorien mye. Men det blir en annen diskusjon, jeg uttalte meg kun om personlig preferanse.

Oasis er litt oppskrytt, synes jeg. Men jeg hører på dem, år om annet.

Costello laget tre gode album i starten, som var for meg en slags overgang fra den forferdelige punken og inn i musikken igjen. Siden har han ikke interessert meg så mye.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Costello er som en musikkforsker med historiske interesser, så det er naturlig å ha et selektivt forhold til ham. Jeg liker han best i starten også, og det er helst det americana-pregede jeg liker av utgivelsene som er nyere enn "Punch The Clock". Det er en ærlig sak.

Men søtsuppe er et uttrykk som en voksen og allsidig musikkdigger bør bruke som argument mot musikk. Ikke hvis man hevder at det er et begrep som beskriver kvalitet. Det er viktig å ta opp sine egne holdninger til kritisk vurdering fra tid til annen. På den måten får man åpnet mange skattkister som ligger like under nesen på en. ;)

Klipp håret og få deg jobb, gutt!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.193
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    Etter min smak er Costello en høyst ujevn låtskriver, som er god på sitt beste (liker de første tre albumene best), og han har vist en allsidighet som kanskje har vært i største laget. Han har laget mye uinteressant og, imo. Kona er helt grei, men hadde neppe snudd meg etter henne.
    Hva? :eek: :eek: :eek:
    Rimelig høy standard i det hjemmet, dag1234!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    Hva? :eek: :eek: :eek:
    Rimelig høy standard i det hjemmet, dag1234!
    Akkurat her er jeg enig med Dag. Jeg hadde ikke snudd meg bort, ei heller hatt liten interesse hvis det skulle vise seg at gamle baluba har noen muligheter til å følge med på hotellrommet. Men så fin at jeg hadde snudd meg på gaten uten å vite hvem hun er synes jeg ikke hun er. Det er da ikke uvanlig å ha erfaringer av den standarden? "Alle" har vel vært sammen med en modellspire eller to i sitt unge liv?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Har jobb, værre med håret :p

Ellers er det kun smaken min jeg snakker om. Ikke objektive kriterier som hvem som har kvalitet, skjønnhet og sånt.
    Hvis det ikke har gått opp for deg at det er jeg som definerer god smak så må du våkne opp nå, Dag. ;D
    Snart på tide å finne ut hva neste plate ut er, for Elvis er snart ferdig med dagens innslag. Rapport om hva som følger kommer snart.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.193
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På denne tiden av døgnet, er Pop-quiz på NRK P1 obligatorisk!

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

Ellers er det kun smaken min jeg snakker om. Ikke objektive kriterier som hvem som har kvalitet, skjønnhet og sånt.
    Hvis det ikke har gått opp for deg at det er jeg som definerer god smak så må du våkne opp nå, Dag. ;D
    Snart på tide å finne ut hva neste plate ut er, for Elvis er snart ferdig med dagens innslag. Rapport om hva som følger kommer snart.
    Tidlige enda, men snart på plass, sjef :-*

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

Tidlige enda, men snart på plass, sjef :-*
    He he ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

du er i godform i dag baluba :D sette på litt musikk som motiverer meg til å stige opp av drømmerøysa

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Various - "Nasty Rockabilly vol #13"

liker veldig godt undertittelen: "14 Mindblowing Delights from the 50s" ;D

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Det virker på meg som om Baluba`n har en skjult agenda når det kommer til smak. ;)
    Hører på Lanegan Band hvis det var noen som lurte!!!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    room skrev:
    Det virker på meg som om Baluba`n har en skjult agenda når det kommer til smak. ;)
    Hører på Lanegan Band hvis det var noen som lurte!!!
    Jeg har alltid en skjult agenda. 8)
    Men ikke når jeg nå spiller en legendarisk plate med et legendarisk band som altfor sjelden dukker opp i denne tråden.

Som kombo ga Rockpile ut tre album, men to av dem er kreditert som soloalbum for henholdsvis Edmunds og Lowe. Derfor står "Seconds of Pleasure" som det eneste skikkelige Rockpile-albumet. De to gromgutta Edmunds og Lowe er artister som altfor få har et forhold til i dag, spesielt Edmunds.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    Rockpile, Dave Edmunds og Nick Lowe er bra saker baluba. Vurderte å følge deg på dette, men har en bunke nyanskaffelser jeg ikke har kommet meg gjennom. Just nu; Avi Buffalo. Sikkert 18-19 år gamle disse, men har massevis av musikalsk modenhet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mens Marc Bolan og T-Rex snurrer i bakgrunnen rippes "London Calling", som skal spilles mens jeg tar på meg skoene for å gå på polet for å handle en flaske rødt til festen i kveld.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.193
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    P(opulærmusikk)I(spedd)L(itt)S(ladder)-PILS på NRK P1.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    @atonal: siste The National er fin den. Hvordan rater du den opp mot The Boxer?

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Todd skrev:
    Godt spørsmål, Todd.
    The Boxer liker jeg veldig godt. Hører gjennom High Violet for første gang nå og dette virker lovende, kanskje den etterhvert kommer på høyde med The Boxer?
    Det frister i hvertfall å dra på konserten med dem i august, i Oslo.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    atonal skrev:
    Todd skrev:
    Godt spørsmål, Todd.
    The Boxer liker jeg veldig godt. Hører gjennom High Violet for første gang nå og dette virker lovende, kanskje den etterhvert kommer på høyde med The Boxer?
    Det frister i hvertfall å dra på konserten med dem i august, i Oslo.
    Ja, jeg misset The Boxer da den ble sluppet. Har plukket den opp nå i etterkant og har lyttet endel til begge de siste dagene. Er nok ganske jevne, altså bra begge to!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn