Hva lytter du til i dag: Hardrock&Metal

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Astral Mariner var høydepunktet for min del, fantastisk.
     
    Sist redigert:

    Naphtali

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2021
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Sted
    Her
    Tidlig nittitall,kjenningsriff til Headbangers Ball,Vanessa Warwick programleder.
    Flott dansemusikk.
    Her er det bare å finne fram slangeskinnjakka og svinge seg.

     
    Sist redigert:

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Ler godt av denne og teksten (finnes bl.a. på Spotify) Tåler vel den akustiske versionen. Humor og metal🤘
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Inn i mellom så lurer jeg på hvorfor jeg orker å rippe vinylen som jeg kjøper. Av og til følger det med CD-plate i leveransen og da ripper jeg den for å se hva de har funnet på i det digitale domene. Jeg kan ikke skjønne at bandene vil dette selv for da jeg tok den siste STS - Moonflowers hold jeg på å dette av stolen.

    CDripp.jpg
    var var som

    CD rippen var som bildet viser til å gråte av. Med en gang vokalen slår inn(growling) så går VU meterene på DAC rett i bunn og det er kun en vegg av lyd som treffer meg. Omtrent null i dynamikk.

    Så en kjapp runde med å rippe samme låten fra vinylen


    Vinylripp.jpg


    Man ser helt klart at her har produksjonen vært adskillig mer snill med dynamikken. Det hele blir så uforståelig siden vi snakker om en sjanger som knapt spilles på radio og heller ikke av de aller fleste som lytter til musikk. Jeg får heller tappert rippe mine vinyl for jeg nekter å sett på cd-formatet verken i bil eller på bærbart utstyr. Burde kanskje heller poste denne i loudness war tråden, men fant den ikke i farten
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Inn i mellom så lurer jeg på hvorfor jeg orker å rippe vinylen som jeg kjøper. Av og til følger det med CD-plate i leveransen og da ripper jeg den for å se hva de har funnet på i det digitale domene. Jeg kan ikke skjønne at bandene vil dette selv for da jeg tok den siste STS - Moonflowers hold jeg på å dette av stolen.

    Vis vedlegget 802335 var var som

    CD rippen var som bildet viser til å gråte av. Med en gang vokalen slår inn(growling) så går VU meterene på DAC rett i bunn og det er kun en vegg av lyd som treffer meg. Omtrent null i dynamikk.

    Så en kjapp runde med å rippe samme låten fra vinylen


    Vis vedlegget 802337

    Man ser helt klart at her har produksjonen vært adskillig mer snill med dynamikken. Det hele blir så uforståelig siden vi snakker om en sjanger som knapt spilles på radio og heller ikke av de aller fleste som lytter til musikk. Jeg får heller tappert rippe mine vinyl for jeg nekter å sett på cd-formatet verken i bil eller på bærbart utstyr. Burde kanskje heller poste denne i loudness war tråden, men fant den ikke i farten
    Wow
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det kan man trygt si. Hadde de brukt samme type master på CD ville denne lett ha vært mye bedre enn vinylen. Ser dette igjen og igjen, CD er anstrengende mens vinylen har bedre dynamikk og varmere lydbilde. Nå heller anlegget mitt mot det varme slik at den skarpe eller mer kalde lydsignaturen fra CD blir myket opp, men da kan ikke det hele se ut som dette.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det kan man trygt si. Hadde de brukt samme type master på CD ville denne lett ha vært mye bedre enn vinylen. Ser dette igjen og igjen, CD er anstrengende mens vinylen har bedre dynamikk og varmere lydbilde. Nå heller anlegget mitt mot det varme slik at den skarpe eller mer kalde lydsignaturen fra CD blir myket opp, men da kan ikke det hele se ut som dette.
    Har også hatt helt motsatt effekt på en Sabaton plate, der hadde jeg og en kompis forskjellige utgivelser på vinyl men den låt absolutt best på cd.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har starta et sommerorosjekt. Spille plater som enten aldri har vert spillt før eller fått lite spilletid.

    Første ut er denne som åpna dørene for mitt forhold til Nightwish. Plata Oceanborne.
    Denne picture discen låter faktisk helt utmerket.

    Har en boks med 75-80 plater jeg vant på auksjon. Uten kover så de har for det neste stått i ro siden de kom i hus. Vet det e mye bra musikk der! Here we go

    IMG_20220621_093700.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Driv å spela igjennom plater som har stått til pynt om dagen. Den er et litt spesiell
    IMG_20220624_094506.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn