Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    i dag ser det ut til at det blir middag for en person av hva man haver og ser for meg følgende:

    Tomatsaus laget på soltørkede tomater, innkokt hvitvin, løk, hvitløk, salt og pepper. Blandes med tagliatelle og så skal jeg vende inn en god neve hakket ruccola og stekte scampi. Litt revet parmesan over til slutt skader aldri. Bør bli bra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Sei kan være knallgodt servert på den riktige måten. :)
    Sei på den riktige måten var det bestemor som sto for. Selvfisket med bestefar maks et par timer før, og servert med masse løk og lever.

    Det finnes dessverre ingen erstatning. :-\
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    nb skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Verden er en ting, kunnskapen om den noe annet..
    Jeg er ikke så bevandret som emo innenfor grøntforets verden, men en av de aller beste sjappene i Oslo er en vietnamesisk(?) butikk som ligger i Brugata på Grønland ikke så langt unna buss/trikkestoppet. Jeg må av og til dit når jeg skal ha mer eksotiske saker fra østen.

    Vet ikke hvor i byen du bor, men to butikker som har bra utvalg og kvalitet er i alle fall Gutta på Haugen på St.Hanshaugen og Skafferiet på Frogner. Ellers har jo de aller fleste innvandrerbutikkene bra utvalg, men den vietnamesiske i Brugata er et hestehode eller fire foran de aller, aller fleste av den sorten.

    Ellers finnes det nok av godt og smakfullt veganfor til at det burde være unødvendig å bruke "kjøtterstatninger". I USA har det jo tatt helt av, der kan man få un-fish, un-duck og jeg vet ikke hva. Hold deg til ekte vare - det er nok å ta av.
    Godt sagt, selv om jeg konsekvent kaller det kjøttalternativ;)

    Hvis man leser seg litt opp om indisk matlagning og ikke er redd for å teste litt nytt er det utrolig hvor godt måltid man får ut av en neve tomater og litt belgfrukter...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kaller dagens produkt for en fiskesuppe med ørret og brokkoli, stekt i form med revne oster på topp.
    Potetene kokte litt for lenge mens jeg spilte vinyl, så jeg skiftet elegant til hjemmelaget potetmos med løk, fløte og meierismør. ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    Et kupp på den lokale Kiwi-butikken. Fersk FirstPrice-Entrecote til 139 pr. kilo. Men et trenet øye leser på pakken og ser "Opprinnelsesland: Argentina". Prima vare.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    skal til med å slenge sammen en pizzadeig.

    Satser på en syltynn italiensk pizza med pesto, parmaskinke, rukkola og annet digg + en nummer to variant med blant annet chilli og bacon (!?)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    ErosLoveking skrev:
    skal til med å slenge sammen en pizzadeig.

    Satser på en syltynn italiensk pizza med pesto, parmaskinke, rukkola og annet digg + en nummer to variant med blant annet chilli og bacon (!?)
    Ikke norsk bacon, Eros.
    Alt for mye fett og vann i dette, med soggy bunn til følge :(
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Filetert bacon kan gå, om du skjønner hva jeg mener med det ? Ellers er sideflesk som du skjærer i tynne staver å foretrekke. Men steker du det hardt en liten stund slik at vannet forsvinner går det greit.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    ErosLoveking skrev:
    hva om jeg halvsteiker det på forhånd?
    Det kan du komme unna med ;)
    Den høivelbårne Roberten glemmer dessverre alt vannet som trykksprøites inn i såvel fett som kjøtt, når s.k. norsk bacon fremstilles :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    donnerwetter skrev:
    ErosLoveking skrev:
    hva om jeg halvsteiker det på forhånd?
    Det kan du komme unna med ;)
    Den høivelbårne Roberten glemmer dessverre alt vannet som trykksprøites inn i såvel fett som kjøtt, når s.k. norsk bacon fremstilles :)
    Neida, jeg er dessverre altfor klar over det :) Mente at alt burde stekes på forhånd, såfremt man ikke får tak i pancetta. Men at hele stykker med sideflesk er å foretrekke, siden bacon ikke eksisterer i Norge. I hvert fall om du ikke kjøper det rett fra bonden/slakteriet.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Roberten skrev:
    donnerwetter skrev:
    ErosLoveking skrev:
    hva om jeg halvsteiker det på forhånd?
    Det kan du komme unna med ;)
    Den høivelbårne Roberten glemmer dessverre alt vannet som trykksprøites inn i såvel fett som kjøtt, når s.k. norsk bacon fremstilles :)
    Neida, jeg er dessverre altfor klar over det :) Mente at alt burde stekes på forhånd, såfremt man ikke får tak i pancetta. Men at hele stykker med sideflesk er å foretrekke, siden bacon ikke eksisterer i Norge. I hvert fall om du ikke kjøper det rett fra bonden/slakteriet.
    Noe som anbefales på det varmeste :D
    Det finnes heldigvis fortsatt bønder/slaktere/produsenter som ikke har gått i lavkvalitets/høyvolumfella, og som dermed slipper evig fortapelse i Rema/RIMI/KIWI helvetet ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    I dag blir det Pizza. Italiensk type med tynn, sprø bunn. Egenprodusert tomatsaus og innkjøpt mozarella er basisen og tar sikte på å pimpe pizzaen med artisjokker, marinerte scampi, blåmuggost og skinke.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Hjemmelaget pasta, spaghetti tilnærming tenker jeg det satses på. Med hjemmespeket sideflesk, oliven, hvitløk, gulrøtter, chilli og parmesan flybåren fra Roma. Om det røyner på kan det vel bli et glass vin eller to under matlagingen.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Brorsan har bursdagsfeiring i dag, så jeg gumler vegan-snurreboller og en pizza til kvelden. Veganpizza hviler litt mer på råvarene og teknikk enn sin kjedelige fetter; den med ost (alle middelmålige kokkers redning ;D ).

    Som regel bruker jeg godt mel og lang tid på å lage en autentisk pizzadeig, toppet med pikant tomatsaus, solmodne og knallrøde småtomater, løk og oliven. Stekes i stenovn, og toppes med en GOD extra virgin olivenolje, masser av frisk basilikum, grovt havsalt og nykvernet pepper. Thats it! Hender jeg lager en enkel dressing til av soyayoghurt, med litt hvitløk og urter i. Smaker fortreffelig på en fredagskveld.

    Om noen vil anbefale en litt lukseriøs olivenolje må de gjerne gjøre det:)

    I dag blir det dog en "pan pizza" hvor jeg finhakker diverse grønt; potet, løk, sopp, soltørkede tomater, jalapeno etc, marinerer dette i olivenolje og urter før jeg sprer dette på en deig med tomatsaus på. Olivenolje og basilikum på toppen når den er ferigstekt og sprø.

    Veganism is life :D
     
    N

    nb

    Gjest
    emokid skrev:
    Thats it! Hender jeg lager en enkel dressing til av soyayoghurt, med litt hvitløk og urter i. Smaker fortreffelig på en fredagskveld.
    En annen ting som er godt er å ta en god olivenolje, tilsette et fedd finhakket hvitløk og litt chillipasta. Jeg husker ikke hva den chilipastaen jeg bruker heter, men det var noe orientalsk i alle fall;)

    Yougurt, rømmedressing og lignende synest jeg ikke noe om til eller på pizza, men hver mann sin smak.

    Når jeg skal være litt fin på det, bruker jeg en olje fra Anfosso. Fikk den anbefalt av han italieneren som driver Salumeria ved Kirkeristen i Oslo om du kjenner til den butikken. Var faktisk ikke så veldig dyr heller, rundt 150 kroner for en halvliter om jeg ikke husker feil. Og de varer jo nesten evig så lenge de kun brukes til å sette en spiss på ting.

    http://www.matcompaniet.no/pinfo.php?xref=50083 er oljen jeg snakker om.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    skikkelig grisemat.

    Langstekt ribbe m/tilbehør + 2 glass livets vann og en boks Wårby Ekstra Stark (7,2%)

    solid avslutning på uka :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ikke i dag men i går:

    Reinskav brunet i gryte, deretter kokt mørt i øl ( ølet kokes nesten helt inn ), med knuste eienbær, salt og pepper før en boks lettrømme og en boks mat-yoghurt tilsettes. Farges med sukkerkulør.

    Serveres med hjemmelavet potetmos ( av mandelpotet ) og råkostsalat.

    ( Salaten kan byttes ut med kokt brokkoli, gulrot og rosenkål. )
     
    N

    nb

    Gjest
    Siden jeg oppdaget at Kiwi solgte utmerket entrecôte til bare 139 pr. kilo (argentinsk kjøtt, ergo prima vare) har det blitt en del biff på meg den siste tiden. En fin variant er da en fransk bistroklassiker - Entrecôte au poivre, eller entrecôte med peppersaus. Sausen lager jeg på følgende måte:

    En blanding av mye hel sort pepper, rosépepper og hvit pepper ristes lett i tørr panne. Deretter litt smør og steker litt sjarlottløk. Tilsett en dæsj hvitvin og cognac eller brandy (mye billigere og fint til matlaging) og la den fordampe helt. Tilsett demi-glace av okse (fås blant annet på SmartClub, på delikatesseforretninger eller nærmeste restaurant av en viss kvalitet om du ikke gidder lage selv) og la det koke inn litt. Til slutt tilsettes litt kremfløte og det hele får putre litt. Smak til med salt og eventuelt mer pepper. Godt som faen.

    Ovnsstekte poteter eller pommes frites er fint tilbehør.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Skal tilberede (Pangasius hypophthalmus) Billig hvit fisk fra Vietnam.
    Tenkte jeg skulle prøve samme fremgangsmåte som med torsk. Trekke i ca 20 min.
    Noen andre som har gode forslag med denne fisken.
    Skal bruke 300gram av totalt 900gram så jeg kan prøve meg på en annen vri seinere!
     
    N

    nb

    Gjest
    room skrev:
    Skal tilberede (Pangasius hypophthalmus) Billig hvit fisk fra Vietnam.
    Tenkte jeg skulle prøve samme fremgangsmåte som med torsk. Trekke i ca 20 min.
    Noen andre som har gode forslag med denne fisken.
    Skal bruke 300gram av totalt 900gram så jeg kan prøve meg på en annen vri seinere!
    Hvit ferskvannsfisk smaker ofte veldig lite, ville kanskje godt for litt spenstigere tilbehør enn hva du normalt ville servere til torsk.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    room skrev:
    Skal tilberede (Pangasius hypophthalmus) Billig hvit fisk fra Vietnam.
    Tenkte jeg skulle prøve samme fremgangsmåte som med torsk. Trekke i ca 20 min.
    Noen andre som har gode forslag med denne fisken.
    Skal bruke 300gram av totalt 900gram så jeg kan prøve meg på en annen vri seinere!
    Stek eller grill. Eventuelt ha den i en ildfast form sammen med hvitløk, chilli, sjalottløk og mengder av koriander. Dekk så alt med knuste tomater.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    room skrev:
    Skal tilberede (Pangasius hypophthalmus) Billig hvit fisk fra Vietnam.
    Tenkte jeg skulle prøve samme fremgangsmåte som med torsk. Trekke i ca 20 min.
    Noen andre som har gode forslag med denne fisken.
    Skal bruke 300gram av totalt 900gram så jeg kan prøve meg på en annen vri seinere!
    Stek eller grill. Eventuelt ha den i en ildfast form sammen med hvitløk, chilli, sjalottløk og mengder av koriander. Dekk så alt med knuste tomater.
    Høres ut som en god ide. Bare ikke røk fandenskapet. :-X

    Dere burde forresten prøve å lage fiskekaker av lysing. Ufisk i Norge, en delikatesse andre steder i verden. Og ikke uten grunn, for få fisker på den norske sokkelen er mer smaksrike enn lysingen. Jeg pleier å ha noen nedfrosset i fryseren for enkle middager. Bare synd at guttungen synes de har for kraftig smak. Reker er vel nærmeste slektning smaksmessig.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Aiai ! Takk for tipset, baluba, jeg er stor tilhenger av hjemmelagede fiskekaker. Min personlige favoritt er av klippfisk. Sammen med revet appelsinskall, chilli, hakkede sorte oliven, hvitløk, sjalott eller purreløk og litt kokte poteter som bindemiddel. Pyttelitt ferskpresset lime og dill kan også være fint. Disse på grillen eller i grillpannen er lykke her i heimen. Bruk skikkelig klippfisk, og ikke vann den altfor mye ut. Du skal bli tørst. Øltørst.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roberten skrev:
    Aiai ! Takk for tipset, baluba, jeg er stor tilhenger av hjemmelagede fiskekaker. Min personlige favoritt er av klippfisk. Sammen med revet appelsinskall, chilli, hakkede sorte oliven, hvitløk, sjalott eller purreløk og litt kokte poteter som bindemiddel. Pyttelitt ferskpresset lime og dill kan også være fint. Disse på grillen eller i grillpannen er lykke her i heimen. Bruk skikkelig klippfisk, og ikke vann den altfor mye ut. Du skal bli tørst. Øltørst.
    Det du beskriver der er ganske nærme den franske klassikeren brandade, det er klippfisk, poteter, hvitløk,fløte, olivenolje, pepper og evt salt som kjøres til fin masse og kokes ferdig. Dekkes med ostelokk (f.eks av gruyère) og gratineres. Men å piffe den opp med chili, oliven og løk høres forsåvidt godt ut.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Nå snakker vi ! Dette blir lørdagsprosjekt til helgen.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Frua kom inn med wokmix, oyster garlic & thai basil sauce.
    Nan brød og ris ved siden.
    Nye lukter brer seg på kjøkkenet.

    Mange fine forslag gutter.
    Skal prøve meg på den retten i ildfast form Roberten!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Roberten skrev:
    Aiai ! Takk for tipset, baluba, jeg er stor tilhenger av hjemmelagede fiskekaker. Min personlige favoritt er av klippfisk. Sammen med revet appelsinskall, chilli, hakkede sorte oliven, hvitløk, sjalott eller purreløk og litt kokte poteter som bindemiddel. Pyttelitt ferskpresset lime og dill kan også være fint. Disse på grillen eller i grillpannen er lykke her i heimen. Bruk skikkelig klippfisk, og ikke vann den altfor mye ut. Du skal bli tørst. Øltørst.
    Det du beskriver der er ganske nærme den franske klassikeren brandade, det er klippfisk, poteter, hvitløk,fløte, olivenolje, pepper og evt salt som kjøres til fin masse og kokes ferdig. Dekkes med ostelokk (f.eks av gruyère) og gratineres. Men å piffe den opp med chili, oliven og løk høres forsåvidt godt ut.
    En norsk versjon av brandade virker som en god. Den skal jeg ha i bakhodet.
     
    N

    nb

    Gjest
    baluba skrev:
    En norsk versjon av brandade virker som en god. Den skal jeg ha i bakhodet.
    Brandade er så vidt jeg vet originalt med klippfisk, hovedpoenget er at det skal ha konsistens som en luftig puré, ellers er de andre elementene (fløte, hvitløk, poteter, olivenolje,pepper) ikke så spesielt i forhodl til hva man vanligvis ville servert til klippfisk. Vet ikke hvor kosher det egentlig er å gratinere den, men Hellstrøm gjorde i alle fall det når han skulle fikse erkefransk meny til en fransk restaurant drevet av en franskmann på Hellstrøm rydder opp, så helt borte kan det umulig være. Men her, som ellers gjelder det alltid hellige prinsippet om å holde seg langt unna osten Norvegia.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har spydd i 3 dager nå så jeg er godt fornøyd med å ha fått ned 2 tynne loffskiver med honning idag til middag.

    Høres spennende ut, Arve - du virker som en skikkelig gourmet-kokk til tider her... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag ble det saltsprengt torsk, stekt flesk, gode poteter og grønnsaker med smeltet smør som flesket flyter i. Nam nam.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn