Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.393
    Antall liker
    102.380
    Torget vurderinger
    23

    Razor Clams (knivskjell)
    Frest i olje, med sjalottløk, chili, persille. Sitron selvsagt.

    20230206_172512.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Litt av en bacon-bukett😂 Den tallerkenen skriker forøvrig etter tomater…
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Jeg postet et trist innlegg her for nesten 1 år siden. Hjerteinfarkt, stenting og 7 medikamenter, kvalme og ingen matlyst , puslete matinntak og vekttap.
    "Suddenly I was not half the man I used to be"
    Det har ordnet seg og nå vil jeg ha god mat og hverdagsmat igjen selv om jeg tar de samme medikamenter.
    Til de som befinner seg i slik situasjon eller kommer dit så er trøsten at for noen tilstander er "tid" en god terapeut.
    I dag har jeg vært i vedskogen og det gikk utmerket.
    Og da skal jeg ikke nevne dette noe mer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jo det var godt, men jeg tror ikke jeg vil ha mere!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.393
    Antall liker
    102.380
    Torget vurderinger
    23

    Mandag i dag så enkel middag!
    Porchetta - italienernes "take" på tynnribbe.

    2,5 timer på 150 grader 70 grader kjernetemp.
    Rotgrønnsaker og rørte tyttebær til.
    Avsindig mørt og smakfullt.

    20230220_175122.jpg
    20230220_193944.jpg
    20230220_193953.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    Mandag i dag så enkel middag!
    Porchetta - italienernes "take" på tynnribbe.

    2,5 timer på 150 grader 70 grader kjernetemp.
    Rotgrønnsaker og rørte tyttebær til.
    Avsindig mørt og smakfullt.

    Vis vedlegget 894825

    Det er sikkert godt det du lager, og jeg vet du er en mann som liker god mat. Men det blir ikke porchetta av tynnribbe. Dette er seriøs porchetta som keiser Nero likte den:

    Porchetta_Marino_86.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.393
    Antall liker
    102.380
    Torget vurderinger
    23
    Vel, nå er ikke jeg keiser og det er heller ikke særlig praktisk å hule ut en hel gris for å få seg litt middag så jeg velger å forholde meg til "Porchetta" slik den folkelige versjonen gjerne beskrives som.. - ribbe, benet ut, krydret etc. og rullet sammen og surret og stekt i ovn.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, nå er ikke jeg keiser og det er heller ikke særlig praktisk å hule ut en hel gris for å få seg litt middag så jeg velger å forholde meg til "Porchetta" slik den folkelige versjonen gjerne beskrives som.. - ribbe, benet ut, krydret etc. og rullet sammen og surret og stekt i ovn.
    Ein slags svinekotelett, altså?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Nå er ikke porchetta av side helt ueffent det heller, det er tross alt den vanligste varianten i moderlandet
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    20230520_141836.jpg

    Altså. Til i morgen. Jeg snubla over et stykke høyrygg hos Rema som var så riktig skjært at jeg måtte prøve å lage sous vide-biff av det. Surret, saltet og pepret over natta i kjøleskapet. Trukket ut mest mulig fuktighet med tørkepapir for å få til litt skikkelig maillard, god og varm stekepanne med klaret smør. Nå i vann på 56 grader det neste døgnet (hører gjerne tanker om temperatur fra noen som har gjort det selv). Hjemmelaget Chimichurri, og hva annet man måtte komme på som tilbehør. Blir veldig skuffa om det ikke blir godt.

    Jeg slår forresten et slag for stekepannene til Kockums med det samme. De er mindre sårbare for å slå seg på induksjon, mest sannsynlig på grunn av rettere sider enn de tradisjonelle franske. Det blir litt mindre fettsprut, mest sannsynlig fordi de rette sidene gjør åpningen i toppen mindre med samme diameter på bunnen. Stekesonen er større for samme totalstørrelse på panna. Overflaten er ru, og det tror jeg hjelper til med å slippe ut damp mellom panne og kjøtt, og gjør det dermed enda litt lettere å brune.

    Gode panner, rett og slett.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    ¡Eres un bruto! Min mor ville ikke godkjent presentasjonen. Smakene, derimot. Nypoteter, asparges plukket i morgentimen og nyskåret entrecôte stekt i oksefett.

    Arbeidslunsj. Majonesen var det ikke bruk for, aspargesen var saftig og smaksrik.

    IMG_2360.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.393
    Antall liker
    102.380
    Torget vurderinger
    23

    Testing testing..... det ramlet ned noen delikatesser på gårdsplassen i dag!

    En speket italiener
    Fyldig og god, fenikkel, pepper... ikke for salt 😋

    speket italiener II.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Sesongdebut for pizzaovnen. Det er et lite rituale første gang da bruksanvisningen sier at den skal fyres forsiktig over lang tid for å få ut fuktigheten ved første gangs bruk så fyrte opp i 10-tiden i dag men hev på guffe først rundt 1730 og begynte stekingen litt over kl 18.

    Ganske mainstream varianter for mitt pizzareportoar - håndstrukket deig, dog ikke satt dagen før grunnet dårlig planlegging men ble ikke så verst med rundt 7 timer heving totalt.

    - Tomatsaus, kokt skinke, pepperoni og mozzarella
    - Hvit saus, viltskav, rødløk, granateple og mozzarella (stjelt fra Lofthus Samvirkelag som vel var de som fant på denne varianten)
    - Tomatsaus, mozzarella, kald serranoskinke, ruccola og parmesan
    - Tomatsaus, mozzaella, parmesan og choritzo
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Far steller seg selv, det ble ikke Pizza og øl, men bakte poteter og stekt Dorade med olivenolje rosmarin og sitron , og et glass Chardonnay til. Fytte grisen dette var godt! Også den karamelliserte hvitløken da…
    På tilbud Dorade på Mega i dag. Har alltid likt Dorade men ikke sett det her hjemme før. Dette skal gjentas!
    IMG_8915.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Topic ser rett ut! Bildet lyver kanske litt… Forkullet andelår med koks? ;)
    Ps
    Jeg elsker stekeskorpe jeg og linser er alltid godt!
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Makrell med agurksalat og sommer er tingen!
    Men ute regner det og KIW-makrellen var rimelig døll. Den smakte rett og slett som en gammelmanns greie. En eldre mann som ikke har vasker pungen sin på 3 uker. Anna, min latviske husholderske, som de flest kaller Branka, var den første til å beklage, men hva vet nå vel hun, som har vokst opp tusenvis av kilometer fra havet?
    Noen glass Sauvignon Blanc som har modnet i kjelleren, er som regel en perfekt match for makrell, selv for dårlig makrell.

    07MW332YM8#2GU14.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Makrell med agurksalat og sommer er tingen!
    Men ute regner det og KIW-makrellen var rimelig døll. Den smakte rett og slett som en gammelmanns greie. En eldre mann som ikke har vasker pungen sin på 3 uker. Anna, min latviske husholderske, som de flest kaller Branka, var den første til å beklage, men hva vet nå vel hun, som har vokst opp tusenvis av kilometer fra havet?
    Vel, Latvia er jo en Hansastat som i aller høyeste grad grenser til havet og det er vel ikke så uvanlig at makrellen trekker inn i østersjøen. En annen ting er at de som er glad i fersk fisk og godt kjøtt ikke kjøper det på Kiwi.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Etter at min datter ble samboer med en vegetarianer har jeg oppdaget at det finnes mye god vegetarmat. Så i dag lagde jeg en vegetarlasagne. Jeg tok ikke bilde av maten (PS: Lasagnen var veldig god), men drikken til:

    1689865750175.png
    De har holdt på siden 1581 ser jeg, og jeg kan skrive under på at de vet hva de holder på med.
    Jeg tror ikke Krušovice selges i Norge? Denne har jeg selv tatt med meg fra Praha.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn