Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    Helgen:

Burritos på fredag:
    Chipotle-bønner og linser med hjemmelaget kryddermix.
    Salsa av mango, tomat, avacado, agurk, lime osv.
    Ris, hotsauce og vegan fraiche.
    Marinerte og ovnstekte søpotet. Var sulten som dere ser...

IMG_1904.jpg

Pizza på Lørdag:
    Eksperimenterer med ny pizzaovn, Roccbox.

Margerita og en variant med rød chilli og kapers.
    Denne kom ut av ovnen på rett over 60 sekunder....
    IMG_3036.jpg

Søndag, tidlig middag da vi hadde litt barnefri. Hummus toppet med fersk persille fra hagen og litt grønnsaker for dipping. Nygrillet pita til. Samboern tok et glass.

IMG_1913.jpg

Det beste med tidlig middag er kveldsmaten som kommer etterpå! Jeg tjuvstartet på Mandagsmiddagen, og heiv sammen en liten deig.
    Daal Makhni go Tandoori Roti i nevnte pizzaovn.

Ikke det mest estetisk måltidet, men det beste måltidet i helgen by far. Da jeg startet med vegetarmat og besøkte indiske restauranter var målet å lære meg å lage denne retten like bra som på de beste spisestedene. Sterk, creamy, tangy og særegen.

IMG_3038.jpg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Stranda spekemat og Coop potetsalat:
    G50FIMG_3861.JPG

Hønsefrikase:
    G50FIMG_3862.JPG

C

cruiser

Gjest
    Snuser også på en roccbox, betalbar og kan brukes inne, genialt egon.

C

cruiser

Gjest
    Er jo utflytta sørlending så nå må jeg lage dem sjæl.. når jeg får overtalt madammen til å skrelle 10kg med poteter, desverre altfor sjeldent.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.750
    Eller (raspe)ball som det egentlig heter. Noruego har som vanlig presis begrepsbruk.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.773
    Litauerne er jo også ganske gode på zeppelinere, som de kaller sine raspeballer. Også sikringskost så det holder, og bringer en i tanker om inspirasjonen til et ikke helt ukjent bandnavn.

For et par år siden fikk jeg i gave av en litauisk kollega et kjøkkenredskap som så ut som en gigantisk hvitløkspresse. Viste seg å være en raspeballpresse.

Får hente den frem igjen der den ligger i en eske med fondue-sett og annet vi har fått de siste årene. For nå har tråden vekket til live en latent raspeball-craving som må tilfredsstilles ved første anledning!

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Litt sjømat og La Grande Annee til en litt sen lunch.

2ZX3873.JPG

C

cruiser

Gjest
    Litauerne er jo også ganske gode på zeppelinere, som de kaller sine raspeballer. Også sikringskost så det holder, og bringer en i tanker om inspirasjonen til et ikke helt ukjent bandnavn.

For et par år siden fikk jeg i gave av en litauisk kollega et kjøkkenredskap som så ut som en gigantisk hvitløkspresse. Viste seg å være en raspeballpresse.

Får hente den frem igjen der den ligger i en eske med fondue-sett og annet vi har fått de siste årene. For nå har tråden vekket til live en latent raspeball-craving som må tilfredsstilles ved første anledning!
    Det er jo et redskap de fleste bruker til å lage potetmos og ikke en "raspeballpresse" ganske vanlig og fåes for en drøy 60lapp på ikea :) Funker også relativt dårlig på rå poteter hvis man bruker bare dette eller en blanding.

K092-POTATO-R_52814-00.jpg

I mine komper så bruker jeg rå koke faste poteter og en kjøttkvern.

C

cruiser

Gjest
    Langhelg = ramen. Finnes knapt noe bedre. RIP billig pasta maskin.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke jeg, og ikke i dag. Men jeg fikk stekte breiflabbkjaker hos mamma i går. Broder'n sto for stekepannerelaterte aktiviteter. Det var jækla godt.

Jeg i dag. Kyllingklubber marinert med Pataks Kashmiri masala og yoghurt. løk og poteter sammen med kyllingen for eksperimentets skyld. Lettvint og godt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.773
    Strengt tatt ikke middag for i dag, men har kvernet ti kilo kjøtt for čevapčičis for grillfest med venner fra Balkan i morgen. Etter oppskrift fra Sarajevo, gjengitt tidligere i tråden. Tok en spansk en og blandet henholdsvis tandoori og curry-krydder inn i to halvkilos batcher for moro skyld.

C

cruiser

Gjest
    Men hvorfor driver man å varmer ting innendørs i plast når vi har slikt kremvær?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.750
    Jeg har en bærbar Weber gassgrill jeg brukte på årets sommerferie som et alternativ til skiten som serveres der Tesla har ladeplassene sine og til å lage mat på ymse utflukter. Funker fjell - kan grille i ~3 timer med en liten gassflaske på en halv kilo. Blir fort varm og gav overraskende mye varme.

Dog ikke så lett å forsette videre på fylla som med engangsgrill...

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Kylling cacciatore. Enkelt og gøy å lage! Og i dag har det vel blitt høst, så da er det på sin plass med høstmat.
    Låner bildet fra oppskriften
    20160922-chicken-cacciatore-vicky-wasik-16.jpg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Mangler for øyeblikket hvit duk, men har sjømat

Laks og kamskjell: