Forsterkere Hva låter best på horn? Transistor vs rør og Transistor

Transistor vs Rør og Transistor

  • Vincent SV 200

    Stemmer: 1 100.0%
  • Marantz PM 6007

    Stemmer: 1 100.0%

  • Totalt antall stemmer
    1
H

Hifibasillen

Gjest
Har idag Klipsch R800F som stadig overrasker enda jeg nedskalere fra Premiere serien for og teste ut litt.

Bruker idag Marantz PM 6007 og dette funker i og for seg overraskende bra men tanken om rør i kombinasjon med transistor så har tanken da om Vincent forsterker slått meg og spesielt med alle de gode testene der ute å denne herlige konstruksjonen de gir.

Vincent har rene transistor og rør med transistor konstruksjoner som jeg kikker litt på.

Så hva ville dere valgt?

Budsjett denne gangen blir rundt 10k for og teste ut litt og videre bygge på eventuelt med Premiere fronter og dyrere forsterkere med mer avanserte konstruksjoner ved senere anledning om dette blir veien og gå 😊
 
Sist redigert av en moderator:

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.113
Antall liker
1.869
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Følsomme høyttalere som sikkert kan fores med både rørforsterere med få watt eller transistor/klasse D med masse watt. Har selv brukt OTL forsterker på ca 1,2W til hornhøyttaler(mellom/diskant)som hadde elementer med følsomhet på 99db/W i stort fronthorn. Det var ganske magisk. Nå bruker jeg klasse D på 2X400W og ville gjerne ha prøvd dette på horn som jeg pr dags dato ikke har.
Hvis jeg hadde hatt de høyttalerne du har så er jeg ikke i tvil om at jeg hadde gått for mange kvalitetswatt for å vekke dem skikkelig til live. Kun synsing siden jeg hverken har hørt disse høyttalerne eller Vincent.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.453
Antall liker
3.252
Torget vurderinger
1
... Har selv brukt OTL forsterker på ca 1,2W til hornhøyttaler(mellom/diskant)som hadde elementer med følsomhet på 99db/W i stort fronthorn. Det var ganske magisk...
Høres interessant ut! Har du omtalt dette noe sted på Sentralen? Er selv på utkikk etter rør effektforsterker til mitt TAD 4003 horn. Deler ved 850Hz og 110dB følsomhet.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Morsom du. Jeg ler, nei. Har du noe saklig å komme med i forhold til hva jeg spør om i tråden? 🙂
Assosiasjonen til hornøyttalere er IKKE Klipsch stativhøyttalere , tittelen tyder på at du mente HORNhøyttalere, men det mente du altså ikke. .
A29A47AB-E7EB-469E-974A-98657EFF4CA3.jpeg


For å temme den aggressive diskanten på en Klipsch stativhøyttaler kan en rørforsterker med lav Feedback og avrundet topp fungere. Dvs en rimelig Kina sak, en som var populær en stund var Music Angel…

innenfor ditt budsjett er utvalget litt begrenset

 
H

Hifibasillen

Gjest
Assosiasjonen til hornøyttalere er IKKE Klipsch stativhøyttalere , tittelen tyder på at du mente HORNhøyttalere, men det mente du altså ikke. .
Vis vedlegget 876836

For å temme den aggressive diskanten på en Klipsch stativhøyttaler kan en rørforsterker med lav Feedback og avrundet topp fungere. Dvs en rimelig Kina sak, en som var populær en stund var Music Angel…

innenfor ditt budsjett er utvalget litt begrenset

Greit nok men nå er heller ikke 800F stativ så ja oO og istedenfor å brife med et heftigere oppsett så finner jeg absolutt gleden med Klipsch uansett budsjett å dette har jeg alltid gjort, ikke vits i å være sarkastisk videre 😉

Edit: kanskje lese hele innlegget neste gang så får du mer med deg hva situasjonen angår 👏
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Hvis man snakker om en ordentlig rørforstærker med udgangstrioder vil den altid spille klasser over transistor grej på følsomme ht
glem kina forstærkere
Så er der sikker mange der tænker på farvninger fra rør osv men nej En rørforstæker kan gengive overtoner og udskilning af mange instrumenter som transistor ikke kan derfor spille alle seriøse horn folk på rør
Jeg ved godt at mange i Norge spille DSP på horn og ja man kan kompensere for fejl i systemet men prisen er at det aldrig bliver rigtigt godt
Ved godt jeg pisser mange af men sådan er det desværre
Det er derfor nogle betale mange penge for dyre rør eksvis we300b mm og bruger dyre udgangstrafoer i deres rørforstærker fordi man kommer langt tættere på den rigtige lyd det er for folk der lytter og ikke måler hele tiden på deres udstyr hygge
 
H

Hifibasillen

Gjest
Bare så det er sagt, målet er er et budsjett vennlig oppsett som kan lyde bra, er klar over begrensningene allerede med høytalerne men sant skal sies at de faktisk imponerer tross rimeligere serie derfor kan kanskje en liten rør forsterker gjøre mye godt her.

Grunnen til Vincent er enkel enhetene derifra får mye skryt og er greit priset samtidig som de har peiling på rør og med transistor på utgang kan det bli bra derfor tråden 🙂

Transistor sammen med rør er noe jeg tenker og ikke ren rør forsterker, derfor Vincent er nevnt ser også Magnat har noen fine kandidater MA 900 har gjort gode tester bla.a eller Vincent SV 227 men da litt over budsjett denne gang.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.113
Antall liker
1.869
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Høres interessant ut! Har du omtalt dette noe sted på Sentralen? Er selv på utkikk etter rør effektforsterker til mitt TAD 4003 horn. Deler ved 850Hz og 110dB følsomhet.
Hei Pedal!
Det er mange år siden. Mener jeg la ut bilder og info men det var på den gamle HFS. OTL var et kit fra Transcendent Sound sammen med Grounded Grid forforsterker samt et aktivt delefilter med passivt høypass av mellomtone
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Følsomme høyttalere som sikkert kan fores med både rørforsterere med få watt eller transistor/klasse D med masse watt. Har selv brukt OTL forsterker på ca 1,2W til hornhøyttaler(mellom/diskant)som hadde elementer med følsomhet på 99db/W i stort fronthorn. Det var ganske magisk. Nå bruker jeg klasse D på 2X400W og ville gjerne ha prøvd dette på horn som jeg pr dags dato ikke har.
Hvis jeg hadde hatt de høyttalerne du har så er jeg ikke i tvil om at jeg hadde gått for mange kvalitetswatt for å vekke dem skikkelig til live. Kun synsing siden jeg hverken har hørt disse høyttalerne eller Vincent.
Jeg kjøpte ELJ sin Transcendent OTL 1,5W forsterker og forforsterker, virkelig bra greier.

kvitter jeg meg ikke med,
forsterkeren har jeg benyttet på div Tad horn og den er magisk, forforsterkeren er pdd fortsatt daglig bruk:)
 
Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Assosiasjonen til hornøyttalere er IKKE Klipsch stativhøyttalere , tittelen tyder på at du mente HORNhøyttalere, men det mente du altså ikke. .
Vis vedlegget 876836

For å temme den aggressive diskanten på en Klipsch stativhøyttaler kan en rørforsterker med lav Feedback og avrundet topp fungere. Dvs en rimelig Kina sak, en som var populær en stund var Music Angel…

innenfor ditt budsjett er utvalget litt begrenset

helt enig, en eldre MA låter bra , benyttet den selv på Lascala og Heresy for å temme topp

her en en sveip jeg tok i våres på en Dali høytaler, bare for å illustrere hvorfor toppen temmes kontra forsterker som Ams1000 f.eks
 

Vedlegg

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.415
Antall liker
1.959
Torget vurderinger
8
Assosiasjonen til hornøyttalere er IKKE Klipsch stativhøyttalere , tittelen tyder på at du mente HORNhøyttalere, men det mente du altså ikke. .
Vis vedlegget 876836

For å temme den aggressive diskanten på en Klipsch stativhøyttaler kan en rørforsterker med lav Feedback og avrundet topp fungere. Dvs en rimelig Kina sak, en som var populær en stund var Music Angel…

innenfor ditt budsjett er utvalget litt begrenset

Aggressivt horn på de Klipschene ?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.462
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hvis man snakker om en ordentlig rørforstærker med udgangstrioder vil den altid spille klasser over transistor grej på følsomme ht
glem kina forstærkere
Så er der sikker mange der tænker på farvninger fra rør osv men nej En rørforstæker kan gengive overtoner og udskilning af mange instrumenter som transistor ikke kan derfor spille alle seriøse horn folk på rør
Jeg ved godt at mange i Norge spille DSP på horn og ja man kan kompensere for fejl i systemet men prisen er at det aldrig bliver rigtigt godt
Ved godt jeg pisser mange af men sådan er det desværre
Det er derfor nogle betale mange penge for dyre rør eksvis we300b mm og bruger dyre udgangstrafoer i deres rørforstærker fordi man kommer langt tættere på den rigtige lyd det er for folk der lytter og ikke måler hele tiden på deres udstyr hygge

Å fasan, vi har en besserwisser i salen. Bare å legge seg i fosterstilling og la dansken tale.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.912
Antall liker
1.935
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kan gjerne komme med en liten outsider av en temmelig ukjent godbit for følsomme saker som behøver varme, fylde, omtanke og litt gøyfaktor: Arcam Solo Uno! Mener det seriøst. Bare putt en i lomma på blotterfrakken/Fantomet-frakken og kople til ditt favorithønn (Eller Klipsch RF;) )
Har det som behøves av streamingtjenester på nett, samt en liten analog inngang som funker.
Samt Sub out (Men den deler vel automatisk på 80)
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.415
Antall liker
1.959
Torget vurderinger
8
Kan gjerne komme med en liten outsider av en temmelig ukjent godbit for følsomme saker som behøver varme, fylde, omtanke og litt gøyfaktor: Arcam Solo Uno! Mener det seriøst. Bare putt en i lomma på blotterfrakken/Fantomet-frakken og kople til ditt favorithønn (Eller Klipsch RF;) )
Har det som behøves av streamingtjenester på nett, samt en liten analog inngang som funker.
Samt Sub out (Men den deler vel automatisk på 80)
Ser ingen analoge innganger
 
H

Hifibasillen

Gjest
Absolutt der ut som folk glimter til 😁 men tar fortsatt forbehold om at nå er det enten Marantz eller Vincent som er de aktuelle kandidater og ikke ren rør drift bare sånn for å nevne det.. fordi tråder har en tendens til å spore ut 🤫




Dette er de jeg ser for meg som kandidater, har som sagt PM 6007 og denne er en råttass rett og slett en stor oppgradering fra 6006 men så kikker man og begynner å lure (som alltid) med denne hobbyen.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.412
Antall liker
12.486
Sted
Sørlandet
Mitt tips er at du låner med deg hjem forsterkere og prøver dem. Jeg har ikke hørt de nye R800F høyttalerne til Klipsch men hvis dem fortsetter der de eldre slapp så er diskanten alt annet en aggresiv. Klipsch selv oppgir en følsomhet på 98 dB som sannsynligvis er noe optimistisk. Jeg er også usikker på om impedansen er rørvennlig.

Hadde jeg valgt forsterker så hadde sannsynligvis valget falt på en ny eller brukt NAD med Dirac. Da kan du "skreddersy" lyden eller lene deg tilbake og la elektronikken gjøre jobben. Den nye NAD C 3050 LE ser smashing ut men koster en del mer en de du viser til. Det ligger også en Denon PMA 2000 på finn.no som er en glimrende integrert forsterker men da uten noen form for korreksjonsmuligheter.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Mitt tips er at du låner med deg hjem forsterkere og prøver dem. Jeg har ikke hørt de nye R800F høyttalerne til Klipsch men hvis dem fortsetter der de eldre slapp så er diskanten alt annet en aggresiv. Klipsch selv oppgir en følsomhet på 98 dB som sannsynligvis er noe optimistisk. Jeg er også usikker på om impedansen er rørvennlig.

Hadde jeg valgt forsterker så hadde sannsynligvis valget falt på en ny eller brukt NAD med Dirac. Da kan du "skreddersy" lyden eller lene deg tilbake og la elektronikken gjøre jobben. Den nye NAD C 3050 LE ser smashing ut men koster en del mer en de du viser til. Det ligger også en Denon PMA 2000 på finn.no som er en glimrende integrert forsterker men da uten noen form for korreksjonsmuligheter.
Takker for tips 🙂 kan selvfølgelig strekke budsjett men målet nå er morsom lyd til et rimelig budsjett sånn sett, har sett på Nad C399 samt Leak 130 også som kandidater men er fortsatt litt skeptisk til klasse d foreløpig men mye har forandret seg der de senere årene, sånn jeg ser det nå så rør i pre og Transistor på utgang typ Vincent / Magnat som frister mest.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
936
Antall liker
1.314
Sted
Østfold
Husk at rør vs. transistor betyr mindre enn forsterkeren sin topologi. Eksempler er single ended triode uten feedback, eller push pull med mye global feedback. Dette betyr mye for båndbredde, forvrengning og utgangsimpendansen. Skal en løse et problem som f.eks. å "temme" en hissig diskant, er målrettet bruk av DSP og måling (REW) mye mer treffsikkert enn å sjanse på at forsterkertopologien skal kunne forbedre problemet.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Husk at rør vs. transistor betyr mindre enn forsterkeren sin topologi. Eksempler er single ended triode uten feedback, eller push pull med mye global feedback. Dette betyr mye for båndbredde, forvrengning og utgangsimpendansen. Skal en løse et problem som f.eks. å "temme" en hissig diskant, er målrettet bruk av DSP og måling (REW) mye mer treffsikkert enn å sjanse på at forsterkertopologien skal kunne forbedre problemet.
Er rør i kombinasjon med transistor i forsterkerne fra Vincent og Magnat defor jeg spør, målet er en mer myk men tøff spillemåte egentlig og har tro på at rør i pre og transistor i utgang kan være veien å prøve.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.462
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Skal en løse et problem som f.eks. å "temme" en hissig diskant, er målrettet bruk av DSP og måling (REW) mye mer treffsikkert enn å sjanse på at forsterkertopologien skal kunne forbedre problemet.
Zikra sier at rør er bedre og at DSP aldri vil gi god lyd. Her er du er på viddene.... Jeg også.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
936
Antall liker
1.314
Sted
Østfold
Zikra sier at rør er bedre og at DSP aldri vil gi god lyd.
Rør kan ha en veldig fin og linjær forsterkningsprofil, dette kan utnyttes gjennom enklere forsterkertopologi: f.eks. mindre korreksjon gjennom feedback. Mange synes derfor at en klasse A triodekoblet rørforsterker har utmerket lyd, nedsiden er blant annet lav effekt. Klasse D benytter svært mye korrigerende feedback, noen liker ikke den lydsignaturen like godt, men de har høy effekt og passer ofte fint for bass. DSP er avhengig av god implementasjon og utnyttelse. Gjøres det feil så blir resultatet håpløst, men det kan utnyttes slik at et allerede godt anlegg blir enda bedre.
 
Sist redigert:

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Rør kan ha en veldig fin og linjær forsterkningsprofil, dette kan utnyttes gjennom enklere forsterkertopologi: f.eks. mindre korreksjon gjennom feedback. Mange synes derfor at en klasse A triodekoblet rørforsterker har utmerket lyd, nedsiden er blant annet lav effekt. Klasse D benytter svært mye korrigerende feedback, noen liker ikke den lydsignaturen like godt, men de har høy effekt og passer ofte fint for bass. DSP er avhengig av god implementasjon og utnyttelse. Gjøres det feil så blir resultatet håpløst, men det kan utnyttes slik at et allerede godt anlegg blir enda bedre.
DSP og transistor fungere fint til max 150Hz jeg deler 110Hz på mit system og jeg kan tydeligt høre forskel på forkelige amps som jeg bruger til bunden Stemmer lyder klart bedst når der kommer rør på spiller lige nu på en purifi den spiller dårligere bas end mine 211 blokke på AE TD18+ Apollo i 250 liter kabinetter

Hygge
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.521
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
er vel bare på lowther man trenger rør slik at svakhetene utligner hverandre. Det mener jeg å huske fra svunnen tid.
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
er vel bare på lowther man trenger rør slik at svakhetene utligner hverandre. Det mener jeg å huske fra svunnen tid.
Tror generelt jo større magnet let membran jo bedre kan forskellen høres mellem rør transistore eksvis TAD lyder pænt dårligt med transistor på
De store Jbl 66000 ligeså men klart et ht med 6,5 tomme og softdome er der ikke den helt store forskel til gengæld lyder dårlige plader stadig fornuftigt
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rør kan ha en veldig fin og linjær forsterkningsprofil, dette kan utnyttes gjennom enklere forsterkertopologi: f.eks. mindre korreksjon gjennom feedback. Mange synes derfor at en klasse A triodekoblet rørforsterker har utmerket lyd, nedsiden er blant annet lav effekt. Klasse D benytter svært mye korrigerende feedback, noen liker ikke den lydsignaturen like godt, men de har høy effekt og passer ofte fint for bass. DSP er avhengig av god implementasjon og utnyttelse. Gjøres det feil så blir resultatet håpløst, men det kan utnyttes slik at et allerede godt anlegg blir enda bedre.
Prøv en Ati,så ser du hvor god klasse D. har blitt.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Høres interessant ut! Har du omtalt dette noe sted på Sentralen? Er selv på utkikk etter rør effektforsterker til mitt TAD 4003 horn. Deler ved 850Hz og 110dB følsomhet.
du bør dele lavere
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.521
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Tror generelt jo større magnet let membran jo bedre kan forskellen høres mellem rør transistore eksvis TAD lyder pænt dårligt med transistor på
De store Jbl 66000 ligeså men klart et ht med 6,5 tomme og softdome er der ikke den helt store forskel til gengæld lyder dårlige plader stadig fornuftigt
Men at du synes det låter dårlig betyr jo ikke at det faktisk låter dårlig. Det betyr bare at du foretrekker rør siden det er det du enten får til eller har vendt deg til.

Begge deler er helt greit, for det er ingenting feil med rør. Men at det er eneste veien er feil. Man kan lykkes like godt med det ene som det andre.
 
Topp Bunn