Hva kjennetegner et godt gulvstående møbel for en platespiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.276
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Modifiserte en Jysk-kommode i massiv eik. Laget fuglekasse av skuffene. Stappet inn 60 kg med Pioneer-sølv. Platespiller øverst. Hele kongens garde kan marsjere rundt platespilleren med beksømstøvler. PU'en ligger som klistret til vinylen uten en eneste vibrasjon. Kr 950,-
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg fått gjort litt. Platespiller er nå flyttet over på TV benken, og høyttalerne over på stativ. Veldig nice! Dessverre merker jeg at jeg virkelig må liste meg rundt spilleren nå, så jeg håper en sånn bambusfjøl hjelper veldig?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En annen ting. Det at platespilleren ikke tåler at man går på gulvet er selvfølgelig ikke til å leve med, men det er langt fra hele historien.

Når stiften hopper av at man går over gulvet, så snakker vi om subsoniske frekvenser, lavere frekvenser enn musikksignalene. At man løser akkurat det problemet er ikke det samme som å løse andre problemer. Det kan like gjerne bety at man har flyttet resonansen opp til en frekvens innenfor området hvor det er musikksignaler. Da får man feedback fra høyttaler til gulvet, eventuelt til veggen, til rack/bord/hylle, til platespilleren. Det trenger ikke være nok til selvsving, men det vil uansett være resonanser som forstyrrer musikkgjengivelsen.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Men kan slakterblokken hjelpe mot at nåla hopper når jeg gynger bena i gulvet?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror neppe det. Jo mer masse du setter på doppen av bordet, jo lavere resonansfrekvens i systemet. Det er ikke sikkert det er svaret.

Jeg tipper du har tregulv på bjelkelag?

Sist redigert av en moderator:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    70.110
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et tema som dukker opp med jevne mellomrom. og det går an å finne flere tråder hvor dette er omtalt.
    Vegghylle er bra hvis muligheten er der.
    Ellers pleier jeg å si det samme hver gang.
    Prøv IKEA LACK bord hvor du bruker bare bordplata. Kjøp squashballer og del dem i 2 slik at du får en halv i hvert hjørne under.
    Lackbord er laget av honeycomb papp med en stiv lakkert "boks" som topp bunn og sider. Veier ingenting er stivt og bortimot vibrasjonsfritt.
    Fåes i flere farger. Matt og blankt. Pris fra kr 39,-
    Squashballer og Lackplate er så billig at det gjør lite om det ikke skulle være vellykket.

LACK er mye brukt under LINN SONDEK og anbefalt av Linn!
    Spilleren kan ikke være FOR TUNG.

En platespiller jeg hadde før som står på LACK og Audio Technica føtter.
    Disse er bra, men vanskelig å få tak i.
    Squashballer er billig og gjør nytten, men det er vanskeligere å vatre opp bordplata.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.011
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke Linn som anbefalte IKEA Lack til Sondeken ,pga. dens flytende oppheng,
    og at spiller som Rega og Concepten ikke trives med liten masse som underlag.
    Sleit litt selv med dette,men dette kom seg med bobleplast og en plate oppå den.
    Hadde spiller hengende fra taket en lengre periode,som ett alternativ til vegg montering,
    (slamring med ytterdør var ikke bra:)) dette fungerte utmerket.

DSCN1715.JPG

DSCN1732.JPG

Bruker nå ett rack laget av Lack bord,som dessverre må stå i hjørnet, foreløpig.
    Ja,det står en Concept der.

DSC_0791[1].jpg

regulert høyden mellom bordene ved kapping av benene,
    fylte hulrommet med mdf kloss og lim.
    Boret hull i bordplate og ben og satte en treplugg i hullet.
    Da står de uten at bordene sklir dersom en skulle være uheldig.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et tema som dukker opp med jevne mellomrom. og det går an å finne flere tråder hvor dette er omtalt.
    Vegghylle er bra hvis muligheten er der.
    Ellers pleier jeg å si det samme hver gang.
    Prøv IKEA LACK bord hvor du bruker bare bordplata. Kjøp squashballer og del dem i 2 slik at du får en halv i hvert hjørne under.
    Lackbord er laget av honeycomb papp med en stiv lakkert "boks" som topp bunn og sider. Veier ingenting er stivt og bortimot vibrasjonsfritt.
    Fåes i flere farger. Matt og blankt. Pris fra kr 39,-
    Squashballer og Lackplate er så billig at det gjør lite om det ikke skulle være vellykket.

LACK er mye brukt under LINN SONDEK og anbefalt av Linn!
    Spilleren kan ikke være FOR TUNG.

En platespiller jeg hadde før som står på LACK og Audio Technica føtter.
    Disse er bra, men vanskelig å få tak i.
    Squashballer er billig og gjør nytten, men det er vanskeligere å vatre opp bordplata.

Takk for tipset! Tror du dette fungerer bedre enn slakteblokken? I så fall, hvorfor?

Legg merke til at spilleren nå står direkte oppå TV benken, så har ikke testet slakterblokken enda. Det jeg tenkte var å ha sorbothane føtter også slakterblokken oppå der

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    70.110
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er som Zomby sier. Du må bare prøve.
    Dette er vanskelig å regne på, men er jo et billig eksperiment.
    -er du på IKEA kan du jo plukke med deg ei skjærefjøl også, når du er der likevel.:)

Nå skal det sies at skjærefjøler og slakteblokker fra IKEA er ikke det det en gang var.
    Mer tre og masse i "gamledager".

Ellers anbefaler jeg at du leser litt rundt på VINYLAVDELINGEN her på HFS.
    Mange av de tingene du lurer på har vært drøftet tidligere.

Mvh

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat vært å hentet en skikkelig skjærefjøl i bambus. Kostet 500, men virker veldig solid! Mangler bare føttene

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    906
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt Lack bord til hele anlegget med en Linn LP 12 på toppen. Dette fungerte ypperlig for platespilleren men,ikke med plass for resten av komponentene så jeg kjøpte et Target Hifi/AV rack. Passet pent inn i stua,godkjent med god margin av samboeren,fornuftig plass til all elektronikken. Drepen for LP12'n,har myke vibrasjonsklosser og bambusfjøl under nå. Dette hjalp lite,må liste meg over gulvet når det spilles. Jeg har parkett på betonggulv.

Mvh Fredrik

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Lack bord til hele anlegget med en Linn LP 12 på toppen. Dette fungerte ypperlig for platespilleren men,ikke med plass for resten av komponentene så jeg kjøpte et Target Hifi/AV rack. Passet pent inn i stua,godkjent med god margin av samboeren,fornuftig plass til all elektronikken. Drepen for LP12'n,har myke vibrasjonsklosser og bambusfjøl under nå. Dette hjalp lite,må liste meg over gulvet når det spilles. Jeg har parkett på betonggulv.

Mvh Fredrik

Så du skal prøve Lack igjen i stedet?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Okey, folkens. Kan man med andre ord konkludere med at hva som funker er individuelt og at man bare må prøve seg rundt?

En annen ting: Er det faktisk det at møbelet synker litt ned når man tråkker på parketten, og deretter går opp igjen, eller er det vibrasjonene som gjør at det "skipper"?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Ja,til platespilleren i allefall :)
    Men din spiller er vel veldig annerledes samenlignet med min? Din spiller vil vel gjerne stå på en veldig lett flate, men min vil vel helst stå på noe tungt?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    70.110
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke prøve med squashballer under skjærefjøla?

Ser du litt på nettet utafor HFS er det mange kreative løsninger.
    Wire fra taket, sandkasser, sykkelslanger, bobleplast, spikes, tre, sten, akryl, betong osv, osv.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte først prøve med sorbothane føttene jeg har kjøpt.

Men jeg lurer veldig på om det faktisk er vibrasjoner som gjør at det skipper? Da er jo i så fall slakterblokken håp! Derimot, hvis det er det at gulvet synker når man tråkker rundt på det, så er det vel ikke mye å gjøre?

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    906
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Znerken: Lykke til :)

Bluesbreaker: takk for squashball tips! To stk måtte lide for kniven her nå ;)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått pro-jecten opp på slakterblokk med filtknotter under blokken. Hjelper faktisk veldig! Nå kan jeg fint gå rundt på gulvet uten problem. Gynger jeg skikkelig med knærne rett foran spilleren hopper den, men det tror jeg aldri jeg kommer til å gjøre. Dessuten blir den vel enda bedre når føttene kommer! Det blir dog spennende å se om det blir like bra med concepten

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.165
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Åh, vinylens vidunderlige verden! Jeg har min kjære WB The Circle på sandfylte pidestall/HT-stativ, på flytende parkett og betonggulv, og mykt avdempning. Nada problemer her;)
    2015-09-17 21.13.53.jpg

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått satt slakterblokken opp på føttene @Dazed anbefalte. Dette virker veldig bra! Fått satt opp et fotografi jeg har tatt(signert selvfølgelig:cool:)bak der spilleren skal stå også, det gjorde susen!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått satt slakterblokken opp på føttene @Dazed anbefalte. Dette virker veldig bra! Fått satt opp et fotografi jeg har tatt(signert selvfølgelig:cool:)bak der spilleren skal stå også, det gjorde susen!
    Pics or it didn't happen. ;)

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    906
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Fant noen audioquest sorbothane pucker i rotekassa her. Putta de under bambusfjøla og vips ble alt så meget bedre :)

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det som kjennetegner et godt gulvstående møbel for platespiller er vel først og fremst at det er solid.Platespiller må ikke få sjanse til å vibrere på topp-plata.De fleste
    plinth er det en viss tyngde i og jeg personlig har ikke hatt noe som helst problemer med vibrasjoner.Man skal dog tenke på at sorbothane blir i mykeste laget for noen
    spillere og de har lett for å "svinge" sideveis.Dette skaper problemer frem for å forebygge.Løsning på dette problem kan være en base med gummiføtter som er todelt
    med en kopp som det ligger en herdet stålkule mellom.Jeg har montert disse føtter på min Lenco L75 (se mitt Lencoalbum).
    Men først og fremst må platespilleren ha et godt og solid rack å stå på.Dette kan man jo gjerne lage selv men jeg valgte Solidsteel til hele HiFi anlegget.
    Jeg tror man må begynne med et solid rack og ta resten derfra.
    Mvh Kenneth

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn