Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja man får jo mere dragkraft og dreimoment på diesel. Men alt blir så mye svartere enn med bensin. Så får man mere problem om vinteren.Spesielt småkjøring. Da tenker jeg på forvarmer på dieselen.Har sett at enkelte har hatt problemer om vinteren mvh.Guit
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke bare fordi det er diesel, men mye av dette dreiemomentet skyldes jo virkningen av turbo/intercooler som har vært helt vanlig i moderne diesler. Bensinbiler har jo sjelden hatt turbo tidligere. Morsomt å se da at de nyeste bensinmotorene med turbo/intercooler har bortimot samme dreiemoment som tilsvarende diesel.

    Har en bensindrevet bil med twinpower turbo og intercooler selv jeg, med 400Nm allerede ved 1200rpm, det er vel bortimot samme som i tilsvarende dieselmotor. Forskjellen går mye på at bensinbilen beholder sin effektlevering helt opp til 7000rpm… og det er jo moro.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Har en bensindrevet bil med twinpower turbo og intercooler selv jeg, med 400Nm allerede ved 1200rpm, det er vel bortimot samme som i tilsvarende dieselmotor. Forskjellen går mye på at bensinbilen beholder sin effektlevering helt opp til 7000rpm… og det er jo moro.
    Hva er tilsvarende dieselmotor? Slagvolum, pris, hestekrefter?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Vidar P skrev:
    Har en bensindrevet bil med twinpower turbo og intercooler selv jeg, med 400Nm allerede ved 1200rpm, det er vel bortimot samme som i tilsvarende dieselmotor. Forskjellen går mye på at bensinbilen beholder sin effektlevering helt opp til 7000rpm… og det er jo moro.
    Hva er tilsvarende dieselmotor? Slagvolum, pris, hestekrefter?
    Tenkte vel mest på slagvolum jeg da.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    RoDa skrev:
    Guit skrev:
    Men alt blir så mye svartere enn med bensin.
    Hva betyr det at alt blir svartere?
    Man ser jo det når man åpner pansert.Har ikke sett under panseret på en BMW. Men på VW transporter 2,5 TDi som jeg bruker i jobben er i hvertfall svart av sot.Skyldes sikkert turboen(sotvifta).Er ikke bensin er et renere drivstoff da? mvh. Guit
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    RoDa skrev:
    Vidar P skrev:
    Har en bensindrevet bil med twinpower turbo og intercooler selv jeg, med 400Nm allerede ved 1200rpm, det er vel bortimot samme som i tilsvarende dieselmotor. Forskjellen går mye på at bensinbilen beholder sin effektlevering helt opp til 7000rpm… og det er jo moro.
    Hva er tilsvarende dieselmotor? Slagvolum, pris, hestekrefter?
    Tenkte vel mest på slagvolum jeg da.

    Sånn som denne?
    2004- 535d - 3.0 L (2993 cc) diesel I6, 200 kW (272 PS; 268 hp) and 413 ft·lbf (560 N·m) (compression ratio: 16.5:1)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Guit skrev:
    RoDa skrev:
    Guit skrev:
    Men alt blir så mye svartere enn med bensin.
    Hva betyr det at alt blir svartere?
    Man ser jo det når man åpner pansert.Har ikke sett under panseret på en BMW. Men på VW transporter 2,5 TDi som jeg bruker i jobben er i hvertfall svart av sot.Skyldes sikkert turboen(sotvifta).Er ikke bensin er et renere drivstoff da? mvh. Guit
    Tror du det er at motoren eller turboen lekker den skitne dieselen ut i motorrommet?
    Er nok ikke dieselbilenes feil det som skjer med din VW arbeidsbil. ;)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    RoDa skrev:
    Guit skrev:
    RoDa skrev:
    Guit skrev:
    Men alt blir så mye svartere enn med bensin.
    Hva betyr det at alt blir svartere?
    Man ser jo det når man åpner pansert.Har ikke sett under panseret på en BMW. Men på VW transporter 2,5 TDi som jeg bruker i jobben er i hvertfall svart av sot.Skyldes sikkert turboen(sotvifta).Er ikke bensin er et renere drivstoff da? mvh. Guit
    Tror du det er at motoren eller turboen lekker den skitne dieselen ut i motorrommet?
    Er nok ikke dieselbilenes feil det som skjer med din VW arbeidsbil. ;)
    Kan være riktig det ;) Får ta en motorvask og se om det kan være lekkasjer ;D mvh Guit
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roda; treliters dieslene fra BMW idag har mellom 450-540Nm i femserien (25 og 30) og 600Nm (35). Bensintreliteren med turbo har 400-450Nm (avh av spec). Alt etter hvordan man ser det så er det greit å hevde at dette ikke er all verdens forskjell, og dermed mener jeg at jeg har mine ord i behold om at det er bortimot samme dreiemoment. Dette skyldes i stor grad turboene.

    Dieslene har dessuten sitt max dreiemoment fra hhv 1750-2500 og 1750-3000rpm, mens bensinmotoren har det fra 1200-5000rpm. Det er en viss forskjell. Man kan da spørre seg hvor mye moment begge har ved f.eks 1500rpm? Eller man kan se på effekt/momentkurvene, så ser man at krysningspunktet er rundt 1500rpm. Bensinene har mer moment under dette, mens dieslene noe mer moment over 1500 men da altså bare til hhv 2500 og 3000rpm.

    Man kan ikke bare se på tallet for moment, det er en dynamisk verdi hvor turtall er med i regnestykket for effektavgivelsen. Mao det er ikke nødvendigvis slik at en motor med 500nm er sterkere enn en med 400nm, det hele har med turtall å gjøre, og momentangivelser uten turtallsspenn blir egentlig nokså mangelfullt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Selvsagt er det flere vinklinger på dette, VidarP.

    Jeg ville også, dersom jeg skulle kjøpt bilen (noe som er tvilsomt med en startpris på 1 million), også vurdert hva jeg ville fått igjen for den ved innbytte etter noen år og hvilke driftskostnader det hadde vært.
    Uansett tror jeg 530d drar skinnet av pølsa på en ytterst tilfredsstillende måte, selv om det jo er morsomt å gjenta Clarksons utsagn om djevelens drivstoff. ;D

    EDIT: ..og de over 170 tusen i mellomlegg kunne jeg fått mye fint ekstrautstyr på 530d-en for også ;)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så bra for, sikkert smart. Jeg prøvde begge, og likte 535i klart best jeg. Så jeg kjøpte den, bare med xDrive (endel gunstigere tall for ytelse og forbruk).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Så bra for, sikkert smart. Jeg prøvde begge, og likte 535i klart best jeg. Så jeg kjøpte den, bare med xDrive (endel andre tall for ytelse og forbruk).
    Nope, det er deg det er bra for, som slipper å tenke på sånt. ;D
    Hadde sikkert bare gjort enda mer vondt for meg å kjøre Fårdn dersom jeg hadde prøvd en fette ny 5-serie med så grom motor i tillegg...
    Mitt samlede lønns-/utgifts- og gjeldsnivå gjør det veldig teoretisk hvilken av modellene jeg ville valgt.

    Men for hvermannsen som kjøper bil til et stykke under halvmillionen så vil en diesel gi mer opplevde krefter, djeveldrivstoff eller ei. :D
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Man må også tenke på at det blir dyrere og reparere en dieselbil. Så i forhold til en bensinbil, så blir den ikke noe billigere i drift.mvh Guit
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er dyrere å reparere en dieselmotor?
    Jeg tror også servisene kan være noe dyrere, er de ikke?
    Uansett et regnestykke hva som lønner seg, basert på bl.a kjørelengde.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    RoDa skrev:
    Det er dyrere å reparere en dieselmotor?
    Jeg tror også servisene kan være noe dyrere, er de ikke?
    Uansett et regnestykke hva som lønner seg, basert på bl.a kjørelengde.
    Timeprisen vil selvsagt være den samme.Dieselmotorene trenger ofte rengjøring før service. Slik har det vært fra gammalt av. Men har hørt med en kammerat som tidligere har drevet med Ambulanse i over førti år, sier han ikke har villet gå i ''Dieselfella'' igjen. Han brukte bensinbiler før han gikk over til diesel ::) mvh Guit
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    3l dobbel turbo bensin med over 300hk har samme 80-120km/t@4.gir som en 2l diesel med 184hk. Riktignok 260kg mer å drasse på, og motorene kan selvfølgelig ikke sammenlignes på andre områder, men det forteller uansett mye om diesel.

    Akkurat den bensinmotoren (x35i) til BMW har fått utrolig mye skryt. Men med en ribbet startpris på rundt 900 000kr uansett 3-serie coupe eller 5-serie bør man kanskje også forvente det lille ekstra. Poenget er vel uansett at man må høyere i pris (både ved innkjøp og generell drivstofføkonomi) om man skal ha en bensinmotor med tilsvarende ytelser som diesel på samme bil. På mindre biler/motorer er ytelsene ofte så "dårlige" at diesel for mange blir det eneste fornuftige valget, så får heller lydbildet og det høye turtallet være. Men har man mulighet til å svi av 1-1,5mill. på en bil er stort sett ytelsene uansett mer enn bra nok fra bunn til topp, og da vil bensin være et mer naturlig valg - spesielt på rendyrkede sportsbiler der lyd og turtall er halve poenget.

    Iflg. selgeren hos BMW kom forøvrig de _nye_ dieselmotorene mye bedre ut ift. økonomi selv når service/rep. var tatt med, så bensinmotorer (og manuell gir) var gjerne noe de solgte til minoriteten som i større grad lot følelsene styre valg av bil.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    3l dobbel turbo bensin med over 300hk har samme 80-120km/t@4.gir som en 2l diesel med 184hk. Riktignok 260kg mer å drasse på, og motorene kan selvfølgelig ikke sammenlignes på andre områder, men det forteller uansett mye om diesel...
    Det er selvfølgelig et poeng, men det er en rimelig misvisende angivelse. Slike målinger i faste gir vil alltid favorisere turbodiesler, mens virkeligheten gjerne er automat og annen giring. I praksis girer man dit man får best effekt, eller automaten gjør det for deg. Dersom du da fortsatt sammenlikner 80-120 i disse to bilene og begge har automat blir bildet mye mer reellt. Og tallene noen helt andre.

    520d gjør denne øvelsen på 7.8 sek mens 535i bruker 4.2 sek. 535xi er målt til 3.8 sek. Det er omtrent halve tiden i praksis det. Sier litt om hvor misvisende tall kan være, og hvordan vi må tolke angivelser på en hensiktsmessig måte.

    Fra Vi Menn sine målinger og prøvekjøringer av de to du nevner, med tall.

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article624640.ece

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article574270.ece
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Automat? Det er jo i allefall større demper på kjøregleden enn diesel! ;)

    Men jeg ser poenget ditt - spesielt ift. automat. Men tallene til BMW er ikke feil. Kjører man i 80km/t i 4.gir er det ikke alltid man har lyst til å gire ned bare for å kjøre forbi, men snarere bare bruke bunndraget for å sømløst passere - og det er faktisk utrolig behagelig uten å gjøre noe aggressiv kickdown eller nedgiring. Det er det som gjerne skiller biler med høyt/lavt dreiemoment, og der vinner diesel....hver gang. Og når man tenker over det, hvor ofte ligger man i et turtall der bensinmotorer har sin største styrke? For de gangene man kjører virkelig aktivt (noe jeg finner noe utfordrende med 300-400hk, hissige UP og u-landsveiene i Norge), er selvsagt bensin mer morsomt.

    Prøvde forøvrig en Alfa Romeo Giulietta 170hk bensin, og der var motoren som skapt for den bilen. Men på en 3-serie var det rett og slett ikke verdt ytelsestapet, de høyere drivstoffkostnadene og den potensielt lavere bruktverdien. Er vel også en god grunn til at du får 5-serie med den samme 2l dieselen, men må opp i 3l for å i det hele tatt få lov til å velge bensin.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir jo temmelig misvisende. Her er det snakk om turbobensinere vs turbodiesler, iallefall var det hva jeg snakket om. Da er det kun små forskjeller på absolutt moment, som vist tidligere, men man ser at bensinerne har en fordel med lavt max moment og lang spennvidde. Tror de nye bensinturboene fra flere produsenter nå på sikt vil bli veldig utbredt. Ang argumentet ditt om 5-serie, nå kommer det 2L turbobensinere på 5-serie t.o.m. 528i rett rundt hjørnet.

    Det du sier at 520d i praksis kan oppfattes nesten like sterk som en 535i kjenner jeg meg ikke igjen i, om det er det du sier. Nå har det seg slik at vi har begge motorene i F10 i familien, og jeg kan love deg at det er natt og dag forskjell på kraftutfoldelse!
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Jeg startet vel egentlig ikke med å diskutere din bil m/dobbel turbo, men snarere mer generelt, dvs. "lettsolgte" biler der det gjerne ikke er snakk om 600-700k i avgifter.

    Og det høres ut som du setter deg litt på offensiven her. Jeg tror du leser innleggene mine helt feil, for jeg har aldri hevdet at en 520d oppfattes nesten like sterk som en 535i. Det jeg sier er at ift. _bunndrag_ kommer diesel overraskende godt ut - også sammenlignet med større bensinmotorer. Punktum. Og du kan nesten få 2 stykk 520d for en 535i, så de kan selvfølgelig ikke sammenlignes både med tanke på ytelser, motorlyd og maks RPM.

    En mer relevant sammenligning for ditt vedkommende er en 530d. Og der er det 180 000kr, 140Nm og 1 sekund på 80-120km/t.....i dieselens favør. Og atpåtil hyggeligere drivstofføkonomi, samt at den forholdsvis enkelt kan chippes om man savner noe. Jeg sier ikke med det at DU skulle ha valgt diesel, men snarere at diesel er et populært valg av en grunn - og da kanskje spesielt når det er snakk om litt mindre motorer enn det du har på DIN bil. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gode innlegg, HåkonN.
    Det innleggene såklart ikke sier noe om er feelingen og lyden fra en stor bensinmotor ala den VidarP har i sin bil.
    Men for de fleste av oss - altså vi som ikke kjøper bil til 1 eller 1,5 mill - så vil det være et smartere valg å velge en 2 liters dieselmotor enn en 2 liters bensinmotor. Sånne små firesylindrede - usj - innsprøytningsbensinmotorer uten turboblås er slappe som gummistrikk på lavt turtall.
    Men om VidarP sin motor/bil viser et glimt av fremtiden så kanskje kommer det twinturbo bensinmotoren i hvermannsens biler som kan konkurrere på forbruk, ytelser og ikke minst være henimot lydløse i forhold til diesel. Det hadde vært noe.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Sånne små firesylindrede - usj - innsprøytningsbensinmotorer uten turboblås er slappe som gummistrikk på lavt turtall.
    Tja... VAG konsernets bensinmotorer har vel omtrent alle turbo nå (bortsett fra 2.8 V6 i A6). De har flat dreiemomentskurve og karakteristikk (på lave turtall) som en dieselmotor.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Guit skrev:
    RoDa skrev:
    Det er dyrere å reparere en dieselmotor?
    Jeg tror også servisene kan være noe dyrere, er de ikke?
    Uansett et regnestykke hva som lønner seg, basert på bl.a kjørelengde.
    Timeprisen vil selvsagt være den samme.Dieselmotorene trenger ofte rengjøring før service. Slik har det vært fra gammalt av. Men har hørt med en kammerat som tidligere har drevet med Ambulanse i over førti år, sier han ikke har villet gå i ''Dieselfella'' igjen. Han brukte bensinbiler før han gikk over til diesel ::) mvh Guit
    Hvor skal sølet komme fra?

    Hvis det hadde vært dieselsøl overalt i motorrommet på en dieselbil ville ingen reimer i bilen holdt mange milene.
    Er heller ingen sot som kommer ut i motorrommet på en bil uavhengig av drivstoff, eksosen kommer ut bak bilen og ikke ut fra f. eks turbo.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Guit skrev:
    Da tenker jeg på forvarmer på dieselen.Har sett at enkelte har hatt problemer om vinteren mvh.Guit
    Det skyldes dårlig vedlikehold og ikke problemer med motortypen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Håkon og Roda, nå synes jeg ånden i poenget mitt surres temmelig godt inn i prat om penger, hvermansen, forskjellige slagvolum, mine og dine biler, feelinger, misvisende ytelsestall etc etc.

    Det er ganske enkelt slik at jeg ville poengtere at bensinturboer idag lett kan gis omtrent like mye moment som en tilsvarende turbodiesel. På alle nivåer motorstørrelse, noe ikke minst VAG har vist i det senere, og BMW kommer til å vise med sine nye tolitere med twinturbo. Da vil det ikke lengre være slik at man må kjøpe dieselversjonen for overlegent dreiemoment, den tiden er tydeligvis iferd med å gå i historiebøkene kan det se ut som.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    En mer relevant sammenligning for ditt vedkommende er en 530d. Og der er det 180 000kr, 140Nm og 1 sekund på 80-120km/t.....i dieselens favør.
    Jeg klarer ikke helt å se disse tallene, har du sammenliknet de i to forskjellige gir? Vi Menn målte jo også disse. Uansett så er vel f.eks kickdown-forskjellene temmelig megetsigende ift hvilken kraft disse to bilene skyter fremover med.

    En viss indikasjon på støynivå og forbruk får man også i målingene. Man blir gjerne overrasket over den lille forskjellen på forbruk, det ble jeg også i praksis.

    530d;



    535i;
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror kanskje noen mistet poenget om at bensinmotoren har ett vesentlig lenger turtallsintervall å jobbe i med nesten tilsvarende mengde dreimoment som dieselvariantene. Det er nettopp dette som er den faktiske, opplevde forskjellen. Tall på ett papir kan ikke erstatte den opplevelsen, til tross for at dieselen ser ut til å ha noe mer moment, men da i ett mindre område. I praksis gjør dette at det er dieselens motorkarakteristikk som skaper det nevnte kjøremønsteret, ikke fartsgrenser osv. Og det motsatte som skaper kjøremønsteret i en bensinvariant, fordi den kan og vil.

    Det er jo ikke slik at alle har lyst til å putre rundt på lave turtall hele tiden osv når de kjører dieselmotorer, det er vel mer at man ikke har så mye valg. At noe lett can chipes er vel mildt sagt en avsporing, man får da holde seg til de originale egenskapene.

    Det blir litt som kona sier om den ene bikkja vår: "vet du hvorfor hannbikkjer sutter på snoppen? Fordi den kan".

    Bensinmotorer av dette kaliber kan kjøres i sitt fulle spenn, nettopp fordi de kan.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Håkon og Roda, nå synes jeg ånden i poenget mitt surres temmelig godt inn i prat om penger, hvermansen, forskjellige slagvolum, mine og dine biler, feelinger, misvisende ytelsestall etc etc.

    Det er ganske enkelt slik at jeg ville poengtere at bensinturboer idag lett kan gis omtrent like mye moment som en tilsvarende turbodiesel. På alle nivåer motorstørrelse, noe ikke minst VAG har vist i det senere, og BMW kommer til å vise med sine nye tolitere med twinturbo. Da vil det ikke lengre være slik at man må kjøpe dieselversjonen for overlegent dreiemoment, den tiden er tydeligvis iferd med å gå i historiebøkene kan det se ut som.
    Det hele dreier seg jo om akkurat penger, hvermannsen, motorstørrelse, forbruk og ytelse?
    At HåkonN klarer å finne tall som viser at din bil er tregere enn en 530d fra 80-120 km/t i fjerde gir, er jo akkurat det. Tall som viser at din bil er tregere enn en 530d fra 80 -120 km/t i fjerde gir, verken mer eller mindre. Jeg også ser at din bil banker 530d på alle andre områder, og til 170.000,- blanke norske kroner mer så burde den vel det?

    Angående bensinturbo og historiebøkene.
    Har sett på Touran - bil for hvermannsen - og litt motorer:









    Jævli tøft at de klarer å klemme ut så mye av disse små bensinmotorene!
    Jeg synes også at bensinmotorer er overlegne på lukt, lyd og vibrasjoner.
    Men hvorfor velge en av disse kontra diesel som er overlegen på ytelse og forbruk?

    Det kan hende at BMW 535i viser et glimt av hva fremtiden har å by på, men enn så lenge så koster det for mye å velge en bensinmotor med samme ytelser som en diesel. Både når det gjelder innkjøp og driftskostnader.

    Men jeg ville måtte prøvekjøre både 1.4 TSI og 1.6 Diesel, for den 1.4 saken er spennende!
     

    Vedlegg

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Håkon og Roda, nå synes jeg ånden i poenget mitt surres temmelig godt inn i prat om penger, hvermansen, forskjellige slagvolum, mine og dine biler, feelinger, misvisende ytelsestall etc etc.
    Tror jeg har forstått ånden i ditt innlegg. Du besvarte tidligere innlegg med følgende påstand:

    "Morsomt å se da at de nyeste bensinmotorene med turbo/intercooler har bortimot samme dreiemoment som tilsvarende diesel. Har en bensindrevet bil med twinpower turbo og intercooler selv jeg, med 400Nm allerede ved 1200rpm, det er vel bortimot samme som i tilsvarende dieselmotor."

    Og jeg har da poengtert at BMW`s "lille" 2 liter diesel har tett opp til samme (-20Nm) dreiemoment som din hypermoderne 3 liter twinturbo med over 300hk, og at en billigere 3l diesel har hele 140Nm mer.

    Jeg mener ikke det har voldsom betydning når bilen uansett er så sterk som den er (535i), men når det kommer til mindre motorer kan det være svært merkbart.

    Vidar P skrev:
    Det er ganske enkelt slik at jeg ville poengtere at bensinturboer idag lett kan gis omtrent like mye moment som en tilsvarende turbodiesel. På alle nivåer motorstørrelse, noe ikke minst VAG har vist i det senere, og BMW kommer til å vise med sine nye tolitere med twinturbo. Da vil det ikke lengre være slik at man må kjøpe dieselversjonen for overlegent dreiemoment, den tiden er tydeligvis iferd med å gå i historiebøkene kan det se ut som.
    Se over. Skal vi først diskutere fremtiden, må vi også ta forbehold om at det er utvikling på dieselmotorer også.

    Vidar P skrev:
    Jeg klarer ikke helt å se disse tallene, har du sammenliknet de i to forskjellige gir? Vi Menn målte jo også disse. Uansett så er vel f.eks kickdown-forskjellene temmelig megetsigende ift hvilken kraft disse to bilene skyter fremover med.
    Nei. Det er BMW sine egne tall på 80-120km/t@4.gir. Det er det eneste giret bilprodusenten oppgir. Du ser det samme på 4.gir i din oversikt. Nøyaktig 1.sek i dieselens favør. På 5.gir er det hele 1.8 sekunder i dieselens favør.

    Ved kickdown på automatgir kommer bensin best ut, muligens fordi den da går ned til 3.gir. Men som jeg tidligere sa, ikke alle ønsker en slik aggresiv kjørestil med høyt turtall for å få hentet ut alle kreftene. Og igjen så det ikke blir noen som helst misforståeler, jeg sier ikke at dieselen nødvendigvis er BEDRE for alle, men snarere at dieselmotorer jevnt over vinner på dreiemoment, bunndrag og drivstofføkonomi.

    Forstår det blir mye surr fra min side, men jeg håper du forstår ånden i poenget mitt likevel. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Jeg tror kanskje noen mistet poenget om at bensinmotoren har ett vesentlig lenger turtallsintervall å jobbe i med nesten tilsvarende mengde dreimoment som dieselvariantene. Det er nettopp dette som er den faktiske, opplevde forskjellen. Tall på ett papir kan ikke erstatte den opplevelsen, til tross for at dieselen ser ut til å ha noe mer moment, men da i ett mindre område. I praksis gjør dette at det er dieselens motorkarakteristikk som skaper det nevnte kjøremønsteret, ikke fartsgrenser osv. Og det motsatte som skaper kjøremønsteret i en bensinvariant, fordi den kan og vil.

    Det er jo ikke slik at alle har lyst til å putre rundt på lave turtall hele tiden osv når de kjører dieselmotorer, det er vel mer at man ikke har så mye valg. At noe lett can chipes er vel mildt sagt en avsporing, man får da holde seg til de originale egenskapene.
    Enig, MaKi, men du misser også litt av poenget. ;D
    Så lenge de to motorene skiller 170.000,- i pris så blir det feil å sammenligne dem uansett.
    Tenk deg en diesel fra BMW til 170.000,- mer enn 535i-en.... :eek:

    Diesel var for ikke mange år siden kun 1500-2500 prm motorer, men de nye kan gjerne kjøres til 4000 rpm uten at det føles unaturlig. Gamle bensinturboer var helt avhengig at turtall for å bygge opp turbotrøkk og de kunne kjøres på hysterisk høye turtall, men uten futt under 3000 rpm.
    Kanskje dette begynner å utligne seg?

    Avsporingen angående chipping er ikke helt av sporet. ;)
    At disse bilene kan chippes som de kan, men er strupet i Norge (og andre steder?) grunnet avgifter, viser med god tydelighet hva som bor i dieselmotorene. :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette er dataene til BMWs nye 2,0 liter bensin med turbo, kan bestilles i X1 nå, og kommer selvfølgelig i mange andre serier etterhvert.


    Motordaten

    Zylinder/Ventile 4/4
    Hubraum in ccm 1.997
    Hub/Bohrung in mm 90,1/84,0
    Nennleistung in kW (PS) bei 1/min 180 (245) / 5.000
    Max. Drehmoment (Nm) bei 1/min 350 / 1.250
    Verdichtung : 1 10,0

    Jeg tror ikke det finnes noen 2-liters diesel med disse ytelsene, som tar X1 til 100 på 6,1 sek. I en 3-serie blir den ennå raskere.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Godt mulig jeg datt av litt, RoDa. Det er i såfall ikke første gang ;). Det virket allikevel som at det var i ferd med å dreie seg mot en diesel vs bensin i tradisjonell forstand. Og da blir disse poengene med dreiemoment og bunndrag ofte noe mangelfulle, fordi de tilsier at det er mest naturlig å kjøre bil innenfor de intervallene en diesel stort sett har vært god. Da mener jeg man begrenser egenskapene mye, i hvertfall om man skal snakke litt generelt og ikke bare "det er sånn jeg kjører min bil, så da gjelder det alle, osv.

    Jeg har diesel selv, men det har å gjøre med at jeg har en stor og ting bil, som ville vært temmelig kostbar i drift med bensin. Jeg skal snart bytte (noen som trenger en landcruiser for vinteren?), og skal over på en e-klasse stasjonsvogn. Jeg gleder meg til å få bensinmotor igjen.

    Jeg forstår ikke dette med "vesentlige besparelser" når det kommer til diesel. Om man har en normal årlig kjørelengde, så er det da ikke så voldsomme besparelser på drivstoff? Det kan man ta igjen ved å fylle de dagene det er rimeligst? :)
     

    Gingolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    1
    Hva kjører dere og hvorfor? Volvo V70 2012 mod.

    Volvo V70 2012mod ... Hvorfor? Selvfølgelig p.g.a. "Premium sound" anlegget med den ekstra aktive 260w dobble subwooferen som er plassert under baksetet ;D
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    MaKi skrev:
    Godt mulig jeg datt av litt, RoDa. Det er i såfall ikke første gang ;). Det virket allikevel som at det var i ferd med å dreie seg mot en diesel vs bensin i tradisjonell forstand. Og da blir disse poengene med dreiemoment og bunndrag ofte noe mangelfulle, fordi de tilsier at det er mest naturlig å kjøre bil innenfor de intervallene en diesel stort sett har vært god. Da mener jeg man begrenser egenskapene mye, i hvertfall om man skal snakke litt generelt og ikke bare "det er sånn jeg kjører min bil, så da gjelder det alle, osv.

    Jeg har diesel selv, men det har å gjøre med at jeg har en stor og ting bil, som ville vært temmelig kostbar i drift med bensin. Jeg skal snart bytte (noen som trenger en landcruiser for vinteren?), og skal over på en e-klasse stasjonsvogn. Jeg gleder meg til å få bensinmotor igjen.

    Jeg forstår ikke dette med "vesentlige besparelser" når det kommer til diesel. Om man har en normal årlig kjørelengde, så er det da ikke så voldsomme besparelser på drivstoff? Det kan man ta igjen ved å fylle de dagene det er rimeligst? :)
    Syns det er fornuftig og gå over til bensin igjen. Moderne bensinmotorer har fått lavere forbruk i forhold til tidligere. Så slipper man den stygge diesel lukten som man merker under fylling.Man slipper og ta på seg hansker for og fylle ;D mvh
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Hva kjører dere og hvorfor?http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=po

    larkrla skrev:
    Dette er dataene til BMWs nye 2,0 liter bensin med turbo, kan bestilles i X1 nå, og kommer selvfølgelig i mange andre serier etterhvert.

    Motordaten

    Zylinder/Ventile 4/4
    Hubraum in ccm 1.997
    Hub/Bohrung in mm 90,1/84,0
    Nennleistung in kW (PS) bei 1/min 180 (245) / 5.000
    Max. Drehmoment (Nm) bei 1/min 350 / 1.250
    Verdichtung : 1 10,0

    Jeg tror ikke det finnes noen 2-liters diesel med disse ytelsene, som tar X1 til 100 på 6,1 sek. I en 3-serie blir den ennå raskere.
    Imponerende data, enig i det (dog annen data kommer opp på BMW.no). Men det finner nok ingen 2 liter diesel med 245hk orginalt, så man må nok heller sammenligne pris i stedenfor motorvolum. Derfor greit å ta med at denne lille SUV`en med normal startpris på 360 000kr, koster 700 000kr med motoren nevnt ovenfor.

    Og hvem er egentlig gal nok til å bruke 0.7-1 mill på en 2 liters leke-SUV? Det er jo nesten like mye som en 135i, som parkerer denne glatt og har skikkelig gromlyd - om man først skal prioritere ytelse fremfor størrelse/luksus.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    MaKi skrev:
    Jeg forstår ikke dette med "vesentlige besparelser" når det kommer til diesel. Om man har en normal årlig kjørelengde, så er det da ikke så voldsomme besparelser på drivstoff? Det kan man ta igjen ved å fylle de dagene det er rimeligst? :)
    Alt er relativt. På bilen jeg har bestillt, med 25000km årlig kjørelengde, vil bensinalternativet (med dårligere ytelser) utgjøre 7500kr i året i drivstoff. Kanskje ikke så mye, men ser man på leasing (der kosten blir mer tydelig) er vel det omtrent som å gå opp 100 000kr i ekstrautstyr, evn. et hakk større motor.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Du ser det samme på 4.gir i din oversikt. Nøyaktig 1.sek i dieselens favør. På 5.gir er det hele 1.8 sekunder i dieselens favør.
    Nei, da har jeg ikke lesebrillene rett montert for dette får jeg ikke til å rime. Kan det være at du har lest feil gir på tabellen min? På ViMenn sine målinger 80-120, som jeg la inn skjermdump fra over, så er det likt i 5./6.gir, mens 535i er raskere i det høyeste giret. 60-100 er 535i raskere i alle gir. Og på kickdown kicker den ass.

    Legger de sammen her, med 535i til venstre og 530d til høyre. Merk at det ikke foreligger 80-120 i 4.gir på 535i.

    Et annet poeng er jo selvsagt at bilene med automat girer seg ned uten kickdown også (ved gasspådrag), så man behøver ikke kjøre kickdown for det.
     

    Vedlegg

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Nei, da har jeg ikke lesebrillene rett montert for dette får jeg ikke til å rime. Kan det være at du har lest feil gir på tabellen min? På ViMenn sine målinger 80-120, som jeg la inn skjermdump fra over, så er det likt i 5./6.gir, mens 535i er raskere i det høyeste giret. 60-100 er 535i raskere i alle gir. Og på kickdown kicker den ass.

    Legger de sammen her, med 535i til venstre og 530d til høyre. Merk at det ikke foreligger 80-120 i 4.gir på 535i.

    Et annet poeng er jo selvsagt at bilene med automat girer seg ned uten kickdown også (ved gasspådrag), så man behøver ikke kjøre kickdown for det.
    Ser det nå, blingset på Vi Menn oversikten din, der kommer de ganske likt ut (om man ikke ser på maks kickdown). Men spesifikasjonene til BMW var ikke feil.

    Og som tidligere nevnt her og som ser ut til å bli glemt, motoralternativet 535i er en del dyrere enn 530d, tenk om man skulle lagt på 350 000kr i budsjett på en 530d. Da kunne man kanskje fått presset inn noe tilsvarende den største TDI-motoren som sitter i A8, dvs. 350hk/800Nm. Det hadde i så fall lagt det meste bak seg i en støvsky, kanskje med en campingvogn på slep. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn