Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    Litt off topic.
    Kjører ikke Alfa nå, men har lyst å se nærmere på den nye Giulietta med 170hk bensin turbo.
    Alfa har 5 år ny-bil garanti, så har ingen betenkeligheter med å kjøre rundt i denne i 5-6år
    Det finnes også endel 2-3mnd gamle demobiler på Finn, som det er slått av 30-40k, som ser svært interessante ut.

Lekker imo.

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig design på de Giuellettane. Kunne tenkt meg en slik en selv!

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Autofil (bladet) tester Giulietta opp mot nye Focus og Citroen C4 i siste nummer. Jeg synes det er ingen tvil om at Giulietta ser best ut av disse tre, ikke minst sett bakfra. Da Ford laget bakenden på nye Focus må de ha hatt en veldig dårlig dag på jobben - f.eks. baklyktene er "dradd ut" helt feil imo. Og Citroen C4 er bare dull (det kommer riktignok en DS4 snart som antageligvis ser bedre ut).

Men litt urovekkende for Alfa kanskje at Autofil velger Focus fordi den har bedre kjøreegenskaper..

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Selvfølgelig har Ford bedre kjøreegenskaper enn Alfa. Alfas "kjøreglede" er oppskrytt. Og når soliditeten, teknologien og den mekaniske gjennomførelsen heller ikke er noe å skryte av, så står man igjen med cheesy italiensk design som kun er egnet til å lure halvgamle menn dypt inne i midtlivskrisa.

S

Stereo_Mono

Gjest
    torem skrev:
    Autofil (bladet) tester Giulietta opp mot nye Focus og Citroen C4 i siste nummer. Jeg synes det er ingen tvil om at Giulietta ser best ut av disse tre, ikke minst sett bakfra. Da Ford laget bakenden på nye Focus må de ha hatt en veldig dårlig dag på jobben - f.eks. baklyktene er "dradd ut" helt feil imo. Og Citroen C4 er bare dull (det kommer riktignok en DS4 snart som antageligvis ser bedre ut).

Men litt urovekkende for Alfa kanskje at Autofil velger Focus fordi den har bedre kjøreegenskaper..
    Dette med disse kjøreegenskapene er uansett en stor smakssak imo.
    Synes de Focusene jeg har kjørt har vært litt små nervøse på dritt sporete veiene her i Oslo, så den falt ikke i smak til min daglige bruk.
    Focus kjører uten tvil meget godt og er mere engasjerende en Golf osv ved aktiv kjøring, men jeg valgte Golf nettopp pga på de utslitte veiene her i byen er den bedre på komfort og mindre nervøs frem og tilbake til jobb. Samt at interiøret ikke er en tekno plast orgi da :)

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Ingen nye biler med 18" hjul og 30-profil kjører bra på en norsk vei. Vi har ikke veier her i landet. Kjekt med slaghull og telehiv og biler med sånne dekk, ikke sant? :'(

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.748
    digiman skrev:
    Litt off topic.
    Kjører ikke Alfa nå, men har lyst å se nærmere på den nye Giulietta med 170hk bensin turbo.
    Alfa har 5 år ny-bil garanti, så har ingen betenkeligheter med å kjøre rundt i denne i 5-6år
    Det finnes også endel 2-3mnd gamle demobiler på Finn, som det er slått av 30-40k, som ser svært interessante ut.

Lekker imo.
    Fin bil! En nabo borti gaten har nylig handlet seg en Scirocco med den største motoren, og Volkswagen eller ei: jeg synes faktisk den har vel så flott design som Alfaen.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Mulelid skrev:
    Ingen nye biler med 18" hjul og 30-profil kjører bra på en norsk vei. Vi har ikke veier her i landet. Kjekt med slaghull og telehiv og biler med sånne dekk, ikke sant? :'(
    Ja, helt sant :( Her i Trøndelag hvor jeg bor får du bekreftet dette både i byen og på landet. Jeg vil knapt anbefalle mer enn 16" felger selv om jeg har 17" på sommerdekka til min Citroen.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    noruego skrev:
    Fin bil! En nabo borti gaten har nylig handlet seg en Scirocco med den største motoren, og Volkswagen eller ei: jeg synes faktisk den har vel så flott design som Alfaen.
    Jo, VW fortjener honnør for forsøket i alle fall, og gøy at den kan leveres i den klassiske lysegrønne Golf-fargen fra 70-tallet. Scirocco kan fungerer hvis du er ung (under 40), men jeg blir dessverre litt for gammel for den.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit. Får aldri testet om den sitter klistret på veien uansett dekk, for man kan ta seg faen på at den enter er slaghull eller telehiv i den svingen! Resultat av å la private bygge veiene? Mesta jobber vekk hele veibudsjettet på vedlikehold i stedet.. :-[

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Mulelid skrev:
    Slik skal en Scirocco se ut!

Det de skrur sammen nå er en Golf på speed... :mad:
    Heilt enig!! Scirocco var første bilen min - jeg var ( og er! ) mc-frelst og kjørte bare mc til jeg nærmet meg 30. Tror det var italienske Giugiario som designet bilen? Min var knall gul med sort dekor. Jeg hadde imidlertid ikke 110 hk-eren desverre, men 90 hk-eren. Uansett, en artig og råtøff bil, som var forferdelig utsatt for rustangrep, særlig i dørene og panseret.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.484
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulelid skrev:
    205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit.
    Skulle jeg mene. Det er standarddimensjonen på Activa'n også, uten at jeg skal gni Porsche-snutene i den älgtesten en gang til. (Beste Alfa var en stasjonsvogn med samme resultat som Ford Fiesta, Kia Cee'd og VW Lupo, forresten...) Imidlertid utgikk den riktige dekktypen fra sortimentet hos Michelin, så jeg måtte bytte felger til 16" for å få noe tilsvarende. Da ble det 205/55R16, og større trengs definitivt ikke. Brede og lave dekk på digre felger er en motegreie som ikke gjør noe positivt for kjøreegenskaper eller veigrep.

oyvind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    audionut skrev:
    gormj skrev:
    audionut skrev:
    Hehe, ja, jeg ser det. Du smiler såpass i påskesolen at du må logge deg inn her hele tiden for få siste ordet og passe på at ingen sier noe stygt om drittbilen Alfa. 8)

Til Bambadoo: Er det mangel på nettetikette å kalle Alfa for det den er - en drittbil?
    På seg selv kjenner man andre ;D

Ja, det er du et godt eksempel på.

Alfafansen blir som vanlig helt rabiate så snart noen sier noe stygt om drittbilen deres, derfor er det så gøy å provosere dem. :-*
    Men det er bare det at du gjør dette på en usedvanlig barnslig måte. Måten du skriver på tilsier at du ikke er gammel nok til å ha lappen engang, så hva skulle du vite om dette?

Videre synes jeg Alfa er fine biler, men foretrekker stort sett BMW pga bakhjulstrekken. Alfa er dog ingen drittbiler selv om de har frynsete rykte på driftssikkerhet fra tidligere. Den tid tror jeg er forbi med 159 og de nyere modellene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    … Da ble det 205/55R16, og større trengs definitivt ikke. Brede og lave dekk på digre felger er en motegreie som ikke gjør noe positivt for kjøreegenskaper eller veigrep.
    Nåja, det spørs vel mye an på ditt og datt sikkert. Jeg har da visserlig hatt den glede å forsøke forskjellige dimensjoner på samme biler (alt annet likt), og sitter da med et klart inntrykk av at det er lett sporbare opplevde forskjeller mellom dimensjoner.

205/55/17 er standard på konas bil (2008 325i forresten) og det er en fin dimensjon der og på norske veier, men lider under vreng ved høy belastning i kurver. Selv har jeg både 225 og 245 parallellt på min bil (525i) og har ingen problem med å kose meg med den ekstra styreresponsen og forutsigbare styrbarheten i harde kurver som 245 gir, men samtidig ikke noe problem med å erkjenne at 225 gir mindre sporing og mindre nervøs og følsom styring.

Så der har man det imo; fordeler og ulemper.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.555
    Torget vurderinger
    12
    Asbjørn skrev:
    Mulelid skrev:
    205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit.
    .... (Beste Alfa var en stasjonsvogn med samme resultat som Ford Fiesta, Kia Cee'd og VW Lupo, forresten...)
    Ingen dårlig resultat for gta likevel. Fra samme år eller eldre kun slått av 2 biler. Jeg er imidlertid imponert over omegaen oppi der :). Men activaen er og blir konge. Skulle gjerne eid en turbo :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.886
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    På bilen til kona sitter standar 205/55/16.
    Dette brukes på vinterhjulene.
    På sommer er først prøvd med 235/35/19 (jeg syns det var stilig, hun ville ikke kjøre den etter en sommer)
    Da ble det 225/40/18 neste sommer, hun likte ikke disse heller.
    Sist sommer ble det 225/45/17 disse liker hun og de blir der ;)

Bilde fra 19" hjulene ;)

gismo

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Konebil, vinterbil, brede dekk eller smale hjul......her er det fritt valg. ;D
    Genial bil for norske forhold......telehiv og våløysing tar vi som det kommer.
    Ikke er det lov å kjøre hverken bil eller mc i detta landet okke som, så sånn sett duger detta tilårskommne ikonet i lange baner.
    Denna er helt fin å kjøre i 90-100 km/t, noe som faktisk er max her på berget. ;)

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Asbjørn skrev:
    … Da ble det 205/55R16, og større trengs definitivt ikke. Brede og lave dekk på digre felger er en motegreie som ikke gjør noe positivt for kjøreegenskaper eller veigrep.
    Nåja, det spørs vel mye an på ditt og datt sikkert. Jeg har da visserlig hatt den glede å forsøke forskjellige dimensjoner på samme biler (alt annet likt), og sitter da med et klart inntrykk av at det er lett sporbare opplevde forskjeller mellom dimensjoner.

205/55/17 er standard på konas bil (2008 325i forresten) og det er en fin dimensjon der og på norske veier, men lider under vreng ved høy belastning i kurver. Selv har jeg både 225 og 245 parallellt på min bil (525i) og har ingen problem med å kose meg med den ekstra styreresponsen og forutsigbare styrbarheten i harde kurver som 245 gir, men samtidig ikke noe problem med å erkjenne at 225 gir mindre sporing og mindre nervøs og følsom styring.

Så der har man det imo; fordeler og ulemper.

Og alt det der er seff bare fjas ift. norsk veistandard og fartsgrenser........noe du seff vet godt Vidar. ;)

C

Cyber

Gjest
    Mulelid skrev:
    205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit. Får aldri testet om den sitter klistret på veien uansett dekk, for man kan ta seg faen på at den enter er slaghull eller telehiv i den svingen! Resultat av å la private bygge veiene? Mesta jobber vekk hele veibudsjettet på vedlikehold i stedet.. :-[
    Kjørte gjennom østfold i februar. Må jo ha vært slettere der FØR de la veien.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    BHO skrev:
    Og alt det der er seff bare fjas ift. norsk veistandard og fartsgrenser........noe du seff vet godt Vidar. ;)
    Nei, jeg klarer ikke å se det. Styrerespons og sporing er helt uavhengig av fartsgrenser; om så var så synes jeg nesten at ting sporer mer ved lave hastigheter (byområder 20-50kmt) enn ved høye hastigheter jeg. Forskjeller i styrerespons merker man godt på vanlig norsk landevei, i hastigheter godt innenfor det lovlige.

Norsk begredelig veistandard (NBV) er med på å aksentuere forskjeller på sporing heller enn å gjøre det til fjas imo.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.886
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    cybervision_ skrev:
    Mulelid skrev:
    Sikkert derfor kona ikke ville ha 19" da, selv om vi ikke bor i Østfold ;D ;D

gismo

C

Cyber

Gjest
    gismo skrev:
    cybervision_ skrev:
    Mulelid skrev:
    Sikkert derfor kona ikke ville ha 19" da, selv om vi ikke bor i Østfold ;D ;D

gismo
    Hehe, sikkert. Var glad jeg kjørte med bongodekkene mine og ikke så lav profil. 205/55/16" holder for meg...

Husker på gamlebilen i mine ville ungdomsdager, 175/13 med 85 profil (Ganske sikker på det var så mye...) Det var som å kjøre danskeskøyta i stiv kuling. ;D

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Standardprofil på dekk uten profilangivelse = 82. Senere kom 80, men 82 er standardprofil om ikke annet står oppgitt. Mener jeg å huske langt baki der et sted.............

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes tester som viser at bredere lavprofildekk yter klart bedre på tørr asfalt, også med litt regn kommer de bedre ut.

Å sette 205/55-16 som en optimal størrelse på grunn av at veiene i Norge suger blir bare feil…

Er det noen som mener dekkstørrelsen er fristill fra biltypen(vekt)? I tillegg vil det være nokså store forskjeller på hvilke dekkmerke som passert til de forskjellige biltypene.

Den elgtesten som ble referert til tidligere skulle jeg gjerne sett demonstrert med en boble :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Roald skrev:
    Det finnes tester som viser at bredere lavprofildekk yter klart bedre på tørr asfalt, også med litt regn kommer de bedre ut.

Å sette 205/55-16 som en optimal størrelse på grunn av at veiene i Norge suger blir bare feil…

Er det noen som mener dekkstørrelsen er fristill fra biltypen(vekt)? I tillegg vil det være nokså store forskjeller på hvilke dekkmerke som passert til de forskjellige biltypene.

Den elgtesten som ble referert til tidligere skulle jeg gjerne sett demonstrert med en boble :)
    Det er noen fordeler ja, men mindre en det mange skal ha det til. Det er mulig det er denne testen du tenker på.
    Rundetider på bane på tørr asfalt er svært like uansett størrelse.

http://www.dagbladet.no/2011/04/03/tema/klikk/motor/bil/16055898/

Større en original 16" med den elendig veistandard vi har i Oslo sentrum er uaktuelt for meg personlig.
    Jeg hadde dog nok valgt litt større hjul om vi hadde en høyere veistandard.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Felgstørrelsen er vel ikke noe poeng, med mindre man regner med profil etc og følgelig total hjuldiameter. På en og samme bil så vil felgstørrelse gjøre fint lite annet enn å definere hvilken høyde dekksidene må ha for å få rett hjuldiameter.

For min del snakket jeg om 225 vs 245 på en og samme bil, og merker god forskjell på det; men selvsagt spiller dekkenes design inn også. Pirelli P7 med sine runde dekkskuldre sporer f.eks fint lite, mens Bridgestone Potenza med sine knivskarpe skuldre sporer fælt. Michelin Pilot Primacy ligger et sted midt imellom. På min bil iallefall.

Det må jo naturligvis være en anelse slitasje med påfølgende spor i veien for at sporing skal finne sted, så veistandard har vel absolutt med dette å gjøre.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Felgstørrelsen er vel ikke noe poeng, med mindre man regner med profil etc og følgelig total hjuldiameter. På en og samme bil så vil felgstørrelse gjøre fint lite annet enn å definere hvilken høyde dekksidene må ha for å få rett hjuldiameter.

For min del snakket jeg om 225 vs 245 på en og samme bil, og merker god forskjell på det; men selvsagt spiller dekkenes design inn også. Pirelli P7 med sine runde dekkskuldre sporer f.eks fint lite, mens Bridgestone Potenza med sine knivskarpe skuldre sporer fælt. Michelin Pilot Primacy ligger et sted midt imellom. På min bil iallefall.

Det må jo naturligvis være en anelse slitasje med påfølgende spor i veien for at sporing skal finne sted, så veistandard har vel absolutt med dette å gjøre.
    Helt klart. Tenkte på en normal størrelse endring ved større hjul. F.eks på min bil.

Original: 205/55-16
    Alt: 225/45-17, 235/35-19

Hadde Michelin Pilot 225/45-17 sommerhjul på forrige versjon av type bil jeg kjører nå og her i Oslo Sentrum slo det litt for hardt for min smak over alle trikkeskinnene og hullene overalt. Men det er merkbart mere respons en original dim ved aktiv kjøring på landvei.
    Poenget mitt tidligere i tråden er at visse steder i landet er det så elendig stand på veiene at det er ikke hensiktsmessig med store brede hjul ved dagligdags kjøring. Da mener jeg at original dim er et bedre valg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    1
    Nei det var ikke den jeg tenkte på, kan se om jeg finner den senere nå er det for fint vær til å sitte inne lengre….

Jeg kjører rundt på 20” i de samme gatene som du det går helt fint er jo ikke rare hastigheten vi snakker om i bytrafikken

Og selvsagt har felgstørrelsen mye og si om vi overdriver litt så er dette to lovlige alternativer du kan ha på en bil 165/80-14 og 165/40-19 det er vel ingen som mener at disse vil oppføre seg likt?

Når det gjelder testen du linket til er det stopplengde og styrerespons som er viktig, rundetider på bane betyr mindre og det var i tillegg tynt med info om disse.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Lurer på om det var Top Gear Australia som testa org. dimensjon felger (18") på ein Monaro mot tilleggsvalget 20" og breiare dekk. Resultatet var to sekunder rundt testbane med 18". Det viste at større ikkje alltid er betre, sjølv ved ekstremkøyring. Kan det være fordi dempere er satt opp til org. dimensjon?

Sjølv er eg for å ha felger og dekk som takler dårlig veg. Og som visuelt passer bilen. Ingenting er styggere enn ein Audi eller BMW med 20" felger og bremser som såvidt stikker fram bak navet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Brasse skrev:
    Lurer på om det var Top Gear Australia som testa org. dimensjon felger (18") på ein Monaro mot tilleggsvalget 20" og breiare dekk. Resultatet var to sekunder rundt testbane med 18". Det viste at større ikkje alltid er betre, sjølv ved ekstremkøyring. Kan det være fordi dempere er satt opp til org. dimensjon?

Sjølv er eg for å ha felger og dekk som takler dårlig veg. Og som visuelt passer bilen. Ingenting er styggere enn ein Audi eller BMW med 20" felger og bremser som såvidt stikker fram bak navet.
    Enig i sistnevnte Brasse. Synes det ser tåpelig ut selv, men hver sin smak selvfølgelig :)

Det er flere som har testet dette med diverse hjul dim og det er en smertegrense på hvor profilen og bredden gir noe økt gevinst ved bane eller aktiv kjøring.
    Helt offtopic og ikke relevant, men F1 biler har det som må regnes som Donald 313 ballongdekk ;D

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.487
    Jeg tror nok ingeniørene hos f.eks. BMW vet bedre enn dekk og felgforhandler Ali på hjørnet hva slags dekk og dimensjon som passer best på bilen. Større felg enn 16" er det kun fjortisser som liker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.484
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nokså grunnleggende at metall er tyngre enn gummi og luft, så en stor felg med et kompakt gummistrikk helt ytterst vil øke uavfjæret vekt og rotasjonstreghet sammenlignet med en mindre felg med et "luftigere dekk" og samme rulleomkrets. Uavfjæret vekt og rotasjonstreghet er ikke noe du ønsker å ha mye av. En tommelfingerregel er at 1 kg roterende masse tilsvarer 2 kg dødvekt.

Når akselerasjonen 0 - 100 er omtrent vekt i kg delt på effekt i hk (f eks 1400 kg / 140 hk = 10 sek), sier det selv at den eneste positive effekten av bling-bling-felger går via selvbildet til eieren, ikke via kjøreegenskapene til bilen. Større er ikke bedre, spesielt ved ekstremkjøring.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Nå skal det sies at rullemotstanden i lavprofildekk er lavere enn i normalprofil, og det påvirker forbruket av drivstoff.
    Lavprofil har faktisk noe for seg. Bredere dekk påvirker drivstofforbruket negativt.
    Jeg er helt enig i at man bør følge bilprodusentens anbefalinger for dimmensjon for å oppnå best mulig kombinasjon av komfort, økonomi og veigrep, bortsett fra i sjeldne tilfeller der produsentene orginalmonterer for brede dekk, dette gjelder stort sett biler ment for en helt annen bruk enn det som er relevant for norske bilkjøpere.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Kanskje jeg kjører denne i framtida. Ser stilig ut.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.484
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje jeg en gang får restaurert ferdig garasjegudinnen. Den bør se omtrent sånn ut når den engang blir ferdig:

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    At voksne folk velger støyende lavprofildekk er for meg helt ubegripelg! Et av de viktigeste comfortmomentene er lavt støynivå, men folk flest prioriterer heller hvordan det tar seg ut!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn