|
Dette med disse kjøreegenskapene er uansett en stor smakssak imo.torem skrev:Autofil (bladet) tester Giulietta opp mot nye Focus og Citroen C4 i siste nummer. Jeg synes det er ingen tvil om at Giulietta ser best ut av disse tre, ikke minst sett bakfra. Da Ford laget bakenden på nye Focus må de ha hatt en veldig dårlig dag på jobben - f.eks. baklyktene er "dradd ut" helt feil imo. Og Citroen C4 er bare dull (det kommer riktignok en DS4 snart som antageligvis ser bedre ut).
Men litt urovekkende for Alfa kanskje at Autofil velger Focus fordi den har bedre kjøreegenskaper..
Fin bil! En nabo borti gaten har nylig handlet seg en Scirocco med den største motoren, og Volkswagen eller ei: jeg synes faktisk den har vel så flott design som Alfaen.digiman skrev:Litt off topic.
Kjører ikke Alfa nå, men har lyst å se nærmere på den nye Giulietta med 170hk bensin turbo.
Alfa har 5 år ny-bil garanti, så har ingen betenkeligheter med å kjøre rundt i denne i 5-6år
Det finnes også endel 2-3mnd gamle demobiler på Finn, som det er slått av 30-40k, som ser svært interessante ut.
Lekker imo.
Ja, helt santMulelid skrev:Ingen nye biler med 18" hjul og 30-profil kjører bra på en norsk vei. Vi har ikke veier her i landet. Kjekt med slaghull og telehiv og biler med sånne dekk, ikke sant? :'(
Jo, VW fortjener honnør for forsøket i alle fall, og gøy at den kan leveres i den klassiske lysegrønne Golf-fargen fra 70-tallet. Scirocco kan fungerer hvis du er ung (under 40), men jeg blir dessverre litt for gammel for den.noruego skrev:Fin bil! En nabo borti gaten har nylig handlet seg en Scirocco med den største motoren, og Volkswagen eller ei: jeg synes faktisk den har vel så flott design som Alfaen.
Heilt enig!! Scirocco var første bilen min - jeg var ( og er! ) mc-frelst og kjørte bare mc til jeg nærmet meg 30. Tror det var italienske Giugiario som designet bilen? Min var knall gul med sort dekor. Jeg hadde imidlertid ikke 110 hk-eren desverre, men 90 hk-eren. Uansett, en artig og råtøff bil, som var forferdelig utsatt for rustangrep, særlig i dørene og panseret.Mulelid skrev:Slik skal en Scirocco se ut!
![]()
Det de skrur sammen nå er en Golf på speed...![]()
Skulle jeg mene. Det er standarddimensjonen på Activa'n også, uten at jeg skal gni Porsche-snutene i den älgtesten en gang til. (Beste Alfa var en stasjonsvogn med samme resultat som Ford Fiesta, Kia Cee'd og VW Lupo, forresten...) Imidlertid utgikk den riktige dekktypen fra sortimentet hos Michelin, så jeg måtte bytte felger til 16" for å få noe tilsvarende. Da ble det 205/55R16, og større trengs definitivt ikke. Brede og lave dekk på digre felger er en motegreie som ikke gjør noe positivt for kjøreegenskaper eller veigrep.Mulelid skrev:205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit.
Men det er bare det at du gjør dette på en usedvanlig barnslig måte. Måten du skriver på tilsier at du ikke er gammel nok til å ha lappen engang, så hva skulle du vite om dette?audionut skrev:gormj skrev:På seg selv kjenner man andre ;Daudionut skrev:Hehe, ja, jeg ser det. Du smiler såpass i påskesolen at du må logge deg inn her hele tiden for få siste ordet og passe på at ingen sier noe stygt om drittbilen Alfa. 8)
Til Bambadoo: Er det mangel på nettetikette å kalle Alfa for det den er - en drittbil?
Ja, det er du et godt eksempel på.
Alfafansen blir som vanlig helt rabiate så snart noen sier noe stygt om drittbilen deres, derfor er det så gøy å provosere dem. :-*
Nåja, det spørs vel mye an på ditt og datt sikkert. Jeg har da visserlig hatt den glede å forsøke forskjellige dimensjoner på samme biler (alt annet likt), og sitter da med et klart inntrykk av at det er lett sporbare opplevde forskjeller mellom dimensjoner.Asbjørn skrev:… Da ble det 205/55R16, og større trengs definitivt ikke. Brede og lave dekk på digre felger er en motegreie som ikke gjør noe positivt for kjøreegenskaper eller veigrep.
Ingen dårlig resultat for gta likevel. Fra samme år eller eldre kun slått av 2 biler. Jeg er imidlertid imponert over omegaen oppi derAsbjørn skrev:.... (Beste Alfa var en stasjonsvogn med samme resultat som Ford Fiesta, Kia Cee'd og VW Lupo, forresten...)Mulelid skrev:205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit.
Vidar P skrev:Nåja, det spørs vel mye an på ditt og datt sikkert. Jeg har da visserlig hatt den glede å forsøke forskjellige dimensjoner på samme biler (alt annet likt), og sitter da med et klart inntrykk av at det er lett sporbare opplevde forskjeller mellom dimensjoner.Asbjørn skrev:Da ble det 205/55R16, og større trengs definitivt ikke. Brede og lave dekk på digre felger er en motegreie som ikke gjør noe positivt for kjøreegenskaper eller veigrep.
205/55/17 er standard på konas bil (2008 325i forresten) og det er en fin dimensjon der og på norske veier, men lider under vreng ved høy belastning i kurver. Selv har jeg både 225 og 245 parallellt på min bil (525i) og har ingen problem med å kose meg med den ekstra styreresponsen og forutsigbare styrbarheten i harde kurver som 245 gir, men samtidig ikke noe problem med å erkjenne at 225 gir mindre sporing og mindre nervøs og følsom styring.
Så der har man det imo; fordeler og ulemper.
Kjørte gjennom østfold i februar. Må jo ha vært slettere der FØR de la veien.Mulelid skrev:205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit. Får aldri testet om den sitter klistret på veien uansett dekk, for man kan ta seg faen på at den enter er slaghull eller telehiv i den svingen! Resultat av å la private bygge veiene? Mesta jobber vekk hele veibudsjettet på vedlikehold i stedet.. :-[
Nei, jeg klarer ikke å se det. Styrerespons og sporing er helt uavhengig av fartsgrenser; om så var så synes jeg nesten at ting sporer mer ved lave hastigheter (byområder 20-50kmt) enn ved høye hastigheter jeg. Forskjeller i styrerespons merker man godt på vanlig norsk landevei, i hastigheter godt innenfor det lovlige.BHO skrev:Og alt det der er seff bare fjas ift. norsk veistandard og fartsgrenser........noe du seff vet godt Vidar.![]()
Sikkert derfor kona ikke ville ha 19" da, selv om vi ikke bor i Østfold ;D ;Dcybervision_ skrev:Kjørte gjennom østfold i februar. Må jo ha vært slettere der FØR de la veien.Mulelid skrev:205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit. Får aldri testet om den sitter klistret på veien uansett dekk, for man kan ta seg faen på at den enter er slaghull eller telehiv i den svingen! Resultat av å la private bygge veiene? Mesta jobber vekk hele veibudsjettet på vedlikehold i stedet.. :-[
Hehe, sikkert. Var glad jeg kjørte med bongodekkene mine og ikke så lav profil. 205/55/16" holder for meg...gismo skrev:Sikkert derfor kona ikke ville ha 19" da, selv om vi ikke bor i Østfold ;D ;Dcybervision_ skrev:Kjørte gjennom østfold i februar. Må jo ha vært slettere der FØR de la veien.Mulelid skrev:205/60-15 er standard på kjerra mi.. Det holder sikkert greit. Får aldri testet om den sitter klistret på veien uansett dekk, for man kan ta seg faen på at den enter er slaghull eller telehiv i den svingen! Resultat av å la private bygge veiene? Mesta jobber vekk hele veibudsjettet på vedlikehold i stedet.. :-[
gismo
Det er noen fordeler ja, men mindre en det mange skal ha det til. Det er mulig det er denne testen du tenker på.Roald skrev:Det finnes tester som viser at bredere lavprofildekk yter klart bedre på tørr asfalt, også med litt regn kommer de bedre ut.
Å sette 205/55-16 som en optimal størrelse på grunn av at veiene i Norge suger blir bare feil
Er det noen som mener dekkstørrelsen er fristill fra biltypen(vekt)? I tillegg vil det være nokså store forskjeller på hvilke dekkmerke som passert til de forskjellige biltypene.
Den elgtesten som ble referert til tidligere skulle jeg gjerne sett demonstrert med en boble![]()
Helt klart. Tenkte på en normal størrelse endring ved større hjul. F.eks på min bil.Vidar P skrev:Felgstørrelsen er vel ikke noe poeng, med mindre man regner med profil etc og følgelig total hjuldiameter. På en og samme bil så vil felgstørrelse gjøre fint lite annet enn å definere hvilken høyde dekksidene må ha for å få rett hjuldiameter.
For min del snakket jeg om 225 vs 245 på en og samme bil, og merker god forskjell på det; men selvsagt spiller dekkenes design inn også. Pirelli P7 med sine runde dekkskuldre sporer f.eks fint lite, mens Bridgestone Potenza med sine knivskarpe skuldre sporer fælt. Michelin Pilot Primacy ligger et sted midt imellom. På min bil iallefall.
Det må jo naturligvis være en anelse slitasje med påfølgende spor i veien for at sporing skal finne sted, så veistandard har vel absolutt med dette å gjøre.
Enig i sistnevnte Brasse. Synes det ser tåpelig ut selv, men hver sin smak selvfølgeligBrasse skrev:Lurer på om det var Top Gear Australia som testa org. dimensjon felger (18") på ein Monaro mot tilleggsvalget 20" og breiare dekk. Resultatet var to sekunder rundt testbane med 18". Det viste at større ikkje alltid er betre, sjølv ved ekstremkøyring. Kan det være fordi dempere er satt opp til org. dimensjon?
Sjølv er eg for å ha felger og dekk som takler dårlig veg. Og som visuelt passer bilen. Ingenting er styggere enn ein Audi eller BMW med 20" felger og bremser som såvidt stikker fram bak navet.