Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Ser at mange er interesserte i bil her. Interessant å lese andres bilerfaringer - skriv gjerne inn plusser og minuser ved den bilen du nå har.
    Og bilder - det er alltid morsomt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.303
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Honda CRV 2004 fordi den er lettkjørt for kona, den virker og kommer frem
    mvh
    Leif
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    2 stykk, en på Vestlandet og en på Østlandet:

    Østlandet: Mitsubishi Lancer, st.v., 4x4, 1996-modell, mørk grå, rufsete.
    Vestlandet: Mitsubishi Lancer, st.v., 4x4, 1996-modell, lys grå, rufsete.

    Fordi: Billig, plass til stor hund, EDIT, takk til bambadoo for påminningen: trenger ikke være forsiktig med den eller redd for skraper og bulker, utrolig fremkommelig på innbrøytede gateparkeringsplasser og ellers pga 4-hjulstrekk og god bakkeklaring, grei å kjøre.
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    537
    Saab 9-5. 3 liter turbo, bensin. 99 mod. Hvorfor? Fordi Saab passer mine 197cm som hånd i hanske.
    Og da jeg jobber i oljå er det viktig å ha en bil som bruker mye bensin!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    Jeg unngår buss av overbevisningsgrunner.*

    *Ikke nyttige ruter som f.eks. Åsane-Bergen sentrum eller Trondheim-Værnes, men 11-bussen Starefossen-Nordnes og den blå gratisbussen i Bergen sentrum. Fysj.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Peugeot 106 Xsi.

    Leikebil kjøpt for 13.000,-.
    Fungerte dritbra i 2010, rekner med den fungerer i 2011 og. Står vinterparkert i eit fjøs om dagen.


     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.728
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Trondheim
    Jeg har flere biler, og alle er gamle. Den nyeste bilen jeg har er en 11 år gammel BMW 530.

    Den bilen jeg kjører mest er en 1994 modell SAAB 9000CD. Det er den mest behagelige bilen jeg har kjørt noen gang. God plass, både i forseter, baksete og bagasjerom. Det er den eneste bilen jeg har prøvd der jeg sitter godt i baksetet (jeg er 191 lang). Ulempen er at den er stor å parkere, har en litt svak motor (130 hk) og ganske stort forbruk på småkjøring. Den er utrolig driftsikker. Fyller bensin og skifter olje en gang i året, og det er det. Forbruk: 1,2 l/mil på småkjøring, 0,65 l/mil på langkjøring. Dette er bilen barna bruker når de er hjemme. Dernne bilen tar seg fram over alt. Bor i en ganske bratt bakke i Trondheim der det ofte er holke i januar, og selv med piggfrie dekk har jeg aldri stått fast (det har sikkert med vektfordelingen å gjøre - det vil ikke forundre meg om den har en vektfordeling på 70/30)

    Kona har en 1998 Audi A4 1,8T. Kvikk og morsom bil som er utrolig lettkjørt. Fantastisk motor. Herlig "kick" når turtallet passerer 4000 rpm. Bra plass i bagasjerom og romslig foran, men nesten ubrukelig baksete. Lett å parkere og tar liten plass i trafikken. Den er også driftsikker - fyll bensin og skift olje en gang i året (bensin må fylles oftere ;) ). Dessverre er det den modellen som har problemer med stagene i forstillingen, som slites farlig fort. Bruker vesentlig mindre drivstoff enn SAABen.

    På langtur bruker jeg en 2000 modell BMW 530 dAT. Romslig bil med en fantastisk motor (vet ikke hvor dere tar alt det negative om diesel fra - ikke fra BMWs diesler i hvertfall). Fantastiske kjøreegenskaper, men den er litt for stiv for kona (M-sport understell). Kjører den også en del i byen og der trives den også bra. Lavt forbruk for en 6 sylindret 3 l motor (ca. 0,85 på småkjøring og rundt 0,6 på langkjøring). Min foretrukne bil når jeg skal "kjøre bil", men ofte er det andre ting som teller mest, og da tar jeg SAABen.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    BMW 520dA (E61).
    Alt er veldig bra unntatt lyd og vibrasjoner fra motor, og at det ikke kunne leveres innvendig listverk som ikke gir sjenerende reflekser (her var E39 MYE bedre).
    Jeg har holdt meg til BMW i 25 år fordi de gir det beste kompromiset mellom kjøreegenskaper og komfort.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Min foretrukne bil når jeg skal "kjøre bil", men ofte er det andre ting som teller mest, og da tar jeg SAABen.
    And herein lies the rub, som en engelskmann ville si. En bil skal ikke bare kjøres (eller brukes til å vise seg frem i), den skal også leves i, og brukes. Og da er det mye som skal hensyntas, i tillegg til pris.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skoda Octavia satasjonsvogn.

    Bra med plass til barnevogn og lignende
    Firehjulstrekk
    Kostet passe mye penger for meg som ikke kjører særlig mye
    Fikk en temmelig bra bruktdeal på den
    Hadde dieselvarmer med GSM installert
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Daewoo Matiz. Billig, relativt ny (i forhold til gammelt skrot jeg har hatt tidligere), billig i drift, liten og grei bybil. Jeg har veldig liten interesse for bil som annet enn rent lokalt transportmiddel, og vil heller bruke penger på helt andre ting.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.728
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Trondheim
    Absolutt.
    Helst skal man ha en komfortabel bil med god "arbeidsplass" for føreren, som har god bagasjeplass, og har et romslig baksete der gjester kan sitte komfortabelt. I tillegg skal den ha en god motor og ha gode kjøreegenskaper slik at den blir morsom å kjøre. Og den skal ha god framkommelighet.

    Slike biler finnes det ikke mange av, og de man finner er dyre. Så det blir alltid en avveining av hva man prioriterer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min 09 modell A4 avant.


    Hvorfor?
    Huff mange grunner. Enkelt å argumentere for akkurat den bilen som er valgt.
    Kjører veldig mye og det var denne av de jeg testet som bifalt meg mest.

    Personlig vil jeg i ettertid ha en litt eldre rimeligere bil. Liker ikke å "vær redd for" et kjøretøy...
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3


    Fremst; Enkel og billig å vedlikeholde (gjør det selv), turbil med safarifølelse. Liten bil (i bredde og lengde), men med stor plass invendig. Bruksbil!
    Bak: Komfort, komfort, komfort.

    Begge har firhjulstrekk, lav/høygir og sperrer og god fremkommelighet. Noe som selvsagt er totalt unødvendig i den daglige lokale kjøringen, men heller gode kjøreopplevelser hver dag (og på turer) en en dyre feriereiser hvert år. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Absolutt.
    Helst skal man ha en komfortabel bil med god "arbeidsplass" for føreren, som har god bagasjeplass, og har et romslig baksete der gjester kan sitte komfortabelt. I tillegg skal den ha en god motor og ha gode kjøreegenskaper slik at den blir morsom å kjøre. Og den skal ha god framkommelighet.

    Slike biler finnes det ikke mange av, og de man finner er dyre. Så det blir alltid en avveining av hva man prioriterer.
    Den skal helst være liten (lett å parkere og frisk i svingene), ha lavt forbruk og aldri stå på verksted heller.... ;D

    Og da begynner det å bli umulig....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Personlig vil jeg i ettertid ha en litt eldre rimeligere bil. Liker ikke å "vær redd for" et kjøretøy...
    Jeg kan bekrefte at det er veldig kjekt å kunne ta en bulk med stoisk ro og tenke "jaja, skal jeg gidde å fikse det....?"

    Ei venninne av dattera mi lånte min ganle Toyota varevogn en gang (til flytting) og skrapte opp siden på den. Bilen var innenfor 2 år før kondemnering, men jenta var drittredd. Jeg trakk på skuldrene og sa, tja det var jo synd, men sånt hender. Har aldri fått sånn heltestatus før, og det var en god følelse. Hadde selvsagt aldri lånt bort en ny Audi el, men det lærte meg noe viktig om hva som er viktig.

    Det er kanskje det kjekkeste med en litt eldre bil. Det er ikke kjekt når eiendelene eier oss.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.728
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Trondheim
    Problemet er liten. Lavt forbruk og aldri på verksted er nok mulig.

    En BMW 535i xDrive oppfyller alle disse kravene (unntatt "liten"), men den koster jo kjapt over 1,1 mill... :(
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Camry 91-modell 2.0. Bråker ganske mye, ganske rusten. Går som ei klokke. Tar jeg kjøpssummen og regner ut på eiertid har den kostet meg 2500 i året med alle reparasjoner og utgifter (utenom drivstoff)... 1490 kroner i året i forsikring....

    Har dog en nyere sak hjemme til kona...
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    erato skrev:
    bambadoo skrev:
    Personlig vil jeg i ettertid ha en litt eldre rimeligere bil. Liker ikke å "vær redd for" et kjøretøy...
    Jeg kan bekrefte at det er veldig kjekt å kunne ta en bulk med stoisk ro og tenke "jaja, skal jeg gidde å fikse det....?"
    Samme med Peugeoten. Tok den med på fleire banedagar i fjor. Mange timar bånn gass, fullt turtall og glødende bremser. Eg tenkte som så at viss den ikkje braut sammen den sommaren så var det ein bra bil. Og ryker den så ryker den.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Camry 91-modell 2.0. Bråker ganske mye, ganske rusten. Går som ei klokke. Tar jeg kjøpssummen og regner ut på eiertid har den kostet meg 2500 i året med alle reparasjoner og utgifter (utenom drivstoff)... 1490 kroner i året i forsikring....
    Hadde en slik som 1. bil. Meget kurrant. Min var dog meget god venn med rust. :)

    Siste bil jeg kjøpte meg (av bruksbil) var en ny 116d. Hvorfor? Fordi bakhjulstrekk er morsomt, og den bruker forholdsvis lite. Og selvfølgelig, Harman/Kardon. Men har kommet frem til at dette er en drittbil. Ubrukelig (nærmest) på vinteren med 17" piggfri. Og støyer mer enn en BMW burde. Anbefaler alle som vurderer 1'er å legge noen ekstra kroner på bordet for å få 3'er.

    Men, man lærer av sine feil. :)


    Geir Arne
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men 1 serien er jo suverent den BMW'en med det fineste utseende...

    Har kjørt 1 serien selv. Egentlig liker jeg den veldig godt men i små porsjoner (kjøremessig).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Yaris Verso D-4D. Registerkjede, service bestående av olje og filterskifter utføres selv og drivstofforbruket er nok i snitt på under 0,5 på mila. Har en sykkel jeg er mer redd for enn bilen og den går hel inn så den er romslig.
     

    Vedlegg

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    bambadoo skrev:
    Men 1 serien er jo suverent den BMW'en med det fineste utseende...
    Skeptisk. Liker personlig ikke "hengebuken", men med noen fine felger får man trukket oppmerksomheten vekk. :p

    bambadoo skrev:
    Har kjørt 1 serien selv. Egentlig liker jeg den veldig godt men i små porsjoner (kjøremessig).
    Morsom er den. Uten tvil.


    Geir Arne
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    754
    Citroën C4 Coupé 1.6i VTR 2005-modell.

    Hvorfor? For å slippe å lete etter bilen på parkeringsplassen 8)
    I tillegg har jeg vel litt behov for å ta litt avstand fra VAG og BMW-folket. Livet er kort, jeg vil ha noe annet enn resten av flokken :)

    (En litt mere snusfornuftig forklaring er at jeg vil ha en forhandler som holder til i nærheten av jobben eller der jeg bor i Trondheim, og da er Citroën det eneste alternativet. Alle andre forhandlere har flyttet ut av byen :mad: Riktignok finnes det en Ford/Volvo-forhandler der jeg bor, men de flytter snart. Vurderte en Focus i 2005, men syntes C4 var kulere))
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg kjører en 1 år gammel Citroen C5 stv bensin/aut.

    Kan jo ikke kjøre noe annet enn Citroen,
    og hydraulisk fjæring og automat øker comforten.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.598
    Sted
    Nøtterøy
    VW Touran og Porsche 911. Den ene er en praktisk bil. Den andre er en morsom sommerbil.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Opel Zafira familiebil.
    - kjøpt av rent praktiske hensyn.

    Alfa Romeo GTV6 2.5 1985 (i min står en3.0).
    - kjøpt av meg ifjor utelukkende på grunn av følelser

    Håvard
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Min 09 modell A4 avant.


    Hvorfor?
    Huff mange grunner. Enkelt å argumentere for akkurat den bilen som er valgt.
    Kjører veldig mye og det var denne av de jeg testet som bifalt meg mest.

    Personlig vil jeg i ettertid ha en litt eldre rimeligere bil. Liker ikke å "vær redd for" et kjøretøy...
    I mine øyne kanskje den peneste bilen på markedet innenfor en viss økonomisk grense.
    Men det er et godt poeng det at man er redd for bilen. Jeg parkerer alltid bredt og lengst unna. Har heldigvis sluppet unna med en parkeringsdørbulk...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Volvo V70 med 200 Diesel HK og 470 Nm utelukkende for morro og sikkerhet 8) + at kona er hekta på Volvo, verdt å nevne er (for min egen del ;D) at det sitter det største anlegget til Volvo i den med 2 forsterkere en subwoofer intergrert i bakenden - overraskende god lyd av dette til å være orginalt !
    Har også en BMW 320 Touring som er en 2000 modell som har vært i vår eie i 9 år brukes stort sett fram og tilbake på arbeid.

    På sommeren er det en CBR 929 RR jeg stort sett bruker.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    cybervision_ skrev:
    Camry 91-modell 2.0. Bråker ganske mye, ganske rusten. Går som ei klokke. Tar jeg kjøpssummen og regner ut på eiertid har den kostet meg 2500 i året med alle reparasjoner og utgifter (utenom drivstoff)... 1490 kroner i året i forsikring....

    Har dog en nyere sak hjemme til kona...
    Det er vel det som var japanernes problem, rusten. Skulle gjerne sett et sikt regnestykke på bilholdet mitt. Å kjøpe en slik bil ny - og eie den i 20 år - da hadde jeg vært gjeldfri med god margin og hatt en million på bok...(men jeg har jo valgt annerledes, og angrer vel egentlig ikke)...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skoda Octavia 01 mod 1.9tdi.
    Stasjonsvogn må det være for å sikre gubbefaktoren, men nå som det skal inn med alt mulig av vogner og slikt ser jeg fordeler med den.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo om sommeren. Vel nesten hele året. Så mye som mulig er det en slik som brukes



    Hvorfor?
    Kommer fortere fram (bruker lenger tid på bekledning).
    Bruker lite drivstoff (mye i forhold til vekt)
    Foretrekker kjøreglede
    "Lever farlig...." ;)
    Kulhetsfaktor.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    johnnygrandis skrev:
    Volvo V70 med 200 Diesel HK og 470 Nm utelukkende for morro og sikkerhet 8) + at kona er hekta på Volvo, verdt å nevne er (for min egen del ;D) at det sitter det største anlegget til Volvo i den med 2 forsterkere en subwoofer intergrert i bakenden - overraskende god lyd av dette til å være orginalt !
    Har også en BMW 320 Touring som er en 2000 modell som har vært i vår eie i 9 år brukes stort sett fram og tilbake på arbeid.

    På sommeren er det en CBR 929 RR jeg stort sett bruker.
    Dynaudio har gjort noe riktig i de bilene der. :D


    Geir Arne
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    B&O i min bil. (Hmm. var en av grunnene til at jeg faktisk valgte akkurat det merke.... dvs. audi(o) )
    Er en bråte med høyttalere og spiller helt ok.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Golf 2010.
    Noen synes at Golf er kjedelig, men jeg har alltid likt Golfer og de er ekstremt lett solgte og verditapet er vel omtrent så lavt det kan bli.
    Kunne godt tenkt meg en strøken GTI Mk1 som morobil. De synes jeg er råtøffe.

    Bilde av en som ser omtrent helt makan ut til min med sommerhjul :)
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Volvo V70 med 200 Diesel HK og 470 Nm utelukkende for morro og sikkerhet 8) + at kona er hekta på Volvo, verdt å nevne er (for min egen del ;D) at det sitter det største anlegget til Volvo i den med 2 forsterkere en subwoofer intergrert i bakenden - overraskende god lyd av dette til å være orginalt !
    Har også en BMW 320 Touring som er en 2000 modell som har vært i vår eie i 9 år brukes stort sett fram og tilbake på arbeid.

    På sommeren er det en CBR 929 RR jeg stort sett bruker.
    Dynaudio har gjort noe riktig i de bilene der. :D


    Geir Arne
    Jøss .. Dynaudio dette var ny info for meg..- plutselig skjønner jeg teginga ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    bambadoo skrev:
    Jo om sommeren. Vel nesten hele året. Så mye som mulig er det en slik som brukes



    Hvorfor?
    Kommer fortere fram (bruker lenger tid på bekledning).
    Bruker lite drivstoff (mye i forhold til vekt)
    Foretrekker kjøreglede
    "Lever farlig...." ;)
    Kulhetsfaktor.
    Flott den der.

    måtte sommeren komme fooortt !!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Golf GT med 1.4 tsi motor (170hk) er en utrolig morsom kjøremaskin ja :)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Toyota Corolla T-Sport 192 ;D

    Tror turbo kun er en døgnflue, går snart av moten det der... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn