Hva kan jeg gjøre i dette rommet?

C

Cyber

Gjest
Har kommet frem til at jeg vil gjøre noe tiltak med lytterommet mitt - har en tråd på avforum, men vil gjerne høre hva folket her på berget vil anbefale.

Rommet er ikke spesielt egnet, men jeg leier hybel hos ei gammel dame, og jeg kan ikke gjøre så mange store inngrep her. Må liksom gjøre det beste ut av situasjonen. Det jeg føler jeg vil ha bedre er i de øvre fløyer - sibilanter kan glefse litt, og noen områder i mellomtone kan ha en litt skarp "edge". Har prøvd å sjonglere litt med tepper og slikt, men det hjalp ikke mye. Tanken var å kanskje prøve litt akustikkplater, men jeg har ikke all verdens av penger å bruke på dette. I tillegg bør det se bra ut i rommet pga W. Farger og slikt på bildet er bare klæsjet sammen for kontrastens skyld. Ser ikke så galt ut :D

Se bilde:

Vedlegg

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
akustikk plater i førstereflskjonene på side vegg kan kansje hjelpe på glefsingen :)

O

OldBoy

Gjest
Det ser ut som om du kan få refleksjoner fra både vindu og dør. Det er ikke bra. Jeg regner med at du har prøvd gardiner foran vinduet. Døra kan du kanskje åpne, hvis det ikke er inngangsdøra til hybelen din, da. Men ellers så jo rommet helt greit ut, så dette burde ekspertisen her på HFS kunne hjelpe deg med.

Du sier ikke noe om hva slags anlegg du har, men det kan jo også hende at anlegget ditt er litt aggressivt matchet?

O

omholt

Gjest
To plater (rockwool akustikk) i 1refleksjonene bak høyttalerne og to i 1refleksjonene på sidene vil sansynligvis være tilstrekkelig i forhold til å fjerne hardheten. I tillegg så kan du dempe 2refleksjonene på sidene og veggen bak lytteposisjon. Vil ha valgt de tykkeste på 10 cm (spesielt bak høyttalerne), siden de virker litt i bassområde også. Sett på ramme og trekk med stoff hvis det skal være pent.

C

Cyber

Gjest
OldBoy skrev:
Det ser ut som om du kan få refleksjoner fra både vindu og dør. Det er ikke bra. Jeg regner med at du har prøvd gardiner foran vinduet. Døra kan du kanskje åpne, hvis det ikke er inngangsdøra til hybelen din, da. Men ellers så jo rommet helt greit ut, så dette burde ekspertisen her på HFS kunne hjelpe deg med.

Du sier ikke noe om hva slags anlegg du har, men det kan jo også hende at anlegget ditt er litt aggressivt matchet?
Det er ikke dør i døråpningen, men den er åpen inn i naborommet. Jeg har gardiner i vinduet, men de demper ikke nevneverdig.

Anlegget består av Creek Destiny integrert, Monitor Audio GS20, Beresford DAC7510, .flac fra PC til Squeezebox. Xindak FS-1 kabler, CD-er spilles i Toshiba HD-E1 og via spdif til DAC.

C

Cyber

Gjest
omholt skrev:
To plater (rockwool akustikk) i 1refleksjonene bak høyttalerne og to i 1refleksjonene på sidene vil sansynligvis være tilstrekkelig i forhold til å fjerne hardheten. I tillegg så kan du dempe 2refleksjonene på sidene og veggen bak lytteposisjon. Vil ha valgt de tykkeste på 10 cm (spesielt bak høyttalerne), siden de virker litt i bassområde også. Sett på ramme og trekk med stoff hvis det skal være pent.

Hmm, jeg tror 10 cm kan bli litt mye å svelge for min kjære og bassen sitter egentlig som et skudd. Jeg lurer og på om variasjonen mellom innspillinger og har mye å si her da jeg har spilt litt jazz-plater og diverse og da var lyden som silke. De fleste mainstream pop/rock-innspillinger er litt lyse dog. Nå skal det sies at høyttalerne ikke har mer enn 30 timer på seg.

Med 1 refleksjon mener vi rett bak høyttalerne? Hvor er førsterefleksjon til sidene? Bak ovnen i hjørnet er det nemlig brannmur og jeg vil helst ikke henge opp noe der. Legger ved nytt bilde for å se bedre. 1 refleksjon mot vinduet er vel vinduet selv, men jeg vil jo helst se ut av det da...

Vedlegg

O

omholt

Gjest
1refleksjonene finner du ved å bruke et speil. Du sitter i sweetspot, mens en annen person holder speilet inntil veggen. Der som du ser høyttalerne i speilet bak høyttalerne er 1refleksjonen. Det samme gjøres på sidene. 2refleksjonen på sidene er der du ser høyttaleren på motsatt side, altså når du ser høyre høyttaler på venstre vegg. 2refleksjonene er ikke så kritisk, men gir et løft det også.

Noen av disse punktene vil nok være ved dør og vindu, men det er ikke verre enn at du kan dra de frem ved lytting og fjerne de ellers. Du kan også ha 1-2 plater bak sofaen ved siden av vinduet.

Kan love deg at dette kommer til å gi deg det største løfte du har opplevd når det gjelder ytelse vs. pris. Du har ikke hørt hva anlegget er godt for enda. :)
Etter min mening bør man gjøre noe med akustikken før man eksperimenterer med elektronikken.

C

Cyber

Gjest
Hmm, jeg er litt klar for å prøve litt ja, men det skal jo helst se litt pent ut, og mønsteret på tapetet er nok fra 70-tallet og nokså mye detaljer så det er ikke godt å få noe til å matche.

Anyways - har tatt en speilrunde og har funnet refleksjonene på siden. Den ene er grei - det er mellom brannvegg og dør. Den andre er ved vinduet - vil det hjelpe å dempe under vinduen selv om det er under diskant/mellomtone?

Jeg skjønte ikke helt hvor jeg burde dempe bak, men jeg har laget noen "dempeplater" på bildet under - ser det fornuftig ut?

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Førstegangsrefleksjoner er (alle) de stedene du kan se speilbildet av ht. i fra lyttepsosisjon.
Tenk deg at alle flater som en speile, hvor vil du da tenke deg at du ville se begge ht.fra lytteposisjon.
På sidevegger, bak ht. i tak og på gulv.
Det beste å starte med er speilbilde av venstre ht. på venstre vegg og ditto på høyre.
Tilsvarende på veggen bak ht.
Deretter kommer tak og gulv, og høyre ht. på venstre vegg og venstre ht. på høyre vegg og eventuelt demping/diffusering bak lyttepsosisjon.
Samt demping av de dype frekvenser i hjørnene.
Mvh.KW

C

Cyber

Gjest
Vel, nå er dette et rom som jeg bruker som stue så jeg vil tro 3-4 plater av høy estetisk kvalitet er alt jeg slipper unna med. Hardcore-demping for vente til jeg har eget hus. Bor altså på en slags leilighet/hybel.

Jeg kan tenke meg å dempe ved brannmur/dør og bak lyttepos - samt bak høyttalere. Hvorfor hjelper det bak HT egentlig?

O

omholt

Gjest
Utifra bildene, så kan se ut som du har bommet på 1refleksjonen bak høyttalerne. Det er litt på innsiden av høyttalerne, ikke rett bak. Bruk speilmetoden. Det hjelper vel å dempe bak høyttalerne, fordi mye lyd går bakover. Demper du 1refleksjonen på høyre side ved døren, bør du også helst gjøre det samme på andre siden for lik lyd. Under vinduet har lite for seg, men hjelper noe. Ville heller hatt en plate med bein på, som du kan ta fram når du skal lytte og fjerne etterpå. Det ideelle er nok å plassere platene slik at midten på platene kommer i mellom mellomtone og diskant elementene.

Når lytteposisjonen er så tett til bakvegg, er det bra å dempe den også. Den på bildet ser grei ut, men det går ann å kjøre på med mer.
Her er en som har tatt det helt ut.

Vedlegg

Topp Bunn