Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.235
    Sted
    Halden
    Mye er jo litt pinlig sett i bakspeilet, men jeg syns fortsatt gjensyn med Wesenlund kan være morsomt og nostalgisk. Norske Byggeklosser har jo vært en kultklassiker i mange år f.eks.

Den siste Fleksnes åpner veeeeeeeeeeldig platt, med humor på skosålenivå. Norske byggeklosser er noe annet, og en god del av episodene i Fleksnes' TV-serien har humornivå så det holder (og tok også utgangspunkt i Hancock's Half Hour fra Storbritannia).
    Den siste Fleksnes, derimot, var et selvstendig spillefilmprosjekt som skulle vise hvorfor Fleksnes slet med dametekket, og det gjøres på et vis, i filmens første 20 minutter, som ville fått dagens publikum til å holde for øynene, og ørene, om man har nok hender tilgjengelig.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.689
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg skjønner ikke hvorfor nrk skal så mye som ta i alt dette realityfjaset. Forstår heller ikke fokuset på seer- og lyttertall.

Samfunnsoppdraget er å være allmennkringkaster, og en del av samfunnsoppdraget er å styrke mangfold, kultur og den offentlige samtalen. Hvem som syr eller baker eller kler seg ut best kan umulig være særlig viktig.

Pjatt og uvesentligheter er det mer enn nok av hos alle de kommersielle kanalene, og det siste vi trenger mer av.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.301
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Oppdraget som allmennkringkaster inkluderer jo møkka også dessverre. Det hadde vært fint om NRK ikke hadde noe behov for å bry seg med seertall og denslags, men de må jo forsvare sin rett til å eksistere og hvis seertallet skulle nærme seg Frikanalen eller Bedehuskanalen så kan det bli tøft. Akkurat som britisk høyreside til stadighet forsøker å gjøre livet vanskelig for BBC så finnes det krefter i Norge som helst skulle se at NRK forsvant.

For min egen del skulle jeg gjerne tredoblet betalingen hvis det gjorde at de kunne sende mindre pjatt, men jeg er nok en del av et veldig lite mindretall.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.718
    Sted
    Holmestrand
    Eg er litt imponert (2025-augo) over det TV frå den tida fekk til å gjera med veldig små ressursar og ganske primitiv teknologi.

Det har slått meg i dag, også. Fram til ca 2000 var TV klart ein heilt annan divisjon enn film.
    Helt enig.
    Og på samme vis så er jeg ganske så forskrekket og forundret over hvor mye elendighet som produseres i dag på tross sinnsyke ressurser og superavansert teknologi.
    😂

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.035
    Sted
    Oslo
    Forkynnelse er ikke tillatt i den norske skolen etter loven.
    Gudstjeneste er per definisjon forkynnelse.
    Allikevel holder de fleste skoler seg med "jule"gudstjenester.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.214
    Jeg skjønner ikke hvorfor nrk skal så mye som ta i alt dette realityfjaset. Forstår heller ikke fokuset på seer- og lyttertall.

Samfunnsoppdraget er å være allmennkringkaster, og en del av samfunnsoppdraget er å styrke mangfold, kultur og den offentlige samtalen. Hvem som syr eller baker eller kler seg ut best kan umulig være særlig viktig.

Pjatt og uvesentligheter er det mer enn nok av hos alle de kommersielle kanalene, og det siste vi trenger mer av.
    Tja, dersom NRK begynner å lage programmer som ingen ser på eller bryr seg om så er nok veien til at det blir et ønske om å dramatisk kutte budsjettene, og i alle fall få det bort fra skatteseddelen etter hvert nok hørbare. Jeg ser ikke på fjernsyn så kan ikke si jeg personlig bryr meg så veldig mye, men synes strengt tatt utviklingen på radio er enda tristere enn på fjernsynet.

I motsetning til i gode gamle dager så var det ikke så mye å konkurrere med. Nå skal NRK sloss med et lite tårn av alternativer for oppmerksomheten til folk og fe og da ser ting ganske annerledes ut enn hva det gjorde i disse visstnok så mye bedre gamle dagene. Da jeg voks opp hadde vi en TV-kanal. Så kom etter hvert TV2. Da jeg var på besøk hos slektninger i Oslo så var det veldig eksotisk at de kunne ta inn svensk TV, slikt hadde vi ikke der jeg bodde. Vi kjøpte riktig nok parabolantenne hjemme en gang på 90-tallet, men det var mest fordi pappa skulle se på tysk TV. Allerede den gang da hadde for øvrig tysk TV temmelig smale kulturprogrammer som laaaangt overgikk hva NRK kunne stille opp med på den fronten. Det var riktig nok offentlige kringkastere det også.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.301
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Allikevel holder de fleste skoler seg med "jule"gudstjenester.

Gjør de virkelig det i dag?

Da jeg gikk på skolen for et halvt århundre siden er jeg ganske sikker på at vi ikke hadde denslags. Vi hadde julefest, men jeg kan ikke huske noe som helst av religiøst innhold utenfor kristendomstimene. De ble til gjengjeld administrert av ei kjerring fra Misjonskvinnelaget som mer enn gjerne skulle brukt stållinjalen på mer enn pulten når vi dristet oss til å stille spørsmål hun aldri hadde tenkt på.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Market Snodsbury
    Gjør de virkelig det i dag?
    Ja. Iallfall i min del av landet.

Dei er pliktige til å tilby eit religionsnøytralt alternativ, så eg trur ein del skular går for det som fellesløysing.

Eg har opplevd at skular reknar kyrkja som default, og at dei som vil noko anna må melda frå via dels omstendelege vegar innan kort frist. Dette har eg påklaga kvar gong det har skjedd, og i år var det ein heilt grei prosedyre.

I mi tid fekk vi gudlause rett og slett gå heim. Eg plar gje ungane valet kva dei har lyst til å vera med på, og dei vel stort sett det ikkje-religiøse alternativet; unnatak dersom klassen har førebudd ei innslag i kyrkja i månadsvis. Det er ein annan praksis eg har ytra meg kritisk til.

Personleg er eg ein sånn slapp ateist som ser verdien i både kyrkjer, gudstenester og kyrkjemusikk, men eg merkar jo at ungar tykkjer det er litt ubehageleg. Og kanskje keisamt, eg veit ikkje.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.035
    Sted
    Oslo

Dei er pliktige til å tilby eit religionsnøytralt alternativ, så eg trur ein del skular går for det som fellesløysing.

Eg har opplevd at skular reknar kyrkja som default, og at dei som vil noko anna må melda frå via dels omstendelege vegar innan kort frist. Dette har eg påklaga kvar gong det har skjedd, og i år var det ein heilt grei prosedyre.

I mi tid fekk vi gudlause rett og slett gå heim. Eg plar gje ungane valet kva dei har lyst til å vera med på, og dei vel stort sett det ikkje-religiøse alternativet; unnatak dersom klassen har førebudd ei innslag i kyrkja i månadsvis. Det er ein annan praksis eg har ytra meg kritisk til.

Personleg er eg ein sånn slapp ateist som ser verdien i både kyrkjer, gudstenester og kyrkjemusikk, men eg merkar jo at ungar tykkjer det er litt ubehageleg. Og kanskje keisamt, eg veit ikkje.
    At kjerka arrangerer gudstjeneste for unge før jul er helt okei. Men det skal ikke skje i skolens regi og i skoletiden.
    Kanskje en oppslagstavle der kjerka kunne kunngjøre fx at kl.18 en dato er unge velkommen til gudstjeneste.
    Så kunne de se hvor mange som virkelig ville kommet

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.045
    Torget vurderinger
    2
    Apropos NRK og reality, lurer på hvor mange nye følgere Inga Strümke har skaffet seg de siste ukene...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk en form for reality jeg synes er OK... og noe jjeg kunne tenkt meg å vært med på sjøl..... for 25-30 år siden...
    da er det verre med alle idiotkonkurransene om å være dummest, deiligst, mest storkjefta.. osv osv

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.301
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Inga Strümke

Hvem? Første gang jeg hører navnet tror jeg. Forresten, ikke forklar hvem det er...

Anyway, når det gjelder tradisjoner og ritualer så er jeg veldig ambivalent. Jeg ser verdien i dem, jeg skulle bare ønske det var andre tradisjoner og ritualer og verdier.

Musikken klarer jeg meg typisk godt uten og velger heller sekulær musikk fra når det måtte være.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.349
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Apropos NRK og reality, lurer på hvor mange nye følgere Inga Strümke har skaffet seg de siste ukene...
    Heldigvis aner jeg ikke hvem denne "Inga" er.

Jeg ser knapt på NRK, for 'kjendiser' som gjør noe de absolutt IKKE kan må være den mest håpløse måten å kaste bort tiden på🦧

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.035
    Sted
    Oslo
    Heldigvis aner jeg ikke hvem denne "Inga" er.

Jeg ser knapt på NRK, for 'kjendiser' som gjør noe de absolutt IKKE kan må være den mest håpløse måten å kaste bort tiden på🦧
    Til info, Inga Strümke er norges ledende forsker på AI.
    Ikke en tilfeldig blond bimbo eller silikon belasta babe.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.349
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hakke peil, men selv realfag nerder må da få lov å drite seg ut, og samtidig øke sin markedsverdi.
    Det er jo sånn vi verdsetter mennesker nå for tiden, eller?
    Det at folk kommer på tv òg gjør noe de overhodet IKKE har peiling på, det er selvfølgelig det ulitimate kvalitetsstempel på de selv, kanalen som hyrer de òg de som ser på. Uten tvil 😅

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.718
    Sted
    Holmestrand

På rekruttskolen måtte vi som ikke ville gå til gudstjeneste hugge ved ….

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.718
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har vært litt lei av at hun har vært KI-svaret på Erik Tandberg, for de som husker ham.
    Jeg synes hun gjør en veldig god figur på Ekspedisjonen. Artig dame. 🤗

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Født i Tyskland, oppvokst i Narvik, bor i Tromsø.... husker ikke hvorfra, men jeg tror hun er en del av dette ekstremski miljøet i Tromsø..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.214
    På helt generelt grunnlag må man skille mellom hvem som er ledende på noe og hvem som gidder vise trynet sitt i media. Tipper det er mange som tror at han Ødegaard er Norges fremste astrofysiker siden han er den eneste offentlige figur innen faget.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.035
    Sted
    Oslo
    På helt generelt grunnlag må man skille mellom hvem som er ledende på noe og hvem som gidder vise trynet sitt i media. Tipper det er mange som tror at han Ødegaard er Norges fremste astrofysiker siden han er den eneste offentlige figur innen faget.
    Du har helt rett i det, og Erik Tanberg var kanskje ikke den fremste på romforskning heller.
    Men en viktig del av forskningen er også å populasisere forskningen og bringe den ut til folk.
    Og til diskusjonen om forflatning av Nrk, popularisere forskning, på alle felt, var mere fremtredende før.
    For meg heller det enn Maskorama og kokkelering

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror ikke Tandberg forsket på noe som helst.. som så mange siiv.ing ble han næringslivsleder i stedet.. han var vel direktør for Esso Norge i den tida..
    EDIT Esso kom seiinere... på slutten av sin karriere var han ansatt ved Norsk Romsenter, som ble stiftet i 1987

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn