Husker en artikkel for vel 20 år siden (USA) hvor man lagde kunstige rev ved dumping av store mengder gamle bildekk. De skapte fine oppvekstområder for fisk og skalldyr. Svære lektere (av typen med bunnluker) fylt til randen med dekk, blei slept ut på egnede steder - relativt grunne. Og lasten dumpa.men bildekk består også av naturgummi (6% natur og 24% syntetisk fant jeg et sted) så er det gummi da?
Veldig håpløst når det gjemmes bak uskyldige navn som syntetisk gummi
var faktisk ikke klar over at man kunne kalle gummi plast
men når jeg tenker meg om er jo feks fleece også plast
Ikke rart vi snart drukner i plast
ser forøvrig at klesvask er 5te versting når det kommer til utslipp av mikroplast
Den gang da ......
EDIT: Det meste av klær vi kjøper inneholder store deler "plast". Diverse kunstoff i blanding. Det meste av "spårts"- og fritids/turtøy er 100% "plast". Microfiber er "plast". Goretex er et av disse . Elastiske materialer er stort sett "plast". Man skal også være klar over, at for å gjøre stoff vannavstøtende benyttes kjemiske forbindelser som er svært skadelig for miljøet s.k. evighetstoffer - brytes ikke ned. Kjøper du en sprayflaske for å "friske opp" turtøyets vannmotstand er det som regel et slikt stoff.
Det fins alternativer de står det ofte 100% natural på.
Men noe som høres ut som "no skummelt" er ikke det. Nemlig Viscose (Rayon) det er 100% trefiber. Ellers er jo det bare Ull, Bomull, Lin og Silke som "hører hjemme" i naturen og som brytes ned i kretsløpet på en relativt kort og uskadelig måte..
Sist redigert: