Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.643
    men bildekk består også av naturgummi (6% natur og 24% syntetisk fant jeg et sted) så er det gummi da?
    Veldig håpløst når det gjemmes bak uskyldige navn som syntetisk gummi
    var faktisk ikke klar over at man kunne kalle gummi plast
    men når jeg tenker meg om er jo feks fleece også plast
    Ikke rart vi snart drukner i plast
    ser forøvrig at klesvask er 5te versting når det kommer til utslipp av mikroplast
    Husker en artikkel for vel 20 år siden (USA) hvor man lagde kunstige rev ved dumping av store mengder gamle bildekk. De skapte fine oppvekstområder for fisk og skalldyr. Svære lektere (av typen med bunnluker) fylt til randen med dekk, blei slept ut på egnede steder - relativt grunne. Og lasten dumpa.

Den gang da ......

EDIT: Det meste av klær vi kjøper inneholder store deler "plast". Diverse kunstoff i blanding. Det meste av "spårts"- og fritids/turtøy er 100% "plast". Microfiber er "plast". Goretex er et av disse . Elastiske materialer er stort sett "plast". Man skal også være klar over, at for å gjøre stoff vannavstøtende benyttes kjemiske forbindelser som er svært skadelig for miljøet s.k. evighetstoffer - brytes ikke ned. Kjøper du en sprayflaske for å "friske opp" turtøyets vannmotstand er det som regel et slikt stoff.

Det fins alternativer de står det ofte 100% natural på.

Men noe som høres ut som "no skummelt" er ikke det. Nemlig Viscose (Rayon) det er 100% trefiber. Ellers er jo det bare Ull, Bomull, Lin og Silke som "hører hjemme" i naturen og som brytes ned i kretsløpet på en relativt kort og uskadelig måte..

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.720
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Husker en artikkel for vel 20 år siden (USA) hvor man lagde kunstige rev ved dumping av store mengder gamle bildekk. De skapte fine oppvekstområder for fisk og skalldyr. Svære lektere (av typen med bunnluker) fylt til randen med dekk, blei slept ut på egnede steder - relativt grunne. Og lasten dumpa.

Den gang da ......
    interessant
    Gjort flere steder ser det ut til

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.667
    Sted
    Liten by
    1761220584397.png

Beklager Danby, du faller i kategorien nyttig idiot!
    Og dine forsøk på å være relevant og kul faller på stengrunn!

1761220555921.png

Jeg er veldig enig med Marsdal her, dette blir bare dumt og Danby gjorde en slett debatt!

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.380
    Sted
    Oslo
    Som dandy sier: jeg er en homofil dansende innvandrer.
    Hadde en skinhead i glinsende bomberjakke og tunge boots sagt nøyaktig det samme som dandy sier, så hadde omtrent alle medier vært på ham som en grevling

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.234
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja....

Så Stoltenberg belærer "venstresiden". Dumme meg trodde han var en del av venstresiden, men "godhetspossering" vil han altså ikke ha. Frp - ordbruk. Godt jobba igjen, Stoltenberg.

Du må nok bare finne deg i at din belæring overhodet ikke vil forandre på at etikk er viktigere enn inntjening, uansett din holdning. Og at absolutt alt her i verden er politikk, særlig der noen mener at "politikk må holdes unna." Det er den verste politikk av alt.

GPP, generelt pisspreik, fra Stoltenberg her altså.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.752
    Torget vurderinger
    0
    Slikt bidrar selvsagt til at politiets "standing" i samfunnet blir kjempehøy! Når de ikke vil ta slik "lavthengende frukt"
    er det grunn til å tro at det er noe "systemisk" galt i den organisasjonen. Hvis det da ikke er slik at de forsøker å være
    "politisk korrekte" ved å bidra til fordeling av verdier. En som har råd til å kjøpe en sykkel til 50K må jo antakeligvis være
    betydelig rikere enn en stakkar som er "tvunget" til å stjele en slik sykkel. Sosial rettferdighet??

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.150
    Politiet har begynt med bønnemøter nå. Også jeg som trodde det fantes større ulykker i verden enn vann fra oven, spør innbyggerne i Kyiv hva de foretrekker av sprengstoff eller regndråper.
    Og jeg utgår fra at enkelte av deltakerne her inne har satt seg i bilen for å dra til Nordre Land og gå selvstendighetstur mens Politiet arrangerer bønnestund.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Sortland
    Kommentar til trådens tittel:

Hvis du virkelig mener at noe er gått galt i Norge er det vel på tide at du får hodet
    ut av utedassen og ser hva som skjer i resten av verden.

Nei, vi er ikke fornøyd-

Men - JA - det er ingen land i verden hvor innbyggerne har det bedre enn vi har det i Norge.
    (OK; Få land.. :rolleyes: )

Om du vil gjøre en verden til et bedre sted fins det en uendelighey av muligheter.

99,9 % av de er i resten av verden.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.667
    Sted
    Liten by
    Er det på tide at politiet ble delt opp i flere etater, også for mindre alvorlige tyverier og fikk ansatt langt flere folk?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det på tide at politiet ble delt opp i flere etater, også for mindre alvorlige tyverier og fikk ansatt langt flere folk?
    Det burde kunne være en mulig å få til en "hurtigprosess" hvor mindre saker behandles litt raskt og enkelt (samme som forenklet forelegg), hvor det gis en god strafferabatt dersom dommen aksepteres. Da vil skyldige bli straffet, og det er en risiko ved å nekte - da de kan få saken opp i ordinær straffebehandling og da få betydelig økt straff.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.256
    Sted
    Sørlandet
    Bra artikkel om Norge og Tuja helvete i dagens D2:

En grønn djevel har ubemerket sneket seg inn i våre botaniske omgivelser:

1761285703620.png

"Har du høyere utdannelse, jobber med kultur og er opptatt av estetikk, ja, så har du ingen tujahekk!"

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.504
    Sted
    Market Snodsbury
    Du tenkjer litt ordenspoliti vs. kriminalpoliti?

Eg tykkjer det er besnærande (sjølv om mi første innvending er: enno ein etat skal inn for å samhandla, glimrande idé).

Det største problemet er nok uansett folk og kapasitet. Sjølv med fast-track rettsprosess, så må du ha ein patrulje for å huka inn sykkeltjuven og samla bevis, nokon for å førebu saka og ein dommar for å høyra bevis og døma. Så er det litt etterarbeid med straffen (anten innkrevjing av bot, eller ei lita veke i bak murene eller så; mykje av dette vil jo sikkert verta vilkårdomar, men sidan det er gjengangarar, vert det etter kvart fengselsstraff likevel).

Skulle tru at vi måtte dobla operativ kapasitet i alle ledd.

Men, ja, interessant. Er det slik at det at denne typen brotsverk ikkje vert straffa (men vert redusert til forsikringssaker) er eit alvorleg samfunnsproblem? Kor stor prosent av slikt må vi oppklara og staffa, og kor hardt, for å denne typen misferd/småkrim skal ta slutt. Eller er ikkje målet eigentleg å få slutt på det, men at alle skal vita at brotsverk ikkje løner seg?

TV2 skrev:
    Han skriver at når politiet får inn en anmeldelse gjør de en konkret vurdering av kriminalitetens samfunnsskadelige virkning og hvordan kriminaliteten påvirker den alminnelige trygghetsfølelsen i lokalsamfunnet.
    Eg prøver ikkje å bagatellisera tjuveriet, sjølvsagt, og eg skjønar at det er frykteleg surt når sykkelen, som du bruker til og frå jobb, dagleg, vert stolen. Eg hadde vore vanvittig sur dersom nokon stal bilen min.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.667
    Sted
    Liten by
    Vanskelig dette, men jeg tror det i første rekke må ha en avskrekkende virkning og at vi (folket) må se og skjønne at noe gjøres. Vigilante virksomhet og "lure" feller/alarmer kan fort komme om dette fortsetter. Jeg tror at det kunne vært med på å minske avstanden mellom politiet og de fleste andre her. For den avstanden er i ferd med å bli stor. Mange føler at det ikke er noe vits og da kommer ovennevte løsninger.

Men hvordan dette skal foregå i praksis, det er mere usikkert. Jeg tror både du og OMF er inne på noe, det må være andre krav til beviser og langt lettere å dømme, noe som også kan være farlig. Men det kan da ikke fortsette som i dag???

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.583
    Torget vurderinger
    2
    Det heter at pengene som kommer fra inntjeningen på strøm går tilbake til folket, Bjerkreim kommune viste stolt frem et flott nytt sykehjem her om dagen som de kunne bygge for penger de tjente på kraften, Stavanger derimot noen mil lenger nord som fikk et utbytte på 480 mill i fjor og 340 mill året før har havnet her...I tillegg skal de kutte det meste til idretten + diverse annet.

Skjermbilde 2025-10-24 kl. 09.38.08.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.504
    Sted
    Market Snodsbury
    Hovedproblemet er nok hva det gjør med folks rettsoppfatning, særlig når det i andre type saker virker til å være ubegrensede ressurser til rådighet, f.eks. Ingebrigtsen-saken.
    Eg trur omsynet til rettsoppfatning må ha vore tungtvegande i kjendis-sakene (Ingebrigtsen, Høiby og for den del Antonsen-saka): Når nokon vert riks- og mediekjende for å driva med dop, rasisme eller vald i nære relasjonar, er det tungtvegande grunnar til å gripa inn. Sjølv om ressursbruken også på meg verkar hinsides.

Men, ja. Det er openbert eit problem at folk opplever at vanleg tjuveri framstår som straffefritt. Det gjer at folk kjenner seg utrygge, låser dører og at arbeidsplassar lagar intrikate løysingar som sykkelgarasjar (vi har to-tre slike på jobb, der vi kjem inn og ut med nøkkelkort). Eit samfunn der "vi" ikkje konstant treng å uroa oss for om nesten vår har tenkt å stela frå oss, er eit betre samfunn.

Problemet eg ikkje heilt har svar på, er om eit korstog mot sykkeltjuveri ville redusert mengda tjuveri, eller om det berre ville produsert veldig mange fleire dømde og fengelsinnsette.

England er jo velkjent for "The Bloody Code" (frå slutten av 1600-talet til starten av 1800-talet), der sjølv småtjuveri kunne føra til galgen eller deportasjon. Openbert ut frå eit sterkt ønske om å verna om privateigedom i eit veldig klassedelt samfunn, men samtidig veit eg ikkje om det gjorde så mykje meir enn å bidra til å befolka koloniane?

Reaksjonane på brot på vegtrafikklova (tidvis drakoniske straffar for handlingar utan negative konsekvensar der og då) fungerer kanskje fordi det er "heilt vanlege folk" som køyrer for fort. Men dei fleste av oss er jo ikkje sykkeltjuvar, tvert om vil dei fleste av oss i utgangspunktet meina at tjuveri er gale, sjølv om saka sannsynlegvis vert lagd bort.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.720
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man har jo forenklet forelegg og den prosessen der for endel saker. Hvorfor kunne ikke det brukes mot simple tjuver også? Problemet er vel gjerne at de aldri vil skrive under, men da er jo alternativet rettssak.
    Jeg tror det vil ha en effekt for da er i allefall politiet i kontakt med tjuven.
    Nå i dag så kan man bli tatt på fersk gjerning og bare gi fingeren å gå videre med tjuvegodset uten noe konsekvens.
    Alternativt skal man som privatperson få lov til å ta ta tilbake sine eiendeler med makt. Tror også det kunne gitt effekt dersom man vet at risikoen ved å stjele er at man kan få kenkt nesa og en arm og vedkommende som gjør det får en klapp på skulderen av politiet.
    Gi det et par år så har vi privatpersoner også tilgang til overvåkningskamera med ai som finner gjerningspersonen gjennom sosiale medier og ellers bilder av ansikt på nettet.
    Da hadde det vært veldig fint om det var fritt frem for å reise hjem til vedkommende å hente tingene sine...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.583
    Torget vurderinger
    2
    Alternativt skal man som privatperson få lov til å ta ta tilbake sine eiendeler med makt. Tror også det kunne gitt effekt dersom man vet at risikoen ved å stjele er at man kan få kenkt nesa og en arm
    Eller at du ender opp med en skakk nese og arm i fatle selv, det er jo fort gjort..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.720
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Eller at du ender opp med en skakk nese og arm i fatle selv, det er jo fort gjort..
    de aller fleste tyver som driver med simpelt tjuveri fra privatpersoner er pysete sveklinger som ikke klarer å gjøre ærlig arbeid.
    ville ikke vært redd for at de er tøffe tilbake når du sparker inn døra for å hente tingene dine.
    men klart det er en risiko, tar man ikke den risikoen er det jo bare å la politi håndtere det, resultatet er som oftest et brev i posten der det står at saken er henlagt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.504
    Sted
    Market Snodsbury
    Man har jo forenklet forelegg og den prosessen der for endel saker. Hvorfor kunne ikke det brukes mot simple tjuver også? Problemet er vel gjerne at de aldri vil skrive under, men da er jo alternativet rettssak.
    Trur sykkeltjuveri har flytta seg frå simpelt (mindre) tjuveri (som kan gje førelegg, trur det er avhengig av verdi) og over i vanleg tjuveri, særleg når det er syklar som kostar like mykje som ein godt brukt bil.

Dette kunne jo godt gått som tilståingssak, men politiet måtte likevel fått ut personopplysningar frå to ulike instansar, og dinest funne og plukka opp typen. Eg skjønar at dei ikkje vil bruka fleire arbeidsdagar på noko slikt.

de aller fleste tyver som driver med simpelt tjuveri fra privatpersoner er pysete sveklinger som ikke klarer å gjøre ærlig arbeid.
    Dersom det er slik, så problematiserer det «avskrekkingsfunksjonen» i å straffeforfølgja. Då er vi attende til behovet for at folk skal oppleva at politiet bryr seg.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.380
    Sted
    Oslo
    Trur sykkeltjuveri har flytta seg frå simpelt (mindre) tjuveri (som kan gje førelegg, trur det er avhengig av verdi) og over i vanleg tjuveri, særleg når det er syklar som kostar like mykje som ein godt brukt bil.

Dette kunne jo godt gått som tilståingssak, men politiet måtte likevel fått ut personopplysningar frå to ulike instansar, og dinest funne og plukka opp typen. Eg skjønar at dei ikkje vil bruka fleire arbeidsdagar på noko slikt.

Dersom det er slik, så problematiserer det «avskrekkingsfunksjonen» i å straffeforfølgja. Då er vi attende til behovet for at folk skal oppleva at politiet bryr seg.
    Det var jo nettopp en sak om en som hadde stjålet "rett hjem" varer flere steder, som politiet etterforsket og oppklarte. Tror verdien der var 35.000.- altså betraktelig mindre enn verdien til den elsykkelen.
    Har politiet stående instruks om ikke å etterforske sykkeltyverier, selv med kjent gjerningsmann?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.442
    Torget vurderinger
    1
    Nå vet jeg ikke noe detaljer om politiets arbeidsmetoder, men dette ville vel neppe ta flere arbeidsdager? En henvendelse til hver instans. 15 min, dette bør jo være rutinearbeid for Politiet. Når resultatet kommer i innboksen, ytterligere 10 min arbeid for å journalføre bilde/video og nevn på tyven. Da bør saken være oppklart. Om de arbeider som andre folk, har man flere parallelle arbeidsoppgaver slik at man kunne løst mange tilsvarende saker samtidig.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.380
    Sted
    Oslo
    Nå vet jeg ikke noe detaljer om politiets arbeidsmetoder, men dette ville vel neppe ta flere arbeidsdager? En henvendelse til hver instans. 15 min, dette bør jo være rutinearbeid for Politiet. Når resultatet kommer i innboksen, ytterligere 10 min arbeid for å journalføre bilde/video og nevn på tyven. Da bør saken være oppklart. Om de arbeider som andre folk, har man flere parallelle arbeidsoppgaver slik at man kunne løst mange tilsvarende saker samtidig.
    Det gjør det ofte litt mere arbeidskrevende at mange av disse er tilreisende utlendinger
    Men om ikke politiet tar det alvorlig blir vi sikkert sett på som et attraktivt marked for disse

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.442
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør det ofte litt mere arbeidskrevende at mange av disse er tilreisende utlendinger
    Men om ikke politiet tar det alvorlig blir vi sikkert sett på som et attraktivt marked for disse
    Helt klart, men det vet man jo ikke før man har gjort disse svært enkle rutinemessige undersøkelsene. Jeg synes det er helt utrolig å tenke på at man kan stjele noe til 50 000 kr uten risiko for straffeforfølging.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.424
    Torget vurderinger
    1
    ^ Tror det mest er politisk renkespill - dvs å påføre AP-regjeringen et nederlag.

+ Som nevnt at det politisk sitter veldig langt inne å si nei til noe [som noen i egne velgergrupper kan ha glede av] (helt uavhengig av farge). Også H & FrP har tross alt vært med å få tunnelen opp på den politiske dagsorden.

mvh
    KJ

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn