Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.207
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..
    det hadde helt sikkert godt greit med passkontor og økte avgifter +++ hadde politikerne vært ærlig på det før valget
    for å si det på en annen måte, hva skjedde fra 7. til 8. september som gjorde at valgløftene ikke lenger holdt vann og man kunne ikke si det høgt?
    ..
    Svaret er avgitt

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er litt trist, og Pondus greidde definitivt å fornya den norske mainstream-stripa med gode teikningar og typar som var moderne, men samtidig lett å kjenna til. Veldig vondsinna og bitande var ikkje Pondus, heller.

Ikkje minst bana Pondus vegen for mange andre gode og middels gode striper der pointet var eit humoristisk blikk på kvardagslivet. Lunch, Storefri, Hjalmar, Kollektivet, Intet nytt fra hjemmefronten ... Nemi er vel i praksis jamngamal med Pondus?

Men fornuftig å leggja ned striper om det ikkje er så mykje meir artig å fortelja.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.657
    Sted
    Sølvbyen
    Ikke Simen Velle, men Frp-Velle vil fjerne stipend på studier han mener ikke lønner seg for Norge. Han vil la partene i arbeidslivet avgjøre hva som lønner seg og ikke.

– Forskningen Norge finansierer bør gjøre oss sterke på en eller annen måte, sier Velle.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.161
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Man kan jo ofte få inntrykk av at det tas mange tøyse-utdanninger i Norge, kan være det stemmer. Men de mest populære i landet virker jo ikke helt feil:

Det kunne vel bli vanskelig innen både helsevesen og skole dersom næringslivet skulle avgjøre hvor det skulle satses.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.557
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å stålsette seg, Velle i Wolle kommer til å komme med mye «kreativt» de neste 4 årene, hva gjør man ikke for å komme på D18.

cox

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    371
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte kanskje de kunne sette ut jobben med å bestemme hvilke studier som ikke skal begunstiges til drosjenæringa. Drosjesjåfører har jo ofte en del meninger.
    Jeg kjørte drosje i fem år mens jeg studerte. Ble temmelig lei av folk som skulle belære meg om alle mulige ting. De fleste var selvfølgelig hyggelig og greie, men de som mente jeg var dum fordi jeg kusket taxi fikk ikke mye service.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.657
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg kjørte drosje i fem år mens jeg studerte. Ble temmelig lei av folk som skulle belære meg om alle mulige ting. De fleste var selvfølgelig hyggelig og greie, men de som mente jeg var dum fordi jeg kusket taxi fikk ikke mye service.
    Farfar var drosjeeier i Oslo, og selv om han er død nå husker jeg at han hadde en del meninger. Men jeg oppfattet ham aldri som dum, selv om han røyket som en skorstein.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.126
    Enda mer subsidiering for at folk skal bo der de ikke vil bo
    Lurer på hvor mange mennesker dette gjelder og hvilke beløp man snakker om. Minner om en avsporing fra langt viktigere tema man burde være opptatt av.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.557
    Torget vurderinger
    2
    Ap-ledelsen i nytt møte – tause på vei inn

Enda mer subsidiering for at folk skal bo der de ikke vil bo
    Dette er det flere meninger om i denne tråden..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.436
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvor mange mennesker dette gjelder og hvilke beløp man snakker om. Minner om en avsporing fra langt viktigere tema man burde være opptatt av.

Jada, alt som ikke rammer de innenfor ring 3 er uvesentlig. Vi har skjønt det.
    Det er vel samme faen hvem man lyver for? Velgerne er vel like mye verdt enten de er mange eller få. For de det gjelder er det helt sikkert en viktig sak.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.636
    Her er noe som er mye, mye større og viktigere. Gjenspeiler litt av vår holdning, vi vil framstå som de grønneste i verden, men når glansbildet får et realitetspreg over seg , her hjemme, så piper en annen lyd.

Og Gud forby, når skyggeregjeringa oljebransjen føler seg truet, da.... . Og vi kan få døra midt i trynet ved en senere anledning.

– EU mener ganske enkelt at EØS-avtalen gjelder på norsk sokkel, slik den også gjelder på EU-landenes sokler. Og jeg har svært liten tro på at EU vil skifte mening om dette, forklarer jusprofessor ved Universitetet i Bergen, Halvard Haukeland Fredriksen.

Han advarer regjeringen mot at en seier i EFTA-domstolen i denne saken kan føre til at Norge lukker dører for seg selv.

– En eventuell avgrensning av EØS-avtalens virkeområde mot norsk sokkel og norsk økonomisk sone må gjelde også for tilfeller hvor Norge faktisk ønsker at EU-regler skal gjelde utenfor «territoriet» i snever forstand. Det kan eksempelvis handle om energiinfrastruktur og vindkraft, men sikkert også andre spørsmål, sier Haukeland Fredriksen.

1761131042260.png

Klimakvoter og sokkelstrid – en grønn såpeopera

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.425
    Torget vurderinger
    1
    Likhet for loven jada særlig 🤬 hva fanen er dette for noe, hvor fantasifulle forklaringer kan man slippe unna med? Skulle sett en nordmann slippe unna med noen rasistiske uttalelser med å skylde på fylla...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.557
    Torget vurderinger
    2
    Fra linken din, kanskje dette har betydd noe, inta vet jag.

– Retten har vist en grundig, god og interessant gjennomgang av fenomenet falske minner, erkjente Valland, med henvisning til sakkyndiges rettsmedisinske rapport som slo fast at Ali kan ha lidd av falske minner.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.161
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er ingen ekspert på hverken jussen her, eller fenomenet falske minner, men ser for meg at dette kan sette presedens fremover. Vitneforklaringer vil kanskje ha mindre verdi enn til nå, uten at jeg kan si om det i så fall er en god ting eller ikke.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og Gud forby, når skyggeregjeringa oljebransjen føler seg truet, da.... . Og vi kan få døra midt i trynet ved en senere anledning.
    Tenker du generelt at prinsippet om hvem som er ansvarlig for itslipp bør endres - eller kun i denne saken.

Med 78% skatt og statlig eierskap så er det uansett du og jeg som tar 90% av denne regingen.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.636
    Tenker du generelt at prinsippet om hvem som er ansvarlig for itslipp bør endres - eller kun i denne saken.

Med 78% skatt og statlig eierskap så er det uansett du og jeg som tar 90% av denne regingen.
    Nei, jeg tror ikke at utslippsreduksjon er gratis. Nå er ikke prinsippet så klinkende klart som du nevner, og Oljenorge hevder. Jeg henviser til artikkelen.

Men det spiller for øvrig ingen rolle hva jeg tenker, men dobbeltspillet er ganske tydelig. Der kan du slippe å lese hele artikkelen en gang til. Det holder med det jeg har klippet ut i kursiv.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Likhet for loven jada særlig 🤬 hva fanen er dette for noe, hvor fantasifulle forklaringer kan man slippe unna med? Skulle sett en nordmann slippe unna med noen rasistiske uttalelser med å skylde på fylla...

herlig
    juge til man blir tatt så skylde på falske minner
    rart politikere ikke har tatt denne vinklingen før

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.557
    Torget vurderinger
    2
    herlig
    juge til man blir tatt så skylde på falske minner
    rart politikere ikke har tatt denne vinklingen før
    Nå må vel slike ting utredes i hvert enkelt tilfelle av fagfolk, altså ikke du og meg, så det blir nok ingen automatikk i å skylde på dette så blir man frikjent, det er nok ikke så enkelt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg tror ikke at utslippsreduksjon er gratis. Nå er ikke prinsippet så klinkende klart som du nevner, og Oljenorge hevder. Jeg henviser til artikkelen.

Men det spiller for øvrig ingen rolle hva jeg tenker, men dobbeltspillet er ganske tydelig. Der kan du slippe å lese hele artikkelen en gang til. Det holder med det jeg har klippet ut i kursiv.
    Fint med ambisjoner.

Så vidt jeg forstår kostet første fase av Northern Light 7,5 MRD - og fase 2 ytterligere 7,5 MRD.

Om vi da bygger 6 x Northern Light og antar at det ikke blir noe billiger når vi bygger flere - så koster det 6 x 15 = 90 MRD. Mindre enn 2 x prisen på nytt Regjeringskvartal og omtrent det Equinor har tjent fra 1 juni i år til i dag. Så det er jo ikke akkurat noe som knekker norsk økonomi.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.636
    Fint med ambisjoner.

Så vidt jeg forstår kostet første fase av Northern Light 7,5 MRD - og fase 2 ytterligere 7,5 MRD.

Om vi da bygger 6 x Northern Light og antar at det ikke blir noe billiger når vi bygger flere - så koster det 6 x 15 = 90 MRD. Mindre enn 2 x prisen på nytt Regjeringskvartal og omtrent det Equinor har tjent fra 1 juni i år til i dag. Så det er jo ikke akkurat noe som knekker norsk økonomi.
    Da er jo alt bare såre vel. Nå er det vel heller ikke Equinor som som skal ta heile regninga, det er vel noen andre på laget. Og sluttregningen da uansett, "du og jeg" 90% av det hele.

Vi venter i spenning på resultatet i "forhandlingene" mellom Oljenorge og Europa.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn