Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Interiore Simplicitate
    På disse rutene har vel Widerøe flydd 39-seters Dash 8 de siste 30 årene, helt tilbake til den gangen jeg jobbet i selskapet. :) 300 varianten med 50 seter krever 1200 meter rullebane, kortbanene har rundt 1000 meter ifølge google.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.567
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    På disse rutene har vel Widerøe flydd 39-seters Dash 8 de siste 30 årene, helt tilbake til den gangen jeg jobbet i selskapet. :) 300 varianten med 50 seter krever 1200 meter rullebane, kortbanene har rundt 1000 meter ifølge google.
    Precis och det är därför jag undrar vad @Aurora menar med att frekvensen är där, men sätekapaciteten är reduscerad.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.632
    Du må ikke ødelegge elendighetsbeskrivelsen.

EDIT: Det er vel slik at enkelte ruter har fått større antall avganger ,for å ta av for den store tilstrømninngen av tyskerta og kinamainna, i sommersesongen. Og når man så kommer tilbake til det normale rutetilbudet så begynner remjinga.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I nordre Nordland / Troms har man lagt om rutenettet for å svare opp Forsvarets pendlerbehov over Evenes, med resultat at effektiv setekapasitet er redusert....
    antall avganger er samme som før...

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.567
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    I nordre Nordland / Troms har man lagt om rutenettet for å svare opp Forsvarets pendlerbehov over Evenes, med resultat at effektiv setekapasitet er redusert....
    Vilka specifika ruter gäller det?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.216
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal nå søringer fortelle nordlendinger at "så ille er det ikke"?

Så må nordlendinger forsvare den virkelighet de lever i. Nettopp den arroganse som alltid kommer frem.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.404
    Torget vurderinger
    1
    Klarar inte se att det är en nedgång på 40%. Detta är väl mer en säsongsjustering efter avgångarna ökade i sommar för att ta sig av turismen. Mindre efterfrågan i höst/vinter när turisterna stort sett uteblir.
    Dette stemmer ikke. Høysesongen for turister som kommer med fly er om vinteren. Fra slutten av November til og med Mars er flyene fulle av turister: svært mange kinesere. Vi har en stor og dessuten kraftig økende vinterturisme. Hotellene rapporterer om stort/fullt belegg nå framover.
    Sjøl tror jeg at det som egentlig ligger bak er et ønske om nedlegging av visse flyplasser...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.632
    Skal nå søringer fortelle nordlendinger at "så ille er det ikke"?

Så må nordlendinger forsvare den virkelighet de lever i. Nettopp den arroganse som alltid kommer frem.
    Kan hende fakta ødelegger noe av elendighetsbeskrivelsen.... . Som noen andre har påpekt lenger opp i tråden. Gud forby.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ANX mot både Bodø og Tromsø.. dette lager bl.a. problemer for sykehusbehandling om man ikke er tidlig ute... visstnok også over Stokmarknes, men er ikke sikker her..

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.632
    Dette stemmer ikke. Høysesongen for turister som kommer med fly er om vinteren. Fra slutten av November til og med Mars er flyene fulle av turister: svært mange kinesere. Vi har en stor og dessuten kraftig økende vinterturisme. Hotellene rapporterer om stort/fullt belegg nå framover.
    Sjøl tror jeg at det som egentlig ligger bak er et ønske om nedlegging av visse flyplasser...
    Konspira lever i beste velgående, ønsket om å legge ned. Hvem ønsker ?

Men da er vel bildet motsatt eller ? Det er vel stort sett Tromsø og Evenes som har den voldsomme vintertrafikken.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Interiore Simplicitate
    NRK-artikkelen det ble linket til handlet om FOT-ruter, og Lofoten og Vesterålen spesielt. Evenes er jo ikke noen FOT-flyplass, men har jo etterhvert fått en del brukbare direkteruter til Europa.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nok dessvarre virkeligheten, men gjelder ikke alle destinassjoner... Tromsø er nok verst, hvor både "hele og halve" fly fylles av asiater.......

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.216
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan hende fakta ødelegger noe av elendighetsbeskrivelsen.... . Som noen andre har påpekt lenger opp i tråden. Gud forby.
    Fakta?

Fakta er at kollektivtrafikk er tilnærmet ikke- eksisterende i distriktene. Fakta er vel også at de som kjenner det på kroppen har langt større troverdighet, enn de som sitter på en annen kant av landet og kan fortelle at "så ille er det da ikke."

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Interiore Simplicitate
    At vinterturister kan skape problemer for lokale ved at de er med på å fylle opp flyene tviler jeg ikke på. Widerøe har tydeligvis kommersiell teft nok til å ruste
    opp i sommermånedene, det er litt rart om de ikke ville gjort det samme på vinteren om etterspørselen virkelig var så stor.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.567
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Jo då, detta med vinterturister är jag klar över. Tromsø tar helt av nu med 6-7 nya flygsällskap om vintern för att ta frakta den extrema mängden turister, men jag reagerade bara över påstanden om en 40% nedgång i flygtrafiken. Den klarar jag inte se. I din egen link kan man se att majoriteten av flygplatserna bibehåller frekvensen, med en liten nedgång på några få.

IMG_2603.jpeg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.216
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fly er "bussen" en del steder. Da er ikke antall det viktige, derimot nødvendigheten.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Problemet nå er at nettopp FOT-rutene for feks ANX er rutet via Evenes, selv om EVE ikke er en FOT-destinasjon.....
    Det er fortsatt direkteruter mellom Andenes og Tromsø. Den ruta som før i tiden gikk innom gamle Narvik/Framneslia går nå innom Evenes i stedet, og på akkurat den kan jeg se for meg at det kan være vanskeligere enn før. Men det går fortsatt to direkteruter daglig ANX-TOS-ANX.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.632
    Fakta?

Fakta er at kollektivtrafikk er tilnærmet ikke- eksisterende i distriktene. Fakta er vel også at de som kjenner det på kroppen har langt større troverdighet, enn de som sitter på en annen kant av landet og kan fortelle at "så ille er det da ikke."
    Kollektivtrafikk er så mangt. Ferjetilbud. Buss ? Vi snakket om fly her. Ute i distriktene, det er også noe vagt. Busstilbud utenfor byene er i mange tilfeller helt borte. I min lille hjemby på Sørlandet er det blitt null i år i skoleferien. Det er en utvikling som er lik over hele landet.

Men busstilbud mellom byene har ofte økt spesielt s.k. ekspressbusser - langruter. Det spekuleres i at persontrafikk på Sørlandsbanen vil være en saga blott om noen år. Framtidsretta ?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er litt på siden å hevde at Listhaug juger like eksplisitt som DJ Trump. Vær gjerne uenig med politikken hennes, men hun har i det minste evnen til å formulere meningsbærende setninger. Jeg synes ellers at både reklame og valgflesk ikke kan beskrives som bevisste løgner, men vi må fortsatt ta det med en klype salt. Det blir kontraproduktivt å anse politikere for iskalde løgnere når de fremmer sine politiske saker, tross alt lever vi i en virkelighet med mange faktorer, og ingen politiker kan gjennomføre alle sine ønsker eller påstander. Spesielt ikke i et fungerende demokrati. Så be careful what you wish for.
    I denne konteksten var referansen til Listhaugs respons på beklagelsene til Ap mht det Ap sa før valget mht hva høyresiden ville fjerne vs det Ap sa og når gjør det samme. Jeg burde jo skjønt at det ikke kom klart nok frem i min post…
    og for å sikre,
    det samme gjelder kommentatorene mht om trump og demokratene. Alle overså og bortforklarte trumps løgner, se hvor de er nå og hva som er i ferd med å skje.
    Fortsetter vi på det som ble gjort mht “reklame og valgflesk“ så tipper jeg at vi er på god vei på det samme…

Forøvrig så skal det noe til å unnskylde rene, i mine øyne, løgner som i stor grad påvirker velgernes valg mht bl.a. studie, hvor de flytter etc. Altså direkte påvirkning på enkelt menneskers liv, og anse det som valgflesk.

og som man ser, det reageres ute i distriktene, aka Gokk, så det er ganske så tydelig at dette har folk i Gokk fått med seg, vel vitende om at kjøttvekta ikke spiller på lag med Gokk

jeg tror ærlig talt at dette ikke er noe særlig, og jeg står fullt ut for å kalle de løgnere.
    Pakk? Ref reiseregninger, pendling, tukling med mindreårige, +++
    tror det adjektivet står seg godt på tverrs over alle partier
    og derfor stem på den peneste, eller andre karakteristikker ift. egne preferanser

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.216
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skaper det forakt å kalle politkere løgnere, for at de like før valget lovte noe de tre uker etter gikk tilbake på?

Aldri verden heller, den forakt skaper de selv - ved bevisst å komme med løgner, bedrag og fanteri. Slike fortjener ikke annet enn det de selv ber om. Forakt.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.632

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tromsø -Andenes er direkte, men de kommer/går via Evenes fra til Bodø.. Dette skjedde for vel et år siden ifb med oppbyggingen av Evenes Flystasjon...
    Det er lenge siden Narvik ble nedlagt...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Går ut fra at det er denne saken du refererer til:

Nå har Widerøe gått tilbake til slik det var før. Tidlig avgang fra Andenes og mellomlanding på Evenes. Fra Bodø om kvelden blir det senere avgang og mellomlanding på Evenes.

Jeg vet ikke hvor lenge Widerøe hadde disse direkterutene mellom Andenes og Bodø. Har ingen problemer med å se at dette er provoserende for de 4.500
    som bor på Andøya, men om det er bevis på at hele landsdelen nedprioriteres er en annen sak.

Slik jeg leser innlegget er dette noe Widerøe får skylda for. Widerøe driver kommersielt, det må være opp til staten å ta ansvar dersom det er nødvendig med
    direkterute.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nettopp.... og hva gjør staten? Det er svært stor aktivitet på Andøya, og reisebehovet er mye større enn det antallet lokale hoder tilsier... dette bidrar også til problemene..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.216
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Politikk er fordeling. Når da noe er lovt og attpåtil innført, vil folk det gjelder tilpasse livet etter dette. Vi snakker ikke her om sponsing av biletter til Den norske Opera, men derimot helt nødvendige transportmidler. Ferger ble gratis, og mot all logikk ble de gratis for alle - ikke bare de som hadde dette som eneste transportmulighet i sitt daglige liv og virke. Og da bruke argumenter som at det blir problemer med "for mange turister" er jo bare tøv. Gratis for lokalbefolkningen, resten betaler. Når da tilbudet fjernes, etter å ha lovt det motsatte, blir det selvsagt sterke reaksjoner. Forakten skapes av løgner, ikke av å beskylde løgnere for å være nettopp løgnere.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nettopp.... og hva gjør staten? Det er svært stor aktivitet på Andøya, og reisebehovet er mye større enn det antallet lokale hoder tilsier... dette bidrar også til problemene..
    Greit å skille snørr og bart. Widerøe er ikke statlig, og endringer de gjør kan man ikke laste politikere for. Man kan selvsagt mene at staten burde sørget for bedre tilbud, det kan jeg i mange tilfeller være helt enig i. All den tid Widerøe har gjort som det har gjort tyder det på at det kommersielle grunnlaget ikke helt er til stede, tross stor aktivitet på Andøya.

Det er interessant at artikkelforfatteren etterlyser konkurranse for Widerøe. Om ett flyselskap ikke finner lønnsomhet i en rute hjelper det neppe med flere.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har vært andre selskaper inne i dette bildet, - og det ble det bare enda større problemer av...

Et av de største problemene i Norge er at vi har så mye penger at vi snart ikke har råd til noenting...stadig mer blir altfor dyrt, i følge regjering og politikere...
    Det oppfordres stadig til å reise mer kollektivt , - samtidig som kollektivtilbudene både reduseres og noen ganger fjernes helt..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.404
    Torget vurderinger
    1
    Greit å skille snørr og bart. Widerøe er ikke statlig, og endringer de gjør kan man ikke laste politikere for. Man kan selvsagt mene at staten burde sørget for bedre tilbud, det kan jeg i mange tilfeller være helt enig i. All den tid Widerøe har gjort som det har gjort tyder det på at det kommersielle grunnlaget ikke helt er til stede, tross stor aktivitet på Andøya.

Det er interessant at artikkelforfatteren etterlyser konkurranse for Widerøe. Om ett flyselskap ikke finner lønnsomhet i en rute hjelper det neppe med flere.

Det er ikke så enkelt. Widerøe har en flykabal som skal gå opp. Dette er et spørsmål om logistikk og kostnader. Man legger faktisk ned flyruter som har bortimot fullt belegg....

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er ikke så enkelt. Widerøe har en flykabal som skal gå opp. Dette er et spørsmål om logistikk og kostnader. Man legger faktisk ned flyruter som har bortimot fullt belegg....
    Joda, det er mye som skal gå opp såklart, men det er jo vurderinger Widerøe må få gjøre selv. Selskapet er jo ikke forpliktet til å levere noe utover avtaler inngått, både dette eksempelet fra Andøya og det du postet tidligere var jo kommersielle ruter Widerøe selv satte opp og valgte å ta bort igjen.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.404
    Torget vurderinger
    1

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Holmestrand

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.451
    Sted
    Market Snodsbury
    https://www.nordnorskdebatt.no/samf...inger-er-som-skip-uten-kompass/o/5-124-393104

" Så hva slags land vil vi egentlig være? Et land som reduserer seg selv til en tabell over utgifter, eller et land som forstår sine egne ringvirkninger? Et land som investerer i flyt, tillit og infrastruktur – eller et land som tror alt blir bedre hvis vi fjerner de dyreste linjene i regnearket? "
    Eg er ikkje sikker på at KI, slik artikkelforfattarane tilrår, kjem til å gje oss veldig god distriktspolitikk og infrastruktur.

Noko av det drøyaste vi har sett av kutt (skule, helse) har td basert seg på ganske luftige framskrivingar av tendensar.

Kva når KI, der eit av kjenneteikna er at reknestykka ikkje nødvendigvis kan gåast etter i saumane, konkluderer med at det beste er å leggja ned Lofoten først som sist, sidan regionen kjem til å vera folketom om femti år uansett?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.878
    Tenker du at det ikke er noen forskjell på en opera, hvis trekkplaster er stykker skrevet i sentraleuropa for over 100 år siden og teater/museum som primært fremfører eller viser frem norsk kunst/kultur/språk?

En opera i Oslo som dedikerte seg til norskkomponerte operaer ville hatt et sted rundt 0 besøkende. Vi var en gang på en norskkomponert operaforestilling på den lille scenen. Det var, for å si det diplomatisk, helt forjævlig. Heldigvis var ungene for små til å skjønne hvor ille det var.

Tankerekken for at noe ala dersom Verdi er så jævlig viktig for deg så får du fly til Milano er mye enklere. Ideen om at det skal være en norsk, statlig opplagt oppgave er ikke spesielt åpenbar. Selv om jeg er langt over gjennomsnittelig bevandret i opera og eier flere opera-CDer enn de fleste norske småbygder så lurer jeg genuint på hvordan man kom dithen at man mente at dette var noe man måtte ha. Jeg skjønner ting som Munch-museet eller nasjonalmuseet og lignende - men opera? Hvorfor? Det har knappest noe med norsk kultur å gjøre. Om slikt var viktig så burde man heller, som Happy-Tom (Thomas Selzer, bassist i Turboneger) sa den gang bygge en (black)metal dome i Oslo. Det er i det minste norsk kultur. Verdi og Mozart er kultur, men norsk er det ikke.
    Alt annet til siden, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle problematisk i seg selv å fremføre det beste fra internasjonal opera i et norsk operabygg, og helt uavhengig av hvor eller når disse mesterstykkene ble skrevet.

Rent økonomisk kunne det kanskje svart seg å sende fiffen på operareiser til Milano, St Pete og Wien. Men litt av poenget med å ha eget operahus var vel nettopp å bringe kunstopplevelser av ypperste europeisk format. Ikke at dette var en bygning utelukkende for musikk komponert på Vinje eller Voss, og fremført av strykere med instrumenter fra fineste norsk sitka.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    919
    Sted
    Halden
    https://www.nordnorskdebatt.no/samf...inger-er-som-skip-uten-kompass/o/5-124-393104

" Så hva slags land vil vi egentlig være? Et land som reduserer seg selv til en tabell over utgifter, eller et land som forstår sine egne ringvirkninger? Et land som investerer i flyt, tillit og infrastruktur – eller et land som tror alt blir bedre hvis vi fjerner de dyreste linjene i regnearket? "
    Siden det er Civita som har sittet og finregnet sier det seg selv at alt utenfor Stor-Oslo er sløsing med ressurser. Det var selvsagt helt unødvendig av Harald Hårfagre å kjempe til seg makt over landet,og kontroll over handel, fra Nord-Norge til Viken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn