Hur då?Rutefrekvensen er kanskje der, men i tillegg er setekapasiteten også ofte redusert...
|
Hur då?Rutefrekvensen er kanskje der, men i tillegg er setekapasiteten også ofte redusert...
Precis och det är därför jag undrar vad @Aurora menar med att frekvensen är där, men sätekapaciteten är reduscerad.På disse rutene har vel Widerøe flydd 39-seters Dash 8 de siste 30 årene, helt tilbake til den gangen jeg jobbet i selskapet.300 varianten med 50 seter krever 1200 meter rullebane, kortbanene har rundt 1000 meter ifølge google.
Du må ikke ødelegge elendighetsbeskrivelsen.Hur då?
Vilka specifika ruter gäller det?I nordre Nordland / Troms har man lagt om rutenettet for å svare opp Forsvarets pendlerbehov over Evenes, med resultat at effektiv setekapasitet er redusert....
antall avganger er samme som før...
Dette stemmer ikke. Høysesongen for turister som kommer med fly er om vinteren. Fra slutten av November til og med Mars er flyene fulle av turister: svært mange kinesere. Vi har en stor og dessuten kraftig økende vinterturisme. Hotellene rapporterer om stort/fullt belegg nå framover.Klarar inte se att det är en nedgång på 40%. Detta är väl mer en säsongsjustering efter avgångarna ökade i sommar för att ta sig av turismen. Mindre efterfrågan i höst/vinter när turisterna stort sett uteblir.
Kan hende fakta ødelegger noe av elendighetsbeskrivelsen.... . Som noen andre har påpekt lenger opp i tråden. Gud forby.Skal nå søringer fortelle nordlendinger at "så ille er det ikke"?
Så må nordlendinger forsvare den virkelighet de lever i. Nettopp den arroganse som alltid kommer frem.
Konspira lever i beste velgående, ønsket om å legge ned. Hvem ønsker ?Dette stemmer ikke. Høysesongen for turister som kommer med fly er om vinteren. Fra slutten av November til og med Mars er flyene fulle av turister: svært mange kinesere. Vi har en stor og dessuten kraftig økende vinterturisme. Hotellene rapporterer om stort/fullt belegg nå framover.
Sjøl tror jeg at det som egentlig ligger bak er et ønske om nedlegging av visse flyplasser...
NRK-artikkelen det ble linket til handlet om FOT-ruter, og Lofoten og Vesterålen spesielt. Evenes er jo ikke noen FOT-flyplass, men har jo etterhvert fått en del brukbare direkteruter til Europa.I nordre Nordland / Troms har man lagt om rutenettet for å svare opp Forsvarets pendlerbehov over Evenes, med resultat at effektiv setekapasitet er redusert....
antall avganger er samme som før...
Fakta?Kan hende fakta ødelegger noe av elendighetsbeskrivelsen.... . Som noen andre har påpekt lenger opp i tråden. Gud forby.
At vinterturister kan skape problemer for lokale ved at de er med på å fylle opp flyene tviler jeg ikke på. Widerøe har tydeligvis kommersiell teft nok til å rusteDette stemmer ikke. Høysesongen for turister som kommer med fly er om vinteren. Fra slutten av November til og med Mars er flyene fulle av turister: svært mange kinesere. Vi har en stor og dessuten kraftig økende vinterturisme. Hotellene rapporterer om stort/fullt belegg nå framover.
Sjøl tror jeg at det som egentlig ligger bak er et ønske om nedlegging av visse flyplasser...
Jo då, detta med vinterturister är jag klar över. Tromsø tar helt av nu med 6-7 nya flygsällskap om vintern för att ta frakta den extrema mängden turister, men jag reagerade bara över påstanden om en 40% nedgång i flygtrafiken. Den klarar jag inte se. I din egen link kan man se att majoriteten av flygplatserna bibehåller frekvensen, med en liten nedgång på några få.Dette stemmer ikke. Høysesongen for turister som kommer med fly er om vinteren. Fra slutten av November til og med Mars er flyene fulle av turister: svært mange kinesere. Vi har en stor og dessuten kraftig økende vinterturisme. Hotellene rapporterer om stort/fullt belegg nå framover.
Konspira lever i beste velgående, ønsket om å legge ned. Hvem ønsker ?
Var gick ANX-rutene tidigare? Innan de blev rutede via EVE?Problemet nå er at nettopp FOT-rutene for feks ANX er rutet via Evenes, selv om EVE ikke er en FOT-destinasjon.....
Det er fortsatt direkteruter mellom Andenes og Tromsø. Den ruta som før i tiden gikk innom gamle Narvik/Framneslia går nå innom Evenes i stedet, og på akkurat den kan jeg se for meg at det kan være vanskeligere enn før. Men det går fortsatt to direkteruter daglig ANX-TOS-ANX.Problemet nå er at nettopp FOT-rutene for feks ANX er rutet via Evenes, selv om EVE ikke er en FOT-destinasjon.....
Via Narvik. Det pleide ikke være fullstappede fly for å si det sånn.Var gick ANX-rutene tidigare? Innan de blev rutede via EVE?
Kollektivtrafikk er så mangt. Ferjetilbud. Buss ? Vi snakket om fly her. Ute i distriktene, det er også noe vagt. Busstilbud utenfor byene er i mange tilfeller helt borte. I min lille hjemby på Sørlandet er det blitt null i år i skoleferien. Det er en utvikling som er lik over hele landet.Fakta?
Fakta er at kollektivtrafikk er tilnærmet ikke- eksisterende i distriktene. Fakta er vel også at de som kjenner det på kroppen har langt større troverdighet, enn de som sitter på en annen kant av landet og kan fortelle at "så ille er det da ikke."
I denne konteksten var referansen til Listhaugs respons på beklagelsene til Ap mht det Ap sa før valget mht hva høyresiden ville fjerne vs det Ap sa og når gjør det samme. Jeg burde jo skjønt at det ikke kom klart nok frem i min post…Jeg synes det er litt på siden å hevde at Listhaug juger like eksplisitt som DJ Trump. Vær gjerne uenig med politikken hennes, men hun har i det minste evnen til å formulere meningsbærende setninger. Jeg synes ellers at både reklame og valgflesk ikke kan beskrives som bevisste løgner, men vi må fortsatt ta det med en klype salt. Det blir kontraproduktivt å anse politikere for iskalde løgnere når de fremmer sine politiske saker, tross alt lever vi i en virkelighet med mange faktorer, og ingen politiker kan gjennomføre alle sine ønsker eller påstander. Spesielt ikke i et fungerende demokrati. Så be careful what you wish for.
Har lest den rapporten, men den har jo falt på stengrunn. Ingen vil ! Men den påpeker jo kostnaden med å opprettholde vårt kortbanenett, så er resten politikk. Ingen problem så langt for de som vil besøke kjæresten i Sandane i framtida.Konspirasjon? Det dukker stadig opp forslag om å legge ned deler av kortbanenettet.
Her er den siste. Denne gang fra civita...
https://www.nrk.no/vestland/civita-...-kan-spare-naer-ein-milliard-arleg-1.17599680
Greit å skille snørr og bart. Widerøe er ikke statlig, og endringer de gjør kan man ikke laste politikere for. Man kan selvsagt mene at staten burde sørget for bedre tilbud, det kan jeg i mange tilfeller være helt enig i. All den tid Widerøe har gjort som det har gjort tyder det på at det kommersielle grunnlaget ikke helt er til stede, tross stor aktivitet på Andøya.Nettopp.... og hva gjør staten? Det er svært stor aktivitet på Andøya, og reisebehovet er mye større enn det antallet lokale hoder tilsier... dette bidrar også til problemene..
Greit å skille snørr og bart. Widerøe er ikke statlig, og endringer de gjør kan man ikke laste politikere for. Man kan selvsagt mene at staten burde sørget for bedre tilbud, det kan jeg i mange tilfeller være helt enig i. All den tid Widerøe har gjort som det har gjort tyder det på at det kommersielle grunnlaget ikke helt er til stede, tross stor aktivitet på Andøya.
Det er interessant at artikkelforfatteren etterlyser konkurranse for Widerøe. Om ett flyselskap ikke finner lønnsomhet i en rute hjelper det neppe med flere.
Joda, det er mye som skal gå opp såklart, men det er jo vurderinger Widerøe må få gjøre selv. Selskapet er jo ikke forpliktet til å levere noe utover avtaler inngått, både dette eksempelet fra Andøya og det du postet tidligere var jo kommersielle ruter Widerøe selv satte opp og valgte å ta bort igjen.Det er ikke så enkelt. Widerøe har en flykabal som skal gå opp. Dette er et spørsmål om logistikk og kostnader. Man legger faktisk ned flyruter som har bortimot fullt belegg....