Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.526
    De første nordmenn, antagelig de som ble utstøtt av stammen, forflyttet seg nordover etter som isen dro seg tilbake.
    Masse arkeologiske funn om at de levde av fiske og det de fant i havet,.
    Træna er norges eldste fiskevær. Der finner man spor etter bosettinger som er 9000 år gamle. Da var fastlandet stort sett isdekt. De livnærte seg av det som kom fra havet .

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    733
    Sted
    Halden
    Kulturelle prioriteringer kan endre vaner.

Jeg har tilgang til fantastisk sjømat, men tar utgangspunkt i opprinnelse, tid i havet og opplagret fett i fisken.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    477
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ".... spise sånn miljømessig....???" Du refererte til sunnere - derav miljøgifter. F.eks oppdrettslaks inneholder mindre av slike da maten dens er "renere".

Store Norske Leksikon;

MIljøgift
    En miljøgift er et stoff som kan utgjøre en helsefare for levende organismer og skade det naturlige miljøet. Når miljøgifter slippes ut i vann, luft eller jord er det ofte som følge av menneskelig aktivitet. Noen miljøgifter brytes ikke ned i naturen, men er persistente, og akkumuleres i næringskjeden.
    Jeg var nok noe upresis ja, det jeg selvsagt mente er hva som er helsemessig best å spise, men jeg bryr meg mindre om det for det er gift i alt og det er begrenset hvor lenge man lever. Dermed spiser jeg det jeg liker.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.200
    Jeg var nok noe upresis ja, det jeg selvsagt mente er hva som er helsemessig best å spise, men jeg bryr meg mindre om det for det er gift i alt og det er begrenset hvor lenge man lever. Dermed spiser jeg det jeg liker.
    Ja, noen spiser for å leve, mens andre av oss lever for å spise. 😅

• Liker
    Reaksjoner: oen

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Tenker jeg setter på (Det sto en neger på)Ål Stasjon, mens jeg drikker kaffe fra min nyinnkjøpte Stinky - kopp (Mumi, visstnok sterkt rasistisk).
    Haha! Jeg har også kjøpt Stinky kopp! Måtte bestille og greier, men den kom da til slutt!!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    96
    ".... spise sånn miljømessig....???" Du refererte til sunnere - derav miljøgifter. F.eks oppdrettslaks inneholder mindre av slike da maten dens er "renere".

Store Norske Leksikon;

MIljøgift
    En miljøgift er et stoff som kan utgjøre en helsefare for levende organismer og skade det naturlige miljøet. Når miljøgifter slippes ut i vann, luft eller jord er det ofte som følge av menneskelig aktivitet. Noen miljøgifter brytes ikke ned i naturen, men er persistente, og akkumuleres i næringskjeden.
    Norsk mat er trygt å spise, slapp helt av. Gifter i alle mulige varianter er nesten umulig å unngå i dag, med mindre du skal bo under ei rot i skauen, spise bark og fange vilt med bare nevene. Mest sannsynlig går du ikke helt fri da heller. Kroppen vår er robust, den har grenser, men ikke null toleranse.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    96
    Definer gjerne hva du legger i Norsk mat.
    Mat som selges på Meny, Rema og Extra. Altså ikke helt bokstavelig ment. Og trygt betyr ikke nødvendigvis sunt. Men jeg er trygg på at jeg ikke dauer av en pakke Gilde grillpølser.
    Selvsagt dukker det opp problemer, nå senest var det Salmonella i kjøttdeig. Men generelt har vi god kontroll på maten i Norge. Vi har vel noen av verdens strengeste kontrollsystemer og lav forekomst av matbårne sykdommer, sammenlignet med de fleste andre land. Dermed oppdages nevnte Salmonella svært raskt også.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Oslo
    Det ble trukket tilbake kjøttdeig pga salmonella fra et tysk parti.
    Listen over merkevarer som ble trukket var: First Price, Folkets, Meny og Jacobs blant andre.
    Bare forsterker min mening at en billig First Price og en dyr Jacobs er same shit different wrapping

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.399
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norske kjøtt- og landbruksprodukter er også i betydelig mindre grad utsatt for medisinering og sprøytemidler enn hva som er vanlig i europeisk inndustrilandbruk.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    477
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ja, noen spiser for å leve, mens andre av oss lever for å spise. 😅
    Det er nok en kombinasjon for min del; noen få ganger kan det skje at jeg nærmest irriterer meg over at jeg er sulten og blodsukkeret faller for fort...det er ikke alltid det passer for meg at kroppen MÅ ha mat nu...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Oslo
    Det er nok en kombinasjon for min del; noen få ganger kan det skje at jeg nærmest irriterer meg over at jeg er sulten og blodsukkeret faller for fort...det er ikke alltid det passer for meg at kroppen MÅ ha mat nu...
    Og Tradwife jentene vil bare gå hjemme og stulle med unga og legge hva faen veit jeg ut på webben, men mat skarem ha

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.399
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentig er det greit nok at noen vil ut av hamsterhjulet, slik verden er blitt idag... men alle valg har konsekvenser som man da må leve med, både prakisk og økonomisk.... Dette trad wife fenomenet her i Norge har faktisk gått med hus forbi, så jeg aner ikke hva de oppgir som begrunnelse...
    Kvinners plass i livet som gravid, barfota ved kjøkkkenbenken blir selvsagt bare for dumt, om det er begrunnelsen......

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.273
    Sted
    Sølvbyen
    Anne Holt hadde en kommentar om tradwifedrømmen på Facebook nå, som jeg syns var leseverdig. Hun oppsummerte vel med at kvinner som går i hjemmemor-fella ofte ender i økonomisk uføre og på bar bakke hvis/når de blir skilt og må etablere seg på nytt uten sparepenger, jobb, eller opparbeidet pensjon.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.195
    Torget vurderinger
    2
    Anne Holt hadde en kommentar om tradwifedrømmen på Facebook nå, som jeg syns var leseverdig. Hun oppsummerte vel med at kvinner som går i hjemmemor-fella ofte ender i økonomisk uføre og på bar bakke hvis/når de blir skilt og må etablere seg på nytt uten sparepenger, jobb, eller opparbeidet pensjon.
    Akkurat dette prøvde jo de litt eldre å fortelle de unge på Debatten i går, tror ikke det gikk inn.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.399
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nettopp... men om man aksepterer konsekvensene av egne valg og gjerninger, så har vel sånn sett ingen andre noe med det.. akkurat som når noen velger å selge alt de har for å dra på jordomseiling, eller flytte ut i skogen og bo for seg selv...

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er tradwife blitt negativt også nå a..
    man bør berømme kvinner som innser sin rette plass her i verden for uten tradisjonelle kvinner ville menneskeheten dødd ut..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.273
    Sted
    Sølvbyen
    Nettopp... men om man aksepterer konsekvensene av egne valg og gjerninger, så har vel sånn sett ingen andre noe med det.. akkurat som når noen velger å selge alt de har for å dra på jordomseiling, eller flytte ut i skogen og bo for seg selv...
    Ingen har vel sagt noe annet heller. Bare påpekt at det kan ha en negativ bakside hvis man ender med å skilles. Man er vel også ganske låst til ektefellen hvis man er avhengig av ham økonomisk, og vil kanskje ha vanskeligere for å bryte ut av et dårlig forhold enn hvis man er økonomisk selvhjulpen og uavhengig. Litt som i den tiden når kvinner ikke fikk opprette egen bankkonto uten samtykke fra ektemannen.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.273
    Sted
    Sølvbyen
    Er tradwife blitt negativt også nå a..
    man bør berømme kvinner som innser sin rette plass her i verden for uten tradisjonelle kvinner ville menneskeheten dødd ut..
    Si noe om løpestreng mellom kjøkkenet og soverommet også, så kanskje noen tar agnet. 😌

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Oslo
    Disse jentene som ikke vil bidra i samfunnet, men stulle med unga og bake surdeigsbrød og fotografere georginer på webben, kan da bare drive med det.
    Men kom for faen ikke å si at samfunnet skal subsidiere det de driver med!
    Men de synes kanskje at Det er Jævlig Urettferdig at de ikke har en mann som kan underholde deres livsstil

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    96
    Så å gi barna en god og trygg barndom, og en god oppdragelse er ikke å bidra i samfunnet? Faktisk ville samfunnet blitt mye bedre om mødre hadde hatt mer tid til barna sine. Jeg vet selvsagt at realiteten i dag ikke tillater en slik luksus for mange, men det beste for barna er en hjemmeværende mor.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Oslo
    Så å gi barna en god og trygg barndom, og en god oppdragelse er ikke å bidra i samfunnet? Faktisk ville samfunnet blitt mye bedre om mødre hadde hatt mer tid til barna sine. Du vet det innerst inne. Jeg vet selvsagt at realiteten i dag ikke tillater en slik luksus for mange, men det beste for barna er en hjemmeværende mor.
    De aller fleste vil mene at barn også har behov for gode mannlige forbilder, at fedre har foreldrepermisjon er et skritt i riktig retning.
    Men du @Polka er kanskje av den mening at feminisering av barns oppvekst er av det gode?

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    96
    100% enig i at fedre er så godt som like viktig. En hjemmeværende far kan også være bra. Men mor/barn er helt spesielt.
    Man får ikke i pose og sekk. Kvinner og menn jobber, vi vil realisere oss selv, ha luksus, selvstendighet etc etc. Men det er ikke det beste for barna. Og barna danner morgendagens samfunn.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.195
    Torget vurderinger
    2
    Disse jentene som ikke vil bidra i samfunnet, men stulle med unga og bake surdeigsbrød og fotografere georginer på webben, kan da bare drive med det.
    Men kom for faen ikke å si at samfunnet skal subsidiere det de driver med!
    Men de synes kanskje at Det er Jævlig Urettferdig at de ikke har en mann som kan underholde deres livsstil
    En annen ting oppi her er jo at flere av dem som fronter dette er ungdomspolitikere som har en drøm om å være med og styre landet, og det vil de gjøre basert på noen skrifter som ble skrevet i jernalderen, så vil de bruke sånn ca. 15 min på å rive ned noe som mange brukte tiår av sitt liv på å sloss for, vi har noen gærninger vi også...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Si noe om løpestreng mellom kjøkkenet og soverommet også, så kanskje noen tar agnet. 😌
    ikke noe negativt ment, kvinnens jobb er en av de viktigste, holde familien foret med sunn mat, være limet som holder familien sammen og være der for barna.
    det har funket i tusenvis av år, men sporet av i et prøveprosjekt som har holdt på i 80år. Resultatet så langt er ikke oppløftende

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.273
    Sted
    Sølvbyen
    ikke noe negativt ment, kvinnens jobb er en av de viktigste, holde familien foret med sunn mat, være limet som holder familien sammen og være der for barna.
    det har funket i tusenvis av år, men sporet av i et prøveprosjekt som har holdt på i 80år. Resultatet så langt er ikke oppløftende
    Du er ikke helt talentløs til å trolle, det skal du ha.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    96
    Trur du ikkje 50% av dei som er arbeidsføre er for få til å oppretthalde vår livsstil/sivilisasjon?
    Bingo. Men man må ha verdens største skylapper for å ikke se at det har sin pris, selv om de fleste familier balanserer det greit. Men barnehage er og blir et nødvendig onde. Å sende småbarn vekk fra mor akkurat i den tiden barnet trenger henne mest, er egentlig ganske grusomt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.621
    Litt artig denne ideen yngre mennesker har om tradwife. Jeg er gammel nok til å huske da kvinnens plass var i hjemmet. Det som ikke huskes er at kvinnen var enerådende sjef i huset og mannens oppgave var å skaffe mat på bordet, tak over hodet og klær til familien. Barna skulle ikke mannen befatte seg så mye med etter besvangringen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn