Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.812
    I hvilken bank kan du sette inn 20 000 milliarder?
    Selv Tangen personlig fikk jo disp fra den opprinnelige planen om å ha alle pengene sine i banken (for mye kredittrisiko) og fikk lov til å kjøpe norske statsveksler.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    96
    Du forstår virkelig ikke poenget, men det er greit.

Er det du eller Selbekk som avgjør at satire er greit, men skadefryd og idiotiske utsagn ikke er det?
    Som politisk leder er det uakseptabelt, selv om det er innenfor ytringsfriheten. Jeg antar at det er hva både Sneve Martinussen og Selbekk sikter til.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.676
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Som politisk leder er det uakseptabelt, selv om det er innenfor ytringsfriheten. Jeg antar at det er hva både Sneve Martinussen og Selbekk sikter til.
    Jeg er helt på linje med Sneve Martinussen, hun leder partiet og både kan og må ta tak i dette.

Selbekk derimot burde holde seg for god for å kritisere akkurat det han selv har stått på barrikadene for i 20 år. Man trenger ikke like det, man kan til og med mene at det er forkastelig det hun sier, men Kaur har like mye rett til dette som noen har rett til ytringen det er å publisere satire.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er helt på linje med Sneve Martinussen, hun leder partiet og både kan og må ta tak i dette.

Selbekk derimot burde holde seg for god for å kritisere akkurat det han selv har stått på barrikadene for i 20 år. Man trenger ikke like det, man kan til og med mene at det er forkastelig det hun sier, men Kaur har like mye rett til dette som noen har rett til ytringen det er å publisere satire.
    Han sa aldri at hun ikke har rett til det, bare at det var totalt upassende og at hun burde gå av. Noe de fleste er enig i. Karikaturene var aldri upassende, de pekte på manglende aksept for ytringsfriheten i en ideologi. Sammenligningen med retten til å ytre satire uten å bli forfulgt (Charlie Hebdo m.m.) er mildt sagt merkelig. Det er den retten Selbekk og flere andre sto på barrikadene for. Jeg kan ikke forstå at du ikke ser forskjellen.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kaur hadde jo helt rett; det var jo virkelig synd at han fikk akkurat det han ønsket for andre, på retten til å bære våpen sitt alter. Enda mer synd var det selvsagt at det ikke var skolebarn som ble drept. (sarkasme, om noen skulle tvile)

Hun bare sa det så krøkkete, at hun selv fikk fokuset - ikke det faktum at Kirk fikk smake egen medisin.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.820
    Sted
    Oslo
    Kaur hadde jo helt rett; det var jo virkelig synd at han fikk akkurat det han ønsket for andre, på retten til å bære våpen sitt alter. Enda mer synd var det selvsagt at det ikke var skolebarn som ble drept. (sarkasme, om noen skulle tvile)

Hun bare sa det så krøkkete, at hun selv fikk fokuset - ikke det faktum at Kirk fikk smake egen medisin.
    NEI politisk motiverte mord er ALDRI akseptabelt.
    Hvordan hadde reaksjonen vært om Kaur dama hadde blitt skutt og Velle la ut en "ironisk" video og fleipa med "væpna revvolusjon"

At andre politiske attentater i USA stort sett kun får notiser, som angrepet på Pelosis mann, en myrdet delstats politiker i Michigan eller en liberal dommer, og aldri blir nevnt av tRump er en annen sak

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    NEI politisk motiverte mord er ALDRI akseptabelt.
    Hvordan hadde reaksjonen vært om Kaur dama hadde blitt skutt og Velle la ut en "ironisk" video og fleipa med "væpna revvolusjon"

At andre politiske attentater i USA stort sett kun får notiser, som angrepet på Pelosis mann, en myrdet delstats politiker i Michigan eller en liberal dommer, og aldri blir nevnt av tRump er en annen sak
    Sa jeg at det var 'akseptabelt'?

Her er vi muligens ved en slags kjerne; automatiske reaksjoner slår inn, og hodet ut. Jeg sa at han fikk smake akkurat det han ba om for andre, på retten til å bære våpen sitt alter. Jeg sa absolutt IKKE at mordet på ham var akseptabelt.

Det handler om å sette ting inn i en kontekst. Akkurat i denne saken, er det at det faktisk er langt bedre at han selv fikk smake sin egen medisin, enn uskyldige skolebarn. Som jo er de som oftest får oppleve følgene av den "retten."

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.820
    Sted
    Oslo
    Sa jeg at det var 'akseptabelt'?
    Tror vi stort sett ikke står så langt ifra hverandre, jeg steiler bare litt når du hevder at denne mannen hvis navn jeg velger å ikke ta i min munn, fikk smake sin egen medisin.
    Høyresiden kunne fint gjort det samme om en eller annen "revolusjons romantiker" hadde blitt skutt i Norge; "hen fikk smake sin egen medisin"

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tror vi stort sett ikke står så langt ifra hverandre, jeg steiler bare litt når du hevder at denne mannen hvis navn jeg velger å ikke ta i min munn, fikk smake sin egen medisin.
    Høyresiden kunne fint gjort det samme om en eller annen "revolusjons romantiker" hadde blitt skutt i Norge; "hen fikk smake sin egen medisin"
    Ja, han fikk smake sin egen medisin. Og jeg syns overhodet ikke synd på ham. Bedre ham, enn skolebarn. "Vi må akseptere enkelte ofre, for å sikre den grunnlovsfestede retten til å bære våpen."

Han ble et offer, som han selv har sagt er nødvendig.

Karma er ofte slik.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.340
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat når det gjelder dette temaet er det ikke enten eller. Alle skal med og det blir vel en barneskole eller barnehage igjen innen måneden er over.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.676
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Han sa aldri at hun ikke har rett til det, bare at det var totalt upassende og at hun burde gå av. Noe de fleste er enig i. Karikaturene var aldri upassende, de pekte på manglende aksept for ytringsfriheten i en ideologi. Sammenligningen med retten til å ytre satire uten å bli forfulgt (Charlie Hebdo m.m.) er mildt sagt merkelig. Det er den retten Selbekk og flere andre sto på barrikadene for. Jeg kan ikke forstå at du ikke ser forskjellen.
    Han sa ikke at hun burde gå av, han sa hun burde miste jobben. Vesentlig forskjell. Som ytringsfrihetens selvutnevnte fanebærer burde Selbekk unngått akkurat den der.

Karikaturene aldri upassende? Akkurat det tror jeg ganske mange er uenige i, bare spør i den muslimske verden.

Nå har hun visst trukket seg etter press fra partilederen, det blir neppe noe savn for hverken partiet Rødt eller oss andre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjett hva Kirk talte om, da han ble skutt 🙈

"Kirk ble skutt mens han svarte på et spørsmål om masseskytinger."

Som sagt; karma er en bitch. Håper han kom så langt i talen, at han refererte seg selv angående nødvendige ofre...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    96
    Han sa ikke at hun burde gå av, han sa hun burde miste jobben. Vesentlig forskjell. Som ytringsfrihetens selvutnevnte fanebærer burde Selbekk unngått akkurat den der.

Karikaturene aldri upassende? Akkurat det tror jeg ganske mange er uenige i, bare spør i den muslimske verden.

Nå har hun visst trukket seg etter press fra partilederen, det blir neppe noe savn for hverken partiet Rødt eller oss andre.
    Blir Sylvi Listhaug spurt før noen gjør en karikatur eller annen satire på henne? Karikaturer hører hjemme i et fritt demokrati med ytringsfrihet. Enkelt og greit. Og det bør alle som bor og lever i et slikt system innfinne seg med. Hvis ikke, kan de flytte til et land med andre normer som passer dem bedre.

Hvilken type karikaturer synes du vi skal forby?
    Den balansegangen der kommer du ingen vei med. Om du da ikke seriøst mener at en gruppe skal ha særbehandling og skal kunne diktere egne regler. Mener du det? At noen skal kunne forvente å aldri bli provosert?
    Dessverre er det delvis slik i dag, fordi det er forbundet med fare å kritisere, spøke og drive satire med visse ting.
    Trykkingen av karikaturene prøvde å ta et oppgjør med det. Charlie Hebdo prøvde også. Flere måtte bøte med livet. Vi har hatt attentat mot forfattere og tegnere, f.eks. Salman Rushdie.

Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.599
    Sted
    Nordland
    Det var nå voldsomt så nedlatende og fordomsfulle vi skulle være da.
    Gjenbruk og trygghet for forbrukere = bra!
    Men en butikk skal ikke selge varer som er modne for dynga til flere tusen, brukt eller ei.
    😂 Ja, du har rett🥳 Det er vel slik vi blir sett på når vi kjøper brukt HI-FI til en formue🤣🤣🤣
    «Hun fikk glede av vesken i en drøy måned før gleden brått snudde» var det jeg egentlig reagerte mest på. -Kjøper man brukt så skal man sjekke om varen er hel, pen og velfungerende. Er egentlig litt sent å komme 40 dager etterpå å si man ikke er fornøyd når man har handlet brukt og tatt varen i bruk🙃

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.676
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Blir Sylvi Listhaug spurt før noen gjør en karikatur eller annen satire på henne? Karikaturer hører hjemme i et fritt demokrati med ytringsfrihet. Enkelt og greit. Og det bør alle som bor og lever i et slikt system innfinne seg med. Hvis ikke, kan de flytte til et land med andre normer som passer dem bedre.

Hvilken type karikaturer synes du vi skal forby?
    Den balansegangen der kommer du ingen vei med. Om du da ikke seriøst mener at en gruppe skal ha særbehandling og skal kunne diktere egne regler. Mener du det? At noen skal kunne forvente å aldri bli provosert?
    Dessverre er det delvis slik i dag, fordi det er forbundet med fare å kritisere, spøke og drive satire med visse ting.
    Trykkingen av karikaturene prøvde å ta et oppgjør med det. Charlie Hebdo prøvde også. Flere måtte bøte med livet. Vi har hatt attentat mot forfattere og tegnere, f.eks. Salman Rushdie.
    Stråmannssesong eller? Hvor har jeg sagt at vi skal forby karikaturer? Det har jeg hverken sagt eller ment, jeg har tvert imot flere ganger uttrykt at folk skal få si og mene og ytre akkurat hva de vil.

Min eneste innvending her var mot Selbekk som plutselig krevde den unge damens hode på et fat, hvilket jeg fant påfallende fra en som har sloss så mye for ytringsfrihet som han har gjort. Dessverre er jeg ikke så overbevist om at han ville reagert på samme måte om noen kom med noen uheldige, "morsomme" og sårende ytringer om drepte Hamas-soldater for eksempel.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og der kom truslene.

Særdeles overraskende...

Det taler ikke Rødt til fordel at partiet hev seg på bølgen av 'korsfest, korsfest'. Ikke et ord om usmakeligheten i Kirks budskap om "nødvendige ofre", ikke et ord om følgene av slik retorikk og meninger. Mannen fikk det han mente var nødvendige ofre hos (åpenbart) andre enn seg selv. Heldigvis ble han offeret i går, ikke en tilfeldig skoleklasse.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    96
    Stråmannssesong eller? Hvor har jeg sagt at vi skal forby karikaturer? Det har jeg hverken sagt eller ment, jeg har tvert imot flere ganger uttrykt at folk skal få si og mene og ytre akkurat hva de vil.

Min eneste innvending her var mot Selbekk som plutselig krevde den unge damens hode på et fat, hvilket jeg fant påfallende fra en som har sloss så mye for ytringsfrihet som han har gjort. Dessverre er jeg ikke så overbevist om at han ville reagert på samme måte om noen kom med noen uheldige, "morsomme" og sårende ytringer om drepte Hamas-soldater for eksempel.
    Selbekk ble drapstruet 20 ganger og hadde politibeskyttelse. Du har virkelig ingen forståelse for hans reaksjon når Kaur går ut og gliser bredt rett etter et politisk motivert drap?
    Jeg følger deg et stykke på vei, og ville vært noe mer enig om det var andre enn Selbekk. Men akkurat han har god grunn til å reagere.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.854
    Sted
    Holmestrand
    Apropå ytringsfrihet. Kaur er selvsagt i sin fulle rett til å vitse om drap, det er godt innenfor. Det er hodeløst og avslørerende for henne, men helt uproblematisk juridisk sett. Som leder for et ungdomsparti er det selvsagt helt uspiselig.

Denne moderne greia at alle dumheter fører til standrett hvor muligheten for frifinnelse ikke er et alternativ, og henrettelsen eksekveres umiddelbart uten å vente på verken soloppgang eller nedgang er noe sludder.
    En tåpelig og eller usmakelig uttalelse er ikke nødvendigvis verdens undergang, ikke en gang om Simen Velle eller Vebjørn Selvekk sier det.
    … kanskje spesielt ikke når de sier det, når jeg tenker meg om …

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.923
    Torget vurderinger
    2
    Denne moderne greia at alle dumheter fører til standrett hvor muligheten for frifinnelse ikke er et alternativ, og henrettelsen eksekveres umiddelbart uten å vente på verken soloppgang eller nedgang er noe sludder.
    En tåpelig og eller usmakelig uttalelse er ikke nødvendigvis verdens undergang ikke en gang om Simen Velle eller Vebjørn Selvekk sier det.
    Ja det er ikke lov å ta dumme valg lenger, da er det ut, dårlige valg med konsekvenser er en del av herdingsprosessen og det å vokse opp og sanke erfaringer som man tar med videre i livet. Ikke et innspill i denne saken men generelt. Dette jaget etter det perfekte, og humørløse, er ikke fremgang.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.854
    Sted
    Holmestrand
    Ellers så bør vi følge med her på berget også, vi har tullinger klar til innsats:
    IMG_0830.jpeg
    Hvor mye vi enn tar avstand fra politisk vold, så var Charlie Kirk en farlig demagog og medløper for han dere vet.
    Men det er tydeligvis helt ok, så lenge han kaller seg kristen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    96
    😂 Ja, du har rett🥳 Det er vel slik vi blir sett på når vi kjøper brukt HI-FI til en formue🤣🤣🤣
    «Hun fikk glede av vesken i en drøy måned før gleden brått snudde» var det jeg egentlig reagerte mest på. -Kjøper man brukt så skal man sjekke om varen er hel, pen og velfungerende. Er egentlig litt sent å komme 40 dager etterpå å si man ikke er fornøyd når man har handlet brukt og tatt varen i bruk🙃
    Hehe. Vel, en veske i den kvaliteten skal holde i mange mange år, og i forhold til bruktprisen burde den holdt lengre enn 40 dager. Men om dette fortjener spalteplass er en helt annen sak 🙃. Vi har virkelig våre problemer her på berget.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.854
    Sted
    Holmestrand
    Gjett hva Kirk talte om, da han ble skutt 🙈

"Kirk ble skutt mens han svarte på et spørsmål om masseskytinger."

Som sagt; karma er en bitch. Håper han kom så langt i talen, at han refererte seg selv angående nødvendige ofre...
    Han har også uttalt at 2nd amendment er verdt noen døde, men han tenkte vel helst at noen andre skulle gjøre «the ultimate sacrifice» for retten til å bære våpen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kaller seg kristen er jo greia med alle disse folka. Ingen av dem er noe som kommer i nærheten av noe som ligner på å være kristne.
    Såkalte kristne, for dødsstraff og "nødvendige ofre". Det var helt på sin plass at han ble offer for hva han selv mente var greit for andre å bli utsatt for.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er antagelig mer kristen enn mange av dem, og jeg er ateist.
    Samme her. Begge har vi, forhåpentligvis, et bedre syn på hvordan ta vare på de som trenger det mer enn oss selv. Trodde egentlig det var kjernen i kristendommen, men har lært at slik er absolutt ikke.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.404
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det gjelder jo også pinsepastoren over, Selbekk, Ulstein og de fleste av de som profilerer seg som forkjempere for såkalte kristne verdier. De har så godt som alle relegert det nye testamentet til bunnen av en kasse lengst inne på loftet eller garasjen og forholder seg utelukkende til det gamle. De er derfor å regne som jøder heller enn kristne og vi ser jo daglig hva jødedommen anser som akseptabelt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    96
    Det gjelder jo også pinsepastoren over, Selbekk, Ulstein og de fleste av de som profilerer seg som forkjempere for såkalte kristne verdier. De har så godt som alle relegert det nye testamentet til bunnen av en kasse lengst inne på loftet eller garasjen og forholder seg utelukkende til det gamle. De er derfor å regne som jøder heller enn kristne og vi ser jo daglig hva jødedommen anser som akseptabelt.
    Selbekk er vel litt mer moderat enn mange andre, og evner å se flere sider. Selbekk er en av få konservative kristne jeg har en viss sympati for, etter at Støre kastet ham under bussen. Et skammens kapittel av de helt sjeldne.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    96
    Han sa ikke at hun burde gå av, han sa hun burde miste jobben.

Sneve Martinussen var mye krassere. Hun sa at Kaur er uegnet, har gjentatte ganger gått over streken og at grensa er nådd. Med andre ord, hun mener Kaur er totalt ubrukelig.
    Selbekk sa bare hva alle andre tenkte. Uproblematisk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.114
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er muligens enda mer "uproblematisk" å si at Kirk fikk som fortjent, all den tid han jo har sagt at slike ofre er nødvendig.

Kaur manglet finesse, og Rødt fikk endelig sjansen de har ventet på. Uten at jeg er noen støttespiller for Kaur, men ytringsfrihet gjelder også for venstresiden.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.048
    Sted
    Market Snodsbury
    Kaur manglet finesse
    Eg trur det er rett.

Eg veit fint lite om Kaur og dagens RU, men det verkar på meg som om mange av utspela hennar (inkl dette) var inspirert av amerikansk meme-kultur (som, må vi seia, er langt drøyare, også på den uorganiserte venstresida, enn det vi tolererer her i landet). Ikkje av norsk politisk verkelegheit.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.147
    Fascinerende hvor mange som ikke helt forstår hva ytringsfrihet faktisk er. Ytringsfeihet er faktisk ikke å kunne si hva som helst uten risiko for å miste en jobb, og spesielt ikke et tillitsverv

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.404
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er muligens enda mer "uproblematisk" å si at Kirk fikk som fortjent, all den tid han jo har sagt at slike ofre er nødvendig.

Fortjent og fortjent, han fortjente vel ikke å dø for sine meninger. Han sa heller ikke at ofre er nødvendig, men at de er akseptable og rasjonelle i bytte mot å beholde det andre grunnlovstillegget. Greit å være litt etterrettelig.

Uansett, siden han i forkant erklærte at hans eget offer var både akseptabelt og rasjonelt så er det vel ikke så mye å lage oppstyr rundt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn