Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.833
    Sted
    Holmestrand

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    Og det har han forsåvidt rett i.

UK hører med blant et fåtall land med svært gode kår for ytringsfrihet. Merk at ytringsfriheten er under press flere og flere steder i verden, så at Starmer faktisk bryr seg om det, er et sunnhetstegn.

Til og med Donald Trump ser at ytringsfriheten er kastet på havet i UK 😆 🤷‍♂️

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    Joda dette er selvsagt korrekt, men altså til tross for at ting ikke er helt på stell, så er det fortsatt mye bedre enn store deler av verden.
    Ja, da lærte du noe i dag også. Du fikk tilbake kontakten med virkeligheten 👍. Det er nok værre med Starmer....

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.810
    Sted
    Oslo
    Var innom document.no, (see how the morons think), og i en kommentar tråd sier en tredel at valget må være rigget.
    De fleste de kjenner stemmer jo på Konservativt, ND eller Frp og da kan jo umulig valget stemme

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Oj, selveste Donald ser det, ja da må det jo være sånn, glem søksmål mot journalister, aviser, tv stasjoner og ensretting av universiteter og museer.
    det er vel sivile søksmål og stor forskjell fra at voldsmonopolet trår til med sin klamme hånd over folk som ytrer sin mening på sosiale medier
    og før noen tror jeg forsvarer trump her, det gjør jeg ikke. Han og sine gjør mye som er negativt for ytringsfriheten

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.784
    Ja, da lærte du noe i dag også. Du fikk tilbake kontakten med virkeligheten 👍. Det er nok værre med Starmer....
    Jeg kan bare gjenta at UK ligger godt an mht ytringsfrihet på verdensbasis, og akkurat det er faktisk virkeligheten. Det betyr ikke det samme som at alt er på stell, som nevnt, de har klart mer å gå på. I Europeisk sammenheng er de midt på treet, i Vest-Europeisk sammenheng, ligger de noe dårligere til, men fortsatt bedre enn f.eks. Italia og Spania. Østover i Europa står det betydelig dårligere til, dessverre.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.894
    Torget vurderinger
    2
    Var innom document.no, (see how the morons think), og i en kommentar tråd sier en tredel at valget må være rigget.
    De fleste de kjenner stemmer jo på Konservativt, ND eller Frp og da kan jo umulig valget stemme
    Ingenting om hvordan det var rigget? Bare at det var sikkert rigget...?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.926
    Sted
    Sølvbyen
    Ifølge noen har WEF rigget det slik at Jonas og Jens skal vinne med Erna's godkjennelse
    Jeg husker WEF fra kommentarfeltene på FB under pandemien. Gjerne i forbindelse med at vaksinene var farlige, at det ikke egentlig var noen pandemi, og noe om "the great reset" som jeg aldri fant ut helt hva var. "Nå må folk våkne opp!!! Sauer!!!".

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.259
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    World Economic Forum har rigget valget i Norge.?? Nå er det mange grader av å være overskyet, nedsnødd, regelrett skkrudd i huet...men denne tar kaka..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.926
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg tror de stod bak pandemien også. Eller så var det WHO, litt usikker. Men det var muligens for å få kontroll over befolkninger og selge vaksiner. Eller ikke.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.636
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ifølge RFK Jr. så dreper poliovaksinen langt flere liv enn sykdommen polio gjør.

Hvilket er litt av en uttalelse all den tid polio er nær utryddet. Takket være vaksinen.

Jeg ønsker mer plass til folk som RFK Jr i norsk debatt og samfunnsliv, folk som kan tenke sjøl. 😏

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.259
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi har jo flere.... Kari Jaquesson, Charter-Svein.. forøvrg trenger man neppe lete hverken vidt eller lenge.. en bekjent av meg er sykepleier. På slutten av pandemien kom det for en dag at hun ikke var vaksinert... hun skulle ha ivermektiin hvis hun ble sjuk...

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.318
    Torget vurderinger
    1
    Der hadde vi igjen en deregulering som skulle sørge for konkurranse og derved lave priser.
    Det virket ikke som forespeilet der heller.
    Dette gjelder reseptfrie legemidler og alt annet tullball de selger på isenkrambutikkene som kalles apotek. Prisen på reseptbelagte medisiner er den samme på alle apotek og det har vel aldri vært noe mål om at det skulle være priskonkurranse på dette?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.806
    Dette gjelder reseptfrie legemidler og alt annet tullball de selger på isenkrambutikkene som kalles apotek. Prisen på reseptbelagte medisiner er den samme på alle apotek og det har vel aldri vært noe mål om at det skulle være priskonkurranse på dette?
    Kanskje ikke så merkelig at Norgesgruppen vil inn i apotekverdenen. Unngår å vokse for mye i dagligvare som etter hvert nok vil gi politisk trøbbel og får en bransje med betydelig potensiale for langt hyggeligere dekningsbidrag enn hva de ellers opererer med.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.318
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke så merkelig at Norgesgruppen vil inn i apotekverdenen. Unngår å vokse for mye i dagligvare som etter hvert nok vil gi politisk trøbbel og får en bransje med betydelig potensiale for langt hyggeligere dekningsbidrag enn hva de ellers opererer med.
    Det har du nok rett i. Apotekene tjener småpenger på det de opprinnelig drev med, altså reseptbelagte legemidler. Det var jo opprinnelig en faghandel der man fikk det man skulle ha og relevante råd. Ettersom apotekene popper opp i hvert gatekryss, må de nødvendigvis utvide sortimentet for å tjene penger. Derfor får man alt fra krydder til badehåndklær i disse utslagene. Faget er byttet ut med "mersalg" og pga den lille rest av autoritet kan man selge alt mulig av håpløse vitaminer og mineraltilskudd som garantert gir gode penger i kassen. De farmakologiske rådene man får er ofte mer spekulative enn de villeste helseinfuensere og mye er direkte galt.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Blir litt feil at de lever på tilliten man ofte har til apotek også selger overprisa dritt
    De har vel også noe triks mener jeg å huske som at "klikk og hent" vs gå inn i butikk og betal i kasse er to vidt forskjellige priser..

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.384
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    en bekjent av meg er sykepleier. På slutten av pandemien kom det for en dag at hun ikke var vaksinert... hun skulle ha ivermektiin hvis hun ble sjuk...

Hadde et par sånne på min arbeidsplass også. En sluttet selv da ingen ville jobbe med henne, mens den andre fikk "hjelp" til å slutte da hun brakte smitte til en annen arbeidsplass, med forventet resultat.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    499
    Sted
    Halden
    Jeg er i den heldige situasjonen at jeg ikke tar noen medisiner og ikke har gjort det noensinne. Så jeg er ingen traver på apotek.

«Apotekene» ble lovpålagt å selge tøys som dette, da en norsk minister fikk sluddersprengt skallen. En jeg kjenner har skapet fullt og her tror jeg det er skikkelig bra dekningsbidrag. Må være det mest lønnsomme man kan selge.

En oldie but goodie for den som vil ha et innblikk i hvor gærne folk egentlig er.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Market Snodsbury
    «Apotekene» ble lovpålagt å selge tøys som dette, da en norsk minister fikk sluddersprengt skallen.
    Med atterhald om at eg sikkert er biased:

Entusiasmen for slikt som dette (som kiroprakti, homeøpati: «alternativ» (til) medisin der folk opplever betring, men der kliniske testar i liten grad finn effekt og det teoretiske grunnlaget er lett esoterisk), er sikkert ikkje uvanleg høg her i landet.

Men det verkar som har vi gått uvanleg langt i å anerkjenna det innanfor det tradisjonelle helsevesenet?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    har det noe å si så lenge det "funker" ? Det er vel det som er målet, ikke å bruke mest mulig medisiner fra de store selskapene

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.784
    har det noe å si så lenge det "funker" ? Det er vel det som er målet, ikke å bruke mest mulig medisiner fra de store selskapene
    Synes på mange måter det er et godt poeng. Å selge placebo er hakket bedre gjennom apotek enn gjennom postordre, ettersom det du får på apoteket etter all sannsynlighet har mer sporbarhet og kontroll. Og kanskje virker placeboen enda sterkere om du kjøper den på apoteket?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.259
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det selges unødvendig mye sludder på apotekene i dag, er hevet over tvil, men feks krydder og en lang rekke "ikke-medisinske" produkter har vært i sortimentene i mange tiår... for en god del år siden var apotekene nærmest eneste kilde til krydder utover salt og pepper... mye av dette er fjernet fra sortimentene, men det som er igjen har fullstendig hysteriske priser... Salpeter - E251- bruker jeg litt av i lammeruller etc.. koster 490kr for 90g på apotek... i Sverige selges det i matvareforretninger til ca 30kr for 42g..... dette er bare ett eksempel...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.651
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    At det selges unødvendig mye sludder på apotekene i dag, er hevet over tvil, men feks krydder og en lang rekke "ikke-medisinske" produkter har vært i sortimentene i mange tiår... for en god del år siden var apotekene nærmest eneste kilde til krydder utover salt og pepper... mye av dette er fjernet fra sortimentene, men det som er igjen har fullstendig hysteriske priser... Salpeter - E251- bruker jeg litt av i lammeruller etc.. koster 490kr for 90g på apotek... i Sverige selges det i matvareforretninger til ca 30kr for 42g..... dette er bare ett eksempel...
    Du får gi beskjed litt i forkant, så får jeg kikke etter om jeg harryhandler...

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.926
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg kjøper gjerne fuktighetskrem til ansiktet på apoteket, de har greit utvalg og ofte kampanjer. Også har de en veldig fin lipgloss der. Men f.eks. C-vitamin brusetabletter er det ofte mye billigere å kjøpe i matbutikken.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.259
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Professor Ole Fyrand, hudlege etc etc, uttalte for mange år siden at det vaar reinhekla svada å kjøpe hudkremer til flere tusen kroner krukka... apotekenes produkter til en brøkdel av prisen var minst like gode.... men det var dengang da....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.926
    Sted
    Sølvbyen
    Nå selger jo apotekene de dyre lurium produktene også, så det er ikke så lett å vite hva man skal tro lenger.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    465
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Betalte 500,- på det lokale apoteket for skanning av en føflekk, resultat var at det kunne ikke gi noe sikkert svar, da måtte jeg kontakte fastlege for videre undersøkelser. Totalt bortkasta besøk, kunne like gjerne fått katten til å se på den...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.894
    Torget vurderinger
    2
    Ja de er ivrige på å overta noen av fastlegen sine oppgaver disse apotekene, det er bare å holde seg borte og overlate helsa til proffene..

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.810
    Sted
    Oslo
    Jenny Stray Spetalen 23 år, nyslått milliardær med Daddys money, sier hun fortsatt må be mamma vippse penger.
    Spetalen har tydeligvis like stor tiltro til sine døtres økonomiske forvaltning som han har til Statens

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.636
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Problemet er ikke så mye hva se selger i seg selv, men at de i kraft av sin rolle liksom er eksperter, og at deres anbefalinger tillegges ufortjent mye vekt.

• Liker
    Reaksjoner: MML
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.894
    Torget vurderinger
    2

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.318
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva jeg hører så er mye av motstanden fra legekolleger at det er nok av instanser som ønsker å overta legeoppgaver som er enkle og godt betalt. Legene frykter derfor med rette at man bare blir sittende igjen med oppgavene som ingen andre vil ha, dvs vanskelige, kompliserte, kjedelige og dårlig betalte oppgaver.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.810
    Sted
    Oslo
    Etter hva jeg hører så er mye av motstanden fra legekolleger at det er nok av instanser som ønsker å overta legeoppgaver som er enkle og godt betalt. Legene frykter derfor med rette at man bare blir sittende igjen med oppgavene som ingen andre vil ha, dvs vanskelige, kompliserte, kjedelige og dårlig betalte oppgaver.
    Ja gud bedre, skal liksom legene sitte igjen med oppgaver som fordrer lege kompetanse, skulle tatt seg ut

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn