Make hatytringer great again.
Passasjertrafikkgrunnlaget er alt for lite. Det hadde blitt tomme kupeer og pengesløseri. Men så er det godstrafikken. Alt av fisk går i dag på trailertransport. Med mer oppdrett, eventuelt kombinert med malm/gruvedrift, så kanskje?Jernbane i Nord-Norge?
In your dreams,
Det gikk faktisk på skinner (sic) før NSB ble splittet opp og atomisertNår de ikke klarer å opprettholde stabil togdrift i Sør/Øst-Norge ser jeg ikke for meg at dette er mulig i Nord-Norge vinterstid.
Det er jo formålet til private selskap, skape verdier for eierne.Da Oslo kommune overtok driften av Holmenkollbanen i 1975 var skinnegang og materiell totalt nedslitt fordi selskapet hadde prioritert utbytte til aksjonærene.
Milliarder ikke mennesker, vårt økonomiske flaggskip Equinor har jo blitt tatt med underbuksene nede full av ekkel gass på MelkøyaDet er jo formålet til private selskap, skape verdier for eierne.
Det er jo formålet til private selskap, skape verdier for eierne.
Det er vel noe av problemet når "kundene" i praksis ikke har noen valgmuligheter, men må forholde seg til monopolet. Den virkelige kunden er staten med sineProblemet er vel at det er det eneste formålet og at forpliktelser ovenfor kundene er helt fraværende. Kanskje var det en tanke å balansere ut aksjonærenes ve og vel med kundenes.
Jernbane i Nord-Norge?
In your dreams, ….
Slett ikke sikkert det var den verste løsningen når man ser på dagens utvikling…..
Det sagt, jeg er gammel nok til å huske det var rundt ett års ventetid for å få telefon installert, fra gode gamle Televerket. ..
Det er iallfall det som må vera det primære føremålet.Passasjertrafikkgrunnlaget er alt for lite. Det hadde blitt tomme kupeer og pengesløseri. Men så er det godstrafikken. Alt av fisk går i dag på trailertransport. Med mer oppdrett, eventuelt kombinert med malm/gruvedrift, så kanskje?
NSB = Norges største barnehage?Det gikk faktisk på skinner (sic) før NSB ble splittet opp og atomisert
Men konkurranse utsetting er jo alltid til det beste for kundene og de ansatte hevdes det.
Dette da i klar motsetning til det offentlige Norges eksepsjonelt gode historikk for å vedlikeholde infrastruktur på og under bakken?Da Oslo kommune overtok driften av Holmenkollbanen i 1975 var skinnegang og materiell totalt nedslitt fordi selskapet hadde prioritert utbytte til aksjonærene.
Kva betyr det å byggja landet, eigentleg?Våre forfedre kalte det for å bygge landet.. i dag skrikes det i kor -- i sør.. "Vi har ikke råd!!"
Alle skjønner at 300000 kontainere blir ei veldig lang rekke.Mange myter og rare påstander i sør om bane og trafikk i nord.... Jeg tror ikke jeg har sett noen påstå at det er passasjertrafikken som skal være grunnlaget for en evt bane i nord ... Gods, og beredskapshensyn er uten tvil det som vil være bærende... Og så er det det klassiske politiske og søring-argumentet at dette ikke blir lønnsomt... det blir det kanskje ikke sett fra et rent økonomisk synspunkt.. hvorfor skal det være lønnsomt i nord, kan en jo spørre seg, når ingenting i sør er lønnsomt?? Våre forfedre kalte det for å bygge landet.. i dag skrikes det i kor -- i sør.. "Vi har ikke råd!!"
Et lite sitat fra Avisa Nordland, som gir en pekepinn på hvilke godsmengder det er snakk om.. mye av dette blir oomlastet for videre transsport noordover på vei.
Om noen lurer på om jernbane monner så har CargoNet de siste fire årene (2018 – 2021) fraktet 300 000 TEU (konteinere) på Nordlandsbanen og aller mest de siste to årene.
For å illustrere hvor mye veitrafikk dette har spart, ville denne godsmengden fylt 150 000 store lastebiler som kunne laget en sammenhengende kolonne av vogntog på 1200 mil, dvs. veidistansen fra Bodø til sør for Nairobi i Afrika.
Nå skal jo Norge bruke 5% av bnp på forsvar, 1.5% dvs ca 90 milliarder hvert år på infrastruktur, på et par år er nordnorge banen finansiertAlle skjønner at 300000 kontainere blir ei veldig lang rekke.
Hvor mange flere kontainere vil jernbane til Tromsø fange opp?
De opererer med en tunnelandel på 45%, så egentlig snakker vi om t-bane i Nord-Norge…
Vurdert til 120 milliarder i dag.
Med et befolkningsgrunnlag på 500000 mennesker.
Sier ikke at banen ikke skal bygges, men vi må uansett se hva vi får igjen for pengene.Nå skal jo Norge bruke 5% av bnp på forsvar, 1.5% dvs ca 90 milliarder hvert år på infrastruktur, på et par år er nordnorge banen finansiert
Og når har Forsvaret sett så mye på pengene?Sier ikke at banen ikke skal bygges, men vi må uansett se hva vi får igjen for pengene.
Bare til sammenligning så er det rett under det dobbelte av 18km E18 til 65 mrd...De opererer med en tunnelandel på 45%, så egentlig snakker vi om t-bane i Nord-Norge…
Vurdert til 120 milliarder i dag.
Med et befolkningsgrunnlag på 500000 mennesker.
Antagelig aldri?Og når har Forsvaret sett så mye på pengene?
Sverige og alle andre land kjøper Black Hawk til 1 milliard stykket, vi skal seff ha versjonen til 3 milliard stykket