Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.624
    Sted
    Bergen
    At norske kommuner er underfinansierte på grunn av at Staten ikke vil forstå hva som skjer der ute er vel godt kjent ?
    Jau,
    Men synes forfatteren klarte å få det frem på en god og lettfattelig måte.. likefullt godt mulig man ikke skal poste alt og alltid..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Ein knaus
    At norske kommuner er underfinansierte på grunn av at Staten ikke vil forstå hva som skjer der ute er vel godt kjent ?
    Av ein eller annan grunn hugsar eg at denne kommentaren frå @noruego, tre år gamal, som trefte uvanleg godt (også til han å vera) blink:

Riktig dette. Kineserne har aldri vært spesielt glad i ideen om nasjonal selvbestemmelse for andre enn statsmakten selv.

Fun fact. På tidlig 90-tall var kineserne opptatt med å studere europeiske former og erfaringer med politisk organisering.

Hørte de var særlig fortjust i den norske modellen med politisk nærmest symbolsk makt i fylkesstyrene, kommuner med hovedansvar for tjenesteyting til borgerne men økonomisk avhengig av staten gjennom skatte og finanspolitikk.
    Poenget har på sett og vis vorte betre og betre dess meir eg har sett meg inn i den kinesiske statskapitalistiske modellen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.384
    Dette er vel egentlig mer relevant i tråden "Hva har gått rett i Norge" (eller hva den heter), ettersom det hele koker ned en mer eller mindre symbolsk dom:

Liten tvil om at patriarken fortjener smekk på fingrene for sitt farskap, men dette med straff (da i særdeleshet fengsling), bør man spare til de mer åpenbare sakene, der ren mishandling er tema. Sånn sett har retten her gjort et velfundert og pragmatisk valg, slik jeg ser det.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.155
    Torget vurderinger
    2
    Dette er vel egentlig mer relevant i tråden "Hva har gått rett i Norge" (eller hva den heter), ettersom det hele koker ned en mer eller mindre symbolsk dom:

Liten tvil om at patriarken fortjener smekk på fingrene for sitt farskap, men dette med straff (da i særdeleshet fengsling), bør man spare til de mer åpenbare sakene, der ren mishandling er tema. Sånn sett har retten her gjort et velfundert og pragmatisk valg, slik jeg ser det.
    Dette var vel strengt tatt som forventet. Men ikke sikkert at det er godt nok for folkedomstolen, eller media som det heter, det vil nok bli noen hektiske dager for Narve Gilje Nordås fremover, han kommer til å bli hakket på selv om han ikke har noenting med saken å gjøre.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Oslo
    Dette var vel strengt tatt som forventet. Men ikke sikkert at det er godt nok for folkedomstolen, eller media som det heter, det vil nok bli hektiske dager for Narve Gilje Nordås fremover, han kommer til å bli hakket på selv om han ikke har noenting med saken å gjøre.
    Det er brukt mye ressurser på det som ifølge dommen er en liten sak.
    Men så er foreldrepress på sine håpefulle satt på dagsorden
    Sikkert et større problem enn det som vanligvis kommer fram.
    Fedrene til the Jacksons og Wilson brødrene har kommet godt fram.
    Det er en grense mellom å støtte og hjelpe sine barn, og å presse dem til å prestere

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.221
    ^Teit sak. Du postet den i går og og fikk et godt svar, samt at NTNU svarte godt for seg i artikkelen.
    Det er vel få som er så flinke til å forsvare seg som - nettopp kommunikasjonsrådgivere. Jeg har vært i noen møter med slike. Makan til selvhøytidelig innholdsløst pjatt.....

Så jeg postet den i går. Den siste er borte nå.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.965
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette var vel strengt tatt som forventet. Men ikke sikkert at det er godt nok for folkedomstolen, eller media som det heter, det vil nok bli noen hektiske dager for Narve Gilje Nordås fremover, han kommer til å bli hakket på selv om han ikke har noenting med saken å gjøre.
    Med alle justismord de siste årene i tankene, er det betryggende at folkedomstolen og media ikke fikk gehør hos dommerne. Selv om media, og da særlig Dagbladet, fortsetter å tvinne på trådene de selv har lagt ut. Da er det på tide at Friidrettsforbundet opphever konkurransevridende utestengning av Gjert Ingebrigtsen, slik at Nordås for like vilkår som Jakob Ingebrigtsen.

49! vitner, flere uker i retten, millioner av kroner brukt. På en ikke-sak. Mens langt alvorligere saker enten blir henlagt eller får 1-2 dager i retten. Det er prioriteringen sin, det...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.965
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg overdiver ikke når jeg skriver at Esten O. Sæther kun minutter etter at dommen kom la ut sin egen dom og straffeutmåling.
    Jeg leste den, og de han tidligere har kommet med. Forhåndsdømming òg vridning av en avsagt dom. Gjert Ingebrigtsen er frikjent for mishandling i nære relasjoner, uansett hva media måtte mene. Han er dømt for pisk med håndkle. Det har flere av oss både opplevd og gjort, uten å oppleve at 49 vitner innkalles til en 6-7 uker lang rettsak.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.520
    Torget vurderinger
    0
    En viss kvinnelig "bistandsadvokat" har jo allerede begynt å legge opp til en hetskampanje mot Narve. Man kan bare håpe at "folkejuryen" ikke tar den lissepasningen hun la opp.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.155
    Torget vurderinger
    2
    En viss kvinnelig "bistandsadvokat" har jo allerede begynt å legge opp til en hetskampanje mot Narve. Man kan bare håpe at "folkejuryen" ikke tar den lissepasningen hun la opp.
    Hadde jeg hatt behov for en bistandsadvokat så hadde hun vært på lista mi over de jeg kunne ringe. Men jeg forventer at hun er korrekt når hun viser til hva Narve har sagt og hva Gjert I. er dømt for, hun sa at han var dømt for vold noe som vi alle vet er feil, han fikk 15 dager for kroppskrenkelse, i jussen er det noe annet enn vold.

Narve sa klart og tydelig her tidligere at han bryter sammarbeidet hvis;

«Det bevises svart på hvitt at han har vært voldelig eller mishandlet i nære relasjoner».

Og det ble han frifunnet for.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Hun bistandsadvokaten er direkte usmakelig. Mistet også sympati for brødrene når de startet mobbekampanje mot en uskyldig tredjepart; Gilje Nordås.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Oslo
    Med Mette Yvonne Larsen i det ene hjørnet og Elden i det andre så kunne advokat realityen hett: The Rumble in Sandnes

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.965
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Påtalemyndigheten/etterforskerne ser konsekvent ut til å se bort fra et av de viktigste prinsipper i rettsstaten; de skal like mye etterforske til gunst for mistenkte/tiltalte, som for ugunst. Denne saken hadde intet i retten å gjøre, og det var påtalemyndigheten som dro den alt for langt. Det er på tide de tar lærdom av alle skandaler og justismord, der det hos samtlige var akkurat dette prinsipp som ikke ble etterfulgt. Det er ikke tiltalte som skal bevise sin uskyld, det er påtalemyndigheten som har bevisbyrden- etter å ha etterforsket både til gunst og ugunst. Here say og sladder hører ikke til i offentligheten. Håndkle-episoden er det eneste håndfaste, den kunne utmerket godt blitt løst ved en bot.

Og 7 uker? Med offentlig gapestokk. Hva er det slags tøv og sløsing, for noe som ikke burde vært i rettsapparatet i det hele tatt?

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.965
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Forsvarerne er ikke nådige, hva gjelder tidsbruk, ressursbruk, gapestokk, bevis, påtalemyndigheten, media, forskjellsbehandling, prestisje... Det har de ingen grunn til å være heller. Det er nettopp slikt som undergraver tilliten til rettsvesenet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.384
    Jeg leste den, og de han tidligere har kommet med. Forhåndsdømming òg vridning av en avsagt dom. Gjert Ingebrigtsen er frikjent for mishandling i nære relasjoner, uansett hva media måtte mene. Han er dømt for pisk med håndkle. Det har flere av oss både opplevd og gjort, uten å oppleve at 49 vitner innkalles til en 6-7 uker lang rettsak.
    Nei, jeg har verken opplevd eller utført slag med vått håndkle. Og spesielt ikke i nær familie.
    Ellers enig i at dette ikke har mye i en rettssal å gjøre.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.531
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Å piske med vått håndkle var svært vanlig i mine kretser når jeg var barn i allefall. Spesielt på sommeren når man var og badet.
    Men dette var jo selvsagt lek mellom venner og ikke straff fra foresatt.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.195
    Torget vurderinger
    1
    Revidert budsjett resulterer i 800kr billigere barnehager og på sikt redusert matmoms. Det finnes ingen grenser for hvilke gode formål man kan putte penger på. Om det er slik at staten har så mye penger som kan hives på alle mulige tiltak, hvorfor er det ingen vilje til å se at staten ikke trenger alle pengene og heller redusere skatte og avgiftstrykket? Det virker som om det sitter i ryggmargen hos norske politikere og velgere at alle vil ha mer penger til alle gode formål, når svaret heller burde være at staten ikke trenger alle pengene og kan redusere innbetalingene.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.155
    Torget vurderinger
    2
    Vi vil ikke ha en toparti stat og har derfor flere minipartier som havner der de havner, de har kjepphester og da blir det slik..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.965
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, jeg har verken opplevd eller utført slag med vått håndkle. Og spesielt ikke i nær familie.
    Ellers enig i at dette ikke har mye i en rettssal å gjøre.
    Som Bass sier, var det ganske vanlig i også min barndom at unger gjorde dette. Som lek.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Ein knaus
    hvorfor er det ingen vilje til å se at staten ikke trenger alle pengene og heller redusere skatte og avgiftstrykket?
    Delvis har vi jo gjort det.

Spørsmålet er vel kva slags avgifter (eller skattar) som skal kuttast. Barnehage er jo uansett tungt subsidiert, så då vi uansett langt frå «kostpris». Det er meir som velferdsteneste med bruksavgift.

Men eg er einig i (eller, meiner, skal ikkje ta deg til inntekt for det) at ei skikkeleg heving av botnfrådraget sannsynlegvis hadde vore det mest utjamnande finanspolitiske tiltaket.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Oslo
    Delvis har vi jo gjort det.

Men eg er einig i (eller, meiner, skal ikkje ta deg til inntekt for det) at ei skikkeleg heving av botnfrådraget sannsynlegvis hadde vore det mest utjamnande finanspolitiske tiltaket.
    Bunnfradrag på inntekt under 300.000.-
    Bunnfradrag på formue under 10 millioner, så slipper vi tåredryppende historier om enker som ikke kan beholde sitt trekkfulle kråkeslott på vestkanten.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.540
    Nye tider, nye elever. Lurer på hvem som har skylda....
    Overrasker meg ikke i det hele. Det er strengt tatt rasjonell oppførsel med mindre man er rimelig trygg på å få rundt snittet sitt på eksamen, å gjøre det dårlig på eksamen kan trekke ned en del og oppsiden er noe begrenset. Uten å ha tall på det tipper jeg det er ganske sjelden å få bedre karakter på ekamen enn i standpunkt.

En del elever lærer fra ganske tidlig av at det er ok å skulke, har hørt masser av eksempler på elever som er "syke" fordi besteforeldrene kommer på besøk, familen skal på en oval weekend eller hva det nå måtte være. Kontaktlæreren til ene datteren min sa på foreldremøte at de burde si til ungene bare skulle si på skolen at de hadde vært på storbyweekend etc. Det kom uanstt til å plumpe ut av de og det var ikke vits å oppfordre ungene til å lyve i tillegg. Barneskolen i Norge er også såpass slapp at det ikke har allverdens å si om man er borte noen dager her og der - er ikke veldig mye som må tas igjen akkurat.

Man må jo tro at å vokse opp med denne holdningen gjør ett og annet med en og hva som skjer når de skal ut i arbeidslivet må foglarna veta.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Både dette og følgende hadde kanskje passet bedre i skoletråden, - men likevel...
    Som godt rusten herre gikk jeg på skole i overgangsperioden mellom realskole / ungdomsskole og seinere realgymnas.... realskole og gymnas krevde som minimum sånn nogenlunde resultater... hvis man ikke orka eller plent nekta å delta, ble man ganske enkelt kastet ut.. det samme gjald vel den gamle yrkeskolen..
    Dagens ordning med "alle skal med" - koste hva det koste vil, er rett og slett selvødeleggende - ikke bare på sikt, men gjennom mange år allerede..
    Hvis løsninga med sykemeldding for eksamen, - hvis man ikke er i nærheten av å være god nok, hva har man da å hente på å konte???
    - Jeg snakker selvsagt ikke om sykemelding hvis man faktisk er sjuk,. - det gir seg da selv...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Ein knaus
    Hvis løsninga med sykemeldding for eksamen, - hvis man ikke er i nærheten av å være god nok, hva har man da å hente på å konte???
    Trur ikkje det er kont på ungdomsskulen. På vgs er (iallfall var, for fem år sidan) det utsett eksamen om du er sjuk. På ungdomsskulen fell berre karakteren bort frå snittet.

Altså er det alt å tapa dersom du ikkje er temmeleg sikker på ein snittkarakter over snittet. Og det snittet er viktig, særleg når karakersnittet for å koma inn der ein vil vidare er så perverst høgt som det er no om dagen.

Du hadde sannsynligvis også eksamen i alle skriftlege fag. Slik er det jo ikkje no.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.516
    Torget vurderinger
    96
    Jeg veit …
    Jamfør barcode og Munch-museet.
    Munch museet er et gørr kjedelig bygg.
    Personlig liker jeg resten av Bjørvika/Sørenga og hele barcode og opera området. Der, jeg sa det. Det er nytt, friskt, variert, pent og rent. Et hotell med en fantastisk frokost finnes også der. Helt ok mat har jeg fått servert ute på Sørenga også, jeg vil si over snittet om jeg sammenligner hva jeg har fått visse andre steder. Jeg bruker heller en dag og rusle rundt der enn i slummen et par steinkast unna.

Bare de får ryddet opp i rotet rundt gangbrua og badehyttene så blir det bra. Jeg har ingenting imot badingen og byggene de bruker altså, tenker på området rundt.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.540
    Trur ikkje det er kont på ungdomsskulen. På vgs er (iallfall var, for fem år sidan) det utsett eksamen om du er sjuk. På ungdomsskulen fell berre karakteren bort frå snittet.

Altså er det alt å tapa dersom du ikkje er temmeleg sikker på ein snittkarakter over snittet. Og det snittet er viktig, særleg når karakersnittet for å koma inn der ein vil vidare er så perverst høgt som det er no om dagen.
    Det stemmer, man må ikke ta eksamen på nytt på ungomdsskolen om man skaffer seg en legeerklæring, men på videregående må man konte.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.801
    Torget vurderinger
    2
    Veldig uklokt å stigmatisere en gruppe. Se hva feks Trond Mohn har bidratt med. Rikingene er over hele spekteret, i likhet med folk flest.

Og feks Røkke har aldri vært spesielt opptatt av å ikke betale skatt. Men også mange rikinger som er kjipe ift fellesskapet. Men det finner man i alle samfunnslag. F.eks mye svart arbeid og svarte vennetjenester blant håndtverkere, som egentlig er en grassat snylting på fellesskapet.
    Slik jeg ser det er de aller aller fleste rike innstilt på å betale skatt så det monner på inntjente inntekter (og det gjør de også). Det er også slik at det er tverrpolitisk enighet i Norge om de grunnleggende punktene i velferdsstaten. Såkalte "amerikanske" tilstander blir det uansett ikke her, uansett hvor mye venstresiden skremmer med dette. Men veldig høy eierbeskatning på formue er noe annet, og slik som det er nå er strikken trukket alt for langt på dette.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå sammenlignes det jo gjerne med land som har ingen eller svært lav formueskatt, men til gjengjeld arveskatt så det monner... men det vil man jo heller ikke ha??

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.801
    Torget vurderinger
    2
    Nå sammenlignes det jo gjerne med land som har ingen eller svært lav formueskatt, men til gjengjeld arveskatt så det monner... men det vil man jo heller ikke ha??

Det stemmer egentlig ikke helt i praksis at arveavgiften er avskaffet, se linken over. Verdsettelsesreglene er også endret, slik at man må betale skatt med utgangspunkt i et vesentlig lavere grunnlag ved salg av det man arver.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Ytterst i havgapet...

Du hadde sannsynligvis også eksamen i alle skriftlege fag. Slik er det jo ikkje no.
    Det stemmer, men husker ikke fra reallskolen uten å leite opp vitnemål... på gymnaset var det 5 skriftlige i to uker før 17.mai, og en muntlig etter uttrekk i ukene etter..

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.256
    Kanskje bare Aurora og jeg som har gått på realskolen her inne. Måtte ha 2 MG og 1 G, i Norsk, Engelsk og Regning, for å komme inn der fra folkeskolen.
    Ellers kunne man begynne i 8. klasse. og deretter på yrkesskole eller handelsskole og nesten alle har klart seg bra. De som bommet fullstendig var de som begynte på. konfeksjons linje. Alle norske fabrikker ble nedlagt nesten over natten. Gikk fort.
    De som gikk jern og metall, elektro, rør og ventilasjon fikk etterhvert gode jobber.
    Noen begynte i Huse Engenering eller Stålprodukter, senere Hydralift og National oilwell eller Røkkesystemet, Aker Solution. Etter få år kunne de hver en skrue i kran og vinsj og ble sendt verden rund for montering av kai anlegg i store havner og på båter også. Millionlønn fra 23 års alder men mye reising og kunne fort koste et ekteskap. Etterhvert kom de på salg og forhandlinger med Koreanere, Cape Town og Vancouver og til slutt fikk de kontorjobb hjemme.
    Det er mange slike i de fleste kommuner, en jeg kjenner jobber fortsatt mye i Houston og inntekt 5,7 mill. Gikk 2 år på yrkesskole.
    Kort og billig utdannelse med store karrieremuligheter. Men jeg vil nok tro at mange av sorten også er igjen på gulvet med moderat inntekt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ungdomsskole ble innført suksessivt fra tidlig til slutten av 60-tallet... Kommunen jeg bor i nå hadde første kull i 8-klasse i 1962, mens kommunen hvor jeg vokste opp, i Midt-Troms, var av de siste med første kull ut i -69... trur eg..

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.256
    Jeg begynte på realskolen i august 1967 i Molde kommune, kanskje siste klasse men ikke helt sikker.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Ein knaus
    Ungdomsskole ble innført suksessivt fra tidlig til slutten av 60-tallet... Kommunen jeg bor i nå hadde første kull i 8-klasse i 1962, mens kommunen hvor jeg vokste opp, i Midt-Troms, var av de siste med første kull ut i -69... trur eg..
    Tidsspennet kom mykje fordi det måtte byggjast mykje nye skulebygg for å ta unna alle elevane i tre ekstra år. Det var jo etterkrigskull, også.

Men eg er ikkje sikker på at eksamen og karakterar eigentleg fungerer så godt lenger, jf denne saka.

Det norske systemet, der karakterar frå eitt steg har nesten alt å seia for kva tilbod du har på neste, er ganske effektivt, men eg lurer på om det eigentleg er ei god rangeringsordning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn