Kanskje bare Aurora og jeg som har gått på realskolen her inne. Måtte ha 2 MG og 1 G, i Norsk, Engelsk og Regning, for å komme inn der fra folkeskolen.
Ellers kunne man begynne i 8. klasse. og deretter på yrkesskole eller handelsskole og nesten alle har klart seg bra. De som bommet fullstendig var de som begynte på. konfeksjons linje. Alle norske fabrikker ble nedlagt nesten over natten. Gikk fort.
De som gikk jern og metall, elektro, rør og ventilasjon fikk etterhvert gode jobber.
Noen begynte i Huse Engenering eller Stålprodukter, senere Hydralift og National oilwell eller Røkkesystemet, Aker Solution. Etter få år kunne de hver en skrue i kran og vinsj og ble sendt verden rund for montering av kai anlegg i store havner og på båter også. Millionlønn fra 23 års alder men mye reising og kunne fort koste et ekteskap. Etterhvert kom de på salg og forhandlinger med Koreanere, Cape Town og Vancouver og til slutt fikk de kontorjobb hjemme.
Det er mange slike i de fleste kommuner, en jeg kjenner jobber fortsatt mye i Houston og inntekt 5,7 mill. Gikk 2 år på yrkesskole.
Kort og billig utdannelse med store karrieremuligheter. Men jeg vil nok tro at mange av sorten også er igjen på gulvet med moderat inntekt.