Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.494
    Jo mannen har sikkert hatt det tøft. Men ville noen av oss her inne fått sykemelding for at vi hadde knullet en av damene på kontoret?
    Jo hvis hun hadde hatt en eller annen venerisk sykdom så kanskje men bare fordi livet gikk oss litt i mot?

Jeg har intet hverken for eller mot mannen, det jeg reagerer på er det jeg oppfatter som ulik behandling.
    Ulik behandling av hva?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.460
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg gikk til legen min og sa at kjerringen er sur fordi jeg har gjort noe dumt og at jeg derfor ønsker sykemelding tror jeg ikke jeg ville fått det.

At mediepresset kan være tøfft tviler jeg ikke på, men en potensiell LO leder burde vel tåle noe mer blåst "på toppene" enn en vanlig Ola Dunk?

Men jeg skal ikke felle noen dom, konstaterer dog at det synes å være vanlig at når disse "høvdingene" våre får motgang så er veien kort til
    sykemelding.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.736
    Torget vurderinger
    2
    Han er ikke den første mannen som har overlatt all tenkingen og dømmekraften til erigatoren og blitt sykemeldt etterpå, han er nok ikke den siste heller.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.331
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jo mannen har sikkert hatt det tøft. Men ville noen av oss her inne fått sykemelding for at vi hadde knullet en av damene på kontoret?
    Hvis jeg gikk til legen min og sa at kjerringen er sur fordi jeg har gjort noe dumt og at jeg derfor ønsker sykemelding tror jeg ikke jeg ville fått det.

Dette er jo ærlig talt bare tullprat. Om du hadde hatt deg med en, flere eller alle damene på kontoret ditt så hadde ikke rikspressen brydd seg en døyt. Kanskje hadde den lokale blekka vist interesse for saken, anhengig av hvor (lite) seriøse de er og hvor stort kontor og hvor mange damer det var snakk om, men det er vel det.

For min del sier ryggmargen at slike sykemeldinger er smått patetiske, men hodet vet godt at jeg hadde gjort akkurat det samme hvis jeg ble utsatt for samme type og intensitet av fokus som disse folka får. Ingen tvil i min sjel.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.709
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fri, - ja for all del....ferie, avspasering, ulønnet permisjon.... men sykemelding?? Enig med Spiralis.. ingen av oss hadde nok fått sykemelding for å sveive rundt med snabelen på jobben....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.460
    Torget vurderinger
    0
    For min del sier ryggmargen at slike sykemeldinger er smått patetiske, men hodet vet godt at jeg hadde gjort akkurat det samme hvis jeg ble utsatt for samme type og intensitet av fokus som disse folka får. Ingen tvil i min sjel.
    Joda, men som nevnt over så er det ofte slike som synes det er alt for lett for menigmann å få sykemelding som går hen og blir sykemeldt selv. Akkurat i dette tilfellet er det nok ikke slik, men likevel.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.709
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg så litt av debatten her om dagen... hvis det ikke handler om sveivingen og forsøket på bortforklaringer og fordekning av fakta - hva handler det da om??

Det blåser på toppene er vel kjent... om det er hankypanky eller pendlerleiligheter, så blir mediepresset høyt... det hører ve med til toppjobbene...
    På den annen side så har jeg vært noe forundret over en del slike saker i de seinere år, hvor man graver fram og blåser opp saker som ligger år tilbake i tid, og hvor fakta i sakene ofte har vært kjent i like lang tid - inntil "noen" plutselig finner det formålstjenlig å blåse en gammel sak skyhigh, helt kklart med den eller annen agenda i bakgrunnen... hvis man går inn for å grave etter dritt, stor eller liten, så finner man nok noe hos de aller fleste...
    "Det er en fall ved en hver manns dør", heter det i et ordtak....

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.712
    Sted
    Oslo
    Han har da ikke gjort noe ulovlig. Men det var ganske drøyt da.
    Inhabilitet i forhold til å sparke henne, inhabilitet i forhold til sluttpakka, er vel det formelle groveste.
    Og ikke å i det i hele tatt ha skjønt hva "me too" egentlig handla om gjorde det fullstendig umoralsk

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.775
    Inhabilitet i forhold til å sparke henne, inhabilitet i forhold til sluttpakka, er vel det formelle groveste.
    Og ikke å i det i hele tatt ha skjønt hva "me too" egentlig handla om gjorde det fullstendig umoralsk
    100 prosent. Det er en tradisjon for brutalitet i LO som de bør luke vekk. Hvis de ikke kan ta vare på sine egne…

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.331
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg så litt av debatten her om dagen... hvis det ikke handler om sveivingen og forsøket på bortforklaringer og fordekning av fakta - hva handler det da om??

For min del handler det om mediefokuset; om konstante oppringing fra alskens redaksjoner, fotfølging hver gang man går ut døra og gjerne også medier som mer eller mindre telter utenfor inngangsporten. Jeg tror hverken du eller jeg egentlig har den minste anelse om hva denslags kan gjøre med folks mentale helse, men en kan jo for eksempel ha Brurås-rapporten og Tore Tønne i mente når en mener at det bare hører med til jobben.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.736
    Torget vurderinger
    2
    Norge anno 2025.

Tipper et Israel-flagg ville fått en helt annen mottagelse.

Fikk lyst til å hente en setning fra Aslak Myhre sin kommentar om paven i Aftenbladet i dag;

Om ein skal forstå verda må ein framleis freiste å forstå tru, verda har ikkje endra seg så mykje frå mellomalderen som me kanskje likar å tenke.

B

brunBar

Gjest
    Nynorsk. Nå måtte jeg finne ut hva freiste betyr

I denne sammenheng betyr det "forsøke".

giphy.gif

Legg ned hele nynorsk faenskapet. Det er ingen fremtid for nynorsk. 99,9% av Norges befolkning vil ikke ha det, synes det er totalt unødvendig.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.709
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Til din info så hadde ca 12% av elevene i VG nynorsk som hovedmål.... i tillegg kommer at mange norske dialekter er nærmere nynorsk enn østlandsk bokmål...

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.735
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.735
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Til din info så hadde ca 12% av elevene i VG nynorsk som hovedmål.... i tillegg kommer at mange norske dialekter er nærmere nynorsk enn østlandsk bokmål...
    I følge Riksmålsforbundet, med kilde fra Utdannings direktoratet, hadde litt over 6% av elevene Nynorsk som hovedmål i den Videregående Skole i 2015-2016…

IMG_2095.jpeg

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.129
    Torget vurderinger
    1
    Hva så? Det er uansett ikke noe poeng å ha et skriftspråk som er mest mulig likt dialekten. Alle kan snakke som de vil, men skrive norsk.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.129
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp og det sier jo litt om det meningsløse med å ha to norske skriftspråk der hovedforskjellen stort sett er eg og ikkje.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.466
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    freiste og friste er jo ikke det samme ordet.
    Kunne like så godt vært en nynorska versjon av ordet å frese.
    Har ikke noe imot nynorsk bortsett fra når man fikk karakterer i det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    Sunnmøre
    freiste og friste er jo ikke det samme ordet.
    Kunne like så godt vært en nynorska versjon av ordet å frese.
    Har ikke noe imot nynorsk bortsett fra når man fikk karakterer i det.
    Jo, det er same ordet, frå norrønt «freista».

Det er jo alltid vanskeleg å seia om same ord med ulik form («stein» og «sten», til dømes) er same ord, men her er altså opphav og ulike tydingar heilt like. Det einaste er at tydinga «prøve, forsøke» er mindre vanleg (gamaldags) på bokmål/riksmål no til dags, men rimeleg normalt på nynorsk.

Ordet finst sjølvsagt på dansk (friste) og svensk (fresta) også, med om lag same tydingsrom.

Artig at også engelsk grupperer tydingane «lokke» og «forsøka», forresten, sjølv om dei har ei avleidd form for det siste («tempt» og «attempt»)

Sist redigert:
    B

brunBar

Gjest
    No skal eg halda meg unna denne diskusjonen, men vil gjerne minna om at riksmål har akkurat same ordet (på forma «friste»). Populært hjå Ibsen og Asbjørnsen og Moe.
    Har aldri hørt noen har brukt ordet friste som i forsøke noen plass i Norge. Jeg har vært i store deler i Norge via jobb og privat. For noe vås. Jeg vet det , du vet det, alle vet det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    Sunnmøre
    Har aldri hørt noen har brukt ordet friste som i forsøke noen plass i Norge. Jeg har vært i store deler i Norge via jobb og privat. For noe vås. Jeg vet det , du vet det, alle vet det.
    I dag er det arkaisk (gamaldags). Du finn det i eldre litteratur på bokmål (riksmål). Det står også i bokmålsordboka (og NAOB, som eg tilrår til alle som skriv bokmål).

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.712
    Sted
    Oslo
    Noen ganger minner nynorsk debatten meg om debatten om regnbueflagg og Pride.
    De som hverken er nynorsk brukere eller skeive er de som hisser seg mest opp.
    Hilsen straight bokmåls bruker som elsker all god litteratur enten det er på ny- gammel- bok- eller riksmål

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.129
    Torget vurderinger
    1
    Det er håpløst å sammenlikne pride og nynorsk. Jeg synes det er meningsløst at et land skal ha to offisielle skriftspråk der 95% er identisk. Dette medfører masse regelverk om målformer i offisielle kanaler, men først og en stor betydning for landets elever som skal bruke masse tid på nynorske bøyningsformer som kunne blitt brukt på mer produktive ting. Sidestill alle formene og kall det norsk.

Pride bryr jeg meg overhode ikke noe om. Folk skal få flagge med de flaggene de ønsker, elske den de vil og ha sex med den de ønsker for meg. Selvfølgelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn