Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Tull, om du leser hva jeg skriver
    Da må du nesten utdype, for du skriver om en økende kriminalitet, og om større mørketall enn før.
    Og om du ikke kan peke på hvor du har det fra, er det verdt nada.

    Det vi er enige om er en brutal oppblomstring av svært unge kriminelle i Oslo, samt at disse oftere tyr til ekstrem vold. Akkurat på det punktet er alle impliserte parter enige om hvordan bildet ser ut, og det er ikke vakkert.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.127
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    «Vi har lagd et demokrati hvor politikere må være 100 prosent feilfrie. Har du gjort én feil, på en reiseregning, en gammel mastergrad (...) eller i en forvaltningssak, må du gå».

    Sier sjefredaktøren i Trønder-Avisa. :LOL: :rolleyes:


    En liten lokalavis i gamle Nord Trøndelag skrev at «kampen endte 14-3, men ut i fra spill og sjanser kunne det like gjerne blitt 14-4». Dette er en slik artikkel.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da må du nesten utdype, for du skriver om en økende kriminalitet, og om større mørketall enn før.
    Sakser inn innlegget på nytt:
    Tyveri er en del av den voksende kriminalstatistikken.
    Vi har i de senere år fått en helt «ny» form for tyveri der nok mørketallene er store. Det er kategorien ungdom/barn som raner ungdom/barn for klær, telefoner, andre verdigjenstander - og nå også vipps, der man trues til å vippse over penger til raneren. Trusler dersom ikke… fører til at dette sjelden meldes. Å betale beskyttelsespenger for å ikke bli banket opp er også en del av dette bildet.

    Som du selv nevner - stor økning de siste par årene - spesielt blant de unge. Men, du nevnte at tyveri ikke "hørte hjemme" i statistikken - kun voldskriminalitet.
    Hvor går grensen mellom vold og tyveri i de eksemplene jeg nevner? At det her er store mørketall sier seg selv - da det er trusler om represalier dersom man...


    Om du i det hele tatt kjenner så mye som en eneste person i alder 12 - 16 år, så er det bare å spørrevedkommende om hvordan dette egentlig er i dag - fremfor å kun lene seg på statistikkene, som ja - er riktige i forhold til statistikkgrunnlaget.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Sakser inn innlegget på nytt:
    1. Tyveri er en del av den voksende kriminalstatistikken.

    2. Vi har i de senere år fått en helt «ny» form for tyveri der nok mørketallene er store. Det er kategorien ungdom/barn som raner ungdom/barn for klær, telefoner, andre verdigjenstander - og nå også vipps, der man trues til å vippse over penger til raneren. Trusler dersom ikke… fører til at dette sjelden meldes. Å betale beskyttelsespenger for å ikke bli banket opp er også en del av dette bildet.

    3. Som du selv nevner - stor økning de siste par årene - spesielt blant de unge. Men, du nevnte at tyveri ikke "hørte hjemme" i statistikken - kun voldskriminalitet.
    Hvor går grensen mellom vold og tyveri i de eksemplene jeg nevner? At det her er store mørketall sier seg selv - da det er trusler om represalier dersom man...


    4. Om du i det hele tatt kjenner så mye som en eneste person i alder 12 - 16 år, så er det bare å spørrevedkommende om hvordan dette egentlig er i dag - fremfor å kun lene seg på statistikkene, som ja - er riktige i forhold til statistikkgrunnlaget.
    1. Dette er altså en klar feilslutning; i Norge er det fallende kriminalrater på de aller fleste felter

    2. Dette er ikke en ny kategori, ikke på noen måte, eks. fra 2003: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EKdEE/oslo-volden-blir-stadig-verre. Det som er nytt, er Vipps. Det finnes ellers ingenting som underbygger det du her sier, mørketallene behøver ikke ha endret seg, det er noe du tror, og dermed har det ingen reell verdi.

    3. Ja, fordi statistisk er tyveri noe annet enn ran og/eller vold. Såkalt vinningskriminalitet dreier seg om tyveri av eiendeler uten av eier er involvert på annen måte enn eierskapet. Se linken fra SSB, så fremkommer det helt tydelig hvordan man kategoriserer. Igjen, mørketall er det mye av, og det har det alltid vært.

    4. Om jeg spør en 12-åring hvordan verden er, så vet ikke hen hvordan verden var for 30 år siden, så det har liten betydning, annet enn å få vite hvordan akkurat dette mennesket opplever sin egen hverdag. En kan ikke bedømme en samfunnsutvikling særlig presist ut fra enkeltpersoners utsagn. Noen lever i utrygghet, andre lever i trygghet. I enkelte miljøer i Oslo, er det for tiden betydelig verre enn det var for kun få år siden, og det må man gjøre noe med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    1. Dette er altså en klar feilslutning; i Norge er det fallende kriminalrater på de aller fleste felter

    2. Dette er ikke en ny kategori, ikke på noen måte, eks. fra 2003: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EKdEE/oslo-volden-blir-stadig-verre. Det som er nytt, er Vipps. Det finnes ellers ingenting som underbygger det du her sier, mørketallene behøver ikke ha endret seg, det er noe du tror, og dermed har det ingen reell verdi.

    3. Ja, fordi statistisk er tyveri noe annet enn ran og/eller vold. Såkalt vinningskriminalitet dreier seg om tyveri av eiendeler uten av eier er involvert på annen måte enn eierskapet. Se linken fra SSB, så fremkommer det helt tydelig hvordan man kategoriserer. Igjen, mørketall er det mye av, og det har det alltid vært.

    4. Om jeg spør en 12-åring hvordan verden er, så vet ikke hen hvordan verden var for 30 år siden, så det har liten betydning, annet enn å få vite hvordan akkurat dette mennesket opplever sin egen hverdag. En kan ikke bedømme en samfunnsutvikling særlig presist ut fra enkeltpersoners utsagn. Noen lever i utrygghet, andre lever i trygghet. I enkelte miljøer i Oslo, er det for tiden betydelig verre enn det var for kun få år siden, og det må man gjøre noe med.
    Den for for tyveri jeg nevner er en del av de siste års økning.
    Senest i går på nyhetene (som en rekke av flere utsagn i ulike medier, fra ungdom - om du følger med på noe annet enn å kun lese statistikk) sto en frem og ilustrerte akkurat det jeg er inne på.

    Men, grav deg gjerne kun ned i statistikkene - og forhold deg kun til de.
    8 av 10 nordmenn som døde i fjor drakk jevnlig melk. Statistisk er det da belegg for å...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    ^^ Tenker vi bare får være enige om å være uenige. Du forholder deg til avisoverskrifter og utsagn fra f.eks. Politiet, noe som isolert sett selvsagt ikke er feil, men som ikke nødvendigvis forteller så mye om helheten. Av og til er inntrykkene vi får, ikke helt i tråd med de faktiske forhold, selv om det er lett å falle i den fella at vi tror en masse rart, uten nevneverdig hold i virkeligheten.

    Kriminalratene i Norge er i all hovedsak fallende, med noen stygge unntak.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.542
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Sett i forhold til hvor mye ( stort sett alt ) av "hverdagskriminalitet" som blir henlagt før anmelder er ute av Politihuset er det faktisk ikke noe rart at satistikken er fallende!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Sett i forhold til hvor mye ( stort sett alt ) av "hverdagskriminalitet" som blir henlagt før anmelder er ute av Politihuset er det faktisk ikke noe rart at satistikken er fallende!
    Her glemmer du et svært viktig poeng. Nemlig at statistikkene tar utgangspunkt i anmeldte lovbrudd, ikke pådømte.
    Så argumentet er dermed ikke relevant.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.542
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Sorry Discus,
    Jeg var vel for uklar der. Det jeg mener er at folk ikke gidder å anmelde når sakene likevel henlegges. Og da får vi en synkende statistikk!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.292
    Antall liker
    9.138

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Sorry Discus,
    Jeg var vel for uklar der. Det jeg mener er at folk ikke gidder å anmelde når sakene likevel henlegges. Og da får vi en synkende statistikk!
    Det er en påstand, som kan være rett, eller kan være feil. En brems på en slik tendens, er at uten politianmeldelse, får du heller intet tilbake fra forsikringsselskapet, ved simpelt tyveri mm.
    Uansett er det korrekt at %-vis øker antallet henleggelser mye, i dagens Oslo er henleggelsesprosenten nå helt oppe mot 75! Det er lov å stille seg spørsmålet om dette er villet politikk, eller om vi som borgere må trekke på skuldrene og gå videre. Jeg velger å tro at denne tydelige tendensen ikke er heldig for samfunnsutviklingen, i det minste.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Anmeldelser øker i Oslo i hvert fall, men hva vet vel politiet om sånt.

    Antallet voldsanmeldelser øker signifikant, som jeg tidligere har nevnt, spesielt blant svært unge lovbrytere (ofte under kriminell lavalder). Dette er ett av få unntak fra generell nedgang i anmeldte lovbrudd, ikke bare i Oslo, ikke bare i Norge, men også internasjonalt.
    Men om vi er tilbake på (eller over) 2012-nivå på antall anmeldte voldsforbrytelser, vet jeg faktisk ikke. For antallet sank betydelig mellom 2012 og 2021.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du forholder deg til avisoverskrifter og utsagn fra f.eks. Politiet, noe som isolert sett selvsagt ikke er feil, men som ikke nødvendigvis forteller så mye om helheten. Av og til er inntrykkene vi får, ikke helt i tråd med de faktiske forhold, selv om det er lett å falle i den fella at vi tror en masse rart, uten nevneverdig hold i virkeligheten.
    Jeg prøver å forholde meg til en "realitetsoppfatning" som lener seg både på statistisk materiale og "temperaturmålingen" man får av de samlede andre input's.
    Statistikk lyver ikke, men er avhengig av de data som legges inn.
    Når "alle" vet at en rekke lovbrudd (også voldsepisoder) som begås (av unge) mot unge, ikke anmeldes av frykt for represalier, så er det en del av virkeligheten som ikke fremgår i noen statistikk. Om du mener at omfanget av dette er lite, så bør du nok orientere deg litt i det landskapet.

    Å betale "beskyttelsespenger" er et eksempel på noe som brer om seg i omfang - også innenfor deler av næringslivet. Ytterst sjelden at slike forhold anmeldes.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Jeg prøver å forholde meg til en "realitetsoppfatning" som lener seg både på statistisk materiale og "temperaturmålingen" man får av de samlede andre input's.
    Statistikk lyver ikke, men er avhengig av de data som legges inn.
    Når "alle" vet at en rekke lovbrudd (også voldsepisoder) som begås (av unge) mot unge, ikke anmeldes av frykt for represalier, så er det en del av virkeligheten som ikke fremgår i noen statistikk. Om du mener at omfanget av dette er lite, så bør du nok orientere deg litt i det landskapet.

    Å betale "beskyttelsespenger" er et eksempel på noe som brer om seg i omfang - også innenfor deler av næringslivet. Ytterst sjelden at slike forhold anmeldes.
    Jeg sier ikke at mørketallene er små, rett og slett fordi det er umulig å vite noe om, så lenge ingen tall foreligger. Det er ellers ikke noe nytt med trusler om represalier, det har foregått til alle tider. Jeg har selv hatt en slik episode alt for tett på livet for en 25 års tid siden. Ikke hyggelig, men jeg hadde en venn i Politiet, så det var liten tvil.
    Det å støtte seg på en diffus "realitetsoppfatning" er i høyeste grad en usikker strategi. Vi mennesker tror de mest underlige ting, rett og slett fordi det er slik de ser ut. Allikevel kan virkeligheten være diametralt motsatt av hva vi tror. Derfor er det viktig å sjekke hva som egentlig stemmer.
    Og statistisk har alle forbrytelser i Norge hatt en klart fallende tendens i flere tiår, og dette er en trend som også viser seg internasjonalt. Igjen, de siste to år har vold blant (svært) unge i Oslo gjort et markant hopp opp, og det må tas fatt i. Men gjør ikke den kortslutningen å tro at dermed følger alle andre kriminelle trender med disse få unntakene. Og dessuten har vi hatt mye mer vold enn inntil for to år siden, da akkurat den nedadgående trenden snudde, så dette er ikke så enkelt som at nå er alt verre enn før. Noe er fryktelig galt i enkelte miljøer, er en mye mer presis beskrivelse av det som nå skjer.

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Igjen, de siste to år har vold blant (svært) unge i Oslo gjort et markant hopp opp, og det må tas fatt i. Men gjør ikke den kortslutningen å tro at dermed følger alle andre kriminelle trender med disse få unntakene. Og dessuten har vi hatt mye mer vold enn inntil for to år siden, da akkurat den nedadgående trenden snudde, så dette er ikke så enkelt som at nå er alt verre enn før. Noe er fryktelig galt i enkelte miljøer, er en mye mer presis beskrivelse av det som nå skjer.
    Vi er egentlig ikke så uenige - og jeg har aldri hevdet at vi har hatt en generell økning av kriminalitet gjennom de siste 20-30 årene. Det jeg har pekt på er en markert utvikling av en kombinert tyveri- og voldskriminalitet begått av unge - mot unge.
    Og her er mørketallene store, selvom det ikke er statistisk belegg for å hevde- eller underbygge det. Men, som du selv er inne på - det har skjedd en markert økning innenfor deler, også av såpass nylig tidsepoke at statistikkmateriale ennå ikke er på plass.

    Det man også må merke seg er at den organiserte kriminaliteten har endret seg mye i form - og det gjelder tildels også en del av vinningskriminaliteten.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Godt skrevet om Kjerkol og andre juksemakere.

    Derfor skal vi holde våre folkevalgte og statsråder til en høyere standard, og vi skal påpeke det når de bryter vår tillit. Og vi skal ikke la dem slippe unna med å antyde at feilene de gjør er noe enhver ville ha gjort.


     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Vi er egentlig ikke så uenige - og jeg har aldri hevdet at vi har hatt en generell økning av kriminalitet gjennom de siste 20-30 årene. Det jeg har pekt på er en markert utvikling av en kombinert tyveri- og voldskriminalitet begått av unge - mot unge.
    Og her er mørketallene store, selvom det ikke er statistisk belegg for å hevde- eller underbygge det. Men, som du selv er inne på - det har skjedd en markert økning innenfor deler, også av såpass nylig tidsepoke at statistikkmateriale ennå ikke er på plass.

    Det man også må merke seg er at den organiserte kriminaliteten har endret seg mye i form - og det gjelder tildels også en del av vinningskriminaliteten.
    Nja, jeg er litt usikker på det; den organiserte kriminaliteten var også et stort tema i Norge omkring år 2000. Men jeg opplever vel at det er mange drivere i disse dager, som bereder grunnen for parallelle samfunn og mafiametoder. En stor del av dette er det uregulerte narkotikamarkedet.

    Som en test på hvordan vi oppfatter verden, ta gjerne denne uhøytidelige testen. (Selv gjorde jeg det ganske dårlig, fikk rett på 5 av spørsmålene):
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nja, jeg er litt usikker på det; den organiserte kriminaliteten var også et stort tema i Norge omkring år 2000.
    Det jeg mener med at den har endret "form" er at det er helt andre aktører og helt andre nettverk som "styrer" i dag, enn for 20 år siden. Ikke at det ikke eksisterte, eller ikke var et tema tidligere også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Blant de unge (og andre) blir de truet om de snitcher, så det er mye som ikke havner i offentlig statistikk.

    Du får ta deg en tur til Bergen disqutabel og fortelle de som arrangerer krisemøte at de har oppfattet situasjonen feil.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Blant de unge (og andre) blir de truet om de snitcher, så det er mye som ikke havner i offentlig statistikk.

    Du får ta deg en tur til Bergen disqutabel og fortelle de som arrangerer krisemøte at de har oppfattet situasjonen feil.
    De som blir truet, blir truet, det er vel knapt verdt å diskutere.

    Vold blant yngre har vist en skarp knekk opp siden slutten av 2021, heller ikke noe særlig debatt omkring det.

    Så hva er det egentlig du vil debattere her?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    De har nok ikke tatt virkelighetsoppfatningstesten.
    En hver som har skoene på, vet hvor de trykker. Det er ikke det samme som at resten av verden har sko som trykker på samme sted.

    Det er vel neppe noe å diskutere at vi mennesker danner oss bilder av virkeligheten basert på de inntrykk vi får. Problemet oppstår først i det øyeblikk inntrykket vi har tilegnet oss viser seg å være feil, men at vi holder på at det er inntrykket som er korrekt, og ikke virkeligheten.

    Det er på den måten det danner seg en rekke med teser om at vaksine er farlig, og at Trump er en god gutt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De som blir truet, blir truet, det er vel knapt verdt å diskutere.

    Vold blant yngre har vist en skarp knekk opp siden slutten av 2021, heller ikke noe særlig debatt omkring det.

    Så hva er det egentlig du vil debattere her?
    At vi har en negativ utvikling i samfunnet med økt vold og kriminalitet. Og at din "whataboutism" ikke endrer det faktum.

    Noen korte poenger:

    1. Verden går fremover - og folk får bedre levestandard. Vanlig folk i jobb begår ikke kriminalitet. Så selv om det var mer vold på 70 tallet eller i middelalderen - så er ikke det så relevant for oss i dag. I et velordnet samfunn som våres - så skal kriminaliteten synke - gjør den ikke det - så er det et problem.
    2. For folk flest er vold og kriminalitet subjektivt.
      1. Det innebærer at om Hells Angels og Bandidos hadde et oppgjør hvor 10 ble drept over en et par måneder - så er det mindre skremmende for folk flest enn at 5 tilfeldige personer er drept i møte med ungdommer i Oslo.
      2. Det at ofrene er tilfeldige og ikke en del av en konflikt - gjør volden mer skremmende.
      3. At volden er mer brutal enn før - gjør den mer skremmende
      4. Det at både gjerningspersoner og ofre er barn og ungdom fremstår mer skremmend
    Så ser jeg at du skriver lange innlegg hvor du argumenteer for at kriminaltieten er fallende (What about...) - før du for sikkerhets skyld slenger på en "at vold blant yngre har økt kraftig er vi enig om bla bla bla" - det er nettopp det som er litt krise. Jeg har hatt barn i skolen i Bergen siden 2008 - og for første gang er det nå krisemøter og politiet sier rett ut av barn og unge bør ikke reise alene til Lagunen/Nestun/bybanetraseen - og det er et jævla problem - selv om du kan finne statistikk som viser at ting er bedre nå enn før.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Heia Norge, Jernbanen står i hele landet, grunnet signalfeil ett eller annet sted!
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Lurer på om Ofotbanen også står? av samme grunn?

    Helgas Vy/BaneNor/xxx/yyy/sss/ppp/qqq og hva-nå-alle-selskapene-som-idag-er-involvert-i-en-togtur heter, opplevelse:
    Billett BeRRRRgen-Finse fredag med ettermiddagstoget Bergen-Oslo, retur søndag ettermiddagstoget Oslo-Bergen
    Buss for tog Bergen-Voss grunnet arbeid på linja etter (antatt) diverse togeksperimenter og generell aldring
    E16, samme, hyggelige stopplasser i fredagskøa grunnet pågående veiarbeid som sjølsagt skjer i perioden 07-15, men veien er blokkert 24 timer i døgnet
    Tog fra Voss; lokaltoget fra Bergen til Oslo; på vognene står det tydelig Vossebanen Bergen-Voss-Bergen. Lurer på hva det tenkte da det havnet i Oslo? Kanskje BeRRRRgen atter var Norges hovedstad eller..
    Et toalett, som brøt sammen før Finse, ingen servering, men vi ble oppmuntret til å løpe på Kiwien på Voss før toget gikk
    Og samme på søndag, bare motsatt orden
    Billettpris = fullpris på det vanlige togsettet som ift. lokaltoget Bergen-Voss er bra. De har t.o.m. toalett i hver vogn - det er fint det. Og serveringsvogn.
    Penger tilbake for ikke levert vare? Niks, vi ble jo tross alt fraktet til Finse. Så da så.

    Jammen fint med tog, nå må vi jammen få bygget det ut overalt og rive ned de forbannede veiene der folk kan ferdes når de vil.. nja nesten, her i vest er det mye stopp and go, og mer skal det visstnok bli siden mye av veiarbeidet nå er hhv rassikring og forberedelse til ny (egentlig blitt ganske så gammel) E16.. får håpe den kommer i min tid her i vesten
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.139
    Antall liker
    9.463
    Et strømbrudd burde ikke være i stand til å slå ut så godt som hele landets signalsystem. Hallo Bane Nor!
    Jeg tror ikke det er så enkelt. Det er nok avdelingen for røde ledninger som har feilen. De er underlagt avdelingen for ledninger som igjen er underlagt avdelingen for strøm som igjen er underlagt .... Alle avdelingene har selvfølgelig noen direktører og endel underdirektører og jobbene er satt ut på anbud til entreprenører som igjen leier inn underentreprenører.

    Puh....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    4.331
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke det er så enkelt. Det er nok avdelingen for røde ledninger som har feilen. De er underlagt avdelingen for ledninger som igjen er underlagt avdelingen for strøm som igjen er underlagt .... Alle avdelingene har selvfølgelig noen direktører og endel underdirektører og jobbene er satt ut på anbud til entreprenører som igjen leier inn underentreprenører.

    Puh....
    Det er kanskje egne avdelinger for strøm, spenning og frekvens ...

    mvh
    KJ
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Så da stod ikke jernbanen i hele landet.. Det er ihvertfall en bane som går; Ofotbanen.. Kan vel se ut som at det kun var sør for Dovre at togene stod
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kan i det minste fastslå at hukommelse er skrøpelige saker, ettersom tyverier er en del av den stadig synkende kriminalstatistikken.
    - Mot slutten av 90-tallet var mobiltelefoner allemannseie, det er godt og vel 25 år siden, dyre moteklær har vært en del av bybildet enda lenger
    - Antallet anmeldte kriminalsaker i Norge har falt jevnt og trutt i mange år, det er stort sett bare voldssaker som har hatt et oppsving de siste 2 årene
    - Oslo har hatt sine "ransbølger" rett som det er gjennom 30 år, og antallet tyverier er klart fallende
    - Det totale antall anmeldte saker i Norge 2022 var 90 000 færre enn i 2009. Altså det totale. I samme tid har antallet innbyggere i landet økt fra 4,8 til 5,3 millioner.
    Her et et utdrag av slike saker som folk blir skremt av fra linken din. Jeg synes ikke vi har hatt en fallende kurve de siste 10 årene.

    Nedgangen din på 90 000 - finner du vel igjen på 60 00 færre innbrudd, 20 000 færre i narkotikasaker (Ikke fordi det er mindre, men politiet har fått beskjed fra myndighetene om å ikke anmelde småsaker, 10 000 færre i trafikken, 5000 færre hærverk osv.

    Vold som er tematikken her - har økt med 18% i perioden. Her er noen utvalgte kategorier. Ja, også har det økt igjen nå i år.


    2009​
    2010​
    2011​
    2012​
    2013​
    2014​
    2015​
    2016​
    2017​
    2018​
    2019​
    2020​
    2021​
    20221​
    ¬ Vold og mishandling
    33939​
    34215​
    34099​
    34674​
    35147​
    34111​
    35003​
    34969​
    36687​
    37461​
    38013​
    37063​
    35988​
    39465​
    ¬¬¬ Drap
    30​
    29​
    111​
    27​
    47​
    29​
    24​
    27​
    28​
    25​
    28​
    31​
    29​
    30​
    ¬¬¬ Drap, forsøk
    46​
    47​
    39​
    50​
    57​
    60​
    61​
    41​
    49​
    70​
    68​
    87​
    83​
    77​
    ¬¬¬ Vold mot offentlig tjenesteperson1
    1287​
    1327​
    1418​
    1616​
    1665​
    1676​
    1805​
    1611​
    1578​
    1707​
    1796​
    1698​
    1752​
    1980​
    ¬¬¬ Trusler mot offentlig tjenesteperson1
    537​
    730​
    699​
    764​
    979​
    903​
    1016​
    1246​
    1419​
    1359​
    1453​
    1189​
    1156​
    1565​
    ¬¬¬ Utpressing
    69​
    83​
    97​
    71​
    80​
    105​
    114​
    132​
    157​
    513​
    305​
    254​
    327​
    378​
    ¬¬ Hensynsløs atferd og personforfølgelse
    4961​
    5275​
    5043​
    4813​
    5111​
    5449​
    5400​
    4659​
    5590​
    5741​
    6478​
    7410​
    7910​
    7898​
    ¬ Seksuallovbrudd
    4219​
    4271​
    4612​
    4719​
    4823​
    4780​
    5709​
    7079​
    7986​
    8386​
    6744​
    6873​
    7989​
    7396​
    ¬¬ Voldtekt, i alt
    1481​
    1446​
    1621​
    1646​
    1594​
    1630​
    1904​
    2235​
    2308​
    2564​
    2197​
    2234​
    2471​
    2254​
    ¬¬¬ Voldtekt
    1431​
    1402​
    1584​
    1585​
    1546​
    1591​
    1850​
    2167​
    2246​
    2450​
    2108​
    2155​
    2349​
    2165​
    ¬¬¬¬ Voldtekt, barn under 14 år
    483​
    505​
    546​
    529​
    457​
    503​
    617​
    663​
    779​
    846​
    677​
    737​
    774​
    662​
    ¬¬¬¬ Voldtekt, annen eller uspesifisert alder
    948​
    897​
    1038​
    1056​
    1089​
    1088​
    1233​
    1504​
    1467​
    1604​
    1431​
    1418​
    1575​
    1503​
    ¬¬¬ Grov voldtekt
    50​
    44​
    37​
    61​
    48​
    39​
    54​
    68​
    62​
    114​
    89​
    79​
    122​
    89​


    Og slik er det i Bergen
    Flere voldssaker blant ungdommer i Bergen. Forventer over tusen foreldre til krisemøte. (bt.no)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    5.206
    Sjekka Narvikavisa Fremover tidligere i dag.... sto ingenting der om stans på Ofotbanen....
    14 passasjerer ble ikke rammet av togproblemer, dette burde være i ”hva har gått riktig“-tråden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Persontrafikken har aldri vært stor på Ofotbanen....doger det en ikke ubetydelig turisttrafikk ved Polarbanen som den kalles utenbys.. har forøvrig vært beskrevet i mange utenlandske reisemagasiner og TV-programmer..... malmtrafikken er det som i over 100 år har gitt overskudd i kassa, - for bruk i sør-Norge..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn