Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte en gang noen bruke begrepet "pygme-ledelse" Sjefen ansetter en nestleder som ikke kan overgå lederen kunnskapsmessig. Lederen slutter, nestleder overtar og ansetter ny nestleder som ikke kan overgå leder....
    Jeg er nok mer på Frank Zappas regel for å ansette ny gitarist i bandet: Hvis han ikke kan spille noe annet enn det jeg kan spille selv, hva skal jeg da bruke ham til?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad plugger... HVa er galt med olivengrønne Mil-plugger....???? :cool: Mekanisk og elektrisk topp kvalitet... foretrekker bajonettutgaven selv...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er nok mer på Frank Zappas regel for å ansette ny gitarist i bandet: Hvis han ikke kan spille noe annet enn det jeg kan spille selv, hva skal jeg da bruke ham til?
    F..eks. komp og tostemte soloer. Dumt spørsmål. 😄
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mastergrad er ikke all verden idag, men hvis du styrer unna alle kandidater med mastergrad så sier det mest om deg selv. Da har du selvsagt ikke en mastergrad.

    Det er forøvrig ganske typisk at folk er redde for å ansette noen som er flinkere enn seg selv…
    Mastergrad sier ingenting om hvor flink du er og ingenting slår praktisk erfaring, det får du ikke på en skolebenk
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Charter-Svein prøver å ro seg unna.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Kvalifikasjoner og egnethet er ikke viktigst i politikken. Ikke noe nytt, det har jo vært kvotering med jernhånd noen år nå. Men det er ganske utrolig at det sies så rett ut, at kjønn kommer først.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Samme i Drammen, bare i mindre skala. Er det noe rart vi fikk det famøse vedtaket.
    Vis vedlegget 1015698
    Det går den veien høna sparker. De få som tåler å bli kalt "stigmatiserende" og verre ting, jobber i konstant motvind. Imens går det nedover i seig slowmotion, helt til det plutselig går opp et lys for flertallet. Og da er det for sent.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Om man sammenligner å stjele Fantomet på kiosken med knivstikking og ran, så har han kanskje statistikken med seg. Tar man med store mørketall og hvordan folk faktisk opplever virkeligheten, så faller det sammen som et korthus. Å ikke anerkjenne den negative utviklingen som har kommet med den store innvandringen, er i seg selv ubegripelig naivt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Denne var jo også i nyhetene for litt siden. Vi trenger @Disqutabel her slik at vi får bekreftet at det ikke var bedre før.

    Jeg tenker at det er viktig å ha med seg statistiske realiteter fra mer enn bare 2 år, for eksempel, men noen vil bare ha det til at nå er det verre enn noen gang, og ønsker ikke å bli realitetsorientert.
    Det sagt; noe fundamentalt er i ferd med å skje med voldsstatistikkene blant de aller yngste utøverne i Oslo, og tallene har hatt en voldsom stigning inneværende år blant 14 - 17-åringer, sett i forhold til 2022 og 23, og dette er i seg selv svært alvorlig. Allikevel er det greit å være klar over at den plutselige oppgangen vi ser nå, følger en klart fallende trend siden 2012. Jeg er usikker på om vi er tilbake på 2012-nivå, har ikke fått sjekket.

    Som dere kan se, er denne statistikken ikke up to date, og tallene for ungdomsvold er opp nær 70% siden i fjor, så noe er jo riv ruskende galt.

    1713186405165.png
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tenker at det er viktig å ha med seg statistiske realiteter fra mer enn bare 2 år, for eksempel, men noen vil bare ha det til at nå er det verre enn noen gang, og ønsker ikke å bli realitetsorientert.
    Det sagt; noe fundamentalt er i ferd med å skje med voldsstatistikkene blant de aller yngste utøverne i Oslo, og tallene har hatt en voldsom stigning inneværende år blant 14 - 17-åringer, sett i forhold til 2022 og 23, og dette er i seg selv svært alvorlig. Allikevel er det greit å være klar over at den plutselige oppgangen vi ser nå, følger en klart fallende trend siden 2012. Jeg er usikker på om vi er tilbake på 2012-nivå, har ikke fått sjekket.

    Som dere kan se, er denne statistikken ikke up to date, og tallene for ungdomsvold er opp nær 70% siden i fjor, så noe er jo riv ruskende galt.

    Vis vedlegget 1015767
    Når det gjelder saken om Grønland i Oslo, så sier politiet at mørketallene antageligvis er store. Dette gjelder helt sikkert også saken fra Drammen. Og statistikken din viser heller ikke alvorlighetsgraden. På 80 tallet stjal norsk ungdom snop og øl.
    Til og med svenske politikere til både høyre og venstre ser nå og innrømmer den særdeles tunge baksiden av innvandringen. Kanske vi burde ta grep før det sklir helt ut her?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Når det gjelder saken om Grønland i Oslo, så sier politiet at mørketallene antageligvis er store. Dette gjelder helt sikkert også saken fra Drammen. Og statistikken din viser heller ikke alvorlighetsgraden. På 80 tallet stjal norsk ungdom snop og øl.
    Til og med svenske politikere til både høyre og venstre ser nå og innrømmer den særdeles tunge baksiden av innvandringen. Kanske vi burde ta grep før det sklir helt ut her?
    Jo, det gjelder altså antallet voldsepisoder, derav også grov vold og dødsfall grunnet vold. Merk en ting: Det totale antallet episoder er jo nødvendigvis mye høyere nå enn i 2012, rett og slett fordi antallet innbyggere har steget med ca. 100 000 siden den gangen. Det er også verdt å merke seg en tydelig nedgang i alder på utøver, så det er nok av alarmerende input i regnestykket.
    Og nei, det er ikke selvsagt innblandet tyveri, som er en helt annen statistikk, og er denne saken uvedkommen.

    Ja, det må tas grep når slike plutselige endringer skjer. Og årsakene er som vanlig mye mer komplekse enn at man kan koke det ned til ett enkelt fenomen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tyveri er en del av den voksende kriminalstatistikken.
    Vi har i de senere år fått en helt «ny» form for tyveri der nok mørketallene er store. Det er kategorien ungdom/barn som raner ungdom/barn for klær, telefoner, andre verdigjenstander - og nå også vipps, der man trues til å vippse over penger til raneren. Trusler dersom ikke… fører til at dette sjelden meldes. Å betale beskyttelsespenger for å ikke bli banket opp er også en del av dette bildet.
     
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Litt underlig hukommelse folk har, at på 80 og 90 tallet stjal ungdom øl og fantomet. Det er godt mulig det er værre nå, men så rosenrødt var det faktisk ikke før. De fleste av oss husker store nynazistiske miljøer, kirkebrenninger, ransbølger os.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.542
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    I sitt seneste program refererte Bill Maher til Sverige som eksempel på at det "kan gå alt for langt til venstre". Han nevnte saker fra Canada også.
    Men angående Sverige sa han at Sverige hadde tatt i mot "så og så" mange imigranter siste "x-antall" år og at landet nå slet med en vanvittig
    krimialitet. Og han sa også at disse to sakene hadde klar sammenheng. Han sa også at det ble oppfattet som rasistisk å påpeke denne sammehngen.
    men som han sa: "Er det virkelig rasistisk når det er sannheten?" Og når samfunnets "ledende, dvs venstrekrefter" knebler debatten slik som det skjer bla. annet i Sverige så flykter folket i midten til høyre og i Sverige har de ekstreme nasjonalistene kommet i regjering! Og det er det som skjer når de "woke" stikker hodet i sanden og nekter å ta realitetene inn over seg, da får vi ledere vi egentlig ikke ønsker oss, - og der viste han et bilde av The Donald!

    Til info for de som ikke kjenner til figuren Bill Maher, han er klart på venstresiden i amerikansk politikk, men synes å være en meget fornuftig mann som evner å se saker fra flere sider. Personlig er han min referanse når folk påstår at det ikke finnes inteligent liv i USA.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.497
    Antall liker
    3.619
    Sted
    Sunnmøre
    Litt underlig hukommelse folk har, at på 80 og 90 tallet stjal ungdom øl og fantomet. Det er godt mulig det er værre nå, men så rosenrødt var det faktisk ikke før. De fleste av oss husker store nynazistiske miljøer, kirkebrenninger, ransbølger os.
    Det spørst vel litt kva vi snakkar om, barn langt ned under kriminell lågalder eller kriminelle under 25 år. Inntrykket mitt er at det særleg er det første som kanskje har vorte verre.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det spørst vel litt kva vi snakkar om, barn langt ned under kriminell lågalder eller kriminelle under 25 år. Inntrykket mitt er at det særleg er det første som kanskje har vorte verre.
    Ja og jeg utelukker heller ikke at det har vært en endring her, men det får da være måte på skjønnmaling av fortiden.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.292
    Antall liker
    9.138
    Litt underlig hukommelse folk har, at på 80 og 90 tallet stjal ungdom øl og fantomet. Det er godt mulig det er værre nå, men så rosenrødt var det faktisk ikke før. De fleste av oss husker store nynazistiske miljøer, kirkebrenninger, ransbølger os.
    Trodde du var på SFO`en på 90 tallet..
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Tja, var ungdom på 90 tallet, husker godt ransmiljøer, kirkebranner, nynazismen, a gjengen, b gjengen osv
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    På 90 tallet, hva kunne du egentlig rane av en ungdom da? Walkman og kanskje en kassett.
    I dag flyr kidsa rundt med store verdier i lommene, klart det blir mere ran/tyveri da
    spesielt når det sosiale presset er stort, og foreldra er nedtynget i rentekostnader og ikke kan kjøpe det kidsa vil (føler de må) ha.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.497
    Antall liker
    3.619
    Sted
    Sunnmøre
    Ja og jeg utelukker heller ikke at det har vært en endring her, men det får da være måte på skjønnmaling av fortiden.
    Einig. Når det gjeld ran og gjengkrim hugsar eg dette godt frå mediebiletet på 90-talet (nynazistar og satan-kyrkjepyromane også), og alle desse tiltrekte seg vel “ungdomar” i tydinga 16-17-åringar.

    Men barnekriminalitet er kanskje litt nyare. Eg har minne om då media slo opp “barneranarar på Oslo S”, og det var vel på tidleg 2000-tal ein gong.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jada, det var kriminalitet tidligere også, men det kriminelle landskapet har endret karakter - som samfunnet forøvrig.
    Man opplevde ikke å uprovosert bli slått ned på åpen gate på 80-tallet (når jeg «vanket» på by’n). Ikke på 90-tallet heller, og risiko for å bli knivstukket var var svært liten.

    Endringer i distribusjon- og bruk av ulike former for dop er noe av årsaken, og av ulike årsaker er ikke etnisk norske overrepresentert innenfor deler av kriminaliteten. Likeledes er østeuropeere godt representert også innenfor tyveri, ran og innbrudd.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    5.206
    Jeg "vanker" fortsatt en del på Grønland og i Vaterlandsområdet og har aldri følt meg direkte truet, men jeg synes det har blitt litt mer guffent der nå enn da jeg bodde i nærheten for noen år siden. Og det er først og fremst på grunn av klyngene med fjortiser. Dealerne på 20+ vet du liksom hvor du har, men jeg krysser av og til gata hvis jeg ser en gjeng med fjortenåringer som står på et hjørne og ser truende ut. Og det er sikkert uberettiget profilering for det meste, men de virker mye mer uforutsigbare. Og det har blitt mye flere av dem. Følelsen av at et feil blikk kan gjøre at det smeller henger litt i lufta.

    Så nei; å samle byens rusmiljøer på ett sted og overlate markedet som forsyner dem til rotløse fjortenåringer som går på lediggang og har ballast fra krigsområder og patriarkalske æreskulturer, er kanskje ikke den beste måten å bygge trygge nærmiljøer på.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.158
    Antall liker
    7.802
    Sted
    Oslo
    Jeg "vanker" fortsatt en del på Grønland og i Vaterlandsområdet og har aldri følt meg direkte truet, men jeg synes det har blitt litt mer guffent der nå enn da jeg bodde i nærheten for noen år siden. Og det er først og fremst på grunn av klyngene med fjortiser. Dealerne på 20+ vet du liksom hvor du har, men jeg krysser av og til gata hvis jeg ser en gjeng med fjortenåringer som står i et kryss og ser truende ut. Og det er sikkert uberettiget profilering for det meste, men de virker mye mer uforutsigbare. Og det har blitt mye flere av dem. Følelsen av at et feil blikk kan gjøre at det smeller henger litt i lufta.

    Å samle byens rusmiljøer på ett sted og overlate markedet som forsyner dem til rotløse fjortenåringer som går på lediggang og har ballast fra krigsområder og patriarkalske æreskulturer, er kanskje ikke den beste måten å bygge trygge nærmiljøer på.
    Nå har jo rusmiljøet, som vi dessverre må innse at vi har i byen vår, blitt jaga fra sted til sted.
    At de da infiltrerere andre nærmiljøer er helt naturlig.
    På Plata uten hverken skoler eller bomiljøer i nærheten, måtte de bort.
    I København, tror de at å fjerne de fra Christiania løser noe.
    For Christianittene sikkert bra.
    Ikke så mye på Nørrebro og Østerbro
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    5.206
    Ja, så lenge man overlater omsetningen av rusmidler til kriminelle så er det på mange måter dømt til å bli sånn, selv ikke Duterte fikk gjort så mye med det. Sveits derimot reduserte både overdosedødsfall og følgekriminalitet til en brøkdel da de ga heroinavhengige tilgang til legalisert heroin på resept, og sørget for at de rusavhengige ikke måtte ut i gatene og oppsøke likesinnede for å få tak i det de trenger.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Ja og jeg utelukker heller ikke at det har vært en endring her, men det får da være måte på skjønnmaling av fortiden.
    Skjønnmaling av nåtiden er mye farligere. Forøvrig tenkte jeg på ungdom, eller barn, under 15 da jeg nevnte snop og Fantomet. Den gang stjal 12-14 åringer småtteri i butikken. De ranet ikke jevnaldrende med kniv. Naiv og godtroende politikk har ført oss dit vi er nå. Og når du sier "utelukker ikke", så kan man jo virkelig lure på hvor langt det må gå før du er sikker. Gud bedre.
    Og mens denne diskusjonen har gått ble en tenåring skutt i Oslo i dag. Et eller annet oppgjør sikkert. "Sånn skal vi ikke ha det i byen vår", sier ordføreren. Ja nå blir det nok forandring!
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.158
    Antall liker
    7.802
    Sted
    Oslo
    Ja, så lenge man overlater omsetningen av rusmidler til kriminelle så er det på mange måter dømt til å bli sånn, selv ikke Duterte fikk gjort så mye med det. Sveits derimot reduserte både overdosedødsfall og følgekriminalitet til en brøkdel da de ga heroinavhengige tilgang til legalisert heroin på resept, og sørget for at de rusavhengige ikke måtte ut i gatene og oppsøke likesinnede for å få tak i det de trenger.
    Legalisert omsetning av rusmidler, uansett om man liker det eller ikke, er veien å gå.
    Rusmisbrukere skaffer seg dopet sitt på gata.
    Andre, jeg kjenner noen, er avhengige av resept midler, og når legen struper tilgangen, tvinges de ut på gata.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Legalisering er jo ingen kvikkfiks, det vil uansett finnes et marked da alle ikke vil eller vil få kjøpt legalt og noen skal jo ta hånd om disse også.

    I tillegg er det naivt og tro at de kriminelle ikke vil finne andre ting og tjene penger på se bare til Sverige der henter de mer på svindel enn narko.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    5.206
    At det ikke vil løse alle problemer, er ikke noe godt argument for å la være å gjøre det som er riktig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Tyveri er en del av den voksende kriminalstatistikken.
    Vi har i de senere år fått en helt «ny» form for tyveri der nok mørketallene er store. Det er kategorien ungdom/barn som raner ungdom/barn for klær, telefoner, andre verdigjenstander - og nå også vipps, der man trues til å vippse over penger til raneren. Trusler dersom ikke… fører til at dette sjelden meldes. Å betale beskyttelsespenger for å ikke bli banket opp er også en del av dette bildet.
    Jeg kan i det minste fastslå at hukommelse er skrøpelige saker, ettersom tyverier er en del av den stadig synkende kriminalstatistikken.
    - Mot slutten av 90-tallet var mobiltelefoner allemannseie, det er godt og vel 25 år siden, dyre moteklær har vært en del av bybildet enda lenger
    - Antallet anmeldte kriminalsaker i Norge har falt jevnt og trutt i mange år, det er stort sett bare voldssaker som har hatt et oppsving de siste 2 årene
    - Oslo har hatt sine "ransbølger" rett som det er gjennom 30 år, og antallet tyverier er klart fallende
    - Det totale antall anmeldte saker i Norge 2022 var 90 000 færre enn i 2009. Altså det totale. I samme tid har antallet innbyggere i landet økt fra 4,8 til 5,3 millioner.

    Det du skriver er rene spekulasjoner uten underbyggelse. Mørketall har alltid eksistert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.158
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det du skriver er rene spekulasjoner uten underbyggelse. Mørketall har alltid eksistert.
    Tull, om du leser hva jeg skriver
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn