Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En ting er kantina.. men her var det vel snakk om også hva man forer de eldste og yngste i samfunnet med.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Noen har bestemt ovenfor kantina at det ikke skal tillates pølser, det er ikke det samme som ditt eksempel. Ikke prøv å vri deg unna.
    Så, på "kjøttfrie" dager i kantinaer. Er det tillatt eller ikke for kantina å servere kjøtt da? Du mente jo at et forbud betyr at noe ikke er tillatt?
    Jeez, kantina er ikke et subjekt, det er en tjeneste arbeidsgiver tilbyr sine ansatte. Mange arbeidsgivere har ikke en gang kantine, uten at det betyr at det er forbudt å spise. Kantinemat er et tilbud, det er ikke et forbud mot alt kantina ikke serverer. At kantina mi ikke serverer bløtkake betyr ikke at bløtkake i arbeidstida er forbudt.

    Ellers tror jeg du ville brydd deg fint lite om hva en kantine serverer og ikke serverer, dersom føringene var lagt av noen andre enn MDG og utvalgte politikere som du har lagt for hat.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Altså, kantinemat er noe en arbeidsgiver tilbyr sine ansatte. Mange arbeidsgivere har ikke en gang kantine, uten at det betyr at det er forbudt å spise. Kantine er et tilbud, det er ikke et forbud mot alt kantina ikke serverer. At kantina mi ikke serverer bløtkake betyr ikke at bløtkake i arbeidstida er forbudt.

    Ellers tror jeg du ville brydd deg fint lite om hva en kantine serverer og ikke serverer, dersom føringene var lagt av noen andre enn MDG og utvalgte politikere som du har lagt for hat.
    Du svarte ikke på spørsmålet mitt, du bare ror i alle retninger. Og du tar 100% feil om at jeg ikke ville blitt like provosert over kjøttforbud fra andre enn MDG. Jeg prøver en siste gang: Når enten politikere eller sjefer har bestemt at kjøtt tas vekk fra menyen, enten hele eller deler av uka, er det da tillatt for kantina å servere kjøtt i disse periodene, ja eller nei? Om du har en gammel pølsebit i lomma eller om du går i kiosken i pausa er altså ikke spørsmålet her.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Hvis din arbeidsgiver har bestemt at kantina ikke skal servere kjøtt, så betyr det at kjøtt ikke er noe som denne arbeidsgiveren tilbyr deg. På lik linje med alt annet som du ikke får i kantina eller av andre goder på jobben. Vanskeligere er det ikke.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Hvis din arbeidsgiver har bestemt at kantina ikke skal servere kjøtt, så betyr det at kjøtt ikke er noe som denne arbeidsgiveren tilbyr deg. På lik linje med alt annet som du ikke får i kantina eller av andre goder på jobben. Vanskeligere er det ikke.
    Igjen, det var ikke det jeg spurte om. Så da gir jeg opp. Du er kanskje politiker, du viser stor evne til å nekte å svare på enkle ja/nei spørsmål.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Hvis din arbeidsgiver har bestemt at kantina ikke skal servere kjøtt, så betyr det at kjøtt ikke er noe som denne arbeidsgiveren tilbyr deg. På lik linje med alt annet som du ikke får i kantina eller av andre goder på jobben. Vanskeligere er det ikke.
    Forøvrig tar du jo feil når du drar paralleller til det andre utvalget av mat. En kantine eller restaurant tilbyr stort sett et utvalg av det de tror folk vil ha, det som selger. Og kjøtt selger. Når de får pålegg ovenfra om å ikke servere kjøtt, så er ikke dette noe annet enn et avgrenset forbud. Det er påtvunget. Ikke frivillig. Det tillates ikke, av helt spesifikke årsaker som ikke har noe med resten av menyen å gjøre.
    Med teskje: bløtkake hadde vært tillatt selv om kantina ikke har det, men kjøtt er ikke tillatt under noen omstendighet. Altså forbudt.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Med det i mente skal jeg gå til Det Grønne Kjøkken og gi den forbudskåte restaurantsjefen deres huden full, fordi de ikke vil servere meg biff. Pluss han jævelen på Brasserie France som med sin ovenfra og ned-holdning har lagt ned forbud mot sushi.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    En vegetar restaurant som helt frivillig utelater kjøtt, kan ikke sammenlignes med et sted som ville hatt kjøtt om de ikke ble pålagt å la være.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Ja det er tydeligvis den undertrykte kantina det er synd på. Må jo ha litt medfølelse for de stakkars kokkene som står gråtende på kjøkkenet og drømmer om å flippe burgere.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt var det et forbud, tilskyndet av en absurd påstand om at «Det viktigste klimatiltaket du kan gjøre er å slutte å spise rødt kjøtt.»

    IMG_3400.jpeg
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    ^ Vi snakker ikke om barnehagene, prøv å trykke på ”vis ignorert innhold“ så blir du kanskje mer ajour.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Om en bedrift har en kantine og hele bedriften støtter opp om en meny som ikke har kjøtt, så er det selvsagt ikke et forbud. Men i alle tilfeller der man mot sin vilje blir tvunget til å fjerne kjøtt så er det forbud.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    ^ Vi snakker ikke om barnehagene, prøv å trykke på ”vis ignorert innhold“ så blir du kanskje mer ajour.
    Har selvsagt fått med meg hva diskusjonen gjelder. Mange bedrifter, offentlige og private, innførte kjøttfrie dager, og det ble oppfattet som et brudd på ansattes valgfrihet.

    Som klimatiltak på trynet i et land som importerer 75% av alt frukt og grønt som fortæres, spesielt når kantiner oppvarter eksotisk med fjernreiste grønnsaker fra Asia, den sydlige halvkulen, osv.

    Et godt vegetarisk (gjerne vegansk) tilbud, ved siden av et mer tradisjonelt, oppfattes som valgfrihet. Fravær av kjøtt og fisk gjør ikke det.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Det står man fritt til å mene, men det er ikke noen lovfestet rett for arbeidstakere å ha et kantinetilbud, og langt mindre hva som skal serveres der. Så da blir det en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, intet mer.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Og verdens rundt tre milliarder husdyr som gresser, fiser og spiser kraftfòr fra regnskogsoya, utgjør også et ganske betydelig miljøproblem.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Om en bedrift har en kantine og hele bedriften støtter opp om en meny som ikke har kjøtt, så er det selvsagt ikke et forbud. Men i alle tilfeller der man mot sin vilje blir tvunget til å fjerne kjøtt så er det forbud.
    Det holder lenge med at ledelsen bestemmer, hva som legges i et kantineanbud er ikke basert på folkeavstemning i bedriften. Det samme gjelder nok også kommunen som arbeidsgiver, hvor politikere er øverste ledere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det holder lenge med at ledelsen bestemmer, hva som legges i et kantineanbud er ikke basert på folkeavstemning i bedriften. Det samme gjelder nok også kommunen som arbeidsgiver, hvor politikere er øverste ledere.
    Ja. Likevel: I de fleste bedrifter er det en fordel med noenlunde fornøyde ansatte. En populær kantine med god mat og tilstrekkelig valgfrihet er en billig hygienefaktor på arbeidsplassen. Et upopulært kantinetilbud (som man dessuten blir trukket i lønn for og/eller fordelsbeskattet av) skaper derimot fort misnøye i gangene. En ting er å servere sunn mat, men hvis det oppleves som virkelighetsfjernt formynderi har man et problem. Et «miljøalternativ» bestående av ultraprosessert soya fra Brasil i stedet for lokal sau havner fort der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Ja. Likevel: I de fleste bedrifter er det en fordel med noenlunde fornøyde ansatte. En populær kantine med god mat og tilstrekkelig valgfrihet er en billig hygienefaktor på arbeidsplassen. Et upopulært kantinetilbud (som man dessuten blir trukket i lønn for og/eller fordelsbeskattet av) skaper derimot fort misnøye i gangene. En ting er å servere sunn mat, men hvis det oppleves som virkelighetsfjernt formynderi har man et problem. Et «miljøalternativ» bestående av ultraprosessert soya fra Brasil i stedet for lokal sau havner fort der.
    Vi har, på varmmaten, gått fra kjøtt og fisk alle dager til kjøtt eller fisk, samt et vegetaralternativ. Dette da for varmmaten, brød/pålegg/salat har det alltid vært for de som ennå ikke har oppdaget ilden. Har ikke hørt noen klage på det, men det var elementer av murring da det kun var vegetaralternativ noen få ganger - det eksperimentet ble fort avsluttet. Noe som for øvrig bør skrives på kantineleverandørens tabbekonto, de prøvde seg på dårlige varianter av retter der kjøtt normalt er en ganske sentral ingrediens. I seg sellv et mysterium, kantinene har bra nivå og de som jobber der kan åpenbart å lage mat så de burde kommet opp med noe ordentlig gode saker de første gangene om det var et ønske om å etablere det som en fast ordning.

    Beet stroganoff og lasagne med vegme skal du få svært billig av meg, to av svært få ganger jeg har spist brødmat til lunch på jobben.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    På jobb hos oss var vi velsignet med en sjeldent kreativ kantine, med rikelige innslag av matkulturer fra fjerne himmelstrøk. Det ga noen interessante kombinasjoner, da det kom litt klager på litt for lite norsk og kjent mat skulle det inntrykket rettes opp. Skreikoteletter med speilegg oppå anyone? Butter chicken med kokt potet var heller ikke dum (det fantes også ris heldigvis).
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Lykke til!

    Hva er det du prøver på her? Jeg har aldri antydet noe om lovbrudd. Skal du være morsom på min bekostning så ta i det minste utgangspunkt i noe jeg har skrevet .
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Ja. Likevel: I de fleste bedrifter er det en fordel med noenlunde fornøyde ansatte. En populær kantine med god mat og tilstrekkelig valgfrihet er en billig hygienefaktor på arbeidsplassen. Et upopulært kantinetilbud (som man dessuten blir trukket i lønn for og/eller fordelsbeskattet av) skaper derimot fort misnøye i gangene. En ting er å servere sunn mat, men hvis det oppleves som virkelighetsfjernt formynderi har man et problem. Et «miljøalternativ» bestående av ultraprosessert soya fra Brasil i stedet for lokal sau havner fort der.
    Selvsagt, og litt misnøye var det nok også de første ukene hos oss. Men kantina driftes av en velkjent restaurantør i byen, i tillegg er vegetarmat VELDIG mye mer enn kjøttsubstitutter av soya, dette lærte folk ganske kjapt. Men det er sikkert fort gjort å gå i fella som weld nevner. Vi gjorde derimot ikke det. Stikkordene hos oss er India, sør-øst Asia og Midt-østen.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Orkla prøver å hindre konkurrenter i å bruke både gult, rødt og blått i sine produkter. Dette fra et konsern som stjal merkenavnet fra Maarud og klarte å lure rettsvesenet til å støtte tyveriet!! Det mest absurde som noengang har skjedd i en norsk rettssal. Maarud hadde beviselig funnet opp og brukt Potetgull siden 1936, et helt unikt og særegent ord. En uviktig sak kanskje, men noe jeg aldri kommer til å slutte å irritere meg over. Kims lager dessuten den mest smakløse chipsen av alle.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Det er ikke ofte jeg reiser kollektivt, men når jeg gjør det så er det artig å se hvordan de fleste sitter med trynet nedi skjermen, snakker i tlf eller på andre måter gjør alt de kan for å unngå blikkontakt.
    Nå vil vi ikke dele seterad med noen eller reise for å gi plassen til noen trengende.

    Snodig folkeslag her i nord..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96

    Det er ikke ofte jeg reiser kollektivt, men når jeg gjør det så er det artig å se hvordan de fleste sitter med trynet nedi skjermen, snakker i tlf eller på andre måter gjør alt de kan for å unngå blikkontakt.
    Nå vil vi ikke dele seterad med noen eller reise for å gi plassen til noen trengende.

    Snodig folkeslag her i nord..
    Tar man kollektivt transportmiddel så må man akseptere at setet ved siden av kan brukes av andre. Enkelt og greit. Selv om det føles ubehagelig.
    Selv liker jeg veldig dårlig å ta buss. Det bråker og skrangler, forferdelig vonde seter, man blir slengt rundt i setet, folk alt for tett på, hyl og gråt, aldri ok temperatur. Jeg er mer sliten når jeg går av bussen enn når jeg satte meg på. Tar jobben parkeringsplassen min så bytter jeg jobb.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Langs Østfoldbanen er det sjelden jeg ser noen slippe unna med å barrikadere et ekstra sete. Det er stappfullt og ofte kun ståplasser fra helt her ute hvor jeg bor. Et tydelig «unnskyld!» og evt en like tydelig pekefinger mot setet bruker å fungere. Har ennå ikke behøvd å eskalere mer enn det. Det sies at jeg er morgengretten, så vedkommende kunne risikert å få sin egen bag i fanget eller det som verre er.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134


    -Uvêr som ikkje hadde fått eit menneske til å løfta augebryna på 1970-talet, får no folk til å gå av skaftet og kommunar til å setja krisestab. VG-titlar skrik mot oss.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Det der var så tung nynorsk at jeg måtte bruke Google Translate og oversette artikkelen til engelsk for å få med meg innholdet. Og jeg hadde nynorsk som hovedmål i grunnskolen.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Er det ikke bra at vi pysete nordmenn får lite barn da, så kan landet tas over av innvandrere, som ikke er så pysete?
     

    ØyvindH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    95
    Antall liker
    135
    Det der var så tung nynorsk at jeg måtte bruke Google Translate og oversette artikkelen til engelsk for å få med meg innholdet. Og jeg hadde nynorsk som hovedmål i grunnskolen.

    Google Translate er for pyser.
     
    • Haha
    Reaksjoner: BT

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    -Uvêr som ikkje hadde fått eit menneske til å løfta augebryna på 1970-talet, får no folk til å gå av skaftet og kommunar til å setja krisestab. VG-titlar skrik mot oss.
    Jeg tenkte omtrent det samme da jeg var ute under et av de orange varslene her forleden. Dette var vær av typen «gå ut og lek» fra den gang. Men det som huserte oppover kysten var nok i en helt annen divisjon enn hva vi hadde på Østlandet. En veltet søplekasse er noe annet enn fjøs- og hustak som flyr i formasjon innover fjorden.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.352
    Sted
    Portugal

    Økt pengebruk = mer skatt

    Utvalget har regnet ut at offentlige utgifter nå utgjør over 60 prosent av den norske fastlandsøkonomien, målt med brutto nasjonalprodukt (BNP).


    Det er langt mer enn i våre naboland. I Sverige og Danmark utgjør offentlige utgifter 50 prosent.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Hvis de kriminelle tar over fengsla vil vi kanskje kunne redusere offentlige utgifters andel av fastlandsøkonomien, målt med BNP?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tenkte omtrent det samme da jeg var ute under et av de orange varslene her forleden. Dette var vær av typen «gå ut og lek» fra den gang. Men det som huserte oppover kysten var nok i en helt annen divisjon enn hva vi hadde på Østlandet. En veltet søplekasse er noe annet enn fjøs- og hustak som flyr i formasjon innover fjorden.
    - eller som det gjerne heter heromkring.... "Det va som en prekk å sjå imot austhemmel'n.."
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Men det som huserte oppover kysten var nok i en helt annen divisjon enn hva vi hadde på Østlandet.
    Trefte berre mildt her litt inni fjorden på Nord-Vestlandet. Eg vart litt skuffa, og har alltid likt litt vêr.

    Men eg merkte at dei her i bygda som opplevde stormane i 1992 og 2012 var litt urolege i forkant. Det var ikkje berre tull den gongen, men varslinga er “føre var” no, og då vert det falske positive.

    Dessutan er nok samfunnet litt meir sårbart no enn det var før. Der eg budde som barn var det ikkje uvanleg med temmeleg lange straumbrot, td.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn