Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Interessant oversikt over antall anmeldelser der det nå skal reåpnes politikontorer igjen.

    Valgløfter javisst, men symbolpolitikk likefullt.
    Husker en gang for mange år siden fra hjemtrakene. Der var det et politikotor som i løpet av et år hadde et tyvetalls anmeldelser. Av disse sakene var to oppklarte, men det var kun fordi et lokalt vekterfirma hadde tatt folkene på fersken.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.545
    Antall liker
    8.113
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg vokste opp gikk det gjetord vidt og bredt om kvaliteten på hjemmebrenten som den stedlige lensmannen produserte. Om han noen gang arresterte noen vet jeg ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.089
    Torget vurderinger
    23
    Mange fordeler med lokalt plassert myndighet... en onkel av meg lånte tilhengeren til den lokale viltoppsynsmannen i bygda for å hente hjem tjuvslakt..🤭
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    En sen kveld i slutten av september tidlig på 80-tallet stoppet det en bil utenfor butikken der vi sto med våre trimma mopeder, Taifuner og Cometer. Sjåføren, som viste seg å være den lokale lensmannen, rullet ned vinduet og ba oss om å kjøre hjem da "kompisene" hans (UP) var på øya.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Om avfolkingen av byene vha bygging av monstrøse kjøpehelveter utenfor byene. Vi skal visstnok ha Europarekord i antall kjøpesenter ift folketall. . Medvetslause politikere som hiver seg på rygg når de hører to ord 1. Arbessplasser 2. Handelslekkasje. Da kan f.eks den beste jordbruksmarka tas i bruk til utbyggingen - itteno problem.

    Dessverre er det ikke bare AP som sliter med tolkingen av forskning. Sentrumsdreping er en vel gjennomført og villet politikk både i større og mindre byer og med bred politisk enighet.

    Knakende god artikkel !

    Vis vedlegget 944413

    Sentrumsdød, Janicke Andreassen | Arbeiderpartiet tror ikke på kunnskap (nettavisen.no)
    Tja. For min del er kjøpesenter det siste jeg ønsker å besøke i en storby. Museer, arkitektur, kafeer, bar/pub, restauranter, bruktsjapper, teater, konserter, parker etc. Er det ikke det som trekker folk til byen? Ting man ikke finner på landet? Personlig synes det er mye mer praktisk med handling utenfor bykjernen. Og det er det folk vil ha tror jeg, lik det eller ikke.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2.224
    Tja. For min del er kjøpesenter det siste jeg ønsker å besøke i en storby. Museer, arkitektur, kafeer, bar/pub, restauranter, bruktsjapper, teater, konserter, parker etc. Er det ikke det som trekker folk til byen? Ting man ikke finner på landet? Personlig synes det er mye mer praktisk med handling utenfor bykjernen. Og det er det folk vil ha tror jeg, lik det eller ikke.
    Det er nå en gang slik at det er politikere som vedtar og godkjenner denne utviklinga. Det er mye som mange folk vil ha, men som ikke blir godkjent eller er lovlig. Alt fra bygging i strandsone til fartsgrenser, bæring av våpen osv.

    Sentrumsdøden er et velkjent og veldokumentert fenomen. Min egen lille hjemby på Sørlandet er et godt eksempel. Gikk gjennom hovedgata der en tirsdag ettermiddag i mars. Jeg møtte 5 (fem) personer ! Og det er blitt noen ledige butikklokaler. Når det er sagt så er det stadig utskifting av butikkene på kjøpehelvete. Det kalles vel overetablering, kombinert med høy husleie ja så..... .

    Det var planlagt et enda større senter lenger fra byen, på den beste matjorda .Men det blei bare et supermarked. De fant ut at det var ikke marked for det.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    9.847
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Finansieringsmodellen fører til at vi får minst midler når vi gjør godt jordmorarbeid med friske mødre og barn, og mest penger når det keisersnitt, rifter og store blodtap. Når vi gjør jobben vår og sørger for at slikt ikke skjer, da kuttes det i jordmorstillinger fordi bevilgningene blir lavere til avdelingen. Det er egentlig helt utrolig, sier Schjelderup.

     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.095
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg vokste opp gikk det gjetord vidt og bredt om kvaliteten på hjemmebrenten som den stedlige lensmannen produserte. Om han noen gang arresterte noen vet jeg ikke.
    En gang for mange år siden kjørte jeg taxi. Fikk henting på politihytta der de sortkledde hadde julebord. På vei ned til byen og nachspiel fikk jeg beskjed om å stoppe på en bestemt adresse. Som gammel sjafør visste jeg at det bodde en storgauker der. Da den ene kom tilbake med en flaske i en plastpose fikk jeg beskjed om å holde kjeft. Dagen etter raidet de sikkert samme mann og beslagtok utstyret, hvem vet....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.003
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På 90-tallet hadde vi en betjent her på stedet, som gjerne kunne sitte på fester der det ble servert husflidsprodukter... hvorpå han gikk ut og kom inn igjen, og anmeldte de øvrige festdeltakerne..... Men.. han gikk nå ut av politiet, og endte med fengselsstraff for storsvindel... Karma..
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.406
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Gammel-lensmannen i Selbu, Perry Veisethaunet, løste det slik. Man kunne få en telefon fra han hvor han sa at han hadde fått inn påstander om at du brente hjemme, så det måtte han komme og undersøke; kan det passe at jeg kommer innom onsdag til uka?
    (men jeg er ikke så sikker på om dette passer i gått-galt-tråden)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.003
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette skal være en sann historie fra virkeligheten, da en perifer bekjent av meg var innblandet, og skjedde for snart 40 år siden...
    En nordlending med fam. var på tur til Finland, medbringende noen flasker husflidsprodukter av det relativt sterkere slaget. På grensen ble han kontrollert, og fluidene ble beslaglagt. Ferien og resten av sommeren gikk, men utpå høstparten fikk han besøk av en av de lokale betjentene, som sa han "skulle hente noen rør.." . Delinkventen forsto selvsagt ingenting, men etterhvert kom det da for en dag at det var kommet beskjed fra politikammeret og å beslaglegge hjemmebrennings utstyr, så betjenten ga klar beskjed om at han i alle fall måtte ha noe rørgreier han kunne sende over til "hovedkontoret"......
    Da hadde saken gått tjenestevei via finske myndigheter, som siden spriten var så sterk at den ble rammet av en eller annen pasus i gift- eller narkotikalovene, hadde sendt dette over til norske myndigheter for behandling...
    Politi på landsbygda kjente ofte sine pappenheimere, men var også avhengig av tilliten til folk flest som de ofte kjente personlig, så fornuften fikk kanskje råde noe oftere enn i dag.....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.246
    Antall liker
    297
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ser stadig at klimafornekterne/fossilentusiastene hevder at Norges utslipp er så små at det er som et piss i havet.
    Til dere vil jeg si: La vær å stem, din enslige stemme betyr jo null og niks!
    Hvis mange nok tenker at stemmen min ikke betyr noe er resultatet mye verre, men det merkes først senere - og da ER det for seint.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.231
    Antall liker
    7.886
    Sted
    Oslo
    Vetta faen hvorfor.
    Leser om Norges elskelig sometime to be kongefamilie.
    Bryr meg egentlig katta på ryggen.
    Ingen tabloider skriver noe om hvorfor ikke Märtha og hennes sjaman ikke er der.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.974
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Monarki er en helt logisk styreform i 2023.... En helt selvsagt ting i et sosialdemokrati. Knapt noe gir større mening enn det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.974
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rent prinsipielt er det helt på trynet, uansett lite eller mye makt. Hørte muligens hjemme i middelalderen, men absolutt ikke i et moderne samfunn. Hvorvidt noen av de er likanes eller ei, argumenter for at det er bedre enn president eller ikke, rokker ikke ved det prinsipielle argument om at maktposisjoner ikke skal gå i arv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er ikke så sikker på at iPad til 1. førsteklassinger på barneskolen bare er en god ting, nei.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.337
    Antall liker
    9.232
    Som hun sa det hun jenta som ble intervjuet i nitimen (tror jeg det var..) på leirskole for litt siden da hun ble spurt om det var kjekt å være her; jeg lengter hjem til ipaden min...
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det føles veldig som å ha åpnet Pandoras boks? eske? Iallfall den greia som Pandora hadde og som det var masse greier i som det var vanskelig å få inn i den greia igjen etterpå, det å introdusere barna til skjermer i forskjellige former. Det er mobil, iPad, og ikke minst TV som ikke er lineær lenger... alle har vel tv-bokser med apper for både NRK og YouTube i disse dager omtrent, så alt mulig er tilgjengelig absolutt hele tiden.

    På en måte savner jeg litt vanlig lineær tv på den måten at da var det barne-TV kl. 18.00, også var det ikke noe mer etter det. Da slapp man vel mas om å få se YouTube og FlippKlipp også, som i sin tur igjen ofte handler om ting man kan gjøre på andre skjermer, som å game o.l.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2.224
    Da er det vel ikke så lurt at man skal splitte opp sammenslåtte kommuner. Litt ansleis i SP universet.

    "Men hvis vi ser på statistikken er det ingen tvil om at store kommuner drives med mindre byråkrati og enn de små, og at forskjellene er enorme. Mens kostnadene for politisk styring og administrasjon ligger på rundt 3.500 kroner per innbygger i kommuner med over 20.000 innbyggere, koster det 29.300 kroner per innbygger i småkommuner med under 600 innbyggere."


    1693310457699.png

    Norsk politikk, Nett på sak | Kommunene bruker 2,1 milliarder på politikere og politisk styring (nettavisen.no)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.617
    Antall liker
    35.554
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nok tillatt meg å insinuere ganske lenge hva som er den egentlige drivkraften bak SP’s iver for å splitte opp kommuner og reversere reformer. Bedre og billigere tjenester til innbyggerne er ikke en del av det regnestykket.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    9.495
    Jeg har nok tillatt meg å insinuere ganske lenge hva som er den egentlige drivkraften bak SP’s iver for å splitte opp kommuner og reversere reformer. Bedre og billigere tjenester til innbyggerne er ikke en del av det regnestykket.
    Like lite som folks trivsel og samhørighet var i Sanner og Høyres regnestykke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn