Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Synes den var reflektert og bra. I min enkle forestillingsverden: woke = evne til å se at andre enn du selv kan oppleve urett, ofte på bakgrunn av å tilhøre en gruppe du selv ikke tilhører. Man kan for eksempel legge merke til at kvinnelige teammedlemmer avbrytes oftere i gruppemøter. Derfra er det mest et spørsmål om alminnelig folkeskikk. For eksempel si: Det du sa der var interessant, Eva. Kan du utvikle det litt mer? Og hvis det gjør meg «woke» kan jeg leve med det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Nemlig! Litt det som den forrige woke-artikkelen jeg la ut også prøvde å poengtere, samt at man ofte tillegger woke en slags kollektiv agenda og bevissthet hvor det er de mest outrerte eksemplene som alltid blir trukket fram som forklaring på hva 'woke' (kanskje) er. Mens i de aller fleste tilfeller handler det som du sier, mye om vanlig folkeskikk og respekt for andre mennesker.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.699
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    woke er noe helt annet enn folkeskikk, woke er gift, woke er å lete etter grunner til å bli krenka, woke er å bli krenka på andres veine.

    Hvis bare folk kunne oppføre seg, inneha alminnelig folkeskikk og passe på seg selv så hadde ting gått så mye bedre.
    Hvis menn kunne oppføre seg som menn, og kvinner som kvinner, ikke som Kevin og Karen så hadde det ikke vært så mye å skrive hjem om.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Woke er gift
    Politisk Korrekt er latterlig
    Bli kalt Liberal i USA er nesten verre enn å være kommunnist.

    Så greit å ha merkelapper på meninger du ikke liker eller forstår
    Da slipper du å diskutere meningsinnholdet!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt mer woke. Fun fact: til og med Apple prøver å kneble woke, for hver gang jeg prøver å skrive ordet blir det gjort om til 'koke' av autokorrekturen. Uansett, dette var så godt skrevet at jeg legger like godt ut hele greia. 🙂

    Jeg synes vel i grunn dette var akkurat det samme som forrige artikkelen du la ut.
    Stort sett generelle stråmannargumenter - her er riktignok en faktisk referanse - men Rowling referansen er vel såpass omstridt at det tyder på at det er jævla tynnt spør du meg. Han viser også til Listhaug og Choi, men ikke noe annen enn med navn - hva gjelder det?

    Å være imot "Woke" handler om å reagere på at identitetspolitikk/antirasisme/anti-XXXX har gått for langt. Det er altså ikke slik at man hevder sin rett for å være ufin mot andre - men at man reagerer på feilaktig og urettferdig behandling - fordi noen har fremmet et "woke-standpunkt" - noen eksempler som er mer dagsaktuelle enn Rowling.

    Artef, en ukjent, antirasistisk organisasjon, støttet av den europeiske filmindustrien, fikk stoppet en norsk filmpremiere i Berlin basert på en absurd anklage om "blackface"

    Her er en hel artikkel om grov rasisme i Lillesand, basert på en historie som retten ikke fant troverdig:
    https://forskersonen.no/kronikk-kul...AmldesVjyrtfoLhWlCe0veIBwxqF5MFiKUnjCmlkU-GZY

    At man er uskyldig inntil det motsatte er bevist gjelder ikke om man er mann og har vært tilstede hvor det er sendt en trakkaserende SMS til en kvinne.

    Osv osv.
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Woke er gift
    Politisk Korrekt er latterlig
    Bli kalt Liberal i USA er nesten verre enn å være kommunnist.

    Så greit å ha merkelapper på meninger du ikke liker eller forstår
    Da slipper du å diskutere meningsinnholdet!
    Det med merkelapper og å unngå å diskutere MENINGSinnholdet er det som kan kalles MENINGSKRISE i det samfunnet man lever i.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Et par betimelige spørsmål om NPM og organisering av digre offentlige IT-prosjekter:

    Bak mur: www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/Q78BaJ/hvor-paa-skalaen-mellom-glansbilde-og-kollaps-er-vi-egentlig

    Helseplattformen: Nå har Midt-Norge tatt en for laget så det holder
    foto
    Ingrid Berg Selfjord FOTO: MORTEN ANTONSENHvor på skalaen mellom glansbilde og kollaps er vi egentlig?
    Ingrid Berg Selfjord
    Hovedtillitsvalgt, Norsk Sykepleierforbund Trondheim kommune
    Publisert: 14. mars 2023 kl. 19:28
    Oppdatert: 14. mars 2023 kl. 19:28
    Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for debattantens egen holdning.
    Det kan være lett å kauke «noen må gå» når noe ikke går helt som det skal, men denne gangen mener jeg det er helt rett. Jeg støtter også mine kolleger på St Olav i at denne ene avgangen, kanskje ikke holder. Vi trenger ærlighet og åpenhet i en grad de som leder i dag, ikke har klart å prestere.
    Det har i mange år vært krevende, for ikke å si helt umulig, å følge utviklinga av Helseplattformen for sånne som meg. Vi som har vært tett på, men ikke på innsida. Språket er internt og «hallelujastemninga» har vært overdøvende. Ansvarspulveriseringa har tidvis vært total, og når de kritiske spørsmålene har blitt føysa vekk med stadig nye varianter av «brukerfeil», så har det vært helt umulig å få oversikt og en ærlig diskusjon om hvorvidt vi er klare, og om det er pasientsikkert det vi driver med. Det hele toppes med beskyldninger fra lederhold om sutring, endringsangst, villet uro og hatretorikk. Sånn kan vi ikke ha det i en tjeneste som ikke på noe tidspunkt kan stoppes mens vi bruker tid på å få ting på plass. Det er innbyggerne i Midt-Norge sine liv og sitt helsetilbud det handler om dette. Det er provoserende at det blir glatta over, skylt på andre, og at det midt i stormen til og med er brukt penger på PR-tiltak for å fortelle hvor fint det går.
    Bård Hoksrud fra Frp reagerte, i følge oppslag i Adresseavisen denne uka, på historien som ble fortalt da han besøkte Helseplattformen sist uke.
    – Da komiteen var på reise der oppe sist uke, opplevde jeg det litt som en solskinnshistorie om hvor flott og fint det var. Så dukker dette opp en uke etterpå. Da stiller man litt spørsmål om hva man egentlig holder på med, sier Hoksrud.
    foto

    Trondheim kommune hadde i februar høring i regi av kontrollkomiteen for å granske innføring og de første månedene med drift. Komiteens leder Rolf Jarle Brøske kommenterte omtrent som Hoksrud at det var stort spenn mellom den ryddighet og skjematiske framstilling som prega presentasjonen komiteen fikk, og det bildet som er tegna i media og av de som bruker systemet. Hvor på skalaen mellom glansbilde og kollaps er vi egentlig? Vet noen det?
    Hvor lurt er det at det offentlige, i form av et helseforetak og en kommune, skal gå sammen i et AS og designe en så avansert vare som de deretter er avhengige av at flere kommuner og helsetjenester vil kjøpe seg inn i? Hvor tøffe kan sykehus og kommune da være mot en leverandør som ikke helt klarer brasene? Hvor ærlig tør du være om utfordringer i egen drift, i møte med problemer i egen programvare? Hvordan balanseres hensynet til omdømmet og salgbarheten til produktet, mot ansvaret for drift av helsetjenesten?
    foto

    Det er kjekt at helse og omsorgskomiteen på Stortinget har vært på besøk hos Helseplattformen AS. Jeg håper Bård Hoksrud med flere holder tanken varm om at her er det noe som skurrer. For helsevesenet i Midt-Norge trenger at det kommer «en voksen» på banen snart. Det er ingen som tviler på at intensjonen med Helseplattformen er knakende god. Men den intensjonen innfris ikke i dette kaoset og ikke så lenge fastlegene ikke vil bruke egne penger på å kjøpe programvaren. Det hjelper svært lite at det kanskje begynner å falle en del på plass i kommunenes daglige bruk av Helseplattformen, om ikke samhandlingsmodulene og samhandlingsideene virker OG er til å stole på.
    Nå har Midt-Norge «tatt en for laget» så det holder. Nå kan Storting og helseminister vennligst koble seg på og anerkjenne innsatsen Midt-Norge har gjort på veien mot en mer sømløs norsk helsetjeneste og «én innbygger, én journal». Sammen med et lederskifte (eller flere), bør Helseplattformens idé, feil og mangler nå bli et nasjonalt ansvar. Hvis ikke må vi snart vurdere å sette strek, før slitasjen på ansatte, pengesekk og pasientsikkerhet i Midt-Norge blir farlig.
    Innlegget ble først postet på Facebook og i Sykepleien.no.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    so it goes, og her er våre krav:

    We, the Gender Expansive Philosophy Association (GEP), created a list of actionable items to address gender disparity and increase diversity within IFIKK. With 48 active members since its founding in October 2022 and months of collaborating on this list, GEP accurately represents the needs of the students. Marginalization is not a new phenomena within philosophy; it is imbued in our history, and it is our obligation to remedy the harm. We urge you, the philosophy department, to take these affirmative steps with immediate effect.
    • First, we ask you to address the problem of gender inequality and commit to actively challenging it. We request a formal written statement apologizing to those who have endured marginalization in the department and an outline of how you are remedying the problem.
    • Increase the representation of historically marginalized philosophers in the curriculum by having a diverse syllabus and providing secondary sources and/or historical letters in tandem with “the canon". We propose that teachers engage with Andrew Dilts’ essay “How I Learned to Keep Worrying and Love Teaching the Canon”. Relatedly, students ought to have greater independence with choosing assignments and term papers so they may focus on philosophers whose ideas are relevant to their interests/experiences.
    • Create an equitable environment for all genders by having students and faculty introduce their pronouns at the start of each semester and by using more gender-neutral language throughout courses, writing workshops, luncheons, seminars, etc.
    • Ensure that topics discussed in the classroom are relevant to the experiences of marginalized communities. This can be accomplished by offering courses engaging with modern dialogues or incorporating analyses of how gender/race/sexuality/ability/etc. impact the philosophy being discussed.
    • Encourage more diverse voices to engage in philosophical dialogue by conducting classes facing one another in a circle, establishing a charitable environment, and supporting more respectful conversation. Having all students read NYU’s guidelines for respectful philosophical discussion is a simple starting place.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    NYU er vel New York University, GEP er vel en studentorganisasjon antar jeg og det ovenstående er vel hva de krever av universitetet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo et godt eksempel på hva Woke er blitt, og hvorfor det er et problem. Det handler altså ikke om å løfte frem litt beskjedne jenter i møterommet eller kamp mot rasisme.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.239
    Antall liker
    5.193
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Luskepolitiet sleiker seg nok om kjeften nå ja. Men dette er jo faktisk ikke et veldig langt steg fra der vi allerede er. Bortimot all aktivitet og bevegelser en foretar seg er registrert og logget på en eller annen måte.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Skulle ikke forundre meg om AP mister velgere til H nå også..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det var veldig detaljert, skal ikke si noe på det. Jeg tenker at de viktigste tingene er å synliggjøre og normalisere, sånn at de som trenger det og kanskje er langt inne i skapet ser at det er greit å være skeiv. Motarbeide diskriminering og fremme aksept. Regnbueflagg blir fortsatt revet ned og ødelagt og sånn, så jeg tror fortsatt synlighet og ufarliggjøring har noe for seg. Hvor mye og hvordan er kanskje noe som må justeres litt over tid til man finner formelen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Så nå kan politiet snart få samme opplysninger om oss som mange andre land og firma har hatt lenge?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det er lite som er problemfritt i et moderne samfunn. Om EN terror aksjon og ETT liv reddes ved overvåking er det allerede rettferdiggjort.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Det er lite som er problemfritt i et moderne samfunn. Om EN terror aksjon og ETT liv reddes ved overvåking er det allerede rettferdiggjort.
    Blir som under korona nedstengningen det. Da sank jo crime raten drastisk.
    Så overvåkning, ransaking og portforbud kan rettferdiggjøres om et drap unngås?
    Velkommen til DDR anno 1973!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.699
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke verre enn å bruke vpn og tor browser, samt krypterte meldingsapper ala signal?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Blir som under korona nedstengningen det. Da sank jo crime raten drastisk.
    Så overvåkning, ransaking og portforbud kan rettferdiggjøres om et drap unngås?
    Velkommen til DDR anno 1973!
    Usaklig, som vanlig fra deg. Jeg siktet til det som sto i artikkelen. Imens kan du ta vrøvelet ditt et annet sted. Jeg er forøvrig sikker på at du hadde skiftet mening om en person nær deg hadde blitt reddet pga. overvåking. Hva er du redd for?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Usaklig, som vanlig fra deg. Jeg siktet til det som sto i artikkelen. Imens kan du ta vrøvelet ditt et annet sted. Jeg er forøvrig sikker på at du hadde skiftet mening om en person nær deg hadde blitt reddet pga. overvåking. Hva er du redd for?
    Jeg som mange andre oppegående, menneskeretts aktivister, jurister, politikere og journalister er redd for at den lovfesta retten til privatliv blir utvanna.
    Kanskje usaklig for deg? Men viktig for mange!
    Kan sammenlignes med å gi myndighetene rett til å åpne brev, fx. Derav sammenligningen med diktatur stater.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg som mange andre oppegående, menneskeretts aktivister, jurister, politikere og journalister er redd for at den livfesta retten til privatliv blir utvanna.
    Kanskje usaklig for deg? Men viktig for mange!
    Kan sammenlignes med å gi myndighetene rett til å åpne brev, fx. Derav sammenligningen med diktatur stater.
    Har du ingenting å skjule har du lite å frykte. Du kaller aktivitet på nettet for privatliv? Den var god.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Har du ingenting å skjule har du lite å frykte. Du kaller aktivitet på nettet for privatliv? Den var god.
    Ifølge din logikk bør jo myndighetene få lov å overvåke fx hva du ytrer deg på en pub eller annet offentlig sted.
    Idag kan myndighetene overvåke ganske mye med en domstol kjennelse, men å gi de blanco fullmakt liker jeg dårlig!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Eller hvis du bare ikke syns det er så kult at myndighetene skal vite alt du driver med.
    Vi kan velge. Økt fare for vår sikkerhet og antagelig tap av flere liv, eller sjansen for at PST leser innleggene dine her. (Veldig forenklet selvsagt)Oj, det var et kjempevanskelig valg!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Ifølge din logikk bør jo myndighetene få lov å overvåke fx hva du ytrer deg på en pub eller annet offentlig sted.
    Idag kan myndighetene overvåke ganske mye med en domstol kjennelse, men å gi de blanco fullmakt liker jeg dårlig!
    Jeg er enig i det som det er flertall for nå. Du snakker om andre ting.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    De fleste har skjønt at det er et nødvendig onde i dagens verden. Veldig enkelt egentlig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.699
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi kan velge. Økt fare for vår sikkerhet og antagelig tap av flere liv, eller sjansen for at PST leser innleggene dine her. (Veldig forenklet selvsagt)Oj, det var et kjempevanskelig valg!
    Hvordan skal dette gi økt sikkerhet?
    Du vet den skytinga som var i fjor? De visste hvem gjerningspersonen var før det skjedde, ikke nok med det, men de oppfordret til og med til å gjennomføre aksjonen
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Hvordan skal dette gi økt sikkerhet?
    Du vet den skytinga som var i fjor? De visste hvem gjerningspersonen var før det skjedde, ikke nok med det, men de oppfordret til og med til å gjennomføre aksjonen
    Tja, jeg vil tro at PST har en del informasjon og beslutningsgrunnlag som ikke du har, siden de mener at dette er nødvendig. Eller?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.699
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    uansett hva det var så fikk det et dødelig utfall, kan ikke akkurat si at det gir hverken økt sikkerhet eller trygghet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Når argumentene blir så tunge som dette så er diskusjonen over.
    Du må jo gjerne fortelle oss hvorfor utsagnet mitt er så fryktelig dumt. At du ikke liker tanken på at noen kan se hva du gjør er syltynt veid opp mot menneskers og rikets sikkerhet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn