Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du har også påvirkningen under svangerskapet, og fåglarna vet hvordan det slår ut. Det interessante her er på populasjonsnivå. Vi er allerede i ukjent landskap, og om forekomsten av uklar kjønnsidentitet øker (som den ser ut til å gjøre) er det muligens en grunn til det.
    Den kan kanskje hende, jeg kan ikke noe særlig om det. Men det er jo mange som mener kjønnsidentitet er medfødt, og har vel lest at noen sier det samme som deg om påvirkning i svangerskapet.
    Men man kan iallfall ha helt normale testosteronverdier og allikevel ha en kvinnelig kjønnsidentitet. Det er vel kanskje litt kjernen i problemet også, de diametrale motsetningene der.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.740
    Sted
    Oslo
    Tja. Tror kanskje det er for enkelt å koble kjønnsidentitet til avvikende hormonnivåer. Mange har jo helt normale verdier før de starter med hormonterapi.
    Og for oss menn, beklageligvis, synker testosteron nivået etter som vi blir eldre.
    Har ikke sett noen statistikk på at vi hverken blir mere homo eller homovennlige med alderen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg synes det er en påfallende tilnærming. Det er ikke mange leger som blir avskiltet.

    Likefullt, Benestad er kjent som liberal (eller aktivist) og da blir han hyllet for sitt virke av de som er på "woke-siden"

    Jeg hadde blitt skuffet/såret og veldig bekymret om jeg var behandlet av en lege som mister lisensen.

    Jeg tenker at for de som fortsatt hyller Benestad så er aktivismen viktigere enn helsen til pasientene han har behandlet.
    Nå var det helt spesifikke grunner til at Benestad ble avskiltet, og det var ikke fordi vedkommende har skrevet ut hormoner, men svikt i rutiner og manglende tverrfaglig samarbeid o.l.Benestad har også fått fire advarsler tidligere eller noe sånt, så det kom kanskje ikke som noen overraskelse.

    Jeg er litt enig, de som fortsatt hyller Benestad ser kanskje ikke på de egentlige grunnene til at hen mistet lisensen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Og for oss menn, beklageligvis, synker testosteron nivået etter som vi blir eldre.
    Har ikke sett noen statistikk på at vi hverken blir mere homo eller homovennlige med alderen.
    Ja, jeg kan tenke meg at det oppleves ganske kjipt for dere menn.
    Men ja, jeg tror ikke man skifter legning eller identitet pga hormoner alene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og for oss menn, beklageligvis, synker testosteron nivået etter som vi blir eldre.
    Har ikke sett noen statistikk på at vi hverken blir mere homo eller homovennlige med alderen.
    Det er kanskje mer relevant hva som skjer hvis man dynkes i hormonhermende bisfenoler og parabener tidlig i fosterstadiet, mens både kropp og hjerne fortsatt er i støpeskjeen.

    Men det virker ikke som noen helt har forklaringen på hva som skjer med hormonnivåene i befolkningen, hvilke konsekvenser det har, eller årsakene til det. Det kan være et stalltips at bekymringen for overbefolkning muligens snart snur.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.691
    Torget vurderinger
    96
    Nei gode Polk, men du hevder at det helt sikkert har blitt et fenomen er folk vil defineres som "ulv frosk eller noe annet" (dine ord)
    Men du hever debatt nivået!
    Fenomen var nok å ta i, men har du sett noen av disse folka på nettet?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Gode og relevante betraktninger om 'woke'. Dette er stort sett spikeren på hodet, hvordan f.eks. kommentarfelt ofte fylles opp av troll som gneldrer om 'totalitær woke-ideologi' som ikke tillater meningsutvekslinger og divergerende meninger. Å benevne noe eller noen for woke har blitt en slags hersketeknikk.



    en vet det er lite å hente fra en kommentar som starter med:

    «Hvis jeg er hysterisk og lett-krenket fordi jeg mener diskriminering eksisterer, da er vi ganske langt ute på viddene.»

    en starter med en usannhet, og fortsetter med tomprat langt ute på viddene.

    som om det dreier seg om den generelle forståelse av om diskriminering eksisterer!

    Jan13-Sugrue-Wealth.png

    det er ikke woke å si at black lives matters på en slik bakgrunn. intet tenkende menneske vil si seg uenig. diskriminering eksisterer. med det er ikke det som er problemet med dagens debatt og wokeisme.

    mer til ettertanke er denne:

     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Etter vår vurdering har ikke Pirelli Benestad opptrådt i samsvar med de faglige retningslinjene, og avvikene er såpass store at Helsetilsynet vurderer det som uforsvarlig



    Ja, som sagt var det ikke for å skrive ut hormoner, men for å ikke følge retningslinjer om utredning og tverrfaglig samarbeid o.l.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er kanskje mer relevant hva som skjer hvis man dynkes i hormonhermende bisfenoler og parabener tidlig i fosterstadiet, mens både kropp og hjerne fortsatt er i støpeskjeen.

    Men det virker ikke som noen helt har forklaringen på hva som skjer med hormonnivåene i befolkningen, hvilke konsekvenser det har, eller årsakene til det. Det kan være et stalltips at bekymringen for overbefolkning muligens snart snur.
    Det er kanskje interessant å forske mer på dette, og kanskje får vi svaret på om det er derfor det plutselig er flere transpersoner som søker hjelp enn tidligere. Helt ærlig tror jeg kanskje ikke det, men tro er tro.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    en vet det er lite å hente fra en kommentar som starter med:

    «Hvis jeg er hysterisk og lett-krenket fordi jeg mener diskriminering eksisterer, da er vi ganske langt ute på viddene.»

    en starter med en usannhet, og fortsetter med tomprat langt ute på viddene.

    som om det dreier seg om den generelle forståelse av om diskriminering eksisterer!


    det er ikke woke å si at black life matters på en slik bakgrunn. intet tenkende menneske vil si seg uenig. diskriminering eksisterer. med det er ikke det som er problemet med dagens debatt og wokeisme.

    mer til ettertanke er denne:

    Ikke vet jeg, men jeg får veldig følelsen av at det har litt si å hvilke briller man leser ting med også, hva man får ut av noe. Det kan jo tenkes noen opplever problemet med dagens debatt som noe annet enn hva du gjør. Og som det står i kommentaren er det også typisk anti-woke å trekke fram stråmannen som sier at alle som er woke er en homogen masse som mener det samme, og også gaslighte og så tvil om hva som faktisk er diskriminering. Det er jo alltid mye enklere å påstå at noe ikke er diskriminering eller problematisk hvis det ikke rammer en selv.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vet jeg, men jeg får veldig følelsen av at det har litt si å hvilke briller man leser ting med også, hva man får ut av noe. Det kan jo tenkes noen opplever problemet med dagens debatt som noe annet enn hva du gjør. Og som det står i kommentaren er det også typisk anti-woke å trekke fram stråmannen som sier at alle som er woke er en homogen masse som mener det samme, og også gaslighte og så tvil om hva som faktisk er diskriminering. Det er jo alltid mye enklere å påstå at noe ikke er diskriminering eller problematisk hvis det ikke rammer en selv.
    der har vi det; den subjektive opplevelse kan ingen irettesette.

    men hvordan er det med en retorikk som gjør seg selv uangripelig, men hele tiden angriper.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Tror vel ikke akkurat Hegnar er profil i Exit, men er så enig flott at han sier det.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Mange rein som har blitt tatt av ørn,måker, vindmøller der
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Dette er faktisk ikke tull, hadde en kollega som kjørte på 2 rein Saltfjellet, 12 rein ble tatt av dage den dagen. Nå er sikkert ikke bønder her bedre med ulv vs sau. Flott at vi betaler skatt da

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er litt enig, de som fortsatt hyller Benestad ser kanskje ikke på de egentlige grunnene til at hen mistet lisensen.
    Jeg vil bare nyansere dette litt: Benestad fortjener kred for å hjulpet utallige mennesker som ikke har hatt noe annet behandlingstilbud i Norge, og vært en utrettelig forkjemper for transpersoners rettigheter. Det som tilsynelatende gikk galt var at grensene mellom aktivisme og legegjerning ble litt utydelige. Det største problemet med at hen mistet lisensen er alle de som har vært pasienter av hen, og som nå står uten et tilbud. Ikke godt å si hva som vil skje med dem.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Det er et eller annet nokså dramatisk som foregår i langsom kino, med fallende testosteronnivåer og fertilitet over stort sett hele verden, og ikke bare blant mennesker. Dagens 22-åringer har testosteronnivåer tilsvarende 67-åringer i 2000. Det skulle ikke forundre meg om det er en sammenheng her. Årsaken er ikke helt klarlagt, men formodentlig noe med hormonhermende kjemikalier fra plast eller fossile drivstoff. Det er neppe på grunn av «wokeness» eller «homosexual propaganda». Scary shit, egentlig.

    Ikke så komplisert. Vi er tøta fulle av fremmedstoff, hormoner vi ikke burde ha i oss og miljøgifter som forstyrrer "our precious bodily essences", for å sitere filmen Dr. Strangelove.
    Han her har messet tungt og iherdig i mange år om at nettopp fertilitet vil bli rammet.

    Miljøgifter og sædceller:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Det er noen år siden menns fertilitet begynte å falle i BeNeLux. Ironisk at forurensingen ikke tar livet av oss, men gjør oss ute av stand til å føre slekten videre.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    Dritongi.

    Enig i at det er "Drittunger", men det har faktisk blitt riskosport å "si fra" på buss og bane i Oslo. Du aner jo ikke hvem det er du kan
    "fornærme/krenke" ved å gi beskjed. Pluttselig ligger du der i midtgangen på trikken med en kniv i ryggen! Det er ikke lenger alle
    man kan "si fra" til uten å utsette seg for betydelig risko. En av grunnene til at jeg ikke reiser kollektivt i store byer!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enig i at det er "Drittunger", men det har faktisk blitt riskosport å "si fra" på buss og bane i Oslo. Du aner jo ikke hvem det er du kan
    "fornærme/krenke" ved å gi beskjed. Pluttselig ligger du der i midtgangen på trikken med en kniv i ryggen! Det er ikke lenger alle
    man kan "si fra" til uten å utsette seg for betydelig risko. En av grunnene til at jeg ikke reiser kollektivt i store byer!
    Kanskje det har blitt risikosport fordi vi har vært for unnvikende, for lenge. Men det er sikkert en god idé å ikke snu ryggen til hvis det først har oppstått en konflikt. Ikke at jeg har lyst til å dø over et sete på t-banen, men man skal da ikke finne seg i hva som helst heller. 👹
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mon en del av problemet er at en ikke ubetydelig del av dagens foreldre oppfører seg akkurat likedan... hvem skal da lære unga folkeskikk??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sant nok, det er flust av voksne snøfler uten folkeskikk også. Men de fleste av dem kjører Tesla og Audi, og tar vel ikke så mye trikk. 🤓
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.226
    Antall liker
    9.032
    Mon en del av problemet er at en ikke ubetydelig del av dagens foreldre oppfører seg akkurat likedan... hvem skal da lære unga folkeskikk??
    I helga ble jo det mest urnorske av det urnorske feiret, femmila i kollen. I den forbindelse så var det en del barn og ungdom som var så fulle at de trengte hjelp, så et intervju med en politimann som fortalte at da de ringte foreldre og ba dem hente/hjelpe de små så fikk de til svar at det var nødetatenes ansvar og hjelpe dem. Ganske spesielt. De var vel for opptatt med sitt. Kanske de satt drita fulle selv inni skauen der.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.226
    Antall liker
    9.032
    Og hvor mange er for syke til å straffes men for friske til å legges inn?
    Nedlegging av døgnplasser i psykiatrien har kommet med en pris.
    I dag så tenkte jeg mest på dette. Regner med at alle som er for syke til å sone nå slipper ut.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    På Radio Norge var de mest opptatt av antrekket til samboeren hans da hun kom og hentet han.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Hva med de som "soner" på Stortinget?? En god del av de er da rimelig syke og bør få slippe..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Litt mer woke. Fun fact: til og med Apple prøver å kneble woke, for hver gang jeg prøver å skrive ordet blir det gjort om til 'koke' av autokorrekturen. Uansett, dette var så godt skrevet at jeg legger like godt ut hele greia. 🙂

    Woke og kansellering er storm i eit vassglas
    Viss det største problemet ditt er at du føler at du ikkje lenger kan rakka ned på andre menneske, då har du det eigentleg ganske greitt.

    Det er stadig fleire som meiner at ytringsfridomen er truga av noko dei kallar «woke». Woke har på kort tid gått frå afroamerikansk slang til internettslang til ... Vel, ifølgje nokre, tydelegvis eit trugsmål mot ytringsfridomen og sjølve samfunnet. Folk blir trass alt «kansellerte»; galskapen har gått for langt!

    Så kva er eigentleg woke? Dei fleste innlegga med ramaskrik om denne kneblande «ideologien», som mange kallar det, bruker lite tid på å definera kva woke eigentleg er. Woke blir på ein måte elefanten i rommet, sjølv om det nettopp er woke det aktuelle innlegget handlar om.

    Det er nok fleire grunnar til at folk som er antiwoke, unngår presise definisjonar. Dels forstår dei nok ikkje heilt kva woke betyr, og dels veit dei nok at presise definisjonar vil stilla dei sjølve i eit dårleg lys.

    For kva er det eigentleg du føler at du ikkje «kan» seia lenger? Kva er woke? Det er i alle fall ikkje ein ideologi, sjølv om ideologi-merkelappen er veldig hendig når du skal skremma folk.

    Woke er eit adjektiv som blir brukt av eit breitt spekter menneske med svært ulikt ideologisk utgangspunkt, om det å vera politisk opplyst. Du vil kunna finna både økonomiske liberalistar og hardbarka kommunistar som bruker dette omgrepet om seg sjølve.

    Gruppene som bruker omgrepet med positivt forteikn, har likevel nokre fellestrekk. Som nemnt byrja woke som slang hos svarte USA-amerikanarar. Andre brune folk byrja å bruka det. Skeive og transfolk byrja å bruka det. Feministar byrja å bruka det.

    Omgrepet blei altså populært i kvinner og minoritetar sin kamp for likeverd og likestilling. Om woke koker ned til eit omgrep undertrykte grupper bruker om seg sjølve i kampen mot umyndiggjering, er det ikkje rart at antiwoke folk unngår definisjonar. Det ser trass alt ikkje særleg bra ut å seia rett ut at det du kjemper for er retten til å diskriminera andre.

    I woke har konservative funne ei einstava gullgruve. Ikkje lenger treng dei å seia rett ut kva dei meiner om minoritetar. Det er ikkje lenger svarte, homsar eller transfolk dei angrip, dei angrip «woke», ein abstrakt politisk størrelse dei slepp å definera.

    Panikken rundt woke-omgrepet blir godt hjelpt av at dei antiwoke deler døme på «woke-politikk» som har gått for langt. Døma viser godt kvifor woke-politikk er farleg for ytringsfridomen. Det er berre eitt problem: Ytringane dei trekker fram, er oftast kraftig redigerte.

    Ta J. K. Rowling: Ein vanleg påstand er at Rowling er «kansellert» for å seia at «biologisk kjønn er ekte». For det første er ho ikkje kansellert, ho håvar framleis inn pengar og har praktisk talt klippekort i media. For det andre har ho sagt utruleg mykje meir enn at «biologisk kjønn er ekte».

    Nokre døme: I essayet ho skreiv om tematikken i juni 2020 går Rowling langt i å antyda at transkvinner i kvinnegarderoben er ein fare for ciskvinner. Ho kjempa aktivt imot den nye lovgivinga i Skottland, som vil gi transfolk høve til å lettare endra juridisk kjønn. Meir enn berre «biologisk kjønn er ekte», altså.

    Døme som Rowling, Listhaug, Danby Choi og mange fleire viser at ein slett ikkje blir kansellert for å seia ting som ikkje er woke. Kanskje får ein derimot reaksjonar frå folk som er ueinige, men det er vel innanfor den same ytringsfridomen antiwoke folk påstår at dei vil beskytta?

    Eg kan forstå at det er ubehageleg å bli sagt imot. Eg kan forstå at det kjennest som om ytringsrommet krympar litt, når ein blir konfrontert med at ei utsegn er ugrei. Kanskje blir denne kjensla forsterka av at beskjeden kjem frå grupper som tidlegare tok mindre plass i ordskiftet.

    Slike kjensler er forståelege, men dei betyr ikkje at ytringsfridomen er truga. For mange minoritetar er derimot nokre ytringar del av eit system som trugar deira rett til å leva frie, gode liv.

    Transfolk kjempar ein kamp for å få den livreddande helsehjelpa dei treng. Etniske minoritetar kjempar for likeverd i eit samfunn som i stor grad er lagt opp rundt kvite menn. Kvinner kjempar for å kunna leva frie liv der dei sjølve bestemmer over eigen kropp.

    Viss det største problemet ditt er at du føler at du ikkje lenger kan rakka ned på andre menneske, då har du det eigentleg ganske greitt.

    Publisert: 12. mars 2023 19:05
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn