Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Skjønner egentlig ikke problemet med å bygge nytt sykehus, ulllevåll er jævlig slitt, gammalt og spredt
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvordan skal jeg kunne lære elevene kritisk lesning når litteraturen er finpusset og strippet for alt som kan være krenkende, slik at det ikke lenger er noe å være kritisk til?

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvordan skal jeg kunne lære elevene kritisk lesning når litteraturen er finpusset og strippet for alt som kan være krenkende, slik at det ikke lenger er noe å være kritisk til?

    bareegil.jpg
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Brita Møystad Engseth:

    Jeg tenker på woke
    Og hvordan det har blitt et skjellsord, noe som alle tror er noe hårsåre minoriteter kaster rundt seg for å slippe kollektivt ansvar.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Jeeezøs. Jeg blir faktisk ganske lamslått. Men dette er jo regelen i de statlige foretakene - som et resultat av NPM (New Public Managemen) epidemien. Forsvarsbygg for eksempel har 13 ansatte i kommunikasjonsavdelingen og selvfølgelig egen direktør. Forsvarsbygg har en (1) oppgave og en (1) kunde, de skal forvalte og drifte Forsvarets bygninger og eiendommer.


    Vis vedlegget 895002


    44 jobber med kommunikasjon – likevel bruker Bane Nor millionbeløp på konsulenter (aftenposten.no)
    Har opplevd å bli forsøkt headhuntet til en virksomhet med en komm-avdeling (les -silo) som overgikk denne. Et forbløffende hierarki var etablert, med sjefer fra topp hele veien via øvre middel, middel og nedre middel, helt ned til utøvende plan på "bunn". Det strakte seg også ut i bredden, på hvert nivå.

    Kommunikasjonen som ble begått var kryptisk og stakkato. Jeg takket nei. Ikke forbauset over BaneNors organisasjon, eller mangel på samme.

    Når jeg kjeder meg kikker jeg på Finns kommunikasjonsrådgiver/-direktør annonser. Det dukker opp de merkeligste formuleringer.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Brita Møystad Engseth:

    Jeg tenker på woke
    Og hvordan det har blitt et skjellsord, noe som alle tror er noe hårsåre minoriteter kaster rundt seg for å slippe kollektivt ansvar.

    Nei det er ikke noe alle tror hårsåre minoriteter kaster rundt seg, nå er vi garantert ikke enig i hva som bør klassifiseres som minoritet, men det er en annen diskusjon, problemet er jo at de vil diktere hvordan alle skal oppfatte saker ut fra til tider sin avvikende virkelighet og ofte er de mer og mer høylytt jo lenger de er fra normalen les flertallet….

    Det var jo en periode aviser mm var veldig ivrig på å vise frem folk med en fettprosent langt over det sunne og la de blåse ut av seg se min vakre formfulle naturlige kropp og var det noe uenighet ble det straks klassifisert som mobbing og hat, utfordringen er den samme man kan ikke tvinge noen til å synes ting er hverken vakkert eller normalt. Enkelte har en sykelig trang til at alle skal være enig om alt noe som aldri kommer til å skje hva med bare å akseptere dette?

    Prøvde å finne en samlevideo der folk påstår å være alle mulige slags dyr og forlanger at alle skal akseptere dette, noe som selvsagt er helt utopisk, fant den ikke, men fant denne i stedet

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Brita Møystad Engseth:

    Jeg tenker på woke
    Og hvordan det har blitt et skjellsord, noe som alle tror er noe hårsåre minoriteter kaster rundt seg for å slippe kollektivt ansvar.

    Jeg opplever at Møystad Engseth misforstår kapitalt.
    Hun blander menneskerettigheter med historierevisjon til en eneste saus.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    utfordringen er den samme man kan ikke tvinge noen til å synes ting er hverken vakkert eller normalt. Enkelte har en sykelig trang til at alle skal være enig om alt noe som aldri kommer til å skje hva med bare å akseptere dette?
    Det er en ørliten detalj du glemmer oppi det hele.

    Det er helt greit om en ikke synes en person er vakker, pen, tiltrekkende, pulbar osv. Alt dette er personlige preferanser.

    Men en trenger ikke absolutt å utbasunere seg sine mishagsytringer over hvordan personer ser ut, hva de liker eller om de liker innover- eller utovertiss. Alt det som ikke berører en selv kan en jo f.eks. drite i å kommentere.

    Og hvilke seksuelle preferanser andre har - så lenge det er snakk om voksne mennesker som har samtykkekompetanse? Som en gammel skolekompis så treffende uttrykte det - "La hundan pule - de e ikkje mine."

    Johan-Kr
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da heller ikke påstått at man trenger det, men enten du liker det eller ikke vil det være situasjoner der man får dilemmaet om å akseptere deres virkelighet eller stå for sin egen dette gjelder i alle aspekter av livet. Og nå er vel neppe kontroversen om man liker mann, dame eller begge deler, det er mer om man skal akseptere alt hva folk føler seg som, om du skulle føle deg som et reinsdyr så værsågod men forvent ikke at jeg aksepterer dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Jeg har da heller ikke påstått at man trenger det, men enten du liker det eller ikke vil det være situasjoner der man får dilemmaet om å akseptere deres virkelighet eller stå for sin egen dette gjelder i alle aspekter av livet. Og nå er vel neppe kontroversen om man liker mann, dame eller begge deler, det er mer om man skal akseptere alt hva folk føler seg som, om du skulle føle deg som et reinsdyr så værsågod men forvent ikke at jeg aksepterer dette.
    Hvorfor må du og hvordan vil du i så fall markere din manglende aksept? Og hvor skal man sette grensen før man er tvungen til å markere avstand?
    Videre; det finnes også de som er overbeviste om stemmer i hodet som overbringer beskjeder fra en annen dimensjon, og et eller annet sted i mellom en indre klarhet og en forvirret overbevisning, går grensen for psykologi. Men hvem er du som påberoper deg retten til å fremme mishag overfor en som ikke er innenfor din aksept?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor må du og hvordan vil du i så fall markere din manglende aksept? Og hvor skal man sette grensen før man er tvungen til å markere avstand?
    Videre; det finnes også de som er overbeviste om stemmer i hodet som overbringer beskjeder fra en annen dimensjon, og et eller annet sted i mellom en indre klarhet og en forvirret overbevisning, går grensen for psykologi. Men hvem er du som påberoper deg retten til å fremme mishag overfor en som ikke er innenfor din aksept?

    Dette får du bare et svar på for jeg gidder ikke bruke tid på en som bare har til hensikt å kverulere.

    • For eksempel må jeg ta avstand fra menn i kvinnesport der det er helt opplagt at det fysiske fortrinnet gjør at kvinner nesten alltid vil komme ut som tapere og i enkelte idretter vil det være direkte farlig, hvordan man markerer vil selvsagt være avhengig av hva den manglende aksepten er på.
    • Dette er selvsagt individuelt, du kan gjerne godta at noen tar betalt for å snakke med døde eller Märtha og Durek sine påfunn, jeg står over.
    • Alle har da rett til det, hvorfor skal noen ha rett til å påstå at de overbringer beskjeder fra en annen dimensjon, mens vi andre ikke skal kunne si at det tror vi er sludder.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg opplever at Møystad Engseth misforstår kapitalt.
    Hun blander menneskerettigheter med historierevisjon til en eneste saus.
    Jeg føler at hun egentlig er ganske spot on, siden 'woke' har gått fra å bety noe, til å bli et skjellsord konservative bruker om alt som utfordrer deres eget verdensbilde.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dette får du bare et svar på for jeg gidder ikke bruke tid på en som bare har til hensikt å kverulere.

    • For eksempel må jeg ta avstand fra menn i kvinnesport der det er helt opplagt at det fysiske fortrinnet gjør at kvinner nesten alltid vil komme ut som tapere og i enkelte idretter vil det være direkte farlig, hvordan man markerer vil selvsagt være avhengig av hva den manglende aksepten er på.
    • Dette er selvsagt individuelt, du kan gjerne godta at noen tar betalt for å snakke med døde eller Märtha og Durek sine påfunn, jeg står over.
    • Alle har da rett til det, hvorfor skal noen ha rett til å påstå at de overbringer beskjeder fra en annen dimensjon, mens vi andre ikke skal kunne si at det tror vi er sludder.
    Tenker at elefanten i rommet her kanskje ikke er de som identifiserer seg som vampyrer eller katter eller reinsdyr, men de som identifiserer seg som et annet kjønn enn de er født som. Eller de som er i mellom kjønn og identifiserer seg som ikke-binære. Hvis man ser bort fra transkvinner (som du later til å konsekvent kalle menn)n i kvinneidrett, aksepterer du da at andre kan ha en annen kjønnsidentitet enn deres biologiske kjønn?

    Hvis ikke, tenker du da at det er noe du må gi uttrykk for og klargjøre hvis du møter en transperson, eller holder du det for deg selv?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg føler at hun egentlig er ganske spot on, siden 'woke' har gått fra å bety noe, til å bli et skjellsord konservative bruker om alt som utfordrer deres eget verdensbilde.
    Så må det vel sies at de aller wokeste woke har en del av skylden for at det har blitt et skjellord. Nekte meningsmotstandere å tale på campus fordi man ikke vil høre divergerende meninger, osv, osv. De ultrakonservative og diverse gærninger hadde selvsagt klart å gjøre det til noe negativt uansett, men hvorfor gi dem vann på mølla.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så må det vel sies at de aller wokeste woke har en del av skylden for at det har blitt et skjellord. Nekte meningsmotstandere å tale på campus fordi man ikke vil høre divergerende meninger, osv, osv. De ultrakonservative og diverse gærninger hadde selvsagt klart å gjøre det til noe negativt uansett, men hvorfor gi dem vann på mølla.
    Det er nok litt sant det også dessverre, og jeg syns det har gått for langt hvis folk f.eks. føler seg diskriminert fordi de bor nordpå og transporten opp dit gjør varer dyrere og sånn, bare for å ta et eksempel som kanskje er hentet fra virkeligheten. :)

    Men begrepet woke i seg selv er ikke nødvendigvis noe negativt. Eller, det kommer sikkert an på øynene som ser, men for meg betyr det mest at man er årvåken for diskriminering, forskjellsbehandling, og stiller spørsmål ved vedtatte sannheter o.s.v.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Tenker at elefanten i rommet her kanskje ikke er de som identifiserer seg som vampyrer eller katter eller reinsdyr, men de som identifiserer seg som et annet kjønn enn de er født som. Eller de som er i mellom kjønn og identifiserer seg som ikke-binære. Hvis man ser bort fra transkvinner (som du later til å konsekvent kalle menn)n i kvinneidrett, aksepterer du da at andre kan ha en annen kjønnsidentitet enn deres biologiske kjønn?

    Hvis ikke, tenker du da at det er noe du må gi uttrykk for og klargjøre hvis du møter en transperson, eller holder du det for deg selv?


    Om noen føler de er født i feilt kjønn og foretar behandling for dette er ikke noe jeg henger meg spesielt opp i, det er nok et vanskelig valg og det har jo vist seg at noen også vil bytte tilbake. Jeg kunne aldri finne på å stoppe noen på gata for å klargjøre hva jeg mener om dette, men inngår det i en diskusjon slik som her vil jeg selvsagt si hva min oppfatning er, jeg tror det er mye mer sårende med baksnakking mm fremfor å være saklig uenig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men begrepet woke i seg selv er ikke nødvendigvis noe negativt.

    Det var i alle fall ikke negativt da det kom, men det toget har nok forlengst forlatt perrongen, på enkeltspor og uten muligheter for å snu.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    «Woke» brukt i debatt signaliserer som oftest «Jeg oppfører meg som et rævhøl, mangler folkeskikk, og synes det er veldig leit at andre arresterer meg for å være drittsekk».

    Johan-Kr
    I tillegg vert dei ofte sure om dei verta kalla naziyngel.. Alle tykkjer det er viktig å vera ærleg, heilt til nokon er ærlege med dei :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Jeg føler at hun egentlig er ganske spot on, siden 'woke' har gått fra å bety noe, til å bli et skjellsord konservative bruker om alt som utfordrer deres eget verdensbilde.
    Hun begår et gedigent mageplask. Omtrent alle fra høyre til venstre er enige i at sensurering av Roald Dahl og kanselleringen og kritikken mot Krogh bildet er en meget uheldig utvikling. Og hun kommer trekkende med amerikansk abort politikk. Det synes du altså er spot on? Hun er spydig også, med kommentarer om at folk ikke burde bry seg om malerier de knapt husker fra skolen. Håpløst. Trenger jeg å ha lest alle bøkene til Dahl for å skjønne at sensurering er meget problematisk? Hvis hun ikke ser at hele woke greia er i et meget farlig spor når man begynner å forandre og sensurere åndsverk, da er kortslutningen total. Ikke rart hun var en stinkende dårlig filmanmelder.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Det er en ørliten detalj du glemmer oppi det hele.

    Det er helt greit om en ikke synes en person er vakker, pen, tiltrekkende, pulbar osv. Alt dette er personlige preferanser.

    Men en trenger ikke absolutt å utbasunere seg sine mishagsytringer over hvordan personer ser ut, hva de liker eller om de liker innover- eller utovertiss. Alt det som ikke berører en selv kan en jo f.eks. drite i å kommentere.

    Og hvilke seksuelle preferanser andre har - så lenge det er snakk om voksne mennesker som har samtykkekompetanse? Som en gammel skolekompis så treffende uttrykte det - "La hundan pule - de e ikkje mine."

    Johan-Kr

    WORD!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hei alle lett eller ikke lett krenkede!

    Ser Palamris bruker begrepet "naziyngel". Jeg vet ikke hva han egentlig mente, men jeg "tror" ( det man etter sigende skal gjøre i Kirken )
    at han mente at de som "angriper" "woke" er naziyngel. Og det kan faktisk meget mulig være riktig at de er. Men slik han så langt har formulert seg er det faktisk mulig å tolke utsagnet slik at han mener det er de "woke" som er naziyngel. (Hvis man ønsker å være litt slem!)
    Det som da ville skje hvis en slik diskusjon dukker opp et annet sted enn her ( vi er stort sett ganske siviliserte ) og et eller annet "woke vesen" føler at "naziyngel" er rettet mot "han/hen/hun", er et utrop (øredøvende hyl!) om at Palmaris er "slem" og må kastes ut av alle plattformer. På den måten vil da Palmaris miste de fleste muligheter til å forsvare seg og kunne forklare at dette er en gedigen misforståelse. Og før den stormen som følger er over vil Palmaris være slitt i fillebiter! Det er i alle fall min oppfatning av "wokeismen".
    All mulighet til sivilisert diskusjon skal knebles og "vårt" standpunkt er det eneste som skal kunne høres! Enkelt sagt så misliker jeg sterkt
    slike forsøk på "ensretting"! Så slik sett tror jeg at Palmaris også vil kunne ha sine ord i behold om det var de "woke" han mente var naziyngel! Mangel på lyst/evne til å høre andres meninger er i allefall noe disse gruppene har til felles!.

    Til Bambi: Jeg bor langt oppe i Nord og føler meg ikke diskriminert av den grunn. I likhet med resten av landet er det mye som er feil og dumt, men jeg tror ikke det har så mye med diskriminering å gjøre. Diskriminering og korrupsjon er nok de to ord i det norske språket som blir brukt feil mest. Vi må ta vare på språket vårt slik at det dels ikke mister sin egentlige mening og det fortsatt kan benyttes for å utveksle meninger med andre som bor her i dette språkområdet. Legger vi ikke den samme meningen i ordene kan vi faktisk ikke kommunisere
    med hverandre. Og det er oppskriften på masse problemer!

    Når det gjelder de som ikke er komfortabel i sitt kjønn ( det som ble utdelt ved fødselen ) så har de så mange problemer allerede at det å krangle med dem om dette rett og slett er utidig! Slik jeg ser det er dette en privatsak som ikke angår andre enn den det gjelder. Bare det å slite seg gjennom kanossagangen hos Rikshospitalet er nok til at disse fortjer all vår støtte. Det eneste jeg har kranglet med våre venners datter om (tidligere sønn) var da hun mente at den diskriminering hun følte seg utsatt for var "RASE-diskriminering". Jeg mener fortsatt at hun ikke skiftet rase ved kjønnsskiftet! men det ville hun ikke være med på. Totalt ulogisk og min konklusjon var at kjønnsskiftet var helt, om ikke påkrevet, så i alle fall rettferdiggjort da hun uten tvil var en kvinne! Vet ikke om den kommentaren er tilgitt ennå??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om noen føler de er født i feilt kjønn og foretar behandling for dette er ikke noe jeg henger meg spesielt opp i, det er nok et vanskelig valg og det har jo vist seg at noen også vil bytte tilbake. Jeg kunne aldri finne på å stoppe noen på gata for å klargjøre hva jeg mener om dette, men inngår det i en diskusjon slik som her vil jeg selvsagt si hva min oppfatning er, jeg tror det er mye mer sårende med baksnakking mm fremfor å være saklig uenig.
    Jo, det er greit å være uenig. Men spørsmålet var kanskje mest hvor du vil trekke grensa for å opplyse andre om hva du mener. Treffer du en transperson sosialt, og vil føle trang til å si hva du mener, eller bare hvis temaet kommer opp liksom. Men det er litt off topic, så du trenger ikke svare egentlig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei alle lett eller ikke lett krenkede

    Til Bambi: Jeg bor langt oppe i Nord og føler meg ikke diskriminert av den grunn. I likhet med resten av landet er det mye som er feil og dumt, men jeg tror ikke det har så mye med diskriminering å gjøre. Diskriminering og korrupsjon er nok de to ord i det norske språket som blir brukt feil mest. Vi må ta vare på språket vårt slik at det dels ikke mister sin egentlige mening og det fortsatt kan benyttes for å utveksle meninger med andre som bor her i dette språkområdet. Legger vi ikke den samme meningen i ordene kan vi faktisk ikke kommunisere
    med hverandre. Og det er oppskriften på masse problemer!

    Når det gjelder de som ikke er komfortabel i sitt kjønn ( det som ble utdelt ved fødselen ) så har de så mange problemer allerede at det å krangle med dem om dette rett og slett er utidig! Slik jeg ser det er dette en privatsak som ikke angår andre enn den det gjelder. Bare det å slite seg gjennom kanossagangen hos Rikshospitalet er nok til at disse fortjer all vår støtte. Det eneste jeg har kranglet med våre venners datter om (tidligere sønn) var da hun mente at den diskriminering hun følte seg utsatt for var "RASE-diskriminering". Jeg mener fortsatt at hun ikke skiftet rase ved kjønnsskiftet! men det ville hun ikke være med på. Totalt ulogisk og min konklusjon var at kjønnsskiftet var helt, om ikke påkrevet, så i alle fall rettferdiggjort da hun uten tvil var en kvinne! Vet ikke om den kommentaren er tilgitt ennå??
    Jeg prøver å ikke være så veldig lettkrenket, men svarer allikevel.

    Eksempelet om de som bor nordpå var slett ikke ment på deg, men det er kanskje enkeltindivider der oppe som føler det sånn. Har jeg kanskje hørt, eller kanskje til og med førstehånds erfaring med. Men da kan det godt nevnes at hvis jeg vet om noen som mener akkurat det, så kan det godt hende de virker ganske misfornøyd med det aller meste ellers også, og egentlig litt sånn som den negative betydningen av 'woke' kanskje er ment. :)

    Fun fact: ordlista på mac'en min anerkjenner ikke woke som et ord, og syns heller jeg burde skrive koke isteden.

    Jeg er ganske sikker på at de som opplever kjønnsinkongruens egentlig stort sett for det aller meste bare vil leve livene sine i fred uten for mye krøll, men selvsagt finnes det noen transpersoner som liker å rope høyt også. Men det rase eksempelet var vel sikkert bare en slags misforståelse? ;P
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hun begår et gedigent mageplask. Omtrent alle fra høyre til venstre er enige i at sensurering av Roald Dahl og kanselleringen og kritikken mot Krogh bildet er en meget uheldig utvikling. Og hun kommer trekkende med amerikansk abort politikk. Det synes du altså er spot on? Hun er spydig også, med kommentarer om at folk ikke burde bry seg om malerier de knapt husker fra skolen. Håpløst. Trenger jeg å ha lest alle bøkene til Dahl for å skjønne at sensurering er meget problematisk? Hvis hun ikke ser at hele woke greia er i et meget farlig spor når man begynner å forandre og sensurere åndsverk, da er kortslutningen total. Ikke rart hun var en stinkende dårlig filmanmelder.
    Ja, jeg syns det er spot-on:

    Woke er kleint, følsomt og dust.
    Å være woke er å være for krenkbar, for opptatt av noe vagt og tullete og konstruert.
    «Skjerp deg!» snøfter majoriteten. «Du må da tåle såpass!».
    Tåle såpass?
    Tåle noe du selv aldri noensinne har måttet tåle. Tåle noe du anser bare som en teoretisk øvelse. Noe du anser som «språklig tvang» og sensur og veldig fort kaller «kanselleringskultur».
    Noe som blir en artig kronikk i medier som ikke tenker lenger enn nå.
    Noe som foregår i andre land og som minoriteter importerer for å gjøre akkurat ditt liv vanskelig.
    I andre land – deriblant USA, «beacon of democracy» – møter de woke med LOVFORSLAG.
    Lover som vil forby å undervise om slaveri, om afro-amerikansk historie; som vil forby andre kjønnsuttrykk enn det binære, som vil forby kvinner abort, som vil forby prevensjon og som vil kalle dragshow for barnemishandling.
    Du har aldri blitt forbudt noe.
    Tvert imot.
    Du blir hyllet som en helt og martyr fordi du har kalt noen «for mørkhudet», «for maskulin» og «for skjør».
    Du fniser av woke.
    Men selv er du den wokeste av alle.
    Plutselig er du opptatt av et maleri du aldri har sett IRL, som du kanskje vagt husker fra ungdomsskolen, men som du brått anser som det viktigste som noensinne er skapt.
    Du skjønner ikke hva woke er.
    • Woke er å gi ungene dine en barndom du selv ikke hadde fordi det å stille spørsmålstegn ved autoriteter på 70- tallet var uhørt.
    • Woke er å gi søsteren din makt tIl å si «nei» til noen som synes hun bør «tåle det».
    • Woke er å be om frihet, om å bli behandlet som et individ og ikke «sheeple», om å få lov til å kritisere, om å få lov til å spørre «hvorfor det?».
    Ting du tar for gitt, men som du gjør narr av når noen mindre enn deg forsøker å ta disse tingene i bruk.
    🤷🏻‍♀️
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Ja, jeg syns det er spot-on:



    🤷🏻‍♀️
    En copy/paste og ingen argumenter. Bra jobbet.

    Hva synes du sensur av åndsverk har med abort, prevensjon og dragshow å gjøre? Hun skriver nok den kronikken på bakgrunn av den berettigede kritikken mot de to sakene (bøker og maleri), og all støyen som har vært rundt det. Det blir et merkelig sammensurium, og jeg tror også Møystad Engseth er imot sensur av åndsverk. Derfor blir timingen hennes helt på trynet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal garantere det hadde vært ramaskrik hvis maleriet viste oppdagelsen av transpersoner I Amerika og ble gjemt i kjelleren.
    Det måtte selvfølgelig få æresplassen på galleriet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En copy/paste og ingen argumenter. Bra jobbet.

    Hva synes du sensur av åndsverk har med abort, prevensjon og dragshow å gjøre? Hun skriver nok den kronikken på bakgrunn av den berettigede kritikken mot de to sakene (bøker og maleri), og all støyen som har vært rundt det. Det blir et merkelig sammensurium, og jeg tror også Møystad Engseth er imot sensur av åndsverk. Derfor blir timingen hennes helt på trynet.
    Kunne ikke se at hun nevnte bøkene til Roald Dahl med et eneste ord. Og det er ikke så mye å argumentere for eller mot, jeg syns hun traff bra. Du derimot setter opp stråmenn angående hva du mener at hun egentlig mente med det hun skrev. Jammen er du ikke litt spydig også, i tillegg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg skal garantere det hadde vært ramaskrik hvis maleriet viste oppdagelsen av transpersoner I Amerika og ble gjemt i kjelleren.
    Det måtte selvfølgelig få æresplassen på galleriet.
    Jeg syns også det er teit å fjerne bildet med argumenter om at det er kolonisme eller hva det var, men utenom det skjønner jeg ikke hva i helvete du egentlig snakker om her nå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Når det gjelder dette med kjønnsinkongruens, så er den diskusjonen et minefelt så det holder. Det som er helt sikkert er at man risikerer at mennesker blir ødelagt for livet ved å gi de operasjoner som er irreversible. Det dukker opp fler og fler eksempler på folk som angrer etter "kjønnsskifte". Og, man må skille mellom sex og legning. Det finnes heterofile som eksperimenterer i sex med begge kjønn for eksempel. Hvem folk deler seng med eller hva de kler seg i burde være revnende likegyldig for alle utenom individet selv. Opplev gjerne at du er kvinne, mann, hen/han/,hun, frosk, øgle eller hva som helst. Men det finnes kun to biologiske kjønn, like sikkert som at jorda er rund.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Kunne ikke se at hun nevnte bøkene til Roald Dahl med et eneste ord. Og det er ikke så mye å argumentere for eller mot, jeg syns hun traff bra. Du derimot setter opp stråmenn angående hva du mener at hun egentlig mente med det hun skrev. Jammen er du ikke litt spydig også, i tillegg.
    Altså, hun har jo noen saker som det er lett å sympatisere med. Men kronikken kommer rett i kjølvannet av de to sakene. Klar skivebom. Hun nevner maleriet da, og er ikke rent lite sarkastisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn