Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    I saken om Hege Grostad som flere av oss diskuterte for et års tid siden ligger det nå an til at politiet blir bøtelagt for urettmessig å ha delt informasjon om hene med Trondheim kommune.
    Nok et eksempel på at hver eneste gang politiet utvidet tilgang til å lagre opplysninger om deg så er det all grunn til å protestere. De viser gang på gang at de ikke er kapable til og ikke har kultur til å behandle personopplysninger tilstrekkelig sikkert og med tilstrekkelig diskresjon.

    Vil gi bot for å ha delt informasjon om samfunnsdebattant
    Spesialenheten mener Øst politidistrikt bør få 80.000 kroner i bot etter at de delte etterretningsinformasjon om samfunnsdebattant Hege Grostad.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    @ Trane.
    Det er nok selvsagt hyggelig for damen at hun får "rett" til slutt, men foretaksstraff som dette er er jo fullstendig idiotisk!
    Bota bør gis til den/de tjenestemenn som gjorde feilen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er vel vanskelig for Ole Olsen å starte en krig mot nabolandet.
    Det er jo en dramatisk feil i vårt lovverk! Det burde jo være enhver nordmanns føderett å kunne erklære krig mot Sverige!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nok et eksempel på at det er feil person som sitter på tiltalebenken.
    Joda men.........................!

    "Noen" må jo stilles for retten, og det skulle da ta seg ut om vi begynte å stille de som er ansvarlige for at folk uten tilstrekkelig erfaring settes til oppgaver de klart ikke behersker!

    Dette er jo omtrent som å sette en stakkar som kjører privatbil med "L" bakpå til å kjøre en stor semitrailer. I "min verden", og sikker din også, bør ansvaret ligge på den som beordrer noe slikt, men nå er det jo slik at folk som virkelig har ansvar for mye av galskapen i samfunnet lister seg rundt på gummisåler og hele tiden kaster andre under bussen. Vi har ikke mye tradisjon i Norge for å stille folk med de høyeste lønnstrinnene til ansvar for deres synder. DESSVERRE!
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det er forskjell på folk og røvere ! Om pensjonsreformen:

    "Vedtaket førte til at alle offentlige ansatte som var født mellom 1944 til og med 1953, og som jobbet etter de fylte 67 år, ble fratatt helt eller delvis det de hadde betalt inn til statens pensjonskasse – altså penger som hadde blitt betalt inn og som skulle kommet tilbake i form av pensjon. Dette gjaldt selvsagt også stortingsrepresentantene.
    Etter noen måneder kom det reaksjoner fra noen av stortingsrepresentantene som hadde satt seg inn i virkningene av dette vedtaket. De hadde jo også betalt inn til statens pensjonskasse med to prosent av sin arbeidsinntekt. Når de oppdaget dette, forlangte de en endring.

    Og Stoltenberg gjorde en endring – han fikk med seg Stortinget på å gjøre et unntak for stortingsrepresentantene.
    Alle offentlige ansatte født i 1944 til og med 1955 blir helt eller delvis fratatt sine pensjonsinnskudd. Unntaket er stortingsrepresentantene."


    1676723783294.png

    Staten stjeler pengene våre (msn.com)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    En ting er sikkert, vi trenger ikke hjelp av svensker de har klart å ruinere eget land med sin latterlige politisk korrekthet og overfølsomhet, eier man en original pippi bok åker man vel rett på glattcelle om det bli oppdaget, og nå skal disse gå i gang med kanselering her også…

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.670
    Antall liker
    1.914
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Riktig nok ikke justert på de norsk språklige utgavene enda

    Endringene er gjort i nye utgivelser av engelske utgaver, og kun i de av forfatterens bøker som er rettet mot barn. Ifølge The Guardian er det gjort hundrevis av endringer i originalteksten, blant annet har det blitt lagt til avsnitt som ikke er skrevet av Dahl selv.

    I boken «Heksene» slutter et avsnitt som forklarer hvorfor hekser er skallet under parykkene sine, med en ny setning: Det er mange andre grunner til at kvinner kan bruke parykker, og det er absolutt ingenting galt med det.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Tja vil det ikke være mer synlig om man merker en konkret nedgang på det produktet fremfor en generell nedgang som like godt kan være et utslag av dårligere kjøpekraft, å være konkret er jo en vanskelig øvelse i disse dager, men min erfaring er nok at det virker mye bedre, selv om noen får såre tær.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Tja vil det ikke være mer synlig om man merker en konkret nedgang på det produktet fremfor en generell nedgang som like godt kan være et utslag av dårligere kjøpekraft, å være konkret er jo en vanskelig øvelse i disse dager, men min erfaring er nok at det virker mye bedre, selv om noen får såre tær.
    Vel når Sian sier hopp, beholder iallefall jeg beina på jorda.
    Ole Hovengen ble ekskludert fra FrP pga sin befatning med Sian
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Så det er budbringer som betyr noe ikke budskapet, og du har tydeligvis mer oversikt over sian enn jeg, uansett for meg er en faktainformasjon helt uavhengig av hvem som leverer den, fakta er fakta og vurderes fra hva det er og ikke eventuelle intensjoner fra budbringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Så det er budbringer som betyr noe ikke budskapet, og du har tydeligvis mer oversikt over sian enn jeg, uansett for meg er en faktainformasjon helt uavhengig av hvem som leverer den, fakta er fakta og vurderes fra hva det er og ikke eventuelle intensjoner fra budbringer.
    Fakta er at Orkla har endret navn på noen godterier.
    Ingen ting om knefall for islam i deres begrunnelse.
    Du derimot videreformidler en relativ stygg, islamofobisk og homofobisk facebook tråd.
    Regner med du går god for innholdet der.
    Men det får stå for din regning
    Hadde noen ytret seg slik her regner jeg med at moderator hadde grepet inn!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Hvorfor trekker du inn koranen i noe som kan forklares med design og markedsføring?
    Det står jo noe i Koranen om at "du skal ikke tjene penger på påsken..."
    Ved nærmere ettertanke så gir Koranen beng i hele påsken, uten å ha lest den vil jeg likevel anta at den overhode ikke er omtalt.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Fakta er at Orkla har endret navn på noen godterier.
    Ingen ting om knefall for islam i deres begrunnelse.
    Du derimot videreformidler en relativ stygg, islamofobisk og homofobisk facebook tråd.
    Regner med du går god for innholdet der.
    Men det får stå for din regning
    Hadde noen ytret seg slik her regner jeg med at moderator hadde grepet inn!

    Jeg går god for hva jeg sier og skriver så får andre stå for sitt og jeg videreformidler ikke en dritt, jeg kommenterte virkingen av en generell vs spesifik boikott utløst av en endring av produktet, og så sant ikke endringen er faket så har jeg mitt på det tørre.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.349
    Antall liker
    10.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Marsipan er nå uansett en arabisk oppfinnelse som kom til Europa med maurerne, så om man hater Koranen/muslimer/arabere generelt burde man kuttet ut slik kost året rundt. (I likhet med tallet 0 som også burde fjernes)🤣🤣🤣
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.774
    Torget vurderinger
    23
    Hvem faen eter nå marsipan da? Fryktelig søl!! Og bælusunt..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Vil tro at man ikke finner "Det som tidligere het påskegodteri" til redusert pris etter påske i år.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Riktig nok ikke justert på de norsk språklige utgavene enda

    Endringene er gjort i nye utgivelser av engelske utgaver, og kun i de av forfatterens bøker som er rettet mot barn. Ifølge The Guardian er det gjort hundrevis av endringer i originalteksten, blant annet har det blitt lagt til avsnitt som ikke er skrevet av Dahl selv.

    I boken «Heksene» slutter et avsnitt som forklarer hvorfor hekser er skallet under parykkene sine, med en ny setning: Det er mange andre grunner til at kvinner kan bruke parykker, og det er absolutt ingenting galt med det.
    I utgangspunktet er jeg ikke tilhenger av å gjøre om på originalverker på denne måten, men i dette tilfellet kan jeg nesten skjønne det litt etter å ha nylig lest Charlie og sjokoladefabrikken på nytt med 2022-øyne. Det er ikke alle beskrivelsene og betraktningene som har stått seg så godt, for å si det sånn. Tror også det er viktig å huske på at barn kan være sårbare, og at negative beskrivelser av f.eks. overvektige barn kan sette spor i sarte barnesinn. 🤷🏻‍♀️
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å si bort med hele det arabiske tallsystemet.
    Vi lever tross alt i MMXXIII
    Nå er vel kanselering litt mer deres greie, jeg synes slik er tåpelig og denne forflatingen av språket er jo latterlig, hater….. når man har kjent på hat vet man at dette ikke kan være en vedvarende tilstand for da ville man ikke kunne fungere.

    Og av en eller annen merkelig grunn er slike som dere, som garantert ikke løp rund på bedehusene voldsom ivrig etter å forsvare islam, hva er greia? Er dere bare uopplyste om hvordan tilstanden er der islam råder?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Nå er vel kanselering litt mer deres greie, jeg synes slik er tåpelig og denne forflatingen av språket er jo latterlig, hater….. når man har kjent på hat vet man at dette ikke kan være en vedvarende tilstand for da ville man ikke kunne fungere.

    Og av en eller annen merkelig grunn er slike som dere, som garantert ikke løp rund på bedehusene voldsom ivrig etter å forsvare islam, hva er greia? Er dere bare uopplyste om hvordan tilstanden er der islam råder?
    Jeg forsøker bare etter fattig evne å forsvare toleranse og bekjempe intoleranse.
    Uansett hvilke gruppe det må komme fra.
    For de "rett troende" blir jeg vel da sett på som en overløper.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fakta er at Orkla har endret navn på noen godterier.
    Ingen ting om knefall for islam i deres begrunnelse.
    Du derimot videreformidler en relativ stygg, islamofobisk og homofobisk facebook tråd.
    Regner med du går god for innholdet der.
    Men det får stå for din regning
    Hadde noen ytret seg slik her regner jeg med at moderator hadde grepet inn!
    Hvordan er den tråden homofobisk egentlig? Kanskje det var noe jeg ikke fikk med meg?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forsøker bare etter fattig evne å forsvare toleranse og bekjempe intoleranse.
    Uansett hvilke gruppe det må komme fra.
    For de "rett troende" blir jeg vel da sett på som en overløper.
    Da er det veldig spesielt at din iver er så stor for å forsvare det mest intolerante som er blitt introdusert i det norske samfunnet og ja det finnes sikkert innslag av noen som mindre tolerante, men ikke i mengder som kan påvirke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Da er det veldig spesielt at din iver er så stor for å forsvare det mest intolerante som er blitt introdusert i det norske samfunnet og ja det finnes sikkert innslag av noen som mindre tolerante, men ikke i mengder som kan påvirke.
    Siter meg please om du kan, eller trekk det utsagnet tilbake!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Siter meg please om du kan, eller trekk det utsagnet tilbake!

    Neppe noe jeg gidder bruke energi på, ikke at det er nødvendig heller, bare et par innlegg over her lier du av deg om islamofobi som er kun et tulleord brukt for å unngå debatt og stilne kritikk.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Marsipan er nå uansett en arabisk oppfinnelse som kom til Europa med maurerne, så om man hater Koranen/muslimer/arabere generelt burde man kuttet ut slik kost året rundt. (I likhet med tallet 0 som også burde fjernes)🤣🤣🤣
    Det er delte meninger om det, noen mener den oppsto i Spania kan man lese. En annen ting er hvor mange forandringer som skal til før noe egentlig bør skifte navn elller ikke regnes som en opprinnelse. Marsipanen som vi kjenner i dag er nok først og fremst europeisk, siden 1600 tallet. Det kan jo også være at både arabere og andre har eksperimentert med de samme ingrediensene.

    Jeg blir alltid nysgjerrig når denne type påstander dukker opp i diskusjoner, måtte google litt.. og nå fikk jeg selvsagt lyst på marsipan. Som er fryktelig godt, særlig med mørk sjokolade rundt!
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.113
    I utgangspunktet er jeg ikke tilhenger av å gjøre om på originalverker på denne måten, men i dette tilfellet kan jeg nesten skjønne det litt etter å ha nylig lest Charlie og sjokoladefabrikken på nytt med 2022-øyne. Det er ikke alle beskrivelsene og betraktningene som har stått seg så godt, for å si det sånn. Tror også det er viktig å huske på at barn kan være sårbare, og at negative beskrivelser av f.eks. overvektige barn kan sette spor i sarte barnesinn. 🤷🏻‍♀️
    De skal bytte ut tjukk med enorm og stygg med ekkel, usikker på om det er veldig mye «bedre» . Vi får høre med noen foreldre med oppdaterte 2023 briller.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    De skal bytte ut tjukk med enorm og stygg med ekkel, usikker på om det er veldig mye «bedre» . Vi får høre med noen foreldre med oppdaterte 2023 briller.
    Flott det, samtidig som influensere forteller unge piker at de fylle på med silikon og Botox for å bli vakre. Og influenserne tjener lassevis med penger på "tipsene"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn