Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.868
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Snorre Valen svinger pennen over Minister Sigbjørn Gjelsviks famøse utspill og kommentarer om FFI- rapporten han selv hadde bestilt, og som han ville holde hemmelig. Norske media får også så hatten passer i artikkelen.

    Klassekampen har som vanlig et alternativt syn på saken, og tar Gjelsvik i forsvar - ikke overrasket.

    På lederplass tar Klassekampen Gjelsvik i forsvar, og skriver at «forskerne hadde nok ikke lengst framme i pannebrasken at ministeren som mottok scenarioene, er tidligere leder av Nei til EU og prosjektleder for Alternativrapporten, som utredet EØS-alternativer. Gjelsvik kjenner godt både mange av personene og argumentene som forskerne ser for seg at kan gå fremmede makters ærend. Det er bra at han sier fra når han ser at legitime politiske ståsteder diskrediteres».

    Vis vedlegget 861639
    Sigbjørn Gjelsvik, Demokrati | Gjelsviks overdrevne selvtillit illustrerer hele problemet (nettavisen.no)

    Dr.E
    Stort hode og smale skuldre er jeg veldig skeptisk til!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert @Cash 63 som hadde liten tid - skulle til vinylsjappa og fynde!!

    Jeg har selv blitt tatt i fartskontroll med en Puch Maxi (!!) moped som 16-åring! Hadde drøyt 60 km. i 50 sone. Slapp med advarsel da.
    Og hva slags sylinder & gasser var det på den da...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kom til å tenke på en innsender i Hot Rod Magazine som spurte om det ville være mulig å trimme en 1967 Ford Mustang til å komme opp i 150 mph «without any body modifications». Svaret var, etter hukommelsen, «Yes, but it will be hard to avoid body modifications when it hits the bottom of the very high cliff you will need to drop it from.»
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Torbjørn Bongo (formann i Norges Offisers- og Spesialist-forbund) m.fl. påpeker skrikende mangler ved Norges forsvar. Og han har helt rett, selvfølgelig, økningen i neste årst budsjett er langtfra nok. Igjen observeres det til kjedsomhet, skremmende sådan, det enorme spriket mellom virkelighetsforståelsen til toppledelsen kontra den ute ved avdelingene og på fartøy. Det må bli slutt på skjønnmalingen uttalte Ine Eriksen Søreide (daværende forsvarsminister) på en tale i Oslo Militære Samfund. Det varte ikke lenge.....

    1666774053786.png
    Norges forsvarsevne: - Slakter Norges forsvarsevne (dagbladet.no)

    Dr.E
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert @Cash 63 som hadde liten tid - skulle til vinylsjappa og fynde!!

    Jeg har selv blitt tatt i fartskontroll med en Puch Maxi (!!) moped som 16-åring! Hadde drøyt 60 km. i 50 sone. Slapp med advarsel da.
    Da du var 16 år?? Det er så jævlig lenge siden at politiet ikke hadde som hovedoppgave å fylle statskassen! Den gangen var oppgaven å rettlede og å oppdra! Man tok det ikke så tungt med hastighet da.

    Men det var jo en veldig god til å vokse opp i da!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Den absolutt beste tiden å vokse opp i her til lands, uten tvil. Alle kunne velge utdanning, jobb var ikke noe problem uansett nivå, tillatt å kjøre bil i Oslo uten å bli flådd, terrorister var nesten ikke funnet opp og bolig var en smal sak å skaffe seg. Ikke var det hjelmpåbud på mopeden heller! I det hele tatt, den følelsen av frihet og optimisme som rådde da vil vi aldri få tilbake dessverre. :cry::cry:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vi burde egentlig være litt takknemlige vi som vokste opp med friheten på den tiden.
    Kanskje skal vi være litt takknemlige for at skader og dødsfall i trafikken (og mange andre steder) har gitt oss en viss frihet underveis, også....? :)

    I 1970 mistet 560 mennesker livet i trafikken. Med 95 drepte i 2020, har vi i perioden fra 1970 hatt en nedgang i antall drepte på mer enn 80 prosent, samtidig som trafikken har nesten firedoblet seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.846
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var før det ble forbudt for barn å slå seg, eller gjøre noe som potensielt kunne medføre skade på noen - en av én milliard gang.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Fytte grisen for noen svindlere. Ganske lett altså å lage seg en forening for en stakkarslig gruppe og melke en godtroende Stat/myndighet. Hva blir det neste ? foreningen for arbeidsløse utstøtte audiofile som trenger penger til strømremedier…
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4


    SISTE: Politiadvokat Ragna Flækøy Skjåkødegård legger ned påstand om at Carew dømmes til 2 år fengsel, og en bot på 540.000 kroner.

    – Det stortinget har bestemt er at det å oppgi uriktig informasjon til Skatteetaten er straffbart. Også for folk som er ålreit, sånn som Carew, sier førstestatsadvokat i Økokrim, Marianne Bender, og fortsetter:
    – Loven er lik for alle, den skal ikke være strengere for Carew, men heller ikke snillere.


    Dette er så ironisk, midt oppi sakene med alle politikerne som har jukset med skatten
    Skulle tro det var kødd
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Dette er så ironisk, midt oppi sakene med alle politikerne som har jukset med skatten
    Skulle tro det var kødd
    Det skulle da tatt seg ut at rikspolitikere skulle straffes for noe som helst! Det må da finnes grenser! Makan!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Men kommentator redaktør i E24 duger de til.
    Har hørt bedre funderte kommentarer i diverse gymnasiast sammenhenger.
    SARKASME kjære Hønndjevel, SARKASME!

    Mulig det er for sent på kvelden til at du fikk med deg det?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo


    SISTE: Politiadvokat Ragna Flækøy Skjåkødegård legger ned påstand om at Carew dømmes til 2 år fengsel, og en bot på 540.000 kroner.

    – Det stortinget har bestemt er at det å oppgi uriktig informasjon til Skatteetaten er straffbart. Også for folk som er ålreit, sånn som Carew, sier førstestatsadvokat i Økokrim, Marianne Bender, og fortsetter:
    – Loven er lik for alle, den skal ikke være strengere for Carew, men heller ikke snillere.


    Dette er så ironisk, midt oppi sakene med alle politikerne som har jukset med skatten
    Skulle tro det var kødd
    For stortingspolitikere gjaldt vel også saken noe om hvor man bodde?
    Men det er jo ikke lett å skjønne regler man har laga sjæl!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Nytt fra Gnore.

    Godt over en måned etter at Nav ga meg penger jeg ikke hadde bedt om, gjennom en feil de hadde gjort, har jeg ennå ikke «fått lov» til å betale tilbake. Og jeg skylder nå også Nav en betydelig sum jeg aldri fikk i utgangspunktet.

     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Nytt fra Gnore.

    Godt over en måned etter at Nav ga meg penger jeg ikke hadde bedt om, gjennom en feil de hadde gjort, har jeg ennå ikke «fått lov» til å betale tilbake. Og jeg skylder nå også Nav en betydelig sum jeg aldri fikk i utgangspunktet.

    Og denne er super:
    "Men ikke ennå. Først må jeg få et brev fra Nav innkreving.
    Ja vel. Men jeg har ennå ikke fått det brevet. Jeg vet ennå ikke når eller hvordan jeg kan få betalt tilbake. Men nå skylder jeg Nav over 20.000 kroner mer enn de utbetalte til meg ved en feil. Fordi jeg må betale tilbake summen før skatt, mens jeg fikk summen etter skatt."

    En får altså, avhengig av beløpets størrelse, lov å legge ut for skatten på dette inntil skatteoppgjøret for angjeldende år er ferdig.
    Var det tidlig på året kan en sitte med et betydelig beløp i minus i godt over et år før en får det tilbake fra skatteetaten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    En del ( en god del? ) av prosedyrene til NAV er så totalt gjennomført idiotiske at man det faktisk er all grunn til å lure på intelligensen til den//de som har laget dem....
    I det minste bra at de begikk denne brøleren med henne, siden det sikkert også har skjedd med andre, som ikke har hennes mulighet til å få dem til å ta seg sammen. (Ha-ha!)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    Det må da for F... være enkelt å ha et system der hen som får for mye betaler det tilbake, og at NAV ordner skatten med skattemyndighetene?
    Har selv hatt SI på nakken, får jeg penger tilbake på skatten har de ingen problemer med motregning der.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om jeg skulle være så uheldig å bli avhengig av NAV, før jeg går av med pensjon, tror jeg det gjelder å finne en vei ut snarest mulig. En vei som ikke risikerer livsforsikringen.

    Jeg misunner virkelig ikke de som er prisgitt det systemet der.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om du blir alvorlig sjuk, med en godt eller forholdsvis kjent sykdom, går det meste på skinner. Det gjorde det i alle fall da kona mi ble alvorlig sjuk, og flere andre i min bekjentskapskrets. Om diagnosen blir noe mer obskurt, gjerne psykisk, for ikke å snakke om noe sosialgreier, blir det visst fort en annen skål....
    Saken over er bare rett og slett absurd.... den sjukdommen kalte vi for Byråkratitis Vulgaris...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.846
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Privatisering av politiet; kjempeidé! Hvor kommer alle disse geniene, som finner slike overmåte geniale løsninger, fra?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Idiotene har tydeligvis aldri vært utsatt for en cocky overivrig vekter som alltid har drømt om å bli politi, men som heldigvis aldri slapp inn på politiskolen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Om jeg skulle være så uheldig å bli avhengig av NAV, før jeg går av med pensjon, tror jeg det gjelder å finne en vei ut snarest mulig. En vei som ikke risikerer livsforsikringen.

    Jeg misunner virkelig ikke de som er prisgitt det systemet der.

    I så fall, vær snill med lastebilsjåfører. Det er alt for mange av dem som blir brukt som verktøy for selvmord!
    De synes ikke det er særlig hyggelig!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Fin godtgjørelse for vektere som blir tildelt dagvakt og mister muligheten til å banke opp folk på byen.
    Jeg jobbet en periode som Securitas vakt på et varehus i Bartebyen, mens jeg avtjente førstegangstjenesten.
    Har aldri banket opp en enste sjel!
    Det nærmeste jeg kom til å ta tak i noen var da jeg ble litt mistenksom overfor en kvinnelig kunde som surret rund i klesavdelingen
    uten mål og mening og som aldri syntes å virkelig lete etter noe klesplagg. Det var en kollega i sivil på jakt etter butikktyver!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.846
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg jobbet en periode som Securitas vakt på et varehus i Bartebyen, mens jeg avtjente førstegangstjenesten.
    Har aldri banket opp en enste sjel!
    Det nærmeste jeg kom til å ta tak i noen var da jeg ble litt mistenksom overfor en kvinnelig kunde som surret rund i klesavdelingen
    uten mål og mening og som aldri syntes å virkelig lete etter noe klesplagg. Det var en kollega i sivil på jakt etter butikktyver!
    Dette går ikke på vekterstandens skikkethet eller hvorvidt det finnes idioter der- det finnes det nok av i politiet også, derimot det prinsipielle; politimakt er et offentlig anliggende òg ansvar. Slikt kan ikke privatiseres.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I ca 15 år drev jeg jevnlig som lærer ved Voksenopplæringa i Forsvaret, og i en periode rundt 1990 var det populært med vekterkurs... I pauser, og særlig under langpauser i kantina, var det nokså lett å fastslå hvem egentlig aldri skulle fått delta på de kursene. En del av deltagerne var også lokale sivile, som jeg kjente gost til fra nærmiljøet.... Det er ingen tvil om at det er en god del vektere derute som aldri skulle fått utdelt uniform........

    EDIT: Jeg hadde ingenting med de kursene å gjøre..
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Privatisering av politiet; kjempeidé! Hvor kommer alle disse geniene, som finner slike overmåte geniale løsninger, fra?

    På den annen side Lars Erik, når vi ser hvordan Politiet (med stor P, i motsettning til Tyttebærpolitiet med stor T) jobber.
    Ref Fritz Moen, ref Viggo, ref Orderud etc etc etc. Betyr det egntlig noe som helst om vi bytter dem ut?

    UP kan overføres til Ligningskontorene for deres jobb synes i dag primært å være styrking av Statskassen og ikke trafikksikkerhet,
    veiledning og "oppdragelse" av trafikantene!

    Kriminalpolitiet kan jo overføres til NRK TV eller TV2, så kan sakene kjøres som realityprogram på TV med utstemming av mistenkte!
    Det virker jo ikke som at det skulle gi dårligere rettssikkerhet enn dagens system?

    Øvrig politiarbeid kan galant overlates til en datamaskin som sender ut e-poster med meldinger om at "Saken er henlagt"!

    Hva vi skal gjøre med domstolene vet jeg ikke helt. Overlate deres oppgaver til mobben med tilgang på lyktestolper og lange tau? Eller
    det gamle vikinge systemet der de som skulle dømmes ble ført fram på tingsamlingen! Ref saken med voldtektsmannen som fikk 60
    dager for voldtekt av ei ung jente som etter overgrepet har minst ett selvmordsforsøk bak seg og klippekort til ulike psykiatriske institusjoner. Livet er helt ødelagt for henne! Se dette i sammenheng med Carew som ligger an til 2 år bak murene for å ha betalt for lite skatt! Hvilket flere på Stortinget også har gjort, uten å bli straffet for det!

    Og så spør man hvorfor Stutumene formerer seg som ( fyll inn med noe passende! ) og høreekstrem populisme er på rask frammars?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.846
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På den annen side Lars Erik, når vi ser hvordan Politiet (med stor P, i motsettning til Tyttebærpolitiet med stor T) jobber.
    Ref Fritz Moen, ref Viggo, ref Orderud etc etc etc. Betyr det egntlig noe som helst om vi bytter dem ut?

    UP kan overføres til Ligningskontorene for deres jobb synes i dag primært å være styrking av Statskassen og ikke trafikksikkerhet,
    veiledning og "oppdragelse" av trafikantene!

    Kriminalpolitiet kan jo overføres til NRK TV eller TV2, så kan sakene kjøres som realityprogram på TV med utstemming av mistenkte!
    Det virker jo ikke som at det skulle gi dårligere rettssikkerhet enn dagens system?

    Øvrig politiarbeid kan galant overlates til en datamaskin som sender ut e-poster med meldinger om at "Saken er henlagt"!

    Hva vi skal gjøre med domstolene vet jeg ikke helt. Overlate deres oppgaver til mobben med tilgang på lyktestolper og lange tau? Eller
    det gamle vikinge systemet der de som skulle dømmes ble ført fram på tingsamlingen! Ref saken med voldtektsmannen som fikk 60
    dager for voldtekt av ei ung jente som etter overgrepet har minst ett selvmordsforsøk bak seg og klippekort til ulike psykiatriske institusjoner. Livet er helt ødelagt for henne! Se dette i sammenheng med Carew som ligger an til 2 år bak murene for å ha betalt for lite skatt! Hvilket flere på Stortinget også har gjort, uten å bli straffet for det!

    Og så spør man hvorfor Stutumene formerer seg som ( fyll inn med noe passende! ) og høreekstrem populisme er på rask frammars?
    Se to innlegg over ditt.

    Det er det prinsipielle som er viktig; utøvelse av makt kan ikke privatiseres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn