Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.296
    Antall liker
    9.142
    Luring den der ulven, vet hvor maten er..



     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.207
    Synes du det er verdt å risikere menneskeliv pga. ett eneste hvalross individ? Jeg tipper alle er enige om at det er synd at den måtte bøte med livet, men om du prøver å tenke rasjonelt et øyeblikk? Ønsker du å se krigstyper i VG om 10 åringen som druknet etter å ha blitt dratt under?
    15 personer druknet bare i juli, helt uavhengig av hvalrossen. Å oppholde seg i vannet innebærer en viss risiko og den risikoen ble i kun ubetydelig grad endret av det faktum at det svømte en enkelt hvalross rundt omkring i Oslofjorden. Og nå er dessuten badesesongen over. Ingen andre land den har vært innom vurderte avliving, men det er standard prosedyre i Norge at med én gang et dyr blir ansett som potensielt farlig for mennesker så skal det avlives. Samme hvis en moskus forviller seg ned til Oppdal, den skytes så snart den blir oppdaget. Og det er legitimt og betimelig å være kritisk til praksisen om at dyr i norsk fauna skal avlives så snart de kommer i konflikt med menneskeinteresser.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    15 personer druknet bare i juli, helt uavhengig av hvalrossen. Å oppholde seg i vannet innebærer en viss risiko og den risikoen ble i kun ubetydelig grad endret av det faktum at det svømte en enkelt hvalross rundt omkring i Oslofjorden. Og nå er dessuten badesesongen over. Ingen andre land den har vært innom vurderte avliving, men det er standard prosedyre i Norge at med én gang et dyr blir ansett som potensielt farlig for mennesker så skal det avlives. Samme hvis en moskus forviller seg ned til Oppdal, den skytes så snart den blir oppdaget. Og det er legitimt og betimelig å være kritisk til praksisen om at dyr i norsk fauna skal avlives så snart de kommer i konflikt med menneskeinteresser.
    Helt enig, i grunn.
    Det er legitimt å ha det syn at man lar ville dyr i fred, og lar dem leve. Aktuelle hvalross viste liten eller ingen angst for å omgås mennesker, og det ville jo vært rimelig problematisk dersom noe hendte på stranda i Sandvika; da ville opinionen hatt diametralt motsatt syn på saken. For hvor var myndighetene? Hvorfor tok man ikke ut hvalrossen før det var for sent??

    Det skapte ellers en god del kostnader og irritasjon for de som fikk ødelagt sine båter, ikke akkurat ønskelig at dyr velger å rasere for hundretusener når de forviller seg.

    Det sagt, jeg mener man skal holde seg unna ville dyr så godt det går, dumheten som ble vist fra et stort antall østlendinger disse hektiske uker, er intet annet enn trist å bivåne. Så det er liten tvil om at skylda for avlivingen ligger hos "folk flest", som ikke aner hvordan man skal la dyr være i fred.

    1660639010310.png

    Men det er flere aspekter her. Mennesker avliver dyr hele tiden. Vi slakter store antall, vi holder dem innestengt, vi kjører over dem med bil, vi skyter dem med jaktrifle, vi harpunerer dem, osv. i det uendelige. Denne ene hendelsen er en regndråpe i havet, men den forteller oss noe om hvordan vi har mistet kontakten med naturlig forhold til ville dyr. Hold avstand! La dyra leve sine liv i fred!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.673
    Antall liker
    15.774
    Torget vurderinger
    2
    Vi burde bevart hvalrossens opprinnelige oppholdssteder.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    9.816
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Man kan jo mene mangt om både hvalross og ulv, det håpløse her er engasjementet blant folk. Høylytte protester, innsamling til minnestatue (!), det er jo fullstendig tåpelig. Kanskje til og med frontet av de samme menneskene som ikke evnet å holde avstand i utgangspunktet.

    Sånt får en til å lure på hvor dumme folk egentlig er.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Vi burde bevart hvalrossens opprinnelige oppholdssteder.

    Presis! Viser man respekt for dyr, så lar man dem i fred, og verner deres naturlige habitat.

    Dyr som åpenbart roter seg inn i feil strøk kan ikke få blanko til å koste hva som helst, men et pragmatisk og tålmodig syn på dem, ville være fordelaktig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ok, jeg bare kjenner til andre tilfeller der vedkommende har blitt nektet penger pga det var penger på bok. Måtte bruke opp dette og helst ha masse inkassokrav før det var snakk om noe hjelp å få.
    Men mulig ting er annerledes nå
    Det er ulike ordninger i NAV systemet.
    Penger til livsopphold får man ikke hvis man har penger på bok.
    Arbeidsledighetstrygd er en rettighet du opparbeider deg hvis du har vært i arbeid og har tjent minimum 1,5 G siste år og denne trygden vil bli utbetalt i 2 år hvis du er reell arbeidssøker og den er uavhengig av formue.
    Arbeidsavklaringspenger er også uavhengig av formue, men er også tidsbegrenset som arbeidsledighetstrygd men denne kan du ha i 3 år
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.897
    Torget vurderinger
    23

    Only in Norway....... 😖 😖 😖

    "Produsenter" av strøm må permitere... har ikke råd til strøm


    FVN: Ansatte ved Rec Solar har fått permitteringsvarsel
    46 minutter siden - 15:18
    Kristoffer Solberg

    Ansatte ved sørlandsbedriften har Rec Solar har fått permitteringsvarsel. Det skriver Fædrelandsvennen fredag.
    Permitteringene var ventet. Torsdag omtalte Børsen at de ansatte i bedriften hadde fått beskjed om at solcelleprodusenten stopper sin produksjon.
    - De ansatte har fått beskjed om at bedriften ikke kan drifte videre med disse strømkostnadene, sa hovedtillitsvalgt, Andreas Haddeland til Børsen.


     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.141
    Antall liker
    9.466
    RECs produkt er kun en råvare for solcellepaneler. Slik går det når man ikke foredler råvaren i Norge, men lar kineserne ta seg av den saken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Alle som går overende nå vil sikker skylde på strømprisene i håp om å bli bailet ut. Krevende å vite hvem det faktisk er reelt for og hvem som uansett ikke var liv laga.

    g-sport konket feks er par måneder for tidlig. Litt til så kunne de forklart det med corona.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    De tapte vel 2.4 milliarder ifjor, tror neppe strømprisen har hele skylda
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Vel hadde man satt en makspris ville man unngått både de som prøver å tuske til seg penger og et esende byråkrati, men hvorfor gjøre noe enkelt når man kan finne på ett hav av finurlige regler som ingen kommer til å skjønne, jævla klovner…….
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Når man hører all idiotien som blir fremsatt med patos er det ikke det minste rart at politikerforakten øker, Erna insisterer på at ekspertene har regnet ut at de to siste utenlandskablene kun er ti prosent av forklaringen, er nok de samme ekspertene som påstod at prisen ikke ville øke med mer enn ti prosent dette.

    Og så har man leder for arbeiderpartiet mangemillionær Jonas født med gullskje i munnen som så hardt prøver å få folk til å skjønne at han er som oss, noe han selvsagt ikke er, og uttalelsen om strømpriser er at vi må tåle konkurser, virkelig! Norske arbeidsfolk kan miste både jobb og hjem for at Norge skal bidra med en halv prosent av Europas behov, og uansett er dette i stor grad selvpåført av virkelighetsfjerne idioter, ja politikere som tydeligvis ikke aner konsekvensene av hva de driver med.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Da kan jo du komme opp med et regnestykket som viser hva prisen hadde vært med de 15 kablene vi hadde kontra de 17 vi har nå.. og motbevise disse såkalte ekspertene?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    For det første er jo et slikt regnestykke helt umulig, for det andre om det skulle vært mulig hvem gidder å motbevise navnløse eksperter.

    Når man er knyttet opp til et marked som var på god vei til å bli et bunnløst hull, og for oss er uansett ett bunnløst hull med tanke på Norges bidrar 0,5%, så det av viktighet som skjer her er at punktet for at magasinene fylles er vanskeligere å nå.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Når man hører all idiotien som blir fremsatt med patos er det ikke det minste rart at politikerforakten øker, Erna insisterer på at ekspertene har regnet ut at de to siste utenlandskablene kun er ti prosent av forklaringen, er nok de samme ekspertene som påstod at prisen ikke ville øke med mer enn ti prosent dette.

    Og så har man leder for arbeiderpartiet mangemillionær Jonas født med gullskje i munnen som så hardt prøver å få folk til å skjønne at han er som oss, noe han selvsagt ikke er, og uttalelsen om strømpriser er at vi må tåle konkurser, virkelig! Norske arbeidsfolk kan miste både jobb og hjem for at Norge skal bidra med en halv prosent av Europas behov, og uansett er dette i stor grad selvpåført av virkelighetsfjerne idioter, ja politikere som tydeligvis ikke aner konsekvensene av hva de driver med.
    Ditt innlegg er et eklatant eksempel på det uthevede.
    Politikerforakten kommer ikke bare av at politikerne sier og gjør saker og ting som ikke henger sammen, men det kommer i stor grad av at folk med tastatur blander saklig uenighet med idioti.
    Jeg merker meg at du ikke er i stand til å vise hvorfor og hvordan det som fremlegges er idioti, hvilket i grunn tyder på at du ikke har full forståelse av problemkomplekset, så hvordan kom du da fram til at det hele er idioti?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Idiotiet ligger i at prisene gikk bananas i Norge lenge FØR krigen i Ukraina. Likevel prøver både Støre og Solberg å bille oss inn at krigen er årsaken til at det er enorme prisforskjeller innad i Norge. Støre gjør endog dette med stort moralsk patos.

    De behandler folket som idioter, viser til prosenter meg her og der, mens fakta knuser både deres moralske fråde og deres forsøk på å bortforklare at markedsstyrt prissetting er årsaken. Vi har da politikere som ikke tar ansvar for den elendighet de selv har skapt, men som kommer med fantasifulle bortforklaringer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Idiotiet ligger i at prisene gikk bananas i Norge lenge FØR krigen i Ukraina. Likevel prøver både Støre og Solberg å bille oss inn at krigen er årsaken til at det er enorme prisforskjeller innad i Norge. Støre gjør endog dette med stort moralsk patos.

    De behandler folket som idioter viser til prosenter meg her og der, mens fakta knuser både deres moralske fråde og deres forsøk på å bortforklare at markedsstyrt prissetting er årsaken.
    Jeg sitter fortsatt litt på gjerdet i saken, jeg har forsøkt å ta inn argumenter og forklaringer fra flere sider, faglig og politisk i denne saken.
    Som vanlig, vil jeg nesten si, er det ikke på langt nær så glassklart som du vil ha det til, og det er i alle fall ikke nok klarhet her til å titulere folk med en annen oppfatning enn en selv, som idioter.
    Jeg mener å finne gode forklaringer, argumenter og syn på saken fra flere hold. Så da er vel jeg også idiot, går jeg ut i fra. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sitter fortsatt litt på gjerdet i saken, jeg har forsøkt å ta inn argumenter og forklaringer fra flere sider, faglig og politisk i denne saken.
    Som vanlig, vil jeg nesten si, er det ikke på langt nær så glassklart som du vil ha det til, og det er i alle fall ikke nok klarhet her til å titulere folk med en annen oppfatning enn en selv, som idioter.
    Jeg mener å finne gode forklaringer, argumenter og syn på saken fra flere hold. Så da er vel jeg også idiot, går jeg ut i fra. :)
    Jeg sa "idiotiet ligger i".

    Hva som er helt åpenbart, er at hverken Støre eller Solberg har den minste peiling på hva de prøver å innbille oss er såkalt "fakta".

    At enorme prisforskjeller innad i Norge ene og alene skyldes at politikerne har gitt fra seg styringen av kraftmarkedet, kan det umulig herske noen som helst tvil om. Hadde de hatt denne styringen, hadde priser ut til forbruker vært like- som en del av landets liketspolitikk. Her finnes intet for og i mot- kun knefall for kapitalisme.

    "Fagfolk" du henviser til er fagfolk på sitt oppdrag; inntjening. De er altså IKKE fagfolk på rettferdig fordeling av nødvendige tjenester og goder til det norske folk. Ergo er deres stemme verdiløse i krisen vi har; strømPRISkrisen. Som igjen er skapt av våre politikere.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Ditt innlegg er et eklatant eksempel på det uthevede.
    Politikerforakten kommer ikke bare av at politikerne sier og gjør saker og ting som ikke henger sammen, men det kommer i stor grad av at folk med tastatur blander saklig uenighet med idioti.
    Jeg merker meg at du ikke er i stand til å vise hvorfor og hvordan det som fremlegges er idioti, hvilket i grunn tyder på at du ikke har full forståelse av problemkomplekset, så hvordan kom du da fram til at det hele er idioti?


    Når regjerende statsminister fra arbeiderpartiet uttaler at man får tåle noen konkurser som følge av vårt meningsløse bidrag på ca0,5 prosent er det mitt valg å kalle det idioti, men om du finner det passende med konkurser, tap av arbeidsplasser og eventuelt tap av hus og hjem så får du argumentere for dette og slutte og pipe for at andre kaller det for hva det er.



    Når det gjelder disse navnløse ekspertene har de ikke gjort annet enn å ta feil, og papegøyepolitikere med innlærte flokser er ikke et imponerende skue og trenden er at avgjørelser helst ikke skal ha en åpen debatt. Det var plenty av motstemmer som ble oversett med tanke på de siste års avtaler/kabler mm og alle de som mente at prisen ville stige dramatisk ble konsekvent oversett, og gjerne bortforklart med at dette kunne man ikke noe om, vel hvem fremstår som klovner nå?

    Om problemkomplekset er energi og gjerne elektrisk er jeg ganske sikker på at min kunnskap holder i massevis for å kunne ha en mening
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, men kan du være så vennlig vise oss regnestykket hvor du viser hvor mye de siste to-tre utenlandsforbindelsene egentlig bidrar med når du er så dypt uenig i estimatet som har blitt lagt frem? Husk at norske strømpriser har fulgt de tyske som en skygge de siste ~20 årene, lenge før disse forbindelsene ble bygget, at stort sett all overføringskapasitet mellom sør og nord i Norge går via Sverige, og at det svenske nettet også er knyttet til både Baltikum og kontinentet. Kapp tre strømkabler, og så?

    Akkurat nå importerer vi strøm over den utskjelte englandskabelen, forresten. De andre to står stille.

    1660997380841.png

    Om det er noen politiske beslutninger som nærmer seg æresbetegnelsen «idioti» bak dette, så må det være tyskernes forserte nedstengning av atomkraft før de hadde bygget opp tilsvarende fornybar kraft, og tilhørende avhengighet av russisk gass som konsekvens. Det var virkelig ikke smart, sett i etterpåklokskapens klare lys.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Minner om at det allerede finnes en tråd om strømpriser og eventuell politisk idioti eller mangel på sådan knyttet til det
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.273
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Var det 2024 utvalget skulle være ferdig med instillingen - de har vist funnet ut av det i Tromsø så man trenger ikke utrede, men det koster penger...
    satte han ned et utvalg...
    @MML kan sikkert fylle inn detaljene, men man kan jo stusse på hvorfor ikke fastlegeordningen gjøres offentlig med mer ordnede arbeidsforhold osv fremfor hva man har som selvstending næringsdrivende som fastleger her i landet faktisk er. Det har blitt meg fortalt at estimatene på hva som skjer dersom det hele skal være i offentlig regi er at man vil trenge ca dobbelt så mange årsverk som i dag. Fastleger jobber MYE.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Mulig, men kan du være så vennlig vise oss regnestykket hvor du viser hvor mye de siste to-tre utenlandsforbindelsene egentlig bidrar med når du er så dypt uenig i estimatet som har blitt lagt frem? Husk at norske strømpriser har fulgt de tyske som en skygge de siste ~20 årene, lenge før disse forbindelsene ble bygget, at stort sett all overføringskapasitet mellom sør og nord i Norge går via Sverige, og at det svenske nettet også er knyttet til både Baltikum og kontinentet. Kapp tre strømkabler, og så?

    Akkurat nå importerer vi strøm over den utskjelte englandskabelen, forresten. De andre to står stille.

    Vis vedlegget 842746

    Om det er noen politiske beslutninger som nærmer seg æresbetegnelsen «idioti» bak dette, så må det være tyskernes forserte nedstengning av atomkraft før de hadde bygget opp tilsvarende fornybar kraft, og tilhørende avhengighet av russisk gass som konsekvens. Det var virkelig ikke smart, sett i etterpåklokskapens klare lys.

    Nå har jeg vel for flere innlegg siden sagt at jeg mener dette ikke er et regnestykke som er mulig, ei heller har jeg sett noe regnestykke fra disse ekspertene, men som Erna sa, de utgjør ti prosent:rolleyes:

    Hva vi gjør akkurat nå er da fullstendig irrelevant, Norge har de aller fleste år netto eksport av energi og det er denne eksporten over tid som tapper magasinene mer enn man burde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Hva vi gjør akkurat nå er da fullstendig irrelevant, Norge har de aller fleste år netto eksport av energi og det er denne eksporten over tid som tapper magasinene mer enn man burde.
    Den ble fullstendig resatt så sent som i 2020, da flommet det over og strøm var gratis. Da var det rykk tilbake til start om du vil.

    det er for øvrig mulig å regne på det, men med usikkerhet, siden det er et stokastisk system. Men vi registrerer om dagen at selv en total og fullstendig mangel på evne til å regne på det ikke er til hinder for å idioterklære de som faktisk har gjort det.

    da er det, som Asbjørn gjør, rimelig å spørre om grunnlaget for den antagelsen. Det er uten unntak tynn luft.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg vel for flere innlegg siden sagt at jeg mener dette ikke er et regnestykke som er mulig, ei heller har jeg sett noe regnestykke fra disse ekspertene, men som Erna sa, de utgjør ti prosent:rolleyes:

    Hva vi gjør akkurat nå er da fullstendig irrelevant, Norge har de aller fleste år netto eksport av energi og det er denne eksporten over tid som tapper magasinene mer enn man burde.
    Men du er likevel bombesikker på at tallet ti prosent er hakke feil, såpass brennsikker at du deler ut friske personkarakteristikker av både de som gjorde beregningen og de som videreformidler estimatet, og da blir jo jeg litt nysgjerrig på ditt eget regnestykke og hvordan du kom frem til det svaret.

    Selv mener jeg at det er fullt mulig å gjøre en sånn beregning, siden vi vet produksjon og etterspørsel i begge ender og overføringskapasiteten. Da kan man i prinsippet ta hver dags data fra Nordpool, ta ut det volumet som tilbys og etterspørres via den aktuelle kabelen, og simulere utfallet av auksjonen uten dette. Resultatet blir en alternativ timepris for hver time hvert døgn, og så kan man ta et gjennomsnitt til slutt. Det er ikke engang vanskelig hvis man har tallgrunnlaget og litt regnekraft.

    Grunnen til at vi de fleste år har netto eksport er at vi i de fleste år har kraftoverskudd…
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Ja da så...... hvordan passer dette inn i regnestykket?



    Den største prisforskjellen finner vi sent på kvelden, hvor Oslo har opptil 500 ganger så høy pris som Stockholm. Allikevel flyter det mer enn 200 MW kraft fra høyprisområdet Oslo, til lavprisområdet Stockholm, skriver de.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.273
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @MML kan sikkert fylle inn detaljene, men man kan jo stusse på hvorfor ikke fastlegeordningen gjøres offentlig med mer ordnede arbeidsforhold osv fremfor hva man har som selvstending næringsdrivende som fastleger her i landet faktisk er. Det har blitt meg fortalt at estimatene på hva som skjer dersom det hele skal være i offentlig regi er at man vil trenge ca dobbelt så mange årsverk som i dag. Fastleger jobber MYE.
    Det kan jeg skrive under på. Har brukt min fastlege litt i det siste ifm ettervirkninger av korona vaksine. 3 ukers ventetid på time, jobber sikker 12 timers dag da hun som regel svarer på meldinger veldig sent på dagen. For en nyutdannet koster det fort 1 mill å kjøpe seg inne på et legesenter mm. Ikke rart at nyutdannede vegrer seg for slikt. I Tromsø har de vist regulert dette med arbeidstid og etablert støtte ordninger for nyutdannede som vi begynne med fastlege praksis på et legesenter bl.a. men det koster... Hentet fra Drammens Tidende.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.069
    Antall liker
    1.502
    Torget vurderinger
    1
    @MML kan sikkert fylle inn detaljene, men man kan jo stusse på hvorfor ikke fastlegeordningen gjøres offentlig med mer ordnede arbeidsforhold osv fremfor hva man har som selvstending næringsdrivende som fastleger her i landet faktisk er. Det har blitt meg fortalt at estimatene på hva som skjer dersom det hele skal være i offentlig regi er at man vil trenge ca dobbelt så mange årsverk som i dag. Fastleger jobber MYE.
    Dette er egentlig litt komplisert og man kan ikke bare gjøre om ordningen til offentlig drift over natten. Ordningen består stort sett av selvstendig næringsdrivende som eier egen praksis, og i så fall må det offentlige kjøpe ut hver enkelt og ansette disse tilbake i sine gamle jobber. Noen vil sikkert ønske dette, men all forskning på feltet viser at effektiviteten til offentlig ansatte allmennleger faller drastisk. Kommuner som har gjort nettopp dette, ser at man trenger dobbelt så mange fast ansatte leger vs selvstendig næringsdrivende. Ikke overraskende siden man da må gå fra 55 timer uker (siste offisielle statistikk) til 37,5 timer arbeidsuke. I tillegg er det opplagt at produktiviteten faller når man har sin faste lønn og mister insentiver som skapes av aktivitetsstyrt finansiering. Statistikken er også klar på at sykefravær for disse legene ligger skyhøyt over en næringsdrivende lege. Til slutt finnes ikke disse legene, slik at krisen ville blitt mangedobbelt av et slikt tiltak.

    Bakgrunnen for krisen ligger kort fortalt i organisering av fastlegeordningen. Denne ble innført med knapt flertall blandt allmennlegene i 2001. På denne tiden var det også krise selv om de fleste da var nettopp fast ansatte i kommunen. Det lå imidlertid en betydelig økonomisk gevinst ved innføring. Men etter dette har det skjedd en gradvis og kontinuerlig svekkelse av økonomien i ordningen. To andre faktorer har også hatt stor betydning: Personlig ansvar som er lovpålagt og kan og blir utvidet ved regelmessige forskriftsendringer, og at staten kontrollerer inntektsgrunnlaget. Det er lovpålagt at fastlegene forholder seg til "normaltariffen" som beskriver hva det koster å gå til legen. Ulempen her er at kostnadssiden selvfølgelig er markedsstyrt og differansen her er enorm på disse 21 årene. Dvs eneste måten å beholde økonomien er å arbeide mer. I tillegg ble samhandlingsreformen innført i 2012 som medførte enorm oppgaveoverføring fra sykehus til fastleger. Det lå da eksplisitt i denne reformen at man hadde behov for 2000 flere fastleger for å dekke opp denne økte arbeidsbelastningen. Disse har aldri kommet og disse årsverkene har blitt absorbert av allerede overarbeidede leger.

    Det er gjort forskjellige lokale tilpasninger for å bedre rekruttering og beholde leger. Tromsømodellen er mye omtalt og har vært en stor suksess. Egentlig består den kun av at kommunene øker driftstilskuddet (pluss noen bagatellmessige sosiale rettigheter) slik at man har mulighet til å arbeide litt mindre. Men den har vært en stor suksess.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn