Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Det legger fiskeridirektøren litt opp til selv, for han var ganske klar i å grunnlegge vedtakets nødvendighet med at nolduser ikke klarte å holde seg unna hvalrossen og at det derfor kunne oppstå farlige situasjoner.

    I en slik begrunnelse er det langt på vei implisitt at dyr som kan være farlige for mennesker ikke har noen plass i norsk fauna. Noe man også ser i diskusjonene om norsk rovdyrpolitikk. Og det var derfor jeg nevnte Afrika; for løver, elefanter og krokodiller tar faktisk livet av et betydelig antall mennesker hver eneste år. Og vi som lever en halv jordklode unna er selvfølgelig fullt ut engasjert i at disse allikevel har livets rett. Men når dyr blir farlige for norske statsborgere og deres buskap så får pipa en litt annen låt.

    Dette kommer til å gå verden rundt og bli dårlig internasjonal PR for Norge nesten på linje med hvalfangsten. Og egentlig føler jeg litt skadefryd over det.
    Du ser bort fra at hvalrossen ikke var i sitt naturlige habitat. Løver og elefanter lever normalt i Afrika.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stusset på tigre med en gang jeg skrev, og selvsagt har det ikke vært tigre i Afrika i moderne tid. Tabbe.
    Du har vel blingset og tatt med de tigrene som finnes i "Bengal" der Fantomet ( Ånden som går ) holder til.
    De skulle ikke vært der så den "feilen" ble rettet opp med at en eller annen importerte dem dit. En eller annen keiser uten at jeg husker navnet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Du har vel blingset og tatt med de tigrene som finnes i "Bengal" der Fantomet ( Ånden som går ) holder til.
    De skulle ikke vært der så den "feilen" ble rettet opp med at en eller annen importerte dem dit. En eller annen keiser uten at jeg husker navnet.
    La meg bare minne om at virkelighetens Bengal er i området India/Pakistan/Bangla Desh, så kontinentet der Kit Walker / Fantomet opprinnelig opererte, er på rett kontinent for tigre.
    Problemet oppsto da forfatter Lee Falk flyttet hele det jævla landet "Bengal" til Afrika, i området omkring Kenya. Da oppsto nok en del geografiske, antropologiske og zoologiske utfordringer ,som Falk har lappet sammen på mer og mindre fantasifulle måter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Bønder er opprørte over Bondelagets politikk. "Gårder legges ned!" "Jorda blir liggende brakk!"

    I Norge har vi et landbruk som er helt avhengig av "bruk av land" i utlandet, alle viktige innsatsmidler kommer utenfra, inklusive viktige fôrkomponenter.

    Bondelaget har hatt som utvetydig politikk å legge ned opp til 2000 gårder i året, og den politikken er blitt oppfylt så det virkelig har monnet. Artikkelen i Nationen ligger bak betalingsmur og jeg regner med at det ikke er så mange som har abonnement der. Nå mener bønder i Trysil og Engerdal at de er en "utrydningstruet rase".
    Vel, det har de eventuelt bidratt til selv, ved å støtte Bondelagets feilslåtte politikk over flere tiår. Det var gjevt å stå i Bondelaget, og "flaut" å stå i Bonde- og småbrukarlaget. Sistnevnte forsøkte å stå mot, men ble overkjørt av rasjonaliseringsfløyen i Bondelaget og i Senterpartiet, som ivret for nedlegging, sammenslåing og "mer effektiv drift", i driftsbygninger som like gjerne kunne stått på en slette i Romania som på en teig i Engerdal.

    Nå er snittalderen på en norsk bonde rett under 60. Du skal ha pistol rettet mot nakken din om du går inn i bondeyrket med åpne øyne i dag, med de forutsetningene som gjelder, og Senterpartiet har mesteparten av æren for at et er blitt slik, godt støttet av en høyrefløy som gjerne så landbruket lagt ned, "fordi det er så dyrt".

    Svenn Arne Lie, forfatter av bl.a. "En nasjon av kjøtthuer", har lenge kritisert politikken og har fått mange trusler av den grunn, fra dem som mener at samlokalisering, sammenslåing og automatisering er fremtiden.

    Hans kommentar under:

    Skjermbilde 2022-08-15 kl. 09.57.31.png

    Skjermbilde 2022-08-15 kl. 09.57.41.png
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Heh....angåede brokollapsen ved Tretten. En tilsvarende limtrebro kollapset jo ved Sjoa i 2016 rett etter at den var ferdig. Den gang i 2016 fant dem årsaken, det var en prosjekteringsfeil. I etterkant av brokollapsen i 2016 ble de andre limtrebroene av tilsvarende type sjekket ut, og konklusjonen da var at de andre broene ikke hadde prosjekteringsfeil. Da vet vi det! Blir spennende å vite hva årsaken denne gang er. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Der jeg vokste opp var de fleste gårdene på 250-400 dekar med korn og litt potet på 90 tallet. Nå driver en kompis av meg 2800 dekar uten innleid hjelp og flere av de yngre som satser i bygda driver mellom 1000 og 2000 dekar. Greit med penger tjener de også.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Der jeg vokste opp var de fleste gårdene på 250-400 dekar med korn og litt potet på 90 tallet. Nå driver en kompis av meg 2800 dekar uten innleid hjelp og flere av de yngre som satser i bygda driver, mellom 1000 og 2000 dekar. Greit med penger tjener de også.
    I dalen der pappa voks opp (på Sunmøre) var det i sin tid 14 (eller 16?) bruk i drift. Sist jeg hørte tallet var det 4. Om de tjener penger aner jeg ikke, det er uansett såpass små enheter at de fleste fort har en annen jobb også - slik var det forsåvidt da jeg var barn og hang der en del.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Dersom norsk selvforsyningsgrad hadde økt som følge av politikken som Bondelaget har ført ville det vært lite å klage over.

    Rekrutteringen til landbruket har gått ned, marginene er blitt knappere, landbruket er forgjeldet og avhengigheten av eksterne innsatsfaktorer har økt.

    På tross av stadig større produksjonsvolum, betyr norsk jordbruk stadig mindre for distriktsnorge. Og for samfunnet for øvrig. Sjølberging og beredskap er redusert, lønnsnivået er lavt, og jordbrukernes gjeld er blitt skyhøy. Utviklinga i norsk jordbruk er i konflikt med målene for jordbrukspolitikken. Vi trenger en ny og bedre jordbrukspolitikk som støtter jordbrukets samfunnsoppdrag. Det dreier seg først og fremst om en politikk som i sterkere grad gjør det mer lønnsomt å bruke mer av våre eget dyrkbare arealer og utmarksbeiter, og som reduserer import av kraftfôr.

    www.samfunnogokonomi.no/2021/06/vi-trenger-en-bedre-jordbrukspolitikk/
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Ja men da er gjerne dette nedbetalt så stiller man huset som sikkerhet da.
    Jeg klarer ikke forstå hvordan man kan slite med uforutsette utgifter dersom man sparer 40-50% av brutto årslønn og det er omtrent der skatten ligger for mange
    Hadde vi også fjernet moms og diverse ville man ha kunnet spart opp mot 60-70% av brutto inntekt og forsatt ha samme levestandard som i dag
    Du er så fantastisk langt utpå jordet at det er utrolig.
    Du har rett og slett ikke bakkekontakt og det er umulig å diskutere med noen som ikke ser annet enn sin egen side.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    takk, tar det som en kompliment, det viser at jeg er på rett spor.
    Jeg ser alle sider
    Mitt poeng er at det finnes forskjellige måter å løse ting på, og den norske modellen er ikke feilfri den heller.
    noen tjener bra på den norske modellen, være seg sykdom, uføretrygd, barn på skole etc
    Andre taper store penger på den norske modellen, feks de som ikke har barn, er unge og friske
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ja men da er gjerne dette nedbetalt så stiller man huset som sikkerhet da.
    Jeg klarer ikke forstå hvordan man kan slite med uforutsette utgifter dersom man sparer 40-50% av brutto årslønn og det er omtrent der skatten ligger for mange
    Hadde vi også fjernet moms og diverse ville man ha kunnet spart opp mot 60-70% av brutto inntekt og forsatt ha samme levestandard som i dag
    Du har ikke tenkt tanken at ved en slik "skattefritt" system ville selvsagt NHO ha redusert lønningene også?
    Og så har du glemt "avgiften" til å finansierer Forsvaret, veier og annen infrastuktur. Hvis ikke dette skal dekkes av slike avgifter vil det bi innført "Bompenger" på et nivå du tydeligvis ikke har fantasi til å ta inn over deg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Slapp av, gutter. Basseren er bare en bortskjemt 16 åring som får litt for mye lommepenger fra pappa.
    Minner litt ( ganske mye! ) om en tegneseriefigur som fikk en radiostasjon av pappa med beskjed om å skaffe seg inntekter på egen hånd.
    Serien heter Radio Gaga og er meget fornøyelig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du har ikke tenkt tanken at ved en slik "skattefritt" system ville selvsagt NHO ha redusert lønningene også?
    Og så har du glemt "avgiften" til å finansierer Forsvaret, veier og annen infrastuktur. Hvis ikke dette skal dekkes av slike avgifter vil det bi innført "Bompenger" på et nivå du tydeligvis ikke har fantasi til å ta inn over deg.
    Hvorfor skulle nho ha redusert lønnen som er kontraktsfestet?
    Og ville ikke lavere lønninger har ført til lavere priser på alt?

    Og hvis du mener at den "norske modellen" går i pluss for bilister i dag tar du skammelig feil.
    Kanskje med unntak av elbil snylterne
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    En fyr falt ned fra Prekestolen for et par år siden, skal vi sprenge den vekk fordi menneskeliv er viktigere enn stein? Zero-risk nature krevet ganske grove menneskelige inngrep.
    ikke nødvendig egentlig. Jeg bare VET at den dagen jeg går utpå der så detter hele faens fjellet i fjorden!

    Det vil selvsagt aldri skje for jeg kommer ALDRI til å gå ut på Prekestolen!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, de er heldige! Tenke seg til å slutte å jobbe og pengene bare strømmer inn på lønnskontoen.
    Jeg syns det ikke er så forbanna kult å jobbe hver dag
    Sier ikke at de er heldige, men at de er "vinnere" er jo helt klart.
    De får jo tross alt dekket sine utgifter for å overleve resten av livet
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men hvis alternativet hadde vært at de kunne beholde all sin verdiskapning gjennom livet selv kunne de ha fått det ganske greit.
    Hva er best:
    1. 5mill i lån, blir syk og uføretrygdet, får utbetalt 20k i mnd som skal dekke alle utgifter
    2. nedbetalt hus og alt man eier, 10mill på bok som skal dekke mat og kostnader de neste 30år
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har vært litt bekymret for finansiering av velferdsstaten i Norge av 2 grunner.1) - det er mange som ikke kommer skikkelig inn i arbeidslivet og 2) at vi legger til rette for flere og flere dyre tjenestetilbud (I hovedsak i helsevesenet).

    Men - nå ser det ut til at gassinntektene alene i år blir på over 1000 MRD. Det er røffly 200 000,- pr innbygger, eller 1 million for vår hustand på 5. Så kommer jo oljen i tillegg. Nå er vel risikoen snart at vi drukner i penger.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Ja, men hvis alternativet hadde vært at de kunne beholde all sin verdiskapning gjennom livet selv kunne de ha fått det ganske greit.
    Hva er best:
    1. 5mill i lån, blir syk og uføretrygdet, får utbetalt 20k i mnd som skal dekke alle utgifter
    2. nedbetalt hus og alt man eier, 10mill på bok som skal dekke mat og kostnader de neste 30år
    Jeg må spørre, hvor gammel er du og har du barn?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En fyr falt ned fra Prekestolen for et par år siden, skal vi sprenge den vekk fordi menneskeliv er viktigere enn stein? Zero-risk nature krevet ganske grove menneskelige inngrep.
    Har aldri vært på prekestolen, for jeg tror ikke på religion og sånn, men for meg virker det ærlig talt ikke så veldig smart at folk får lov til å spankulere rundt oppå der uten noen som helst sikring. For som jeg har skjønt det, så er det ikke satt opp gjerder eller noe sånt der?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Har aldri vært på prekestolen, for jeg tror ikke på religion og sånn, men for meg virker det ærlig talt ikke så veldig smart at folk får lov til å spankulere rundt oppå der uten noen som helst sikring. For som jeg har skjønt det, så er det ikke satt opp gjerder eller noe sånt der?
    Det hele er et stort sosialdarwinistisk eksperiment skjønner du.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du har vel blingset og tatt med de tigrene som finnes i "Bengal" der Fantomet ( Ånden som går ) holder til.
    De skulle ikke vært der så den "feilen" ble rettet opp med at en eller annen importerte dem dit. En eller annen keiser uten at jeg husker navnet.
    Hva med pygmèene, er de en del av det naturlige habitatet i Bengal? Og presidenten i Bengal heter vel ikke egentlig Lamanda Luaga heller, gjør han vel?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Ja, men hvis alternativet hadde vært at de kunne beholde all sin verdiskapning gjennom livet selv kunne de ha fått det ganske greit.
    Hva er best:
    1. 5mill i lån, blir syk og uføretrygdet, får utbetalt 20k i mnd som skal dekke alle utgifter
    2. nedbetalt hus og alt man eier, 10mill på bok som skal dekke mat og kostnader de neste 30år
    HVa vil du helst være av...
    1) Misbrukt som barn, nå narkoman som lever på gata, småkriminell og mye syk
    2) Vokst opp i et harmonisk hjem, utdannet til lege, gift med sivilingeniør, vunnet 40 millioner på lotto

    Jeg er veldig usikker nå, hva jeg ville valgt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    36 år, ingen barn og heller ingen planer eller ønske om det.
    Da tenker jeg du kan tenke litt mere gjennom dine økonomiske analyser med det i bakhodet. Per dags dato er du rimelig på jordet i forhold til inntekten til de fleste jeg kjenner!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det hele er et stort sosialdarwinistisk eksperiment skjønner du.
    Takk, da skjønner jeg litt mer. Vi har et par sånne eksperiment her i Buskerurd også, populære utfartssteder hvor støtt og stadig noen detter ned, eller at noen må hentes ut med helikopter etter at de har falt ned i en foss ved et badested o.l.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Da tenker jeg du kan tenke litt mere gjennom dine økonomiske analyser med det i bakhodet. Per dags dato er du rimelig på jordet i forhold til inntekten til de fleste jeg kjenner!
    Og ellers er det sånn at ved å få barn, så lærer du mye om verden, blant annet lærer du at verden ikke sirkulerer omkring din egen navlelo. Det er på alle måter en realitetsorientering av en annen verden. :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Han masete Robert Mood om risikoen vi står i, på grunn av elendig forvaltning av våre naturlige matressurser, med derpå følgende total avhengighet av utlandet. Interessant nok på heimkunnskap.no

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det kunne vært nyttig for alle og enhver og gjøre opp sitt regnestykke med staten. Noen har tidligere lagt ut sitt
    For min del går det ca 1mill i året til staten vha skatter og avgifter, gjennom mitt arbeidsliv så langt har jeg tapt 13mill. Hadde jeg stått fritt til å disponere disse hadde jeg vært gjeldsfri og kunne hatt en anseelig sum i reserve. I tillegg ville denne ha økt år for år frem til jeg ikke gidder å jobbe lenger.
    Det eneste jeg har fått igjen så langt er bøter, restskatt, tullete regler som jeg liksom skal forholde meg til.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og ellers er det sånn at ved å få barn, så lærer du mye om verden, blant annet lærer du at verden ikke sirkulerer omkring din egen navlelo. Det er på alle måter en realitetsorientering av en annen verden. :)
    Jeg er meg og ingen andre. Det er frihet å ikke ha barn, i tillegg gjør jeg verden en tjeneste fordi vi er altfor mange her i verden.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder trafikk så kan vi vel rolig avrunde den debatten med å innse at også tilbakestående idioter faktisk får førerkort!

    Dessuten er det tydeligvis på høy tid å innføre krav om bruk av redningsvest hvis man tenker å oppholde seg nærmere vann enn 50 meter!

    Når det gjelder hvalrosser bør de faktisk få lov til å gnafse i seg Osloborgeres tær når disse stikker tærne for nær hvalrossen.
    Litt likebehandling med ulv som spiser bøndenes inntektgrunnlag ( sau ) bør det være! ( Sarkasme! )

    Men det er faktisk på høy tid å avsette barnehagetante Stat og begynne å la folk få lov til å ta ansvar for egne handlinger.

    De "ødelagte" småbåtene ville ikke bli på langt nær så skadet hvis bare eierne maktet å fotøye båten med akterenden inn mot flytebrygga!
    Men det er det nok mange som ikke får til!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Han masete Robert Mood om risikoen vi står i, på grunn av elendig forvaltning av våre naturlige matressurser, med derpå følgende total avhengighet av utlandet. Interessant nok på heimkunnskap.no

    Hvorfor "våkner" slike generaler først etter at de har blitt pensjonister?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det eneste jeg har fått igjen så langt er bøter, restskatt, tullete regler som jeg liksom skal forholde meg til.
    Hvis du tror at du er den eneste som må forholde deg til "tullete" regler må jeg nok dessverre informere deg om at så ikke er tilfelle!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn